بازار مقاطع فولادی در رکود قرار گرفته است

بازار مقاطع فولادی در رکود قرار گرفته است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۱ | ۱۴۰۲/۰۹/۰۵

رکود سنگین حاکم بر بخش ساخت و ساز در کشور گریبانگیر واحدهای فولادی و نوردی شده است. تقاضای ضعیف از سوی مصرف کنندگان و نبود چشم انداز روشن از آینده بازار ساخت مسکن در کشور باعث شده است تا رینگ مقاطع طویل فولادی در بن بست رکود قرار گیرد. در این شرایط تنها راه‌ برون رفت صنایع نورد از چالش رکود در بازار داخل تسهیل شرایط صادرات است.

به گزارش اخبار ساختمان، ظرف هفته منتهی به ‌روز جمعه سوم آذرماه بالغ بر ۴۱۰‌ هزار تن انواع مقاطع طویل فولادی شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در رینگ صنعتی بورس‌ کالای ایران عرضه شد.

رکود حاکم بر معاملات آهن و فولاد شامل حال معاملات مقاطع طویل فولادی نیز بود و به این ترتیب برای این حجم محصول عرضه شده، تقاضایی بالغ بر ۳۳‌ هزار و ۵۰۰ تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش ۲۰‌ هزار و ۴۵۰ تن میلگرد از این بازار انجامید.


معامله چهار درصدی میلگرد


۳۷۶‌ هزار تن انواع میلگرد فولادی با قیمت پایه ای در بازه ۱۸‌ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۱‌ هزار و ۳۰۰ تومان ظرف روز چهارشنبه اول آذرماه در رینگ صنعتی بورس‌ کالای ایران عرضه شد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۲۰ هزار و ۸۰۰ تن به ثبت رسید و در نهایت تنها ۱۴‌ هزار و ۸۹۰ تن انواع میلگرد فولادی از رینگ مورد معامله قرار گرفت.

به این ترتیب در اولین عرضه مقاطع طویل فولادی در رینگ صنعتی بورس‌ کالا تنها چهار ‌درصد عرضه ها معامله شد.

از ابتدای سال جاری رینگ مقاطع طویل فولادی با رکود سنگین مصرفی و سرمایه ای مواجه بوده است؛ اما با آغاز فصل بارندگی در کشور ظرف روزهای پایانی آبان ماه، این رکود دوچندان شده است، به نحوی که ظرف هفته گذشته تنها حدود ۱۵‌ هزار تن میلگرد با میانگین قیمت ۲۰‌ هزار و ۸۵۰ تومان از رینگ فیزیکی بورس کالا معامله شد.

با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، قیمت تمام شده فروش میلگرد از این بازار به ۲۲‌ هزار و ۸۰۰ تومان می رسد.

با توجه به شرایط تورمی کشور، میلگرد نسبت به سایر کالاها، از ابتدای امسال تا پایان سال، رشد نرخ نداشته است؛ اما نبود تقاضا در بخش مصرف باعث می شود تا همین محصول با همین نرخ ارزنده نیز بدون مشتری باشد.

آهن نیوز


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman