کدام طرح می تواند بازار مسکن را آرام کند؟

کدام طرح می تواند بازار مسکن را آرام کند؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۴ | ۱۳۹۸/۰۴/۰۳

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرج گفت: هر سه یا چهار سال که اوضاع مسکن آشفته می‌شود از دولت تا مجلس و وزیر و وکیل، همه در مورد مسکن صحبت می‌کنند اما کمی بعد که اوضاع قدری آرام شد موضوع فراموش می‌شود، بنابراین لازم است یک بار برای همیشه این مساله حل و اوضاع مسکن ساماندهی شود.
به گزارش اخبار ساختمان، محمد قمی در خصوص آخرین وضعیت اجاره مسکن در کرج گفت: فعلاً وضعیت آشفته‌ای در بخش مسکن کرج وجود دارد و هنوز هم نمی‌توان در مورد آن اظهار نظر قطعی کرد و باید حدود ۲۰ روز دیگر صبر کرد تا بازار به آرامش برسد.

قمی در خصوص خرید و فروش مسکن در کرج هم اعلام کرد: خرید و فروش تقریباً راکد شده و انجام نمی‌شود اما در حال حاضر قیمت‌هایی بین ۲ میلیون تا ۱۷ میلیون تومان در هر مترمربع در پایین‌ترین مناطق تا بالاترین مناطق کرج برای خرید و فروش وجود دارد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک کرج در خصوص اینکه گفته می‌شود املاکی‌ها در افزایش قیمت مسکن نقش دارند تصریح کرد: شاید ۱۰ درصد قیمت‌ها متأثر از تصمیم دفتر املاک و ۹۰ درصد دیگر به موضوعات دیگر ارتباط داشته باشد؛ گاهی مستأجر از نگرانی ناشی از اجاره مسکن حاضر می‌شود خانه را به هر قیمتی تمدید کند، اگر مستأجران برای تمدید و یا اجاره خانه حاضر نباشند هر قیمتی را پرداخت کنند در کاهش قیمت اجاره اثرگذار خواهد بود؛ مالکین هم در شرایط فعلی باید در اجاره خانه انصاف را در نظر داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به تصمیمات اخیر در کشور برای کاهش قیمت مسکن خاطرنشان کرد: طرح منطقه‌بندی ارزش مسکن به مرکز پژوهش‌های مجلس رفته است این طرح در کنار طرح‌هایی چون ساخت خانه‌های دولتی برای واگذاری اقساطی به کارمندان دولت، طرح قوه قضائیه برای حضور کارشناس رسمی به منظور قیمت‌گذاری هنگام فروش و مالیات بر خانه‌های خالی به شرط اینکه فشار آن به مصرف کننده وارد نشود، طرح‌های خوبی است که می‌تواند در کنترل قیمت مسکن مؤثر واقع شود.

قمی ادامه داد: اما مسأله‌ای که در خصوص مسکن وجود دارد این است که هر سه یا چهار سال که اوضاع مسکن آشفته می‌شود از دولت تا مجلس و وزیر و وکیل، همه در مورد مسکن صحبت می‌کنندt اما کمی بعد که اوضاع قدری آرام شد موضوع فراموش می‌شود، بنابراین لازم است یک بار برای همیشه این مساله حل و اوضاع مسکن ساماندهی شود.

وی در خصوص اینکه چرا دولت نرخ‌گذاری مسکن را در طول این سال‌ها انجام نداده در صورتی که برای دیگر اقلام از لبنیات گرفته تا گوجه، پیاز و … نرخ‌گذاری صورت می‌گیرد گفت: مسکن در گذشته به این صورت عرضه عمومی نداشت و به نوعی مالکیت خصوصی به شمار می‌رفت و توافق طرفین همه چیز را تعیین می‌کرد اما اکنون اوضاع فرق کرده و تا زمانی که مسکن در یک چارچوب قانونی قرار نگیرد، اوضاع به همین صورت خواهد بود.

قمی در پایان با اشاره به افزایش مهاجرت به کرج طی سال‌های اخیر اعلام کرد: تهرانی‌ها به دلیل افزایش اجاره مسکن برای مهاجرت بیشتر گرمدره را انتخاب می‌کنند ولی در کلانشهر کرج بیشتر مهاجران را شهروندان شهرهای جنوبی تشکیل می‌دهند که به دلیل شرایط بد آب و هوایی و کمبود امکانات ترجیح می‌دهند از شهر خود مهاجرت کرده و در کرج ساکن شوند.

ایسنا

برچسب ها:

مسکن ،قیمت ،اجاره 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman