آوارگی مستأجران در کلانشهر کرمانشاه

آوارگی مستأجران در کلانشهر کرمانشاه
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۴۰ | ۱۳۹۸/۰۴/۰۳

انگار درد مردم در اجاره‌بها و رهن‌های گران اصلا برای شورای شهری‌های کلانشهر کرمانشاه مهم نیست که هیچ اقدام و حرکتی در این زمینه انجام نمی‌دهند.
به گزارش اخبار ساختمان، این روزها بسیاری از شهروندان کرمانشاهی در به در دنبال یک سقف اجاره‌ای هستند ولی آشفته‌بازار مسکن با اجاره‌بهای افسارگسیخته و رهن‌های گران هم دردی بر دردهای دیگرشان افزوده است.

از این بنگاه به آن بنگاه سر می‌زنند و ناامید از پیدا کردن یک سقف و سرپناه روز و شبشان را سر می‌کنند و نگران روزهای آینده‌ای هستند که قراردادشان تمام می‌شود و این بلاتکلیفی عذاب‌آور کابوس هرروزشان شده است.

ویترین‌های شیشه‌ای مشاوران املاک را هر روز سر می‌زنند و آدرس‌ها و قیمتها را زیر و رو می‌کنند تا بلکه در بین این همه قیمت‌های غیرمتعارف و ناجور سرپناهی پیدا کنند.

یکی از مستاجرین که در به در بنگاه‌های املاک بود و همچنان دست خالی مانده می‌گفت با این قیمتها پارسال می‌شد خانه خرید نه اجاره کرد! اصلاً وضعیت طوری شده که خانه خریدن محال شده و اجاره آرزو...

راستش پر بی راه هم نمی‌گفت که مگر چه اتفاقی افتاده که باید اینقدر اجاره‌ها افزایش یابد، اصلاً چه آپشنی به واحدها اضافه شده است؟!

حالا دیگر مستاجرین از وضعیت به تنگ آمده‌اند و کار به جایی رسیده که به فرمانداری برای دریافت چادر مراجعه می‌کنند و با تجمع‌هایشان خواستار رسیدگی فوری و مداخله مسئولان و نهادها هستند؛ ولی کماکان اقدامی انجام نشده است.

آوارگی مستأجران در کلانشهر کرمانشاه

محسن ملکی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه نیز از افزایش ۵ برابری قیمت مسکن در این کلانشهر خبر داد و این افزایش ۵ برابری را عامل آوارگی مستأجران دانست.

وی افزود: در حال حاضر بازار خرید و فروش مسکن همچون کل کشور راکد است و قیمت‌ها به صورت حبابی به قدری بالا رفته که حتی فروشندگان پس از فروش منصرف می‌شوند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرمانشاه ادامه داد: اجاره‌بها هم توسط صاحب خانه‌ها افزایش یافته و با این حال به همه بنگاه‌ها ابلاغیه ارسال کرده‌ایم که به هرنحوی می‌توانند صاحب خانه‌ها را راضی به تمدید قرارداد کنند.

وی با بیان اینکه با این افزایش‌های نامتعارف در این میان عده‌ای سودجو جولان می‌دهند، گفت: حدود ۱۰ ساله پیش ابلاغیه از قوه قضائیه به بنگاه‌های مشاورین املاک مبنی بر اینکه دفاتر مشاور املاک حق نرخ گذاری مسکن را ندارند، داده شد وما ابزاری برای قیمت گذاری در دست نداریم. بنابراین قیمت گذاری به صورت توافقی بین خریدار و فروشنده انجام می‌شود.

اما یکی از نهادهایی که می‌تواند در این آشفته‌بازار مؤثر باشد و به نوعی مدیریت کند شورای شهر است که به عنوان پارلمان محلی با راهکارهای مختلف می‌تواند از افزایش بیشتر اجاره‌بها و فشار بر شهروندان ممانعت کند.

ظاهراً شورای شهری‌ها که نمایندگان مردم در اداره امور شهر هستند دغدغه‌ای برای پیدا کردن راه چاره‌ای برای این موضوع ندارند و ترجیح داده‌اند تماشاچی این غائله باشند.

اما واقعاً آنهایی که در جلسات عادی شورا برای مسائل پیش پا افتاده یقه پاره می‌کنند حالا چرا در مقابل این مشکل اساسی که می‌تواند به منجر به ایجاد چالش‌های اجتماعی شود سکوت را پیشه کرده‌اند؛ چه مسئله‌ای مهمتر از این موضوع بوده که حتی یک جلسه از وقت شورای شهر را به این مسئله اختصاص نداده‌اند.

پیشنهادی که شورایی‌ها نادیده گرفتند!

سالاری معاون استاندار کرمانشاه چند روز پیش به بیان راهکارهایی برای این موضوع پرداخت و گفت: به نظر من ابتدا باید یک کارگروه در شورای شهر تشکیل شود و برای مثال با تصویب یک قانون محلی، شهرداری بگوید هر کسی که خانه خالی خود را اجاره دهد ما از طریق شورای شهر معافیت سه ساله عوارض برای آنها تعیین می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شورا و شهرداری می‌توانند این کار را انجام دهند، گفت: اگر شورای شهر و شهرداری دغدغه مردم را دارند می‌توانند این کار را انجام دهند، ما نیز در این کارگروه آن را می‌پذیریم و در کنارشان خواهیم بود.

معاون استاندار کرمانشاه خاطرنشان کرد: تصویب قانون در مجلس طولانی مدت بوده و دست ما نیست اما می‌توان در یک پارلمان محلی که در زمان کوتاه‌تر به نتیجه می‌رسد قانون مورد نیاز را تصویب کرد.

شورای شهر هیچ اقدامی انجام نداده است

غلامرضا امیری، رئیس شورای شهر کرمانشاه در این خصوص که آیا شورای اسلامی شهر کرمانشاه برای بحث ساماندهی اجاره بها اقدامی کرده است یا نه؟ با اشاره به پیشنهاد سالاری، معاون عمرانی استاندار مبنی بر تصویب یک قانون در پارلمان محلی شورا برای ارائه مشوق به کسانی که خانه‌های خود را اجاره می‌دهند، اظهار داشت: اگر معاون عمرانی استاندار جلسه‌ای پیرامون این موضوع تشکیل دهند ما نیز حضور پیدا می‌کنیم و به بررسی آن به عنوان یک راهکار خواهیم پرداخت.

رئیس شورای اسلامی شهر کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون هیچ اتفاقی در این زمینه در حوزه شورا نیفتاده است، گفت: یکی از کمیسیون‌های ما به عنوان کمیسیون املاک پیگیر این موضوع بوده اما اقدامی تاکنون صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به اینکه خود شورا برنامه خاصی برای این موضوع دارد یا نه گفت: ما موافق پیشنهاد آقای سالاری مبنی بر تصویب یک قانون تشویقی و اعمال معافیت عوارض برای کسانی که منازل خود را اجاره می‌دهند، هستیم و چنانچه آقای سالاری جلسه‌ای تشکیل دهند، آن را بررسی خواهیم کرد.

امیری در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه پس از تصویب این قانون باید توسط شهرداری اجرایی شود و به نوعی درآمدهای شهرداری از بخش عوارض را کاهش می‌دهد، چند درصد احتمالاً تصویب و اجرایی شدن آن وجود دارد؟ گفت: هیچ مشکلی وجود ندارد و هر آنچه که در شورا تصویل می‌شود قانون خواهد بود و شهرداری موظف به اجرای آن است و به احتمال زیاد نیز این قانون در شورا تصویب خواهد شد.

قطعاً این روزهای سخت محکی برای مسئولان استان و شهر به ویژه شورای شهری‌هاست؛ مردم می‌بینند دردهایشان دغدغه چه کسانی هست و چه کسانی بی‌خیالی آنها هستند و فقط به تأمین منافع خودشان فکر می‌کنند.

بهتر است قبل از اینکه مشکل مستأجران طی ماه‌های آینده حادتر شود و به مرحله بحران برسد کاری انجام و راهکاری اجرایی شود، وگرنه نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب را چه سود…

مهر

برچسب ها:

مسکن ،اجاره ،قیمت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman