چالش های صنعت کاشی افزایش یافته است

چالش های صنعت کاشی افزایش یافته است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۵۴ | ۱۴۰۲/۱۱/۱۴

رئیس اتحادیه صنف کاشی ساز و کاشی فروش تهران با اشاره به اوضاع بد بازار می گوید: حول و حوش ۹۰ درصد صادرات این صنف به عراق بود که در حال حاضر با مشکل مواجه شده است.

به گزارش اخبار ساختمان، شرایط بازار و رکودی که بر همه اصناف سایه انداخته، متعاقبا صنف کاشی ساز و کاشی فروش را هم تحت تاثیر قرار داده. به گفته رئیس اتحادیه این صنف، تولید کاشی و سرامیک از میزان مصرفی که در کشور هست، خیلی بیشتر بوده و متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در زمینه صادرات وجود دارد، رقبای این صنف در سایر کشورها به لحاظ قیمت و کیفیت تا حدودی پیشی گرفته اند و صادرات کارخانه ها هم با مشکل مواجه شده است.

احسان گودرزی، رئیس اتحادیه صنف کاشی ساز و کاشی فروش تهران در این باره می گوید: حول و حوش ۹۰ درصد صادرات صنف کاشی ساز و کاشی فروش به عراق بود که در حال حاضر با مشکل مواجه شده. او به اوضاع بد بازار هم اشاره می کند.


شرایط بد بازار و ایجاد رقابت منفی بین کارخانه ها


او معتقد است که شرایط بد بازار، سبب پس زدن تولید کارخانه ها در بازار ایران و منجر به ایجاد رقابت منفی بین کارخانه ها شده به نحوی که تولیدکننده در مواردی مجبور می شود بار خود و دپویی را که در کارخانه دارد، هرچه زودتر خارج کرده و از نظر قیمت هم پایین تر از قیمت تمام شده عرضه کند.

به گفته رئیس اتحادیه صنف کاشی ساز و کاشی فروش، وقتی هم با تولیدکننده صحبت می کنیم، چنین وضعیتی به لحاظ اقتصادی اصلا برایشان صرفه ندارد. او اظهار امیدواری می کند با تدابیری که اندیشیده می شود مشکلات بخش صادرت تا حدودی حل شود و اعضای اتحادیه این صنف بتوانند بخشی از بارهای تولیدی را صادر کرده و به این طریق تا حدی مشکل نقدینگی و ضعف مالی که در کارخانه ها حاکم است را جبران کنند.

راه حل هایی که بنا به نظرات گودرزی، دست صنوف نبوده و مقامات دولتی باید کمک کنند تا این مشکلات حل شود.


چالش بزرگ مواد اولیه


اما در این صنف، به جز مشکل صادرات چه مشکل دیگری وجود دارد؟ رئیس اتحادیه صنف کاشی ساز و کاشی فروش تهران، می گوید: بحث مواد اولیه مطرح است که هم تامین کردنش برای کارخانه ها و هم قیمت تمام شده اش بسیار سخت شده و بالا رفته است.

به گفته او بر اساس آنچه در بازار می بینیم، در همه مواد مصرفی که این صنف با آن درگیر است، از ابتدای سال تا کنون افزایش قیمت زیادی وجود داشته و شاید بتوان گفت به طور متوسط ۴۰ درصد تورم وجود داشته اما به خاطر بدی بازار و مشکلاتی که طرح شد، نمی ‌توان این افزایش را بر قیمتی که گفته شد، لحاظ کرد.


با مشکلات موجود کارخانه ها حتی نمی توانند کالای تولیدی را به قیمت تمام شده هم بفروشند!


از سوی دیگر و به گفته رئیس اتحادیه صنف کاشی ساز و کاشی فروش، کارخانه ها ظرفیت تولید خود را کم می کنند به این دلیل که اگر بخواهند تولید واقعی را انجام دهند، دپوی‎شان بالا رفته و تهیه مواد اولیه شان سخت می شود؛ به این ترتیب برای مدیریت شرایط در نهایت با ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت تولیدشان کارخانه را اداره می کنند.

اکونگار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman