مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان خبر داد:

49 هزار مسکن روستایی مقاوم‌سازی شدند

49 هزار مسکن روستایی مقاوم‌سازی شدند
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۴ | ۱۳۹۹/۰۸/۱۴

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: هم اکنون در این استان ۹۲ هزارو ۶۷۸ واحد مسکونی روستایی وجود دارد که از این تعداد ۴۹ هزارو ۵۸۲ واحد معادل بیش از ۵۳ درصد مقاوم سازی شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، رضا خواجه ای افزود: مقاوم سازی واحدهای مسکونی موجب کاهش آسیب ها در بلایای طبیعی می شود و این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی اضافه کرد: مسکن روستایی بنایـی اسـت کـه الگـوی معمـاری آن دارای مبانـی محیطـی، اقتصـادی و اجتماعـی بـوده لــذا کارکردهــای متنوعــی را ارائــه می دهــد.

این مسؤول ادامه داد: بر این مبنا، می توان گفت، یکی از مهم ترین کارکردهای مساکن، ایجاد امنیـت بوده که امروزه نگرش نوین پدافند غیرعامل برای ارتقاء امنیت در مناطق حساس به راهکارهای جدیدی روی آورده اسـت.

این مسؤول ادامه داد: در این میان مقاوم سازی مسکن روستایی در جهت بهینه سـازی کیفیت زندگی روسـتاییان و ماندگاری آنها در این مناطق از اولویت ها محسوب می شود، بنابراین انجام این کار مهم، طبق اسـتانداردهای فنی از ضرورت هـای اساسی اسـت، که در این راستا این نهاد گامهای مطلوبی برداشته است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان ادامه داد: پدافند غیرعامل از کم هزینه ترین اقدامات پیشگیرانه است و رعایت اصول آن موجب بهبود عملکرد سیستم ها و کاهش آسیب پذیری در مواقع بحرانی می شود و امکان ادامه حیات، افزایش بازدارندگی و پایداری و همچنین آسان کردن مدیریت بحران در کوتاه ترین زمان و با کم ترین هزینه را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: از آنجا که پایداری مناطق روستایی به عنوان تامین کننده امنیت غذایی دارای اهمیت استراتژیک در شرایط بحرانی به شمار می آید، توجه به عناصر کالبدی این مناطق از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، بر این اساس مسکن روستایی به عنوان مهمترین عنصر کالبدی مناطق روستایی نیازمند نگاه اساسی است.

خواجه ای تاکید کرد: مسکن به عنوان یک پدیده اثرگذار بر بافت کالبدی روستاهای کشور و عاملی مهم در ایجاد احساس امنیت و ماندگاری در روسـتاها نیازمند توجه جدی است.

این مسؤول، نهادینه کردن فرهنگ مقاوم سازی از طریق اعطای تسهیلات مسکن در بین مردم و مشخص کردن نقـاط حساس مناطق روستایی و ارائه راهکارهایی در جهت ایجاد امنیـت در ایـن مناطق را امری مهم و ضروری بیان کرد.

وی اظهار داشت: ارتقای کیفی ابنیه یکی از راههای توانمندسازی نظام روستایی و ارتقاء امنیت در نقاط روستایی است که باید با توجه به سنت ها و هنجارهای جاری در هر مکان روستایی و به صورت تدریجی انجام گیرد، تا اینگونه بتوان به حفظ و تداوم ارزش های روستاها کمک کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان خاطرنشان کرد: شناسایی الگوهای بومی مسکن، تدوین قوانین ساخت وساز در جهت بهینه کردن شرایط زندگی با توجه به ویژگی های اقلیمی منطقه، توجه به الگوی معماری سنتی از طریق به کار بردن مصالـح بومی و تدوین برنامه هـا و ارائـه الگوهای انعطاف پذیر برای دستیابی بـه اهداف پدافند غیرعامل در مناطق روستایی امری مهم و ضروری است، که باید مورد توجه مسؤولان مربوطه قرار گیرد.

ایرانا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman