کوچ مستاجران چه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؟

کوچ مستاجران چه مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۵۱ | ۱۴۰۲/۱۲/۰۳

جامعه شناسان و روانشناسان معتقدند سکونت دائم در یک منطقه به افراد هویت و اصالت می دهد و این در شکل گیری شخصیت افراد و هویت و نگاه آنها به آینده بسیار اثرگذار است.

به گزارش اخبار ساختمان، کارشناسان بازار مسکن می گویند از اسفند همین سال با افزایش ملموس و قابل توجه مسکن مواجه خواهیم بود. از طرف دیگر میزان قیمت های سرسام آوری که همین الان هم با افزایش مواجه شده اند گویای وضعیت بسیار بد مسکن در سال آینده برای مردم خواهد بود و این افزایش قیمت هم شامل حال خریداران خانه می شود که دیگر باید عطای آن را به لقایش ببخشند هم شامل حال مستاجران.

در ایران خصوصا در سال های اخیر که با افزایش روزانه قیمت ها مواجهیم با پول خرید یک خانه در چند ماه بعد نمی توان یک اتومبیل هم خرید و با پولی که با خرید اتومبیل نگه داشته اید شاید بتوانید یک گوشی موبایل بخرید! وضعیت مستاجران هم که معلوم است.

چند سالی است که تهران جابه جا شده و این را دیگر همه می دانند. برای آگاهی بیشتر اگر مستاجر نباشید می توانید سری به بنگاه های معاملات ملکی زده و ببینید با پولی که در سال جاری جایی را اجاره و یا رهن کرده اید دیگر نمی توانید نه تنها در آن خانه که در آن محل و منطقه باشید و باید چند منطقه نزول کنید؛ به این ترتیب است که می گوییم شهر جابه جا شده؛ مردمی که از مناطق بالای شهر به تدریج به مرکز؛ از مرکز به جنوب و بعد هم به حاشیه شهر رانده می شوند.

یکی از صاحبان بنگاه های معاملات ملکی که در مناطق مرکزی تهران به فعالیت مشغول است می گوید که این پدیده کوچ مستاجران چند سالی است که شدت بیشتری گرفته است. نکته اینکه افرادی که سال ها در یک محله زندگی کرده، بچه دار شده و خو گرفته اند حالا باید بنا به پولی که دارند به یک منطقه و محله ای دیگر با فاصله بسیار با محل زندگی اولیه خود بروند و چون حقوق این افراد زیاد نمی شود، سال بعد هم باید این کار را تکرار کرده و به محله ای پایین تر بروند و این تداخل فرهنگی و سبک زندگی همین طور برای افراد تکرار شده و علاوه بر اینکه می تواند آسیب زیادی به آنها وارد کند، زمینه درگیری و عدم سازش افراد در محلات را هم به دنبال داشته باشد.

جامعه شناسان و روانشناسان معتقدند سکونت دائم در یک منطقه به افراد هویت و اصالت می دهد و این در شکل گیری شخصیت افراد و هویت و نگاه آنها به آینده بسیار اثرگذار است.

یکم اسفند خبری از افزایش قیمت مسکن در مناطقی از تهران منتشر شد و بر اساس آن، متوسط قیمت پیشنهادی فروشنده ها برای هر متر مربع آپارتمان مسکونی در منطقه یک به ۱۸۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده و این مقدار در چهار منطقه دیگر پایتخت از حد ۱۰۰ میلیون تومان عبور کرده است.

یک کارشناس مسکن هم، گفت: به طور حتم در اسفندماه قیمت خانه با افزایش ملموسی مواجه می شود. محمدرضا کساییان تحلیلگر بازار مسکن، در روزهای اخیر پیش بینی تلخی از قیمت مسکن داشت و گفت: هر ساله به جهت سیاست های انبساطی و انقباضی دولت، قیمت تمامی اجناس و بازارهای مالی، یک ثبات نسبی را تجربه می کند و شیب ملایمی دارد، اما در آستانه سال نو، این نوع سیاست ها تاثیر خود را بر تمامی بازارها اعم از خودرو، ارز، سکه، طلا و مسکن می گذارد و در چنین شرایطی رشد نرخ ها اجتناب ناپذیر است.

او توضیح داد که قیمت ساخت هر متر مسکن ملی حدودا چهار میلیون بود و الان به متری ۱۰ میلیون تومان رسیده و این رقم به طور قطع تا ۱۵میلیون تومان نیز افزایش پیدا می کند.

به گفته کساییان، در این میان مردم باید زیان های زیادی را متحمل شوند و مسلما خبری نیز از سود و منفعت برای متقاضیان نخواهد بود؛ بنابراین با به طول انجامیدن ساخت واحدهایی نظیر نهضت ملی مسکن و با توجه به تورم موجود در کشور، هزینه تمام شده ساخت و ساز برای مردم سنگین تر می شود.


بیشتر خانه های خالی مربوط به ارگان ها و نهادهاست!


اما حتما لابه‌لای اخبار گرانی قیمت خانه، چیزی هم از شمار بالای خانه های خالی شنیده اید؛ آنچه بر طبقاتی بودن جامعه و ضد و نقیض بودن اوضاع و احوال شهروندان صحه می گذارد.

کساییان، تحلیلگر بازار مسکن در خصوص مالیات بر خانه های خالی و موضع گیری اخیر مجلس در این ارتباط گفت: همواره بحث نظارت و پیگیری، بر امر قانون گذاری ارجحیت داشته و درباره موضوع مالیات بر خانه های خالی نیز این مطلب مصداق جدی دارد. هنگام قانون گذاری یک موضوع مهم و جهت اجرایی سازی آن، بایستی تمام دستگاه های نظارتی وارد عمل شوند و در ساماندهی و عملیاتی کردن کارها کمک کنند.

به گفته او: با وجود این میزان خانه های خالی در کشور و احتکار این واحدهای مسکونی، به نظر می رسد که تیغ دستگاه های نظارتی به تیزی سابق نیست؛ زیرا بیشتر این واحدها در بانک ها قرار دارد تا زمانی که وضعیت نظارتی کشور سر و سامان نگیرد، وضع این گونه مالیات ها نمی تواند چاره ساز باشد و شرایط آشفته بازار مسکن را بهبود ببخشد.

کساییان در پیوند با پیش‌بینی قیمت مسکن تا پیش از سال جدید هم توضیح داد تا زمانی که به شاخص های کلان اقتصادی بی توجهی شود و تورم افسار گسیخته مهار نشود، افزایش بهای خانه امری ناگزیر به شمار می رود. تورم ۴۶ درصدی بدون تردید گریبان بازار مسکن را خواهد گرفت و به طور حتم در اسفندماه قیمت خانه با افزایش ملموسی مواجه می شود.

در خصوص مالیات بر خانه های خالی، بد نیست این خبر جدید از مجلس را یادآوری کنیم که طبق اعلام رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، ۱۱۰ هزار خانه لوکس در سال ۱۴۰۲ فقط در شهر تهران و با کمک شرکت های دانش بنیان شناسایی شده است که از طریق پیامک به اطلاع مالکان آن می رسد.

به گفته محمدهادی سبحانیان، ۴۳ هزار خانه لوکس در سال ۱۴۰۱ در کل کشور شناسایی شده همچنین بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور رقم ۳۹۰ میلیارد تومان برای عملکرد سال ۱۴۰۰ و هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای عملکرد ۱۴۰۱ مالیات بر خانه های مجلل و لوکس محاسبه شده است.


ساخت و سازهای پرابهام چینی


در نهایت بد نیست یادی هم از ساخت های چین کنیم که در سال های اخیر نامشان در حوزه های مختلف از جمله ساخت و تولید وسایل حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس و مترو و حالا مسکن بر زبان ها می چرخد.

این در حالی است که برخی کارشناسان، آن را بزرگترین معضل ساخت مسکن می دانند. مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن درباره ساخت مسکن در پایتخت به کمک شرکت های چینی و پیامدهای این اتفاق گفته: ساخت و ساز در کشور به یاری شرکت های خارجی نمی تواند اثرات ملموسی بر بازار مسکن ما داشته باشد. منطق استفاده از چینی ها در این ماجرا برای من قابل درک نیست و مسئولان نیز هنوز توضیحات باورپذیری در پیوند با این موضوع ارائه ندادند.

این کارشناس بازار مسکن گفته است که متوجه علت ورود چینی ها به ایران نمی شود؛ مگر اینکه بحث تامین مالی در میان باشد که در آن صورت می توان جنبه های این موضوع را از زوایای مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. در حال حاضر مقوله تامین مالی را می توان بزرگ ترین معضل ساخت مسکن قلمداد کرد.

روزنو


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman