یکی از بنیانگذران این شرکت اعلام کرد:

آذرخش پیشرفته ترین خط تولید آجر در ایران را راه اندازی کرد

آذرخش پیشرفته ترین خط تولید آجر در ایران را راه اندازی کرد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۲ | ۱۴۰۲/۰۵/۲۹

یکی از بنیان گذاران شرکت آجر نسوز آذرخش اعلام کرد: این شرکت در فاز دو واحد شماره چهار خود پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا و به صورت روباتیک و کاملا مکانیزه در زمینه تولید آجر را به بهره برداری رسانده است.

محمد سیفی در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری اخبار ساختمان با اعلام این خبر افزود: گروه بین‌المللی کارخانجات آجرنسوز نما آذرخش در سال 1376 نخستین کارخانه خود را با هدف تامین نیازهای روزافزون صنعت ساختمان و ایجاد درآمدهای ارزی پایدار برای کشور با ظرفیت 15هزار تن تولید انواع مواد نسوز و آجرهای نسوز نما تاسیس کرد و در حال حاضر داری چهار واحد تولیدی این شرکت در زمینه تولید انواع محصولات فعالیت دارد.

وی گفت: واحد تولیدی شماره یک واقع در شهرک صنعتی شکوهیه قم، با بهره مندی از معادن انحصاری مجموعه و تجهیزات به‌روز و همچنین با همیاری متخصصان و پرسنل متعهد با افتخار توانست مسیر خود را توانمند و درخشان آغاز کند.

سیفی افزود: واحد شماره دو این مجموعه پس از گذشت 6 سال با پیشرفته ترین ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته دنیا و با ظرفیت تولیدی 18000 تن تولید انواع آجرهای نسوز نما ساختمان در شهرک صنعتی محمودآباد قم تاسیس شد.

وی تصریح کرد: واحد شماره سه آذرخش پـس از بازاریابی های گوناگـون در مقیاس بین المللی و بازارهای خارجی، در سال 1387 بـا ظرفیت سالانه 60هزار تـن تولید انواع آجرهای نسوز نما و کف ساختمان تاسیس و به بهره برداری رسید.

وی ادامه داد: با فعالیت این سه واحد تولیدی تحت نام شرکت بین‌المللی سرامیک های نسوز آذرخش گروه بین‌المللی آذرخش با افتخار به جایگاه بزرگترین تولیدکننده انواع فرآورده های نسوز نماهای ماندگار ساختمان در خاورمیانه و تنها تولیدکننده انواع آجر نسوز صفحه های تزئینی در ابعاد بزرگ در کشور نائل شد.

به گفته وی، این مجموعه تولیدی به منظور توسعه روزافزون صادرات و ارزآوری و همچنین توسعه کارآفرینی در کشور، واحد شماره چهار خود را تحت عنوان شرکت بین‌المللی توسعه آجر نسوز آذرخـش در شهرک صنعتی محمود آباد قم در مساحت 60 هزار متر و با ظرفیت تولیدی 360 هزار تن تاسیس نمود.

سیفی خاطرنشان کرد: هم اکنون با توجه به نیازهای رو به رشد بازار صنعت ساختمان طرح توسعه واحد چهار با افزودن 30 هزار متر به مساحت کارخانه و 20 هزار متر به متراژ فضای داخلی در حال انجام است و این اقدامات منجر به 2 برابر شدن ظرفیت تولید این واحد شده است.

وی گفت: مجموعه آذرخش از 28 سال پیش در حوزه تولید آجر نسوز نمای ساختمان فعالیت خود را آغاز کرده است و در حال حاضر با چهار کارخانه تولیدی در حال فعالیت است که بیشترین ظرفیت تولید در خاورمیانه را دارا است.

وی افزود: میزان اشتغالی که توسط مجموعه آذرخش ایجاد شده است شامل حدود 600 پرسنل که به صورت مستقیم در حال فعالیت هستند و میزان اشتغال آفرینی غیرمستقیم نیز بیش از 2 هزار مورد است، چرا که مجموعه آذرخش هم معادن انحصاری دارد و تا مرحله اجرا نیز فعالیت می کنیم.

سیفی با بیان اینکه واحد شماره چهار مجموعه آذرخش نیز از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا بهره می برد، افزود: واحد شماره چهار مجموعه آذرخش در دو فاز اجرا شده است که فاز یک آن از چهار سال قبلدر حال فعالیت است و فاز یک این واحد نیز به تازگی به بهره برداری رسیده است و ظرفیت کارخانه تا 2.5 برابر افزایش داده است.

وی در خصوص فعالیت های صادراتی این مجموعه گفت: فعالیت های مجموعه آذرخش در حوزه صادرات از گذشته جریان داشته است و ما به بیش از 15 کشور دنیا صادرات محصول داشته ایم اما در حال حاضر به علت وجود تحریم ها و سختگیری هایی که در حوزه صادرات وجود دارد، کار صادرات محصول سخت تر شده است اما ما نیز پا پس نگذاشته ایم و با شرایط موجود مقابله کرده ایم و در تلاش هستیم تا صادرات محصولات خود را توسعه دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که راهکار مشخص برای ترویج فرهنگ استفاده از آجر در نمای ساختمان ها به عنوان یکی از مصالح اقتصادی، سازگار با محیط زیست و منطبق بر فرهنگ معماری ایرانی چیست، افزود: عدم استفاده از مصالح سنتی و سازگار با معماری ایرانی مانند آجر و جایگزینی آن با متریال های جدید در صنعت ساختمان را می توان به عنوان درد معماری حال حاضر معرفی کرد، اگر قرار باشد به دوره های قبل برگردیم شاهد خواهیم بود که هر دوره ای برای خود معماری خاصی داشته است؛ اما اگر قرار باشد در عصر فعلی معماری خاصی را معرفی کنیم تا در آینده از آن نام برده شود قطعا پاسخ منفی و متفاوت خواهد بود.



سیفی ادامه داد: در حال حاضر منظر شهری ما بسیار آشفته است و هیچگونه منظره شهری منسجمی نداریم، چراکه نماهای ساختمانی از متریال های مختلفی همچون کامپوزیت، سنگ، فلز، شیشه و... تشکیل شده اند و دارای گستردگی بسیار زیادی است، در حالیکه ما فرهنگ معماری اصیل خود را که از آجر تشکیل شده است را به فراموشی سپرده ایم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه طی سال های اخیر در این حوزه اقدامات زیادی انجام شده است و قانون گذاران نگاه خود را در این حوزه تغییر داده اند، به طور مثال تشکیل کمیته نما و منظر شهری تا حدود زیادی به استفاده بیشتر از آجر در نمای ساختمان کمک می کند و در حال حاضر نماهای ترکیبی که کمتر از 60 درصد از آجر استفاده شده باشد را تایید نخواهند کرد و حتی در بسیاری از شهر استفاده از آجر در نمای ساختمان الزامی شده است. بنابراین شوراهای شهری در این حوزه تصمیمات خوبی گرفته اند و اگر با همین نگاه رو به جلو حرکت کنیم مطمئنا در آینده یک منظره شهری واحد خواهیم داشت که در آینده نیز از این دوره یاد خواهد شد.

وی گفت: بحث قوانین پیشگیرانه یک موضوع واحد است و در مقابل بحث فرهنگ نیز موضوع دیگری است که باید به آن پرداخته شود و به اعتقاد ما ابتدا باید فرهنگ سازی انجام شود و در این میان نقش مردم بسیار موثر است چرا که سازندگان مسکن از میزان تقاضایی که در بازار وجود دارد تبعیت می کند و در این مسیر برای دسترسی به تقاضای بیشتر حتی حاضر خواهد بود جریمه در نظر گرفته شده را نیز بپردازد بنابراین باید فرهنگ استفاده از نماهای آجری و نمای ایرانی در بین مردم ایجاد شود.

سیفی یادآور شد: نکته دیگری که در این مسیر حائز اهمیت است، ارتقای سطح فرهنگ معماری در کشور است که البته این موضوع به نظر ما که در حوزه تولید آجر فعالیت می کنیم طی سال های اخیر توسط معماران بسیار جدی گرفته شده است و معماران توانسته اند با طراحی های نوین و خلاقانه کارهای خارق العاده ای ایجاد کنند و نسبت به گذشته نماهای آجری پیشرفت بسیاری داشته است و صرفا یک نمای آجری سنتی را بر روی ساختمان ها اجرا نمی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان مشوق هایی را برای سازندگان در نظر گرفت تا رغبت بیشتری به استفاده از نماهای آجری پیدا کنند؟ گفت: عقیده ما بر این است که باید قوانین تنبیهی و تشویقی در کنار هم استفاده کرد، به این معنی که قوانین ما باید به نحوی باشد که اگر سازندگان از متریال های بیگانه در نماهای ساختمانی استفاده کردند، جریمه های سنگینی در نظر گرفته شود و در مقابل برای کسانی که در این زمینه همکاری می کنند و از متریال های متناسب با معماری ایرانی استفاده می کند و در این حوزه خلاقیت به خرج می دهند را مورد تشویق قرار بدهند؛ به طور قطع این راهکار موثر واقع خواهد شد و به فرهنگ سازی در این حوزه نیز کمک خواهد کرد.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman