برای کمک به سلامت بشر؛

ضرورت تغییر در الگوی شهرسازی کنونی

ضرورت تغییر در الگوی شهرسازی کنونی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۴۰ | ۱۳۹۹/۰۶/۱۸

نقشه‌های دیجیتالی و به‌روز شده استفاده از زمین، داده‌ها در مورد تراکم جمعیت، تراکم ساختمان، شبکه‌های جاده‌ای و غیره می‌تواند به شهرها کمک کند تا برای شرایط بهتری همانند اوضاع کنونی آماده شوند.
به گزارش اخبار ساختمان، اولین باری که خبر خانه‌نشینی در ماه مارس در بسیاری از کشورها اعلام شد، اضطراب، وحشت و سردرگمی افراد را به دنبال داشت. اقتصاد، به دلیل تعطیلی شرکت‌ها، کارخانه‌ها، حمل‌ونقل عمومی، مراقبت‌های روزانه و سایر خدمات، به‌شدت آسیب دید. گزینه کار از راه دور، مطرح شد و شهرها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای ارائه خدمات و امکانات اساسی تلاش کردند. بسیاری موارد ازجمله حمل‌ونقل عمومی در شهرها متوقف شد، زیرا هیچگونه آمادگی برای مقابله با این ویروس در نظر گرفته نشده بود.

در این اوضاع، مهمترین سوالی که ذهن افراد را به خود جلب کرده این است که تا چه زمانی باید خانه‌نشین را ادامه داد؟ ما نیاز به انجام فعالیت با خیال راحت داریم.

جهان در گذشته شاهد اپیدمی‌های بسیاری بوده است و هرکدام به‌نوعی هنجارهای اجتماعی را تغییر داده‌اند. در عصر حاضر، نیز شهرها باید برای انطباق با بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ انعطاف‌پذیر باشند. برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران شهری در تلاش بوده‌اند تا بتوانند با طراحی‌های شهرها، جمعیت روزافزون شهرها را در خود جای دهند، اما همه‌گیری فعلی، علامت سوالی بر روی این راهبردهاست.

با توجه به شرایط جدید، باید راهبردهایی ارائه شود که افراد بتوانند با خیال راحت در شهرها زندگی کنند که در ذیل برخی از این موارد اشاره شده است:

ارتقاء داده و دیجیتال

مقامات باید نقشه‌های استفاده از زمین و همچنین داده‌های مربوط به تراکم جمعیت، تراکم ساختمان، شبکه‌های جاده‌ای و غیره را به‌صورت دیجیتالی و به‌روز داشته باشند تا از این طریق بتوانند مناطقی که بیشتر در معرض بیماری‌های همه‌گیر قرار می‌گیرند و یا مناطق، فضاها و ساختمان‌هایی که به هر طریقی می‌توانند در طول بحران بهداشت عمومی یا بلایای طبیعی یا غیرطبیعی، مانند بیمارستان، بخش‌های قرنطینه، آزمایشگاه‌های موقت و پناهگاه‌ها که برای امدادرسانی مفید هستند را شناسایی کنند.

تراکم شهری

تراکم شهرها، تاثیر بسزایی در سهولت مهار هرگونه بیماری همه‌گیر دارد، به‌ویژه در شرایطی مانند وضعیت کنونی که رعایت فاصله فیزیکی حیاتی است.

احتمال شیوع اپیدمی‌ها در محله‌های فقیرنشین و سایر مناطق با تراکم جمعیت بالا، عدم رعایت شرایط بهداشتی، عدم رعایت فاصله فیزیکی، سطح آگاهی کمتر، کاهش امکانات عمومی مانند آب، اجتماعات عمومی غیرقابل‌اجتناب و دیگر موارد بیشتر است. بااین‌حال، به‌طورکلی، تراکم جمعیت در شهرها اجتناب‌ناپذیر است.

ساختمان‌های بلند، می‌توانند با رعایت فاصله فیزیکی، تراکم بالایی از جمعیت را در خود جای دهند.

همچنین باید برای اطمینان از امکانات اساسی و رفاهی توسعه کاربری‌های مختلط را در نظر داشته باشیم تا نیاز افراد به ترک کارهای روزمره در جامعه را کاهش دهد.

استفاده از فضاهای موجود، مانند زمین‌های بازی برای جلوگیری از ازدحام جمعیت در مکان‌هایی مانند سرویس بهداشتی، مکان‌های قرنطینه و غیره در این زمینه بسیار موثر است.

شهر پویا

آیا ساخت مناطقی در شهرها برای اسکان افراد بیشتر بافاصله فیزیکی موردنیاز، راه‌حل است؟ آیا ازنظر اقتصادی یا مکانی این راه‌حل‌ها انجام‌شدنی است؟

شهرها باید پویا باشند و سازمان‌های شهری بتوانند برای مقابله با چنین شرایط بی‌سابقه‌ای برنامه‌ریزی کنند. باید بار دیگر، درباره روش‌های کاهش جمعیت در بازار، محل کار و سایر فضاهای عمومی اندیشید.

گزینه دورکاری و کاهش ۳۰ درصدی نیروی کار روزانه، می‌تواند تراکم جمعیت در محل کار و خرید ملزومات از خانه و تشویق خرید آنلاین می‌تواند ازدحام افراد در بازارها را کاهش دهد. کاهش نیاز به حضور فیزیکی در محل کار و بازار نیز، می‌تواند به کاهش ترافیک کمک کند.

همچنین با بازگشایی حمل‌ونقل عمومی، ارائه‌دهندگان خدمات باید هنجارهای ایمنی مانند فاصله اجتماعی و فروش بلیت آنلاین را تضمین کنند.

خدمات ضروری

طراحی سیستم جمع‌آوری زباله برای به حداقل رساندن خطر شیوع بیماری‌های عفونی به‌ویژه بیماری کووید- ۱۹ ضروری است. البته برخی از مناطق این سیستم را دارند، اما بیشتر مناطق مسکونی فاقد این نوع زیرساخت‌ها هستند.

همچنین در مناطقی که عدم دسترسی به آب‌لوله‌کشی دارند و افراد، خرید آب آشامیدنی بسته‌بندی را ترجیح می‌دهند، گزینه‌ای برای تحویل بدون تماس این سرویس نیست. اگر مقامات شهری از اتصال آب شهری در تمام مناطق مسکونی اطمینان حاصل کنند، می‌تواند از این مشکلات نیز جلوگیری کرد.

به‌طور یقین، ویروس کرونا باعث شده تا شهروندان از اهمیت بهداشت، فاصله گرفتن و اقدامات کلی سلامتی بیشتر آگاه شوند. برنامه‌ریزی و طراحی بهتر شهری و تغییرات رفتاری، می‌تواند به مقابله با شرایط بی‌سابقه‌ای مانند همه‌گیری کووید- ۱۹ در آینده کمک کند.

این مقاله در Citizen Matters منتشرشده است.

ایسنا

برچسب ها:

شهرسازی ،معماری 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman