دیوار پرده ای، ایده ژاپنی ها برای حفظ ارتباط با محیط

دیوار پرده ای، ایده ژاپنی ها برای حفظ ارتباط با محیط
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۰ | ۱۴۰۳/۰۱/۲۷

خانه کویکان یک خانه مینیمال در محله‌ مسکونی در هوکایدو ژاپن روبه‌روی زمین بازی کوچکی قرار دارد که این پروژه با نمای سفید و ساده ای که بخش های چوبی نیز آن را در بر می گیرد متمایز شده است.

به گزارش اخبار ساختمان، این خانه مینیمال در محله‌ مسکونی در هوکایدو ژاپن روبه‌روی زمین بازی کوچکی قرار دارد که با پروژه، نمای سفید و ساده ای که بخش های چوبی نیز آن را در بر می گیرد متمایز شده است.

پرده از جنس پارچه برزنت است که تقریبا هر ۲ طبقه را می پوشاند و می تواند خیلی سریع و راحت جابه‌جا شود تا محیط خارجی به فضای داخلی تبدیل و کاربری فضا تغییر کند. یک پرده‌ بزرگ مرتفع، در نمای شرقی این ساختمان قادر است فضای نیمه بسته خانه را در مواقع لزوم به خوبی پنهان کند.

 

خانه کویکان
 

زمانی که پرده ها کنار کشیده شده باشند، اتاق نشیمن بیرونی، مانند یک ایوان عمل می کند. همچنین پاسیو در طبقه همکف همانند باغ ژاپنی کوچک و محصوری می شوند که ساکنان می توانند از آن لذت ببرند.

دیوار پرده ای خانه کویکان (Qukan) با یک حرکت سریع، تغییر می کند. تیم طراحی کویکان تلاش داشته تا در پروژه “بازشو رو به روی پارک” ارتباط بین فضای باز پارک و فضای خصوصی خانه را قطع نکند و آن را حفظ کند، بدون اینکه دخالتی بین محیط طبیعی و خانه ایجاد شود. به نوعی سعی داشته خانه را با بافت محیط یکی کند و در عین حال حریم خصوصی ساکنین را نیز حفظ کند.

 

دیوار پرده ای خانه کویکان
 

بر اساس این گزارش، دیوار پرده ای بزرگ، فضای صمیمی داخل خانه ژاپنی را به ایوان نیمه خارجی تبدیل می کند. راهرویی در معرض دید که بین فضاهای عمومی و خصوصی خانه قرار دارد. این بازشوی کنار پارک شامل مجموعه ای از فضاهای نیمه خارجی است که در کنار یکدیگر باعث تقویت قلمروهای عمومی و خصوصی شده اند.

موقعیت خانه مشکلی برای عابران و بازدیدکنندگان پارک ایجاد نمی کند. به علاوه به ساکنین این امکان را می دهد تا از منظره باز پارک استفاده کنند، بدون اینکه حریم شخصی شان به خطر بیفتد.

 

معماری ژاپنی
 

از آنجایی که نمای شرقی خانه دقیقا رو به روی پارک است، انتخاب پرده عظیم به جای دیوار خارجی، به منظور حفظ محیط پویا بوده است. در داخل نیز، فضای نیمه بسته، نقش “اتاق نشیمن بیرونی و باغ داخلی” را دارد.

این بازشو از چوب ساخته شده است تا نمادی از انعطاف پذیری بین داخل و خارج باشد. همچنین یک راهروی دیدنی است مابین فضای باز محله و محیط صمیمی خانه. این فضا، نور طبیعی مطلوبی دارد که به نوعی استعاره‌ای از پارک مجاور خانه است.

 

خانه کیوکان
 

کیوکان می‌گوید: پرده بیرونی و بازشو بزرگ و مرتفع همانند پرده نمایش در پارک است که همین نمای ساختمان می تواند جلوه جدید و غنی به پارک عرضه کند.

ایوان ساختمان نقش پلی را بین محیط داخلی و خارجی ایفا می کند و به ساکنین خانه این امکان را می دهد تا چشم انداز وسیعی از پارک داشته باشند در صورتی که حریم خصوصی خودشان به درستی حفظ شود.

تغییر نوارهای چوبی مشخص کننده مرز بین فضای بسته و نیمه‌باز هستند همچنین کیوکان در طراحی خانه به صورت فراوان، از نور طبیعی استفاده کرده‌است. و بازشو روبه‌روی پارک در کنجی آرام روبه‌روی زمین بازی کوچک در شهر هوکایدو قرار دارد.

 

شهر هویکادو

 

دیوار پرده ای


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman