بررسی عوامل تاثیرگذار در قیمت ورق های سیاه

بررسی عوامل تاثیرگذار در قیمت ورق های سیاه
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۶ | ۱۴۰۳/۰۲/۰۳

تغییر قیمت ورق آهن به طور مستقیم می‌تواند روی قیمت‌ها در سایر صنایع تاثیرگذار باشد و هر لحظه شاهد افزایش یا کاهش قیمت‌ها در صنایع مختلف باشیم. به عنوان مثال، با افزایش قیمت ورق st37 که به طور گسترده‌ای در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، هزینه‌ی تمام شده ساختمان‌سازی نیز افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش اخبار ساختمان، یکی از مهم‌ترین فراورده‌های فولادی که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ورق سیاه است. این فرآورده فولادی به عنوان متریال اصلی در پتروشیمی‌های، صنعت تولید لوله و ساخت سایر ورق‌های فولادی مانند ورق روغنی و گالوانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در همین راستا، تغییر قیمت ورق آهن به طور مستقیم می‌تواند روی قیمت‌ها در سایر صنایع تاثیرگذار باشد و هر لحظه شاهد افزایش یا کاهش قیمت‌ها در صنایع مختلف باشیم. به عنوان مثال، با افزایش قیمت ورق st37 که به طور گسترده‌ای در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، هزینه‌ی تمام شده ساختمان‌سازی نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

قیمت ورق سیاه به عوامل مختلفی بستگی دارد که هر کدام از آنها میتواند روی نرخ نهایی محصولات تاثیرگذار باشند. ما در این مطلب، مهمترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت ورق سیاه را بررسی کردهایم. با ما همراه باشید.

 

 

7 عامل تاثیرگذار بر قیمت ورق سیاه

 

7عامل تاثیرگذار بر قیمت ورق سیاه

همانطور که اشاره کردیم، قیمت ورق سیاه بسته به عوامل مختلف ممکن است در هر لحظه تغییر کند. هفت عاملی که در ادامه معرفی می‌کنیم، به طور مستقیم می‌توانند روی نرخ لحظه‌ای این محصول پرکاربرد تاثیرگذار باشند.
 

1. نوسانات بازار ارز

 

بسیاری از تجهیزات و مواد اولیه تولید ورق سیاه وارداتی هستند و تولیدکنندگان آنها را از خارج کشور تهیه میکنند. در نتیجه، تغییرات ناشی از افزایش یا کاهش نرخ ارز، به طور مستقیم میتواند روی قیمت تمام شده ورق سیاه تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال با افزایش 5 درصدی قیمت دلار، قیمت ورق سیاه و سایر مقاطع فولادی نیز افزایش چند درصدی را تجربه میکنند.

 

2. میزان عرضه و تقاضا

 

 یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمتها در هر بازاری از جمله آهن آلات، میزان عرضه و تقاضا است. عرضه و تقاضا فاکتور بسیار مهمی است که میتواند روی نرخ محصولات در هر بازاری تاثیر بگذارد و باعث افزایش یا کاهش قیمتها شود. در همین راستا، اگر تقاضا برای خرید ورق سیاه از یک کارخانه بیشتر از میزان تولیدش باشد، احتمالا نرخ نهایی هر کیلوگرم از محصول مورد نظر نیز با افزایش یک تا چند هزار تومانی همراه باشد.

 

3. برند تولید کننده


یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار روی قیمت محصولات فولادی، کارخانه و برند تولید کننده است. هر کارخانه با توجه به تجهیزات و استانداردهای خود، محصولات فولادی را تولید می‌کند؛ از این رو، کیفیت ورق سیاه و انواع محصولات فولادی در هر کارخانه ممکن است با کارخانه‌های دیگر متفاوت باشد. در نتیجه نرخ ورق سیاه هر کارخانه با کارخانه‌های دیگر فرق می‌کند. به عنوان مثال، قیمت ورق اکسین اهواز با کارخانه‌ی فولاد مبارکه‌ اصفهان متفاوت است.

 

قیمت ورق سیاه

 

4. هزینه مواد اولیه

 

در تولید ورقهای فولادی از جمله ورق گرم، از آهن قراضه، سنگ آهن و آهن اسفنجی استفاده میشود که قیمت لحظهای هر کدام از موارد ذکر شده میتواند منجر به افزایش یا کاهش قیمتها شود. در واقع، اگر قیمت مواد اولیه تولید محصولات فولادی در کشور افزایش پیدا کند، به طور طبیعی نرخ لحظهای محصولات فولادی نیز افزایش پیدا می‌‌کند. ناگفته نماند که برخی از مواد اولیه وارداتی هستند که همین موضوع نیز میتواند تاثیرگذاری هزینه مواد اولیه روی نرخ نهایی فراوردههای فولادی را دوچندان کند.

 

5. شرایط اقتصادی و سیاسی کشور

 

یکی دیگر از موارد مهم تاثیرگذار بر قیمت ورق آهن، شرایط اقتصادی کشور و تورم است. تورم سالانه به تنهایی باعث افزایش هزینه تولید انواع محصولات فولادی از جمله ورق گرم در کارخانه میشود. کارخانهها و تولیدکنندگان نیز به ناچار مجبور به افزایش قیمت تولیدات خود میشوند. علاوه بر این، مسائل سیاسی حاکم بر کشور نیز میتواند باعث تغییر قیمتها شود و نرخ لحظهای محصولات تغییر کند.

 

6. قیمت جهانی فولاد


قیمت جهانی فولاد و آهن از دیگر مواردی هستند که به صورت لحظهای و در طول روز میتوانند باعث افزایش یا کاهش قیمتها شوند. به بیان دیگر، افزایش جهانی قیمت محصولات و فرآوردههای فولادی روی نرخ لحظهای ورق سیاه تاثیر زیادی میگذارد. قیمت جهانی آهن و فولاد خود نیز به عوامل مختلفی بستگی دارند و فاکتورهای مهمی میتوانند باعث افزایش یا کاهش نرخ لحظهای محصولات شوند.


از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت جهانی فولاد و فراوردههای این صنعت نیز میتوان به نرخ جهانی مواد اولیه، وضعیت حاکم بر اقتصاد جهان، موضوعات زیست محیطی و حتی قیمت جهانی نفت و میزان عرضه و تقاضا جهانی اشاره کرد.

 

 

7. سیاست‌های گمرکی

برخی از محصولات مرتبط با تولید ورق گرم کشور وارداتی بوده و از خارج کشور تهیه میشوند. از این رو، پارامتر مالیات گمرکی هم میتواند روی قیمت محصولات فولادی تاثیر داشته باشد.

 

 

مهم ترین کارخانه های تولیدکننده ورق سیاه در ایران

 

مهم‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق سیاه در ایران


ایران در زمینه تولید انواع ورق سیاه جزو کشورهای پیشتاز در این صنعت به شمار می‌رود و کارخانه‌های مختلفی در کشورمان مشغول به تولید این فرآورده فولادی هستند. تولیدکنندگان ورق گرم در ایران علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی، بخشی از محصولات خود را نیز به خارج از مرزها صادر می‌کنند. از جمله مهم‌ترین کارخانه‌های تولید کننده ورق سیاه در ایران می‌توان به فولاد مبارکه اصفهان، کاویان اهواز، اکسین خوزستان، فولاد گیلان، نورد و قطعات فولادی و خرم آباد اشاره کرد.


جمع‌بندی: قیمت روز ورق سیاه را از کجا مشاهده کنیم؟

 

اکنون که با مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت روز و لحظهای ورق آهن آشنا شدید، این پرسش مطرح میشود که قیمت بروزرسانی شده ورق سیاه کارخانههای ذکر شده را از کجا مشاهده کنیم؟ شما میتوانید قیمت ورق گرم هر کدام از کارخانه را به صورت لحظهای در سایت تسفا مشاهده کنید. قیمت آهن آلات و ورق سیاه به صورت لحظهای در وبسایت تسفا بروزرسانی میشود تا از جدیدترین تغییرات مطلع شوید. همچنین شما میتوانید نسبت به خرید انواع آهن آلات از سایت تسفا اقدام کنید و بار خود را از هر نقطه جغرافیایی کشور سفارش دهید.برای دریافت اطلاعات بیشتر نیز میتوانید با شمارهی 54663000 نیز تماس بگیرد و اطلاعات و راهنماییهای لازم را از کارشناسان ما دریافت کنید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman