کاندوئیت چیست؟

کاندوئیت چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۲۲ | ۱۴۰۳/۰۲/۰۳

کاندوئیت سیستم لوله کشی برق است که از سیم ها و کابل ها در برابر تاثیرات محیطی، رطوبت، بخار و سایر خطرات محتمل، محافظت می کند.

به گزارش اخبار ساختمان، برق کشی از جمله مهم ترین و اصلی ترین مراحل ساخت ساختمان ها به شمار می رود و از آنجایی که سیم و کابل های برق ممکن است با انواع مصالح ساختمانی و همچنین عواملی همچون رطوبت، گرد و خاک، حشرات و... در ارتباط باشند از انواع لوله ها برای محافظت از آنها استفاده می شود.

لوله های برق انواع گوناگونی دارند که هر کدام از آنها برای استفاده های متفاوت به کار گرفته می شوند. کاربرد لوله های برق بر اساس نوع لوله برق و کیفیت آن و همچنین مقاومت لوله در برابر ضربات مکانیکی، حرارت، انعطاف پذیری، طول عمر لوله برق و توانایی نگهداری سیم ها در برابر تغییرات محیطی و ضربان سنگین مورد استفاده قرار می گیرند.

مثلا لوله برق های خرطومی برای استفاده در مکان هایی که خطر ضربه زدن وجود ندارد استفاده می شود و لوله پی وی سی و پلیکا به دلیل مقاومت بالای آن ها در زیر زمین و داخل دیوارها قابل استفاده هستند. یکی دیگر از انواع لوله برق ها لوله کاندوئیت است که برای محافظت سیم ها از آن استفاده می شود.

در حقیقت لوله کاندوئیت مجرایی برای عبور انواع سیم های هادی الکتریسیته است و می توانند از مواد مختلفی همچون فلزات، پلیمرها و پلاستیک ها تولید شود. هرکدام از انواع لوله های کاندوئیت به سبب داشتن ویژگی ها و قابلیت های منحصربه‌فرد می توانند برای ساختمان های مختلفی مناسب باشند. در ادامه مطلب بررسی خواهد شد که لوله کاندوئیت چیست و مراحل اجرای آن به چه صورت است.

 

لوله کاندوئیت چیست؟


لوله کاندوئیت چیست؟


لوله کاندوئیت نوعی لوله است که از آن به عنوان یک مجرا برای عبور سیم های هادی الکتریسیته استفاده می شود. لوله های کاندوئیت از متریال های مختلفی مانند فلز، پلاستیک و... می توانند ساخته شوند.

لوله های فلزی از آنجا که از مقاومت بیشتری برخوردار هستند برای کاربردهای صنعتی مناسب تر هستند. لوله های پلاستیکی یا PVC نیز به دلیل هزینه کم و همچنین سبک بودن بیشتر در ساختمان های مسکونی استفاده می شود. نمونه هایی از این لوله های کاندوئیت پلاستیکی را حتما می توانید در ساختمان محل سکونت نیز مشاهده کنید.


انواع لوله های برق یا کاندوئیت


لوله برق کاندوئیت به دو نوع کاندوئیت فلزی و کاندوئیت غیر فلزی تقسیم می شود.

 

کاندوئیت فلزی


*  لوله برق فلزی یا کاندوئیت فلزی


جنس لوله برق فلزی کانذوئیت از جنس فولاد گالوانیزه ی ضد زنگ و برخی دیگر از جنس آلومینیوم ساخته می شود و اصولا از فلزات دیگر برای ساخت کاندوئیت فلزی استفاده نمی شود.

-  کاندوئیت فلزی سفت و محکم (RMC): این نوع از کاندوئیت دارای لوله هایی با دیواره های ضخیم و بندکشی شده است که عموما از فولاد عایق شده، فولاد ضد زنگ و یا آلومینیوم ساخته می شوند. این نوع از کاندوئیت فلزی به وسیله رابط هایی به لوله برق اصلی ارتباط داده می شوند. کاندوئیت فلزی سفت و محکم از سیم ها و کابل ها در برابر تاثیرات و خطرهای محیطی، محافظت می کند. کاندوئیت های فلزی می توانند به صورت سفارشی با دیواره های ضخیم تر ساخته شوند تا از سیستم سیم کشی در برابر تداخلات الکترومغناطیسی محافظت کنند. اگر بر روی این کاندوئیت ها یک لایه پی وی سی، گالوانیزه، برنز و... به کار رود، در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی نیز مقاوم می شوند.
-  لوله فلزی الکتریکی (EMT): این نوع از کاندوئیت ها لوله های فلزی دیواره های نازک هستند که از آلومینیوم ساخته می شوند و با فولاد پوشیده می شوند. از این کاندوئیت ها در ساختمان های تجاری استفاده شده و برای ساختمان ها مسکونی توصیه نمی شوند. در مناطق پرخطر و مرطوب که احتمال زنگ زدگی و پوسیدگی وجود دارد، نباید از این نوع کاندوئیت استفاده کرد. لوله های فلزی الکتریکی نسبتا ارزان‌ و سبک هستند.
-  لوله فلزی متوسط (IMC): ضخامت این نوع از کاندوئیت، همانطور که از نامش پیداست، بین دو نوع کاندوئیت قبلی است. یعنی دیواره‌ لوله فلزی متوسط نه به اندازه RMC ضخیم و نه به اندازه EMT نازک است. این کاندوئیت ها عموما از فولاد ساخته شده و می توانند عایق شوند.
-  لوله فلزی منعطف (FMC): قطر لوله فلزی منعطف اصولا بین ۳.۸ و ۳ است. این نوع کاندوئیت از آلومینیوم یا نوارهای نازک فولاد ساخته می شود و قابلیت فرم دادن آن وجود دارد. این نوع کاندوئیت برای محیط های خشک پیشنهاد می شود، در جایی که نصب EMT یا کاندوئیت های غیر منعطف دیگر، کاربرد نداشته باشند.


*  لوله برق غیر فلزی یا کاندوئیت غیر فلزی


در برخی از مکان ها که استفاده از لوله برق فلزی کار خطرناک و اشتباهی است از لوله برق کاندوئیت غیر فلزی استفاده می شود. (مانند اتاق MRI بیمارستان ها) و همچنین در مکان هایی که خطر مستقیم اتصال با آب وجود دارند. زیرا کاندوئیت غیر فلزی در برابر زنگ زذگی و پوسدگی مقاوم است.

-  کاندوئیت غیر فلزی سخت و محکم (RNC): این نوع از کاندوئیت ها، سبک ترین و ارزان ترین کاندوئیت های حال حاضر هستند. آنها با حلال های خاص به هم جوش داده می شوند که آب وارد آنها نشود. نصب و اتصال آنها بسیار سریع تر از اتصال کاندوئیت های فلزی انجام می شود. کاندوئیت های پلاستیکی با ابزارهای خاصی گرما داده شده و خم می شوند در مواقع خاص می تواند دیواره های آنها را ضخیم ساخت که اتصال آنها سخت تر می شود.
-  لوله غیر فلزی الکتریکی (ENT): این نوع از کاندوئیت ها لوله های پلاستیکی با دیواره های نازک و بسیار منعطف هستند که بدون نیاز به ابزار خاصی می توان آنها را فرم داد و در مسیرهای پیچ و خم به راحتی از آنها استفاده کرد. نصب این نوع کاندوئیت بسیار آسان است، چرا که در هنگام برخورد با موانع می توان آن را برید و دوباره جوش داد.

 

کاندوئیت غیرفلزی


مزایای استفاده از لوله کاندوئیت


استفاده از لوله های کاندوئیت در سیستم برق کشی ساختمان ها و پروژه های مختلف می تواند مزیت ها و فواید مختلفی داشته باشد که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

-  این لوله ها می توانند از سیم ها و کابل ها در برابر حیوانات موذی محافظت کنند.
-  لوله های کاندوئیت معمولاً از مقاومت بالایی برخوردار بوده و در برابر فشار و ضربه از سیم ها محافظت خواهند کرد.
-  این لوله ها می توانند در برابر آتش سوزی مقاومت بالایی داشته باشند و در برابر اشعه UV یا فرابنفش نیز به خوبی مقاومت می کنند.
-  این لوله ها می توانند از لوله ها در برابر رطوبت محافظت کرده و اجازه اتصالی و پوسیدگی به لوله ها نمی دهند.
-  همزمان می توان چند رشته سیم مختلف را از لوله سایز بزرگ کاندوئیت عبور داده و از آنها محافظت کرد.
-  کاندوئیت ها می توانند از سیم های برق در برابر اختلالات الکترومغناطیسی محافظت کنند.
-  کاندوئیت های پی وی سی در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بسیار بالایی دارند و می توانند طول عمر بسیار خوبی داشته باشند به همین دلیل خرید لوله PVC می تواند به‌صرفه تر از سایر لوله ها باشد.


معایب و محدودیت های لوله کاندوئیت


لوله های کاندوئیت در کنار تمامی مزیت ها و فوایدی که دارند می تواند معایب و محدودیت هایی نیز داشته باشند. از جمله مهم ترین ایرادات و محدودیت های این لوله های برق می توان به موارد زیر اشاره داشت:

-  هزینه های نصب لوله های کاندوئیت فلزی می تواند بالا باشد و در نهایت باعث افزایش هزینه ساخت و ساز شود.
-  امکان عیب یابی این لوله ها زمانبر خواهد بود چرا که معمولاً به صورت توکار اجرا می شوند.
-  نصب و اجرای لوله های کاندوئیت نیازمند داشتن دانش و مهارت بالایی است.
-  مدیریت اتصالات در لوله کشی برق ساختمان به جهت حساسیت بسیار بالا، دقت و ظرافت مضاعفی را می طلبد.


مراحل کاندوئیت کاری ساختمان


در حقیقت کاندوئیت کاری می تواند به صورت روکار یا توکار انجام شود ولی امروزه روش توکار آن رواج بیشتری دارد چرا که این روش می تواند زیبایی بیشتری به نمای داخلی ساختمان بدهد و محافظت از سیم و کابل ها نیز راحت تر انجام خواهد شد.

برای انجام و اجرای لوله های کاندوئیت در ساختمان باید مراحل مختلفی اجرا شود. در مرحله اول باید لوله کشی برق طراحی شود و سپس بر اساس نقشه کشیده شده شیارزنی دیوارها انجام شود. شیارزنی به منظور جایگیری مناسب لوله ها انجام می شود.

بعد از مرحله شیارزنی دیوار می توان لوله های کاندوئیت را مطابق نقشه نصب کرد. برای نصب لوله های کاندوئیت می توان از انواع اتصالات مختلفی همچون تبدیل ها، بوشن ها، جعبه تقسیم، اتصالات و... استفاده کرد.

در نهایت در مرحله پایانی که بعد از اجرای کامل ساختمان خواهد بود می توان سیم کشی را تکمیل نمود. در اصل مراحل کاندوئیت کاری ساختمان در سه مرحله اجرا می شود. مرحله اول در زمان ساخت ساختمان، مرحله دوم بعد از اجرای کف، کاشی و سفیدکاری دیوارها و مرحله نهایی بعد از اتمام نقاشی، سفیدکاری و... خواهد بود.


قیمت لوله کاندوئیت


قیمت لوله های برق یا همان لوله های کاندوئیت به جنس آن بستگی دارد. همانطور که گفته شد لوله های کاندوئیت می توانند از متریال های مختلفی مانند فلز و پلاستیک ساخته شوند. قیمت لوله های فلزی بالاتر از لوله های پلاستیکی است. لوله های فلزی می توانند از گالوانیزه، لوله سیاه یا لوله استیل ساخته شوند. همچنین در دو نوع قابل انعطاف و سخت تولید می شوند. لوله های استیل نسبت به لوله های گالوانیزه قیمت بالاتری دارند.

لوله های پلاستیکی هم می توانند سخت یا خرطومی باشند که هر کدام قیمت متفاوتی دارند.

 

بیشتر بخوانید: لوله فلکسی خرطومی چیست و چه مزایایی دارد؟

سوالات متداول
  • لوله برق کاندوئیت فلزی چیست؟
    این لوله از جنس فولاد گالوانیزه و آلومینیوم ساخته می شود. اگر چه این لوله فلزی است اما محافظ خوبی برای سیم ها و تماس افراد با آن هستند و یک زیر ساخت کامل را برای سیم کشی سیم ها ایجاد می کند.از این لوله ها در مکان های مسکونی، اداری، تجاری، هتل ها، فروشگاه ها، کارخانجات صنعتی و غیره استفاده می کنند.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman