هفت روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله

هفت روش مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۴۴ | ۱۴۰۲/۰۷/۲۴

مقاوم سازی ساختمان به معنی بالا بردن مقاومت ساختمان در مقابل نیروهای وارده است. منظور از نیروهای وارده بر ساختمان همان زلزله است. هدف از مقاوم سازی ساختمان بهبود عملکرد تمامی اجزای سازه است. برای اطمینان از استحکام و سلامت ساختمان استفاده از میلگرد بستر برای دیوارهای غیر سازه ای راهکار مناسبی است.

به گزارش اخبار ساختمان، زمین لرزه ها یکی از مخرب ترین نیروهای زمین هستند که امواج آن قادر هستند تا ساختمان های زیادی را تخریب کنند، جان انسان ها را بگیرند و هزینه های گزافی را به بار آورند. از این رو مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله بسیار اهمیت دارد و همواره بر این موضوع تاکید می‌شود.
 

در این مقاله قصد داریم از روش‌های نوین مقاوم سازی ساختمان نظیر میلگرد بستر و موارد دیگر که در ادامه می‌آید صحبت کنیم. البته میلگرد بستر از سال 1392 وارد کشور عزیزمان ایران شد در حالی که سابقه استفاده از آن به 210 سال قبل در اروپا برمیگردد و از لحاظ قیمتی نیز بسیار مقرون به صرفه است. قیمت میلگرد بستر کمتر از 0.5 درصد هزینه های ساخت و ساز شما را در برمیگیرد و باعث کاهش 30 درصدی هزینه های شما می‌شود، با ما همراه باشید با بررسی روش های نوین مقاوم سازی ساختمان.

 

روش های نوین مقاوم سازی ساختمان
 

1. اجرای ساختمان با اسکلت بتنی
2. اهمیت به پی ساختمان
3. استحکام سازه با جداساز لرزه ای
4. افزودن دیوار برشی
5. افزودن بادبند
6. استفاده از ژاکت بتنی و فلزی
7. افزایش استحکام دیوار به روش FRP (الیاف شیشه یا الیاف کربن)

FRP نوعی پلیمر مسلح شده با الیاف است، این رویه یکی از متداول ترین روش های تقویت ستون های بتنی است .


8. استفاده از میلگرد بستر برای دیوارهای غیر سازه ای
 

مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله


مقاوم سازی ساختمان به معنی بالا بردن مقاومت ساختمان در مقابل نیروهای وارده است. منظور از نیروهای وارده بر ساختمان همان زلزله است. هدف از مقاوم سازی ساختمان بهبود عملکرد تمامی اجزای سازه است . برای اطمینان از استحکام و سلامت ساختمان استفاده از میلگرد بستر برای دیوارهای غیر سازه ای راهکار مناسبی است و برای اجرای این دیوارها باید اقدام به خرید میلگرد بستر کنید.
 

میلگرد بستر

 

1.سبک بودن ساختمان

استفاده از مصالحی که وزن کمی دارند و سبک هستند می‌تواند روش مناسبی برای مقاوم سازی باشد.

بلوک های بتنی و آجرها وزن بسیار بالایی دارند و مقاومت آنها در برابر نیروهای وارده بسیار پایین است.

بنابراین از مهمترین خصوصیات یک ساختمان مقاوم، سبک بودن آن است.
 

2.بهره گیری از مصالح و تکنیک های جدید

امروزه زمینه ساخت و ساز با مواد و تکنیک های جدیدی مواجه است که بسیار کارآمد و مفید هستند. بهره گیری از این رویداد تاثیر بسزایی در مقاوم سازی ساختمان ها دارد و سبب کاهش اتفاقات ناشی از زمین لرزه می‌شود.
 

3.اجرای اتصالات صحیح

یک ساختمان مقاوم دارای اتصالات صحیحی همچون میلگرد بستر است که قابلیت سازگاری با لرزش های برگرفته از زلزله را دارد، این اتصالات مفید، سبب می‌شوند تا ساختمان دیرتر فرو بریزد و ساکنین زمان بیشتری برای ترک آن محل را داشته باشند.
 

 جهت کاهش هزینه‌های ساخت و همچنین افزایش عملکرد میلگردهای بستر، خرید ناودانی منقطع نیز الزامی است. روش اتصال میلگرد بستر در این روش بدین‌صورت است که وال پست های منقطع به‌وسیله پیچ و رول‌پلاک به ستون یا وادار متصل می‌شوند و سپس میلگرد بستر به‌صورت مفصلی داخل پانچ لبه‌های وال پست های منقطع ایران سازه خم می‌گردند.
 

4.نظم در اجرای سازه

سازه ای که به طور منظم اجرا شده باشد انرژی نیروی وارده به طور یکسان در تمام اجزای ساختمان پخش می‌شود. این امر باعث می‌شود ساختمان یکباره فرو نریزد.
 

5.نقشه مهندسی و اصولی

مهمترین ویژگی ساختمان های مقاوم این است که مطابق نقشه ساخته می‌شوند و کلیه مراحل ساختمان اصولی پیش می‌روند.
 

زلزله چیست؟


به طور کلی زلزله به معنی جنبش و تکان خوردن زمین به دلیل آزادسازی انرژی سنگ ها در گسل های پوسته زمین است که در مدتی کوتاه رخ می‌دهد.


زلزله یک اتفاق کاملا ناگهانی است که در هنگام وقوع آن اگر اصول ایمن سازی به درستی رعایت نشده باشد، عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد.


موقعیت کشور ایران به گونه ای است که برروی گسل های زیادی قرار دارد، بایستی اقدامات لازم برای مقاوم سازی سازه ها را انجام داد، زیرا هر آن امکان وقوع زلزله شدیدی در هریک از نقاط کشور وجود دارد.
 

چه عواملی سبب تخریب ساختمان در برابر زلزله می‌شود؟
 

1. ارزیابی غلط زلزله
2. استفاده از ستون های آسیب پذیر
3. عدم وجود هسته سازه در موقعیت درست
4. قراردادن ستون های نرم
5. شکل صحیح پلان کف
6. شکل ساختمان در ارتفاع
7. استفاده از دال بدون تیر
8. افزایش تعداد طبقات
9. فونداسیون ساختمان
 

هزینه مقاوم سازی ساختمان
 

در حال حاضر لیست مشخصی از برآورد هزینه های مقاوم سازی در دسترس نیست .

برای خانه هایی که به نسبت دیگر خانه ها بزرگتر هستند، خانه هایی که در زیر آنها گاراژ قرار دارد، خانه هایی که روی دامنه هایی با ارتفاع بالا ساخته شده اند و خانه هایی که اتاقی در زیرزمین دارند مقاوم سازی در آنها مشمول هزیته های بیشتری می‌شود.

هنگامی که اتصالات ساختمان به صورت صحیح اجرا شود، نیروی وارد شده در یک مسیر مشخص به صورت پیوسته به سطح زمین انتقال پیدا می‌کند . اگر اجرای سازه به صورت منظم پیاده سازی نشده باشد درهنگام وقوع زمین لرزه هریک از اجزای ساختمان جداگانه به حرکت درمی‌آیند و درنهایت تمام ساختمان فرو می‌ریزد. 

 

جمع‌بندی:


*  کشور ایران روی خط زلزله قرار دارد و هر لحظه امکان دارد زمین‌لرزه‌های شدید رخ دهد.
*  از حرکت صفحات درون زمین نسبت به یکدیگر زمی‌لرزه به وقوع می‌پیوندد.
*  بیشتر خانه‌های ایران در برابر زمین‌لرزه توانایی لازم برای مقاومت را ندارند.
*  همانگونه که در زلزله اخیر میانه دیدیم اکثر خانه‌های بافت روستایی ایران فاقد ایمنی لازم برای مقاومت در برابر زمین‌لرزه‌های شدید هستند.
*  موضوعی که برای تمامی افراد جامعه باید مورد توجه قرار بگیرد بحث مقاوم‌سازی ساختمان است.
*  روش‌های مختلفی برای مقاوم‌سازی ساختمان در برابر زلزله وجود دارد.
*  ژاکت فلزی، ژاکت بتنی، پیش تنیدگی، کمک گرفتن از بادبند، استفاده از دیوار برشی و مقاوم‌سازی با FRP ، استفاده از میلگرد بستر به همراه ناودانی منقطع ایران سازه، از روش‌های مختلف مقاوم‌سازی سازه هستند.
*  برای اینکه متوجه شوید که آیا ساختمان شما نیاز به مقاوم‌سازی سازه دارد یا نه باید به نزد متخصصین سازه بروید.
*  با اینکه مقاوم‌سازی خانه در برابر زلزله تعمیراتی هزینه‌بر است اما باعث ایجاد آرامش جسمانی و روانی برای شما می‌شود.
*  مقاوم‌سازی ساختمان در برابر زلزله به معنی هرگز تخریب نشدن ساختمان نیست. شما باید به طور دوره‌ای رسیدگی‌های لازم به تمامی نقاط ساختمان را انجام دهید.


نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman