تاثیر منفی کاهش قیمت مسکن بر بازار ساخت و ساز

تاثیر منفی کاهش قیمت مسکن بر بازار ساخت و ساز
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۴۱ | ۱۴۰۲/۱۰/۲۶

با وجود کاهش قیمت، رکود در بازار مسکن همچنان ادامه دارد و این رکود تأثیر منفی بر بخش ساخت و ساز داشته است. با این حال، مداخله مثبت دولت می تواند به بخش تولید و ساخت و ساز رونق بخشد و آن را از رکود خارج کند.

به گزارش اخبار ساختمان، در یادداشتی، بهار طاهری کارشناس بازار مسکن، بیان کرده است که دولت قادر است در حوزه مسکن تأثیرات مثبتی داشته باشد و رونق را به این حوزه بازگرداند. او تأکید می کند که کاهش قیمت مسکن می تواند باعث افزایش قابل تحملی در خرید برای خریداران متوسط شود و در نتیجه، تقاضا را تحریک کند. افزایش تعداد افراد قادر به خرید خانه می تواند باعث افزایش فعالیت در بخش ساخت و ساز شده و نیازهای بازار را برطرف کند.

در ادامه این یادداشت آمده است هرچند برخی سازنده ها معتقدند کاهش قیمت حاشیه سود را هم کاهش می دهد و همین باعث تعطیلی کارگاه ها و ساخت و ساز شود زیرا که سرمایه گذار برای دریافت حداکثر سود پا به این میدان گذاشته و اگر این مهم دچار اختلال و کاهش شود احتمال خروج سرمایه از این بازار وجود دارد.

اما بیشتر کارشناسان نظر عکس این گفته را دارند و معتقدند اگر قیمت مسکن کاهش یابد و همین کاهش بتواند به حدی باشد که تقاضا را تحریک کند باعث بازگشت سرمایه با سرعت بیشتر و در نتیجه رونق ساخت و ساز می شود.

تسویه سریع می تواند نقدینگی را در بازار بهبود ببخشد و امکان سرمایه گذاری مجدد سریع تر و افزایش فعالیت های ساختمانی را فراهم کند.

هرچند افزایش شدید قیمت خانه طی سال های گذشته به حدی بوده که کاهش حدود پنج درصدی طی چند ماه اخیر نتوانسته بازار را تحریک و شاهد رکود در این بخش هستیم و همین باعث شده بسیاری از سازنده ها کارگاه های خود را به دلیل رکود و بازنگشتن سرمایه خود تعطیل کنند.

اینکه سرمایه گذار به امید سود بیشتر وارد میدان شده کاملاً روشن است اما کاهش قیمت به حدی که سودی منطقی برای سازنده بماند و از طرفی بازار را از رکود خارج کند تا پول هم به موقع به حساب سازنده برگردد می تواند منجر به رونق بازار ساخت و ساز شود.

اما کاهش حاشیه سود، کاهش اعتبار و کاهش اشتهای سرمایه گذاری منجر به انقباض در فعالیت های ساخت و ساز شده در حالی که اگر سازنده بتواند با سرعت بیشتر پروژه را تحویل دهد و این کاهش قیمت باعث رونق بازار و بهبود روند تسویه معاملات شود می تواند به سازنده هم انگیزه دهد اما ایجاد تعادل در کاهش قیمت ملک و تضمین جریان پایدار ساخت و ساز نیازمند مداخلات سیاسی استراتژیک و هدفمند همراه با همگامی بین اقدامات دولت و بخش خصوصی است.

اگر دولت در این بین با ارائه مشوق و تسهیلات در کنار سازنده ها قرار بگیرد می توان امیدوار بود که این کاهش قیمت هم سازنده ها را نگران نکند و با حمایت ها بتوانند پروژه ها را تحویل دهند هم به قدرت خرید و بازگشت سرمایه کمک کند. نکته کلیدی با مداخله مثبت دولت حفظ تعادل سالم است که در آن بخش ساخت و ساز حتی در مواجهه با نوسان قیمت همچنان به رشد خود ادامه می دهد.

شمانیوز


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman