تلاش دولت برای حل مشکلات مساکن مهر

تلاش دولت برای حل مشکلات مساکن مهر
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۱ | ۱۳۹۹/۰۷/۳۰

بخش اعظمی از پروژه ساخت واحدهای مسکونی که تحت عنوان مسکن مهر با بی ثباتی و جهش قیمت های مسکن در سال ۸۶ پا به عرصه وجود گذاشت، به صورت نیمه تمام به دولت یازدهم رسید.
به گزارش اخبار ساختمان، گرچه دولتمردان دولت یازدهم نقدهای بسیاری به طرح باقی مانده از دولت قبل داشتند، اما با توجه به هزینه‌های کلان انجام شده و متقاضیان بسیار چشم انتظار خانه دار شدن، اهتمام خود را برای تکمیل آن به کار بستند تا بودجه های عمرانی هزینه شده هدر نرود.

در گیلان عملیات اجرایی پروژه های مسکن مهر در شهرهای دارای جمعیت بالا و زیر ۲۵ هزار نفر از سال ۸۶ در قالب پروژه های تعاونی، خود مالک و سه جانبه در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و زیر ۲۵ هزار نفر اجرا شده است. در مجموع پروژه‌های مسکن مهر استان، ۷۴ هزار و ۶۷۶ واحد است که در حال حاضر از این تعداد پروژه، نزدیک به ۶۳ هزار واحد در شهرهای مختلف گیلان به بهره‌برداری رسیده و بیش از ۱۱ هزار واحد نیز هم ‌اکنون در حال ساخت است.

آمارها حاکی از آن است که در مجموع حدود ۶۰ درصد این طرح در دولت یازدهم اجرایی شد. از زمان آغاز ساخت پروژه مسکن مهر تا سال ۹۲، حدود ۲۳ هزار واحد مسکن مهر در گیلان به بهره برداری رسید اما از سال ۹۲ تا کنون، ۴۲ هزار و ۱۱۶ واحد به بهره برداری رسیده است.

واحدهای تحویل داده شده از همان ابتدا با برخی مشکلات مواجه بودند که دولت یازدهم در تلاش است با وجود مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها در کشور ضمن تکمیل تمام بخش های این پروژه بزرگ نسبت به رفع نواقص و مشکلات و تامین رفاه ساکنان آن اقدام نماید.

طرحی بزرگ نیازمند دقت نظر

عدم نظارت بر کار پیمانکاران و مشکلات ساختمانی و فنی در برخی بلوکها، خلف وعده برخی پیمانکاران و طولانی شدن کار و در نتیجه گران شدن واحدها، عدم تکمیل محوطه سازی، کمبود مدرسه در برخی مقاطع، عدم تردد اتوبوس در تمام مناطق شهرک و فقدان روشنایی کافی و آسفات کوچه ها، کمبود درمانگاه، سالن ورزشی و کتابخانه و اماکن فرهنگی تفریحی از جمله مشکلاتی است که به رغم تلاشهای صورت گرفته همچنان برخی از آنها باقی و نیازمند توجه است.

مهدی عینی نایب رییسه هیات مدیره تعاونی آزاد مسکن مهر ۲۵ رشت گفت: یکی از پیمانکاران این منطقه با ۹۰۰ میلیون تومان پول مردم فرار کرده و متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم کاری انجام دهیم.

وی افزود: وقتی می خواهیم خانه را تحویل بگیریم سفته یا تعهد محضری می گیرند که در صورت افزایش قیمت باید مابقی را پرداخت کنیم اما تعهدی از پیمانکار گرفته نمی شود که در موعد مقرر واحدها را تحویل دهد.

وی خاطرنشان کرد: یک سری زمین های دولتی اینجاست که متاسفانه اداره راه و شهرسازی با قیمت بالا دارد می فروشد اینجا قبلا پر از درخت بود ۸۵ درصد هزینه زمین و آماده سازی را خود مردم پرداخت کردند اما این زمینها را می فروشند ولی ما ندیده ایم از محل درآمد آن کاری برای مسکن مهر انجام دهند.

به گفته وی تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهرک نیز چندین سال است راکد مانده و بوی نامطبوع آن مردم را آزار می دهد، چند سال است مردم از این بابت شکایت می کنند ولی پاسخ می دهند که هزینه آن بالاست.

این شهروند ساکن منطقه ادامه داد: امکانات رفاهی کافی نیست ، از چند سال پیش در حال ساخت مجتمع تجاری اند اما هنوز تکمیل نشده است.

به گفته وی مسکن مهر رشت با بیش از دو هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی تنها یک درمانگاه و یک سالن ورزشی دارد و فاقد کتابخانه و اماکن تفریحی و فرهنگی است.

گلزار اسلام زاده بانوی داستان نویس ساکن مسکن مهر رشت از دوری شهرک از مرکز شهر، نبود روشنایی کافی در محلات، وفور سگهای ولگرد و آسفالت نشدن بسیاری از کوچه ها گله مند است.

منیر سرانجام نیز که از پنج سال پیش ساکن این منطقه است گفت: گرچه واحدهای مسکونی ما خوب ساخته شده اما محوطه سازی صورت نگرفته و اتوبوس تنها تا فلکه دوم می رود و این هزینه های تردد را برای مردم بالا می برد.

یکی از جوانان حاضر در منطقه مسکن مهر رشت نیز اظهار داشت: امنیت این منطقه کم است و سرقت در مسکن مهر زیاد است و انتظار داریم که گشت های پلیس در اینجا بیشتر شود تا ساکنان این منطقه به خصوص نوجوانان و جوانان از امنیت بیشتری برخوردار شوند.

عاطفه که در آخرین سال تحصیلی دوره متوسطه دوم مشغول به تحصیل است در خصوص عدم وجود مدرسه مقطع متوسطه دوم نیز گله مند بود و خاطرنشان کرد: به دلیل عدم وجود مدارس مقطع متوسطه دوم، مجبوریم که بیرون مسکن مهر به مدرسه برویم که به طور حتم این امر علاوه بر ایجاد مشکلات، در بخش هزینه نیز برای ما مشکل ساز است.

وی افزود: محیط این منطقه برای جوانان و نوجوانان جذابیتی ندارد و انتظارم این است که مسئولان شهر و مسئولان این منطقه فکری به حال فضاهای تفریحی و گردشگری مسکن مهر داشته باشند چون زمین زیادی وجود دارد که می توان با خلاقیت هایی، برای اقشار مختلف مردم امکانات فرهنگی و سرگرمی ایجاد کرد.

کمبودها هر ساله کاهش یافته است

یکی از ساکنان مسکن مهر رشت اظهار داشت: هنگامی که از این طرح مطلع شدم در سال ۸۶ ثبت نام کردم و توانستم به هر زحمتی که بود ودیعه اولیه را تهیه کنم اما این امر باعث شد که هم اینک صاحبخانه شوم.

علی منصوری افزود: حدود ۳۰ میلیون تومان پرداخت کردم و خانه را تحویل گرفتم که باید سایر ملزومات خانه را از قبیل کابینت، شوفاژ و غیره را تهیه می کردم که کار بسیار سختی بود اما به هر ترتیب این لوازم تهیه شد و در اینجا زندگی را آغاز و از اجاره نشینی رهایی یافتیم.

وی ادامه داد: البته مابقی وجه منزل خود در مسکن مهر را به طور اقساط پرداخت می کنم که به صورت پلکانی این اقساط را طی ۱۴ سال پرداخت می کنم که البته پرداخت قسط تا حدی مشکل است اما این اقساط نیز به پایان خواهد رسید.

وی تصریح کرد: این در حالی است که سال های اول زندگی در مسکن مهر مشکلات زیادی داشت که می توان به فاضلاب، برق رسانی و سایر موارد اشاره کرد که روزهای سختی را برای ما رقم می زد و یکی دیگر از مشکلات ساکنان این منطقه، رفت و آمد بود که برای تردد با مشکلات زیادی مواجه بودیم.

این ساکن مسکن مهر رشت بیان کرد: اما با حضور افراد بیشتر مشکلات این منطقه نیز تا حد زیادی برطرف شده و همچنین رفت و آمد به منطقه مسکن مهر رشت نیز نسبت به سال های گذشته بسیار راحت تر شده و از مسیرهای مختلف رشت ایستگاه هایی برای مسکن مهر در نظر گرفته شده تا رفت و آمدها به این منطقه از شهر آسان تر شود.

وی به کاهش بار ترافیکی با افتتاح مسیر مسکن مهر به جماران رشت نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ایجاد خیابانی که مسکن مهر را به منطقه جماران رشت متصل می کند، باعث شده تا بار ترافیکی کمتر شود و من نیز به شخصه اکثر اوقات با خانواده ام از مسیر جماران و به صورت پیاده به مسکن مهر رفت و آمد می کنم.

یکی از بانوان خانه دار ساکن این منطقه نیز اظهار داشت: در ابتدای سکونت ما در مسکن مهر رشت متاسفانه امکانات چندانی نداشتیم اما سال به سال کمبودها تا حدی برطرف شده اما هنوز مشکلاتی موجود است.

فاطمه پارسا که یکی از بانوان خانه دار است، ادامه داد: به دلیل اینکه شوهرم درآمد زیادی ندارد گمان نمی کردیم که روزی بتوانیم صاحب خانه شویم اما خوشبختانه پروژه مسکن مهر باعث شد که ما به این آرزوی بزرگمان برسیم.

وی افزود: البته روزهای اول زندگی در منطقه مسکن مهر رشت سخت بود و همچنین رفت و آمدها نیز مشکل بود اما خوشبختانه هم اینک اتوبوس شرکت واحد، مینی بوس و تاکسی ها در این منطقه تردد دارند که البته تعداد اتوبوس های شرکت واحد بسیار کم است.

برای رفع مشکلات اهتمام داریم

معاون مسکن اداره مسکن و شهرسازی گیلان نیز در خصوص پروژه مسکن مهر در این استان و کارهای انجام شده در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: این پروژه در دولت نهم آغاز بکار کرد و هم اینک نیز مراحل پایانی خود را در استان گیلان سپری می کند و در این مدت نیز با تلاش و همت مسئولان دولت گذشته و دولت فعلی ، به مراحل پایانی خود رسیده است.

حسین کشاورز افزود: البته حدود ۸۶۰ واحد خالی در پروژه مسکن مهر در شهرهای مختلف گیلان باقی مانده که از این تعداد ۴۶۰ واحد مربوط به مسکن مهر رشت و مابقی مربوط به سایر شهرستان هاست که این واحدها، بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و حداکثر بین ۹ ماه الی یکسال این واحدها به متقاضیان سپرده می شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که در شروع به کار و تحویل این واحدها به متقاضیان مشکلاتی نیز وجود داشت که می توان به انشعاب های آب ، برق ، گاز، تصفیه خانه و یکسری مشکلات حقوقی اشاره کرد که خوشبختانه همه این مشکلات برطرف شده است و فقط پروژه تصفیه خانه مسکن مهر رشت باقی مانده است.

وی بیان کرد: البته پروژه تصفیه خانه مربوط به مسکن و شهرسازی نیست و مربوط به وزارت نیرو است که برای بهره برداری از این پروژه در مسکن مهر رشت حدود ۷۰ میلیارد تومان بودجه لازم است که وزارت نیرو نیز پیگیر بهره برداری از این پروژه نیز می باشد و امیدواریم به زودی مراحل کار پروژه تصفیه خانه مسکن مهر رشت نیز به اتمام رسیده و به بهره برداری برسد.

معاون مسکن اداره مسکن و شهرسازی گیلان خاطرنشان کرد: به هرحال پروژه مسکن مهر یک پروژه بزرگ ملی بوده که باعث شده تا اقشار کم درآمد و همچنین اقشار ضعیف جامعه صاحب خانه شوند که در راه اندازی این پروژه، دستگاه های زیادی ورود کرده تا زیرساختها مهیا شوند که در این راستا همه دستگاه های خدمت رسان نیز در احداث این پروژه بزرگ ملی نقش داشته و تاکنون نیز به خوبی وظایف خود را انجام داده اند.

کشاورز در خصوص نحوه سپردن این واحدها به افراد و همچنین عدم امکان واگذاری چند واحد به یک فرد تصریح کرد: برای سپردن این واحدها به افراد دقت لازم اجرا شده و امکان ندارد که دو یا چند واحد به یک فرد تحویل شده باشد اما امکان دارد که افرادی پس از چند سال واحد خود را فروخته و فردی در این زمینه چند واحد را خریده باشد چون خرید و فروش واحدهای مسکن مهر ممنوعیت ندارد.

وی در خاتمه اظهار کرد: به هرحال بسیار خوشحالیم که با اجرای این پروژه بزرگ ملی در سطح کشور به خصوص در گیلان و شهرستان رشت، افراد کم درآمد زیادی صاحب خانه شده اند و گرچه در اوایل با مشکلاتی روبرو بودند اما هرساله از حجم این مشکلات کاسته شد.

در مجموع پروژه‌های مسکن مهر استان، ۷۴ هزار و ۶۷۶ واحد است که در حال حاضر از این تعداد پروژه، نزدیک به ۶۳ هزار واحد در شهرهای مختلف گیلان به بهره‌برداری رسیده و بیش از ۱۱ هزار واحد نیز هم ‌اکنون در حال ساخت است.

تعداد باقی مانده پروژه‌های مسکن مهر رشت در بخش انبوه‌ساز نیز ۲ هزار و ۸۴۰ واحد است که تعدادی از این پروژه‌ها هم ‌اکنون با ۷۰ درصد و در برخی دیگر با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل هستند که برای اتمام آنها به اعتبار مضاعفی نیاز است.

البته فاز دوم مسکن مهر رشت در قالب دو هزار و ۸۴۰ واحد پیش بینی شده است که در جریان اجرای این پروژه زیرساخت های لازم از جمله شبکه های برق فشار ضعیف و متوسط ، شبکه اصلی گاز و فاضلاب دو هزار و ۸۴۰ واحد در فاز دوم مسکن مهر تکمیل می شود.

تکمیل زیرساخت های فاز دوم به همراه اجرای تصفیه خانه مسکن مهر رشت، ۸۸ میلیارد تومان هزینه دارد که در صورت تامین اعتبار تا پایان سالجاری یا بهار ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

همچنین در استان یک‌ هزار و ۹۹۹ واحد باقیمانده مسکن مهر دارای متقاضی وجود دارد که از این میزان یک‌ هزار و ۴۴۵ واحد متعلق به راه و شهرسازی و ۵۵۴ واحد برای بنیاد مسکن است.

جامعه شنایان مسکن یا سرپناه را از نیازهای اساسی انسان و دارای نقش اسایی در ثبات اقتصادی و زیست بهتر خانواده می دانند. به اعتقاد آنان مسکن باید بتواند نیازهای فرد را متناسب با بوم منطقه پاسخ داده و مشکلات ناشی از آن را مرتفع نماید.

متقاضیان مسکن مهر و همچنین ساکنان این شهرک امیدوارند با رفع این مشکلات یکی از اصلی ترین نیازهای زندگی خانواده رفع و آرزوی زندگی در خانه ای رفع شود.

ایرنا

برچسب ها:

مسکن مهر 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman