معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی پاسخ داد:

موضع وزارت راه در خصوص مسکن سازی چینی ها چیست؟

موضع وزارت راه در خصوص مسکن سازی چینی ها چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۰۲ | ۱۴۰۲/۱۲/۰۲

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: آن چیزی که شهرداری در رابطه با ساخت مسکن توسط چینی ها پیگیری می کند هیچ ارتباطی به وزارت راه و شهرسازی ندارد و توافقات این مسئله به شهرداری تهران ارتباط دارد. دو مقوله سرمایه گذاری و پیمانکاری داریم که مطلوب ما سرمایه گذاری است چراکه در کشور به‌ اندازه کافی پیمانکار داریم.

به گزارش اخبار ساختمان، هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: در بحث مسکن دو دسته سیاست وجود دارد که آیا مسکن کالای سرمایه ای است یا مصرفی؟ از نظر ما مسکن نباید منجر به سوداگری شود و سرمایه گذاری و تولیدات مسکن باید به صورت کامل منجر به عرضه در بازار شود، از اینرو نگه داشت زمین و معطل کردن برای فروش در طولانی مدت تخلف است و می بایست به سمت تولید مسکنی که منجر به عرضه شود برویم.

وی با اشاره به اینکه در مسکن دو سیاست داریم، اظهار کرد: کالای سرمایه ای یا مصرفی. همه اختلافات از این نقطه شروع می شود. در شرایط فعلی سیاست دولت این است که مسکن یک کالای مصرفی با دوام است.

وی افزود: در نگاه سرمایه ای نگه داشتن زمین به صورت بلااستفاده است که یکی از مصادیق احتکار است که مالیات های آن تشدید شده است. افرادی که زمین داخل شهر را برای مدت طولانی معطل نگه داشته اند به آنها در رابطه با تغییر کاربری از مسکونی به خدماتی اخطار می دهیم.

وی با بیان اینکه ساخت پروژه های نهضت ملی مسکن با مدیریت مردم و با مدیریت وزارت راه و شهرسازی و با طراحی اجرا و نظارت مهندسان انجام می شود، گفت: در بحث تسهیلات و ردیف بودجه وزارت راه و شهرسازی نقش دارد و منابع مالی آن توسط مردم و تسهیلات بانکی تامین می شود که تاکنون در این زمینه باید اعلام کنیم که منابع مالی مردم در حوزه مسکن از تسهیلات بانکی جلوتر است به طوری که مردم ۲۰۰ همت تا به امروز سهم آورده خود را پرداخت کرده اند و بانک ها تنها ۱۰۰ همت تسهیلات به این حوزه پرداخت کرده اند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن بیان کرد: تسهیلات ساخت مسکن در غالب طرح نهضت ملی مسکن برای تمام کشور به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است و در گام بعدی نیز نرخ سود تسهیلات از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافت، از طرفی بنابر تصمیم شورای عالی مسکن میزان اقساط این تسهیلات در دو سال اول پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود و از سال سوم به بعد نیز به صورت پلکانی محاسبه خواهد شد که البته میزان این اقساط به دوره های مشارک بستگی خواهد داشت.

به گفته وی، هم اکنون ۲ میلیون و ۲۴۴‌ هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن عملیاتی شده است که این واحدها در شکل های مختلف از جمله واگذاری زمین، انبوه سازی، خودمالکی و واگذاری زمین به گروه های ساخت و همچنین واگذاری زمین برای اجرای طرح جوانی جمعیت در حال اجراست.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: از ۲ میلیون و ۲۴۴‌ هزار واحد در حال اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ۶۷‌ هزار واحد مسکونی مختص به واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت، ۲۸۸‌ هزار واحد واگذاری زمین به صورت گروهی است. همچنین ۶۶۴‌ هزار واحد نیز با نظارت وزارت راه و شهرسازی توسط انبوه سازان در حال ساخت است.

وی همچنین ادامه داد: از ۵۰۰‌ هزار واحد مسکونی نیروهای مسلح نیز ۲۲۹‌ هزار واحد در حال ساخت است و واحدهای مسکونی در حال نوسازی در بافت های فرسوده نیز به ۲۲۴‌ هزار واحد رسیده است. همچنین تسهیلات خودمالکی نیز به ۱۸۳‌ هزار مالک پرداخت شده است و این تعداد واحد خودمالکی نیز در سراسر کشور در حال ساخت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی میزان پیشرفت پروژه های نهضت ملی مسکن را به طور میانگین ۳۰‌ درصد عنوان کرد و گفت: از ۲ میلیون و ۲۴۴‌ هزار واحد نهضت ملی مسکن در حال ساخت در کشور، ۴۰۰‌ هزار واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

عباسی همچنین بیان کرد: ۷۳ هزار واحد در روستا‌ها ساخته شده که افزایش تسهیلات آنها را پیگیری کرده ایم همچنین خدمات زیر بنایی را طی امسال در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه طرح مسکن مهر حدود 10 سال یتیم بود که پس از این مدت صاحب پدر شده است، گفت: در ابتدای دولت سیزدهم ۳۹۵ هزار مسکن مهر باقی مانده بود که با پیگیری های انجام شده ۱۱۷ هزار واحد ساخته و به بهره برداری رسیده است اما همچنان ۱۳۰ هزار واحد باقی مانده است.



وی در پاسخ به سوالی در رابطه با موضع وزارت راه و شهرسازی در خصوص مسکن سازی چینی ها، گفت: آن چیزی که شهرداری در رابطه با ساخت مسکن توسط چینی ها پیگیری می کند هیچ ارتباطی به وزارت راه و شهرسازی ندارد و توافقات این مسئله به شهرداری تهران ارتباط دارد. از نظر ما در حوزه مسکن با دو مقوله سرمایه گذاری و پیمانکاری رو به رو هستیم که مطلوب ما سرمایه گذاری است چرا که در کشور به‌ اندازه کافی پیمانکار داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش خبرنگار اخبار ساختمان مبنی بر اینکه آیا جدول زمانی خاصی برای تکمیل واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن و تحویل آن به متقاضیان طراحی شده است یا خیر؟ گفت: در طپاین طرح دولت سعی کرده است که زمین و تسهیلات را در اختیار مردم قرار دهد و تنها به نحوه اجرای این طرح نظارت داشته باشد و بنابراین ما نمی توانیم زمان خاصی را برای زمان اتمام این پروژه اعلام کنیم، چرا که این موضوع به مدیریت زمانی متقاضیان بستگی خواهد داشت و از طرفی زمان اتمام واحدهایی که توسط انبوه سازان در حال انجام است نیز به آورده متقاضیان بستگی خواهد داشت و برای آن نیز نمی توان زمانی مشخصی را اعلام نمود.

هادی عباسی در پاسخ به سوالی در خصوص قیمت تمام شده پروژه های نهضت ملی مسکن نیز گفت: وزارت راه و شهرسازی تلاش می کند تا قیمت تمام شده مسکن را با توافقاتی که در حوزه بیمه، انشعابات، صدور پروانه و... با سازمان های مربوطه انجام شده است، کاهش دهد. اما باید در نظر داشت که به طور کلی در ساخت مسکن عوامل متعددی از جمله مصالح و اقتصاد کلان بر قیمت تمام شده تأثیر می گذارد و خارج از اراده وزارت راه و شهرسازی است.

وی در ادامه گفت: قیمت تمام شده واحد مبتنی بر هزینه پروژه است. قیمت مصالح و دستمزد از اختیار وزارت راه و شهرسازی خارج است. قیمت بر اساس شروع، اتمام و هزینه مصالح در زمان اجرای پروژه محاسبه می شود. با این حال وزارت راه و شهرسازی پیگیری می کند تا قیمت تمام شده کاهش یابد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman