سال طلایی برای نوسازی بافت های فرسوده پایتخت

سال طلایی برای نوسازی بافت های فرسوده پایتخت
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۷ | ۱۴۰۲/۱۲/۲۲

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: تا آخر بهمن سال جاری حدود ۱۴ هزار پروانه ساخت صادر شده که از این آمار، چهار هزار پروانه مربوط به بافت فرسوده بوده است. در حالیکه این رقم تا پایان سال ۱۴۰۰، طبق آمارها ۱۴۰۰ پروانه بوده است.

به گزارش اخبار ساختمان، بعد از انقلاب در کشور بیش از هشت میلیون مسکن ساخته شده است، اما چون این ساخت و سازها با سیاست های بازآفرینی شهری همسو نبود، طی این سال ها ما شاهد فرسودگی بافت های مسکونی شهرها، عدم توسعه درون زا و افرایش محدوده های ناکارآمد شهری بودیم. این موضع شامل حال پایتخت هم می شود، در سال های گذشته در زمینه نوسازی بافت های فرسوده تهران با غفلت مواجه بود و آسیب بسیار زیادی به پایتخت وارد شد.


تراکم تشویقی تنها عامل ترغیب ساخت و ساز در بافت فرسوده


در آخرین اصلاحیه بافت فرسوده تهران، تصمیم سازان شهرسازی و شهرداری تهران به این نتیجه رسیده اند که هیچ چیز مانند تراکم تشویقی در بافت فرسوده، مالکان و سازندگان را برای عملیات ساختمانی و ساخت و ساز در شهر تهران ترغیب نمی کند.

چیزی حدود ۳۷ درصد از جمعیت تهران در بافت فرسوده زندگی می کنند که این آمار خود بر لزوم نوسازی بافت فرسوده می افزاید.

شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه شهریورماه دو سال پیش خود، پیشنهاد مربوط به «ضوابط خاص احداث بنا در محدوده بافت فرسوده شهر تهران» را که در اجرای بند ۱۵-۲ (مصوبه مورخ ۱۳۹۸/۰۲/۳۰ ) شورای عالی که به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است، مورد بررسی قرار داده و بر اساس آن ضوابطی برای ساخت و ساز ابلاغ شد.


۴۶۰۰ هکتار بافت فرسوده و ۴۵۰۰ هکتار عرصه ناکارآمد


با این ابلاغیه حدود ۴۶۰۰ هکتار بافت فرسوده و همچنین ۴۵۰۰ هکتار عرصه های ناکارآمد در تهران مورد توجه قرار گرفتند که همزمان با این ابلاغیه و روی کار آمدن مدیریت شهری ششم سعی شده برای بازآفرینی و نوسازی آن اقداماتی صورت گیرد.

مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه پایتخت در ۱۰ سال گذشته شاهد رکود جدی در نوسازی بود و هر سال به نسبت سال قبل این شرایط بدتر شد، ابراز داشت: در ۲ سال دوره جدید مدیریت شهری (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) نوسازی بافت های فرسوده با سرعت و جدیت دنبال شده است و بیش از ۸۴ طرح موضوعی و موضعی و بازآفرینی برای حدود هفت هزار هکتار از عرصه‌ های ناکارآمد و ناپایدار شهر تهران طراحی شده است.

هدایت با اشاره به اینکه سازمان نوسازی، پس از ابلاغ مصوبه بند ۱۵ طرح تفصیلی، بسته های تشویقی شهرسازانه را با در نظر گرفتن تمام ملاحضات بالادستی تهیه کرده است، گفت: خروجی آن این شد که بعد از گذشت چند سال، شاهد جهش خوب در نوسازی شهر تهران هستیم.

وی تاکید کرد: این اقدامات باعث شده تا به نسبت دوره مشابه سال قبل بیش از ۲ و نیم برابر آمار نوسازی در تهران بیشتر شده و این روند صعودی همچنان ادامه دارد تا بتوانیم به سه درصدی که سالانه توافق کرده ایم، برسیم.


صدور چهار هزار پروانه مربوط به بافت فرسوده


حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران نیز اخیرا در مصاحبه ای با اشاره به روند رو به جلوی نوسازی بافت فرسوده گفته است: تا آخر بهمن سال جاری حدود ۱۴ هزار پروانه ساخت صادر شده که از این آمار، چهار هزار پروانه مربوط به بافت فرسوده بوده است. در حالیکه این رقم تا پایان سال ۱۴۰۰، طبق آمارها ۱۴۰۰ پروانه بوده است.


از ساخت مسکن استطاعت پذیر تا بازگشایی معابر تنگ و باریک


وی با اشاره به اینکه امسال، سال بسیار خوبی برای بافت فرسوده تهران محسوب شد و در این بافت افرادی که به لحاظ سطح اقتصادی نیازمند مسکن قابل استطاعت بودند از این طرح سود بردند، ابراز داشت: این نوسازی ها باعث گشایش بسیاری از معابر و افزایش سرانه در بافت فرسوده شده است و به این ترتیب می توان سال ۱۴۰۲ را یک سال طلایی برای بافت فرسوده تهران به حساب آورد.

با توجه به وسعت شهر تهران، بافت فرسوده تهران در تمام مناطق وجود دارد. طبیعتاً هرچه به سمت مرکز شهر تهران و جنوب شهر تهران می رویم گستردگی بافت فرسوده افزایش می یابد.

مناطقی از شهر تهران که اخیرا مورد اقبال سازندگان قرار گرفته است و به عبارت دیگر نوساز ترند، مانند منطقه ۲۲ یا منطقه ۵، طبیعتاً دارای بافت فرسوده کمتری هستند. مناطقی مثل منطقه ۱۱ یا ۱۲ و مناطق مرکزی و جنوبی تهران بیشترین گستردگی از لحاظ بافت فرسوده را دارد.

حمیدرضا صارمی معتقد است یکی از ترک فعل های دوره سابق مدیریت شهری، بی توجهی به نوسازی بافت فرسوده است.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در تهران باید سالانه ۳۰ هزار پروانه صادر شود تا شهر از فرسودگی فاصله بگیرد اما در دوره گذشته مدیریت شهری به دلیل محدودیت هایی که برای صدور پروانه لحاظ می شد مردم برای دریافت پروانه با موانع جدی روبه‌رو بودند که این باعث شد سالانه تنها حدود ۶ هزار پروانه صادر شود که این آمار برای شهری مانند تهران وضعیت نگران کننده ای را رقم زد.

آفتاب نو


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman