آشنایی با انواع سقف کاذب و نحوه اجرای آن

آشنایی با انواع سقف کاذب و نحوه اجرای آن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۳ | ۱۴۰۲/۰۸/۱۴

سقف کاذب یک سقف ثانویه در ساختمان است که زیر ساختار اصلی سقف نصب می شود و از انواع سقف های مدرن به شمار می رود.

به گزارش اخبار ساختمان، سقف کاذب یک نوع پوشش برای ایجاد دکوراسیون سقف اصلی است که از این جهت جایگاه ویژه ای در معماری داخلی پیدا کرده است و اکثر مردم برای طراحی دکوراسیون داخلی خود از آن ها استفاده می کنند.

 

سقف کاذب در زیر سقف اصلی نصب می شود و به همین علت سقف های کاذب را با نام سقف دوم نیز می شناسند این پوشش به اسکلت ساختمان (سقف اصلی و دیوارها) متصل می شود و سازه اصلی بار آن را تحمل می کند.

 

سقف کاذب چیست؟

 

سقف کاذب پوشش غیرباربری است که بعد از سقف سازه ای اجرا می شود. نقش این سقف به عنوان یک عنصر معماری پوشاندن تاسیسات زیر سقف اصلی سازه، آکوستیک نمودن فضا، ایجاد حجم های دکوراتیو، جلوگیری از رطوبت و اتلاف دما، ایجاد بستر نورپردازی مدرن متناسب با فضا و ... است.

 

از جمله مواردی که در انتخاب سقف کاذب برای فضاهای مسکونی، تجاری، اداری و ... از اهمیت ویژه ای برخوردار است می توان به  سبک بودن، دسترسی آسان به تاسیسات پشت سقف کاذب در صورت بروز اشکال تاسیساتی، عدم آسیب به ساکنین فضا در زمان وقوع حادثه اعم از زلزله، سیل و آتش سوزی و همچنین توجه به جذابیت های معماری این عنصر ساختمانی نظیر تنوع بافت و رنگ، قابلیت انعطاف پذیری در اجرا و .... اشاره کرد.

 

سقف کاذب چیست؟

 

کاربردهای سقف کاذب چیست؟

 

افراد بسته به نوع و کاربرد محیط خود این گونه سقف ها را به دلایل مختلف نصب می کنند. از جمله کارهای اصلی سقف کاذب ایجاد پوشش برای سازه های سقف اصلی است که جهت نورپردازی و ایجاد نورهای مخفی است که زیبایی فضا را دو چندان می کند.

 

کاربرد دیگر آن ایجاد حجم های دکوراتیو به منظور زیباسازی و یا ایجاد تناسب با نوع کاربرد آن مکان (اداره، سینما، هنری، منزل و...) است که به تخصص معماری نیاز دارد.

 

همچنین از دیگر کارهای سقف کاذب می توان به ایجاد فضای آکوستیک، جلوگیری از اتلاف رطوبت و دما و... نام برد. این نوع سقف برای افرادی که به دنبال بازسازی منزل و یا بنای خود هستند نیز بسیار مناسب است که تغییر بسیار اساسی در ظاهر و زیبایی ایجاد می کند.

 

از دیگر کاربردهای سقف کاذب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

* نوعی عایق صوتی و حرارتی

* کاهش ارتفاع سقف

* استحکام سقف

* ایجاد دکوراسیون داخلی زیبا

* پوشاندن تاسیسات و تجهیزات

 

انواع سقف کاذب

 

اجزای تشکیل دهنده سقف کاذب

 

اجزای سقف کاذب براساس مواد و انواع سقف های کاذب، مختلف است. با توجه به نوع ماده استفاده شده سقف های کاذب را می توان به نوع چوبی، آلومینیومی، شیشه ای، ورق های فلزی روکش دار، سقف کاذب رابیتس با گچ یا سیمان، سقف های کناف، سقف کاذب پلکسی، سقف کاذب PVC و... تقسیم کرد.

 

به طور کلی همه سقف های کاذب باید یک اسکلت سازه ای داشته باشند که اجزای زیباسازی روی آن نصب می شوند. در ادامه در مورد اجزای هر یک از انواع سقف کاذب بیشتر توضیح می دهیم:

 

سقف کاذب رابیتس: سازه اصلی از نبشی و میلگردهایی تشکیل شده که توسط جوشکاری به چهارچوب اصلی متصل می شوند و پس از اتصال به یکدیگر توسط سیم آرماتوربندی، یک شبکه فلزی محکم ایجاد می شود که توری های گالوانیزه (رابیتس) روی آن نصب می شوند و در نهایت گچ یا سیمان روی آن را می پوشاند. با توجه به نحوه اجرای رابیتس کاری این نوع سقف از وزن نسبتا بالایی برخوردار است.

 

سقف کاذب کناف: کناف معمولا برای زیباسازی و ایجاد نورهای مخفی داخل ساختمان به کار می رود. ابتدا یک شبکه از پروفیل های سبک توسط پیچ های مخصوص به هم متصل می شود که مکان آن در سقف و دیوارها باید محکم باشد. سپس ورق های گچی به نام کناف با طرح های دلخواه برش زده می شود و روی پروفیل ها پرچ می شوند. جهت زیباسازی پس از سنباده کشی روی آن رنگ زده می شود. سقف کاذب کناف را برای سطوح صاف و برجسته می توان به کار برد که سرعت نصب بالایی دارد.

 

سقف کاذب آکوستیک: این نوع سقف یک ایزوله صوتی برای بسیاری از مکان ها از جمله سالن های دارای بلندگو مثل سالن سخنرانی ایجاد می کند. در این نوع سقف از مصالحی نظیر پارچه ها، ورقه های مقوایی و صفحات گچی و... استفاده می شود.

 

سقف کاذب آلومینیومی: این نوع سقف از انواع ورق های گالوانیزه در رنگ های مختلف ساخته می شود که در آن ورق ها به صورت تایل هایی در شیارهای یکدیگر چفت می شوند و بسیار سبک است. این نوع سقف نیاز به زیباسازی ندارد چرا که ورق ها دارای طرح های آماده هستند.

 

سقف کاذب چوبی و کامپوزیت: امروزه سقف های کاذب چوبی و کامپوزیتی از جمله مواد پلاستیک نیز کاربرد زیادی دارند. ابتدا سازه اولیه این سقف با پروفیل های سبک و نبشی ایجاد می شود و سپس تایل های مورد نظر در ابعاد دلخواه درون یکدیگر قرار می گیرند.

 

سقف کاذب پی وی سی: نوع دیگر از سقف کاذب که به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد سقف کاذب پی وی سی است جنس این سقف های کاذب از پی وی سی است که زیبایی بی نظیری را به محیط می بخشد.

 

سقف کاذب کشسان: این مدل از مدرن ترین نوع سقف کاذب است که حدود دو دهه از ورود آن به ایران می گذرد. سقف کاذب کشسان (سقف کاذب کششی) با اندکی فاصله از سقف اصلی نصب می شود و زیبایی منحصر به فردی به محیط می بخشد.

 

همانطور که از نام سقف کشسان پیداست این نوع سقف از پارچه هایی ساخته می شود که قابلیت کشسانی دارند. سقف کاذب کشسان از جمله زیباترین سقف های کاذب است و علاوه بر زیبایی کاربردهای فروانی نیز دارد.

 

آسمان مجازی

 

هزینه اجرای سقف کاذب چقدر است؟

 

به طور کلی هزینه اجرای سقف کاذب به دو عامل اصلی بستگی دارد که شامل نوع و جنس مصالح مورد استفاده و دستمزد اجرا است.

 

مصالح مورد استفاده: صفحه های سقف کاذب که در اصل نمای سقف کاذب را تشکیل می دهند اصلی ترین بخش مصالح مورد استفاده را تشکیل می دهند و اجزا و قطعاتی که برای نگهداری آنها مورد استفاده قرار می گیرد نیز مصالح جنبی هستند. مصالح تقریبا 75 درصد کل هزینه را تشکیل می دهد.

 

قیمت انواع سقف کاذب
نوع متریال واحد اندازه گیری قیمت (تومان)
تایل مات 60*60 هر تایل 106.000
سقف پی وی سی پانل طولی ---- 98.000 الی 115.000
کناف دکوراتیو مترمربع 820.000
دیوار کناف دو جداره مترمربع 520.000
تایل معرق 60*60 هر تایل 135.000
تایل مولتی استایل هر تایل 125.000
تایل گچی 60*60 سفید مترمربع 82.000 الی 96.000
تایل گچی پانچ نامنظم مترمربع 91.000 الی 102.000
طلق دوغی 60*60 هر عدد 92.000
آسمان مجازی برچسبی هر عدد 135.000
آسمان مجازی 60*60 چاپ مستقیم هر هدد 160.000
پتینه 60*60 هر عدد از 60.000
تایل گچی 60*60 حصیری مترمربع 82.000 الی 96.000

 

هزینه اجرا: هزینه عمده شامل نصب اجزای پایدارکننده و بدنه سقف کاذب است. هزینه های جانبی دیگر مانند رفت و آمد نیز باید لحاظ شود.

 

به طور کلی در مساحت های کم و کوچک هزینه نسبت به واحد سطح بسیار گران تر خواهد شد. به عنوان نمونه اگر قصد دارید فقط سرویس بهداشتی یا پاسیوی خود را سقف کاذب کنید احتمالا گران تر می شود. ولی اگر قصد بازسازی عمده داشته و به عنوان نمونه آشپزخانه و حمام و سرویس بهداشتی را یکجا نوسازی و سقف کاذب کنید به مراتب به صرفه تر است.

 

همچنین مواردی چون پرتی و قناسی سقف نیز هزینه اجرای سقف کاذب را بالاتر می برد چرا که نصاب مجبور است زمان بیشتری برای درآوردن شکل سقف و برش مصالح سقف صرف کند. قیمت اجرا به طور کلی متری برآورد می شود ولی در کارهای کوچک به اصطلاح توافقی کار انجام می شود که معمولا قبل از کار با کارفرما طی می شود.

 

هزینه نصب انواع سقف کاذب
نوع خدمت دستمزد (تومان)
باکس کناف نور مخفی (متر طول) 340.000
سقف کاذب کناف فلت (مترمربع) 340.000
دیوار جداکننده کناف (مترمربع) 420.000
کناف دکوراتیو صاف 300.000 الی 450.000
کناف دکوراتیو منحنی 400.000 الی 500.000
کناف و لاین نوری (مترمربع) 330.000
قیمت تعمیرات توافقی

 

مراحل و جزئیات نصب سقف کاذب

 

با دقت مراحل زیر را دنبال کنید تا بتوانید به راحتی سقف کاذب نصب کنید:

 

گام یک:

 

تعیین نحوه چیدمان تایل ها بر روی سقف است. در صورتی که سقف مورد نظر شما مربعی نباشد لازم است پیش از اقدام به نصب درباره چیدمان تایل ها تصمیم گیری کنید. همچنین ارتفاع سقف کاذب را تعیین کنید. اگر اندازه مشخصی برای ارتفاع سقف جدید (سقف کاذب) در نظر نگرفته اید پیشنهاد ما نصب سقف کاذب 10 الی 15 سانتی متر پایین تر از محل سقف کنونی شماست.

 

گام دوم:

 

نصب نبشی ها (L-channel): دور تا دور دیوار محلی است که قصد نصب سقف کاذب را داریم. در سقف های کاذب مشبک، نبشی ها به عنوان سازه باربر عمل می کنند. برای نصب نبشی ها ابتدا باید ارتفاع مطلوب نصب سقف کاذب و سپس ارتفاع نبشی را علامت بزنید. گام بعد علامت زدن محل اتصال یک نبشی بر دیوار متقاطع است، در همه این مراحل از تراز جهت نصب دقیق استفاده می شود. برای این منظور در صورتی که پوشش دیوار از کاشی سرامیک باشد از میخ پرچ، در صورتی که جنس دیوار گچی باشد از رول پلاک و برای دیوار با جنس بتنی از میخ چاشنی استفاده می شود.

 

گام سوم:

 

محل قرار گرفتن سازه های سپری با نحوه چیدمان تایل ها در ارتباط است. با در نظر گرفتن نحوه چیدمان تایل ها بر روی سقف که در گام یک تعیین شد، سازه های سپری (T-channel) را به صورت عمود بر نبشی ها نصب کنید. این سازه های فرعی در واقع نقش تحمل بار تایل ها را به عهده دارند. به منظور یافتن راستای دقیق نصب سپری بهتر است از یک نبشی به نبشی مقابل، طنابی متصل و این کار را در فواصل 120 سانتی یکدیگر تکرار کنید.

 

گام چهارم:

 

نصب نبشی به سقف اصلی سازه، برای اتصال سیم مفتول یا فنر آویز به سازه های سپری است. فواصل نصب آویزها متناسب با جنس سقف کاذب و همچنین تعداد روشنایی های مورد نظر محاسبه می شود. پس از نصب نبشی ها لازم است محل دقیق قرار گرفتن روشنایی ها معین شود. سپس با توجه به محل قرارگیری سپری های اصلی اقدام به نصب آویزها شود. در واقع نقش اصلی آویزها مهار وزن سقف کاذب است.

 

نحوه نصب سقف کاذب

 

ملاحظات پیش از اجرای سقف کاذب

 

برای اجرای سقف کاذب لازم است در ابتدا ملاحظاتی را در نظر گرفته و سپس اقدام به نصب کنید. این ملاحظات عبارتند از:

 

1- دمای محل انباشت تایل ها باید حدود 16 الی 21 درجه سانتی گراد باشد. تایل ها را 24 ساعت قبل از نصب از کارتون خارج کرده و در معرض هوای محیطی که نصب در آن انجام خواهد شد، قرار دهید.

 

2- از نصب ایزولاسیون صوتی پشم شیشه و اسپری فوم در سقف کاذب مشبک خودداری کنید زیرا وزن این نوع ایزولاسیون کامل بر روی تایل ها قرار می گیرد و احتمال عدم تحمل وزن ایزولاسیون به وسیله تایل ها وجود دارد.

 

3- قبل از نصب تایل ها از نظافت دست هایتان مطمئن شوید تا بعد از اجرا آثار لکه بر روی تایل ها باقی نماند.

 

4- در صورتی که ابعاد محل نصب، مضرب دقیقی از 60 سانتی متر نیست لازم است از تایل برش خورده استفاده کنید.

 

سقف کاذب

 

مزایای سقف کاذب

 

*  موثر در کاهش مصرف سوخت و بهینه سازی مصرف انرژی

*  پوشاندن تاسیسات و ایجاد زیبایی دوچندان در فضای داخلی

*  مانع انتقال حرارت بین فضای داخلی و خارجی ساختمان در طبقات فوقانی

*  عایق صوت و ایجاد آسایش برای ساکنان

*  امکان بازیافت و بازاستفاده سقف های کاذب

*  امکان ترمیم سقف با جایگزینی سریع و آسان قطعات پیش ساخته

*  نصب سریع و آسان به دلیل آماده بودن قطعات

*  قابلیت جا به جایی

*  هزینه ی اجرایی پایین

*  ایجاد نورپردازی زیبا

 

معایب سقف کاذب

 

*  کاهش ارتفاع سقف (کاهش حجم اتاق) به همین دلیل برای فضاهای کوچک مناسب نیست

*  طول عمر کوتاهی دارد

*  نگهداری سقف کاذب نسبتا دشوار بوده و باید از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کرد

*  این نوع سقف ها بعد از مدتی غبار گرفته و رنگ پریده می شود

*  انواعی از آن ممکن است از مصالحی درست شده باشد که در برابر آتش سوزی حساس باشد

*  مقاومت و استحکام این سقف مانند سقف اصلی نیست

*  پنهان ماندن ایرادهای سازه اصلی

 

معادل انگلیسی کلمه سقف کاذب چیست؟

 

کلمه سقف کاذب معادل های بسیاری در زبان انگلیسی دارد اما معمولا با کلماتی همچون dropped ceiling  و یا false ceiling ترجمه می شود.

 

بیشتر بخوانید:
آیا با سقف کاذب لوور آشنایی دارید؟
بررسی کاربردهای سقف کناف در دکوراسیون


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman