راپل چیست و روش اجرای راپل نمای ساختمان

راپل چیست و روش اجرای راپل نمای ساختمان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۰۷ | ۱۴۰۳/۰۲/۱۵

راپل به هر نوع فعالیتی گفته می‌شود که پای ثابت آن یک طناب باشد. در مورد کارهای مربوط به ساختمان نیز این مفهوم اشاره به فرود کنترل‌شده‌ای دارد که با هدف عایق کاری یا پیچ و رولپلاک سنگ‌نما انجام می‌شود.

به گزارش اخبار ساختمان، استفاده از سنگ‌های نما در ساختمان، می‌تواند جذابیت و زیبایی بسیار زیادی را در ظاهر آن ایجاد کند؛ اما به‌دلایل مختلفی، ممکن است پس از مدتی سنگ‌های نما در اثر عوامل محیطی، شل شوند و حتی تعدادی از آن‌ها سقوط کنند. در چنین شرایطی علاوه‌بر کاهش زیبایی ظاهر ساختمان، احتمال سقوط سنگ‌ها و بروز حوادث دلخراش نیز وجود دارد. حتی در مواردی، ممکن است با از بین‌رفتن پوشش میان سنگ‌ها، شاهد نفوذ رطوبت به داخل ساختمان باشیم. در این صورت، تنها راه باقی‌مانده، پیچ رولپلاک نمای ساختمان و آب‌ بندی سنگ نماست که توسط راپل کار انجام می‌شود.

 

راپل چیست و چه ارتباطی با بهبود نمای ساختمان دارد؟

 

راپل چیست و چه ارتباطی با بهبود نمای ساختمان دارد؟

 

rappel به هر نوع فعالیتی گفته می‌شود که پای ثابت آن یک طناب باشد. در مورد کارهای مربوط به ساختمان نیز این مفهوم اشاره به فرود کنترل‌شده‌ای دارد که با هدف عایق کاری یا پیچ و رولپلاک سنگ‌نما انجام می‌شود. روش استفاده از طناب برای انجام چنین کارهایی، یکی از ۴ روش موجود برای انجام این دو وظیفه است.


روش‌های دیگر شامل روش نصب داربست، روش ماشین کلایمر و روش ماشین بالابر است. هرکدام از این ۳ روش قدیمی، مزایا و معایب خود را داشته، اما در گذر زمان به دلایلی مانند هزینه زیاد یا سختی کار، کنار گذاشته شده‌اند. هزینه و قیمت راپل و سرعت انجام کار با این روش باعث شده تا بهترین راه‌حل برای انجام این دو وظیفه باشد.


پیچ رولپلاک نمای ساختمان چیست؟


همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد، یکی از مشکلات رایج در نماهای سنگی ساختمان، مسئله شل‌شدن سنگ‌ها در گذر زمان است. این مشکل می‌تواند ناشی از عوامل طبیعی مثل طوفان، سیل و باران یا عوامل غیرطبیعی مثل برخورد اجسام سنگین به سنگ‌ها باشد. در هر صورت، بهبود سنگ‌نمای ساختمان امری واجب و ضروری است.


پیچ و رولپلاک نمای ساختمان بهترین اقدامی است که در این زمینه می‌توان انجام داد. این وظیفه را می‌توان به روش کار در ارتفاع انجام داد و سنگ‌نما را با استفاده از پیچ‌های مستحکم، مته و دریل و یک رولپلاک، تا حد بسیار زیادی سفت و محکم ساخت. این کار می‌تواند تا ۹۹ درصد از شل‌شدگی سنگ‌ها و احتمال سقوط آن‌ها را به‌کمک راپل بکاهد.


عایق کاری نمای ساختمان چیست؟


علاوه‌بر احتمال شل شدگی سنگ‌ها، در برخی موارد ممکن است به‌دلیل عدم توجه و دقت سنگ‌کار در مرحله دوغاب نمای ساختمان، درزهایی برای ورود آب باقی بماند و منجر به جمع‌شدن رطوب در بخش داخلی ساختمان شود. این موضوع علاوه‌بر احتمال شل‌شدن و سقوط سنگ‌ها، همچنین باعث زرد‌شدن گچ‌کاری سفیدرنگ داخل ساختمان خواهد شد.


برای حل این مشکل، روش آب‌ بندی سنگ نما می‌تواند بهترین گزینه ممکن باشد. در این روش که همچون کار قبلی، با استفاده از کار در ارتفاع صورت می‌گیرد، درزهای بین تمام سنگ‌های نما با مواد پوششی و عایقی درجه یک پوشانده می‌شود تا ضمن جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان، احتمال شل‌شدن سنگ‌ها نیز کاهش یابد.

 

دلایل انجام پیچ و رولپلاک نمای ساختمان چیست؟

 

دلایل انجام پیچ و رولپلاک نمای ساختمان چیست؟


ریزش نمای ساختمان، یک موضوع پرخطر و بسیار مشکل‌ساز است؛ به همین خاطر انجام پیچ رولپلاک سنگ‌نما توسط راپل کار اهمیت زیادی دارد. یک ساختمان ممکن است به دلایل خاصی دچار این مشکل شود و سنگ‌های آن به‌مرور لق و شل شوند؛ بنابراین، پیچ رولپلاک کردن نمای ساختمان می‌تواند یک روشی عالی برای احیا و بیمه‌کردن نمای ساختمان باشد که علاوه‌بر بیشتر کردن استحکام و مقاومت سنگ‌ها، همچنین از افزایش سنگ‌های شل و لق نیز جلوگیری می‌کند.


متاسفانه احتمال شل‌شدن هرچه بیشتر سنگ‌ها در صورت عدم توجه کافی به این مشکل، موضوعی بسیار رایج و پرتکرار است. از سوی دیگر، باید بدانید که اگر در اثر ریزش سنگ نمای ساختمان، فردی فوت شود یا صدمات جسمی و فیزیکی ببیند، صاحب ساختمان تمام مسئولیت مربوط به این اتفاق را برعهده خواهد داشت؛ بنابراین، می‌توان گفت که پیچ و رولپلاک نما نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت و الزام محسوب شده و درصورتی‌که ساختمان شما با مشکلی مشابه روبه‌روست، می‌بایست حتما نسبت‌به رفع آن با روش راپل اقدام کنید.


مراحل انجام پیچ و رولپلاک نمای ساختمان


هنگام انجام فرآیند پیچ رولپلاک سنگ نما، باید مراحل خاصی به‌ترتیب انجام شود تا بتوان از افزایش استحکام و مقاومت سنگ‌ها، اطمینان کافی پیدا کرد. مراحل این کار در ادامه به‌ترتیب بیان شده است.


سوراخ کردن سنگ‌ها با مته


در مرحله اول، با مته روی نقطه وسط هر سنگ، سوراخی ایجاد می‌شود. این سوراخ باید با طول پیچ و رولپلاک همخوانی داشته باشد.


قرارگیری رولپلاک درون سنگ


در مرحله دوم باید رولپلاک را درون سوراخ سنگ قرار داده و با چکش مخصوصی، آن را محکم‌کاری کرد. این مرحله دارای حساسیت نسبتا زیادی است و محکم‌کاری باید با دقت انجام شود.


قرار دادن پیچ و سفت‌کردن


در مرحله سوم باید پیچ مخصوص را درون رولپلاک قرار داده و آن را با پیچ‌بند سر جای خود محکم کرد تا به نقطه نهایی رولپلاک برسد و باقیمانده پیچ نیز توسط راپل کار با سنگ‌فرز قطع شود.


بتانه‌زدن روی تمام پیچ‌ها


در مرحله چهارم که مرحله آخر پیچ رولپلاک سنگ‌نما محسوب می‌شود، می‌توان برای زیبایی بیشتر کار و حفظ ظاهر ساختمان، یک لایه بتونه روی نقطه اتصال پیچ‌ها زد تا ظاهر ساختمان مثل روز اول شود. همچنین می‌توان از پوشش‌های سیلیکونی مشابه رنگ سنگ‌نما نیز استفاده کرد.

 

نکته مهم درباره روش راپلینگ

 

نکته مهم درباره روش راپلینگ


ذکر این نکته لازم است که امروز تمام مراحل ذکرشده بدون داربست یا روش‌های قدیمی صورت می‌گیرد. روش rappel بسیار سریع و راحت بوده و امنیت بالایی نیز دارد، مشکلات، چالش‌ها، محدودیت‌ها و هزینه‌های سنگین روش داربست، کلایمر یا بالابر را نخواهد داشت. همچنین مراحل عایق کاری نیز به همین ترتیب است و تفاوت مهم آن با پیچ رولپلاک نما این است که فقط یک مرحله دارد و آن هم تزریق مواد عایق بین سنگ‌هاست.


روش پیچ رولپلاک نمای ساختمان روی چه سنگ‌هایی قابل انجام است؟


یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عوامل تعیین قیمت کار را باید جنس سنگ یا نوع سنگ استفاده‌شده در نما دانست. در ادامه، تمام مدل سنگ‌هایی را که امکان پیچ و رولپلاک‌شدن روی آن‌ها وجود دارد را نام خواهیم برد.


*  تراورتن: ازجمله بهترین سنگ‌های ساختمانی که تنوع رنگ خوبی داشته و کار راپل با آن راحت است.
*  گرانیت: یکی از مستحکم‌ترین و گران‌ترین سنگ‌های استفاده‌شده در نمای ساختمان محسوب می‌شود.
*  سرامیک: ازجمله محبوب‌ترین سنگ‌های نما در ساختمان است که رقبای آن بهتر از خودش عمل می‌کنند.
*  رومی: ازجمله پراستفاده‌ترین سنگ‌های ‌نما در ساختمان‌ که محبوبیت بسیار زیادی داشته و دارد.
*  سمیرمیکی از سنگ‌های رایج و پراستفاده ساختمانی که با رنگ سفید خود شناخته شده است.
*  نیریز: این سنگ دیگر همچون گذشته خواهان زیادی ندارد، ولی عایق‌کاری و پیچ رولپلاک آن انجام می‌گیرد.
*  بادبر: از قدیمی‌ترین مدل سنگ‌های نما که امروزه دیگر مانند گذشته از آن استفاده نمی‌شود.

 

نحوه محاسبه هزینه پیچ و رولپلاک نمای ساختمان

 

نحوه محاسبه هزینه پیچ و رولپلاک نمای ساختمان


قابلیت انجام پیچ رولپلاک و آب بندی سنگ نما در تمام مدل‌های ذکرشده با کار در ارتفاع وجود دارد؛ اما هزینه مدل‌های قدیمی که شکننده‌تر و ضعیف‌تر هستند، بیشتر خواهد بود. همچنین اگر بخواهیم یک هزینه نسبی از انجام کار و قیمت راپل را برآورد کنیم، باید به معیارهای زیر که در تعیین قیمت نهایی موثر هستند، توجه داشته باشیم.


*  ابعاد و متراژ ساختمان
*  نوع سنگ‌نمای استفاده‌شده
*  میزان شل یا لق‌بودن سنگ‌ها
*  موقعیت جغرافیایی ساختمان
*  طرح خاص انجام‌شده روی نما
*  کیفیت مصالح استفاده‌شده
*  نحوه انجام کار و مراحل آن
*  انجام کار با نصب سنگ یا بدون نصب سنگ


قیمت پیچ قابل‌استفاده در نما معمولا چقدر است؟


انجام مراحل مختلف کار پیچ رولپلاک نما، بنابر هر شرکت یا تیم ممکن است متفاوت باشد. همچنین به‌صورت‌ کلی، حدود قیمت و هزینه‌های مربوط به پیچ استفاده‌شده در کار برای هر سنگ، تقریبا مشابه اعداد زیر خواهد بود. اگر در نمای ساختمان خود، مدل سنگی استفاده کرده‌اید که قیمت احتمالی آن ذکر نشده است، می‌توانید با تیم یا شرکت انجام‌دهنده کار صحبت کنید؛ چراکه معمولا برخی سنگ‌ها تفاوت قیمت فاحشی در کار راپل دارند.

 

قیمت پیچ رولپلاک نما در هر نمایی متفاوت است.


*  سنگ گرانیتهر متر 30 هزارتومان | هر عدد 8 هزارتومان
*  سنگ رومیهر متر 50 هزارتومان | هر عدد 12 هزارتومان
*  سنگ تراورتن: هر متر 35 هزارتومان | هر عدد 8 هزارتومان
*  سنگ بادبرهر متر 80 هزارتومان | هر عدد 18 هزارتومان
*  سنگ سمیرمهر متر 60 هزارتومان | هر عدد 9 هزارتومان

 

قیمت پیچ مورد استفاده در نمای ساختمان معمولا چقدر است؟

 

سخن نهایی


در این مطلب نگاهی داشتیم به دو روش مهم و اساسی که از آن‌ها برای بهبود استحکام و مقاومت سنگ‌نمای ساختمان استفاده می‌شود. این دو روش یعنی عایق‌ کاری و پیچ رولپلاک نما، می‌توانند از خطرات احتمالی مربوط به ساختمان یعنی شل‌شدن سنگ‌ها، ریزش آن‌ها و همچنین از نفوذ رطوبت به داخل ساختمان جلوگیری به‌ عمل آورند. به‌علاوه، این کار، عمر نمای ساختمان را نیز بیشتر خواهد کرد و باعث ایجاد یکپارچگی بهتری در نما خواهد شد.


ذکر این نکته لازم است که مسئولیت ریزش سنگ‌های ساختمان، عدم انجام کار راپل و آسیب‌رسیدن به مردم یا اموال عمومی، کاملا متوجه صاحب ساختمان است و قانون در این زمینه هیچ راه گریزی برای فرد خاطی در نظر نمی‌گیرد؛ بنابراین، اگر ساختمان شما دچار مشکلاتی مثل شل‌شدگی سنگ‌هاست، باید هرچه سریع‌تر نسبت‌به رفع این مشکل اقدام کنید. همچنین در تعیین قیمت انجام کار نیز عوامل مختلف بسیار زیادی نقش دارند که مهم‌ترین عامل، ابعاد و متراژ ساختمان و نوع سنگ‌نمای آن است.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman