دولت باید با مردم در مورد آمارها رو راست باشد

دولت باید با مردم در مورد آمارها رو راست باشد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۷ | ۱۴۰۲/۱۰/۲۶

با توجه به وضعیت فعلی مسکن در ایران، دیگر زمان آن فرا رسیده است که دولت با مردم در مورد آمارها رو راست باشد و از سوی دیگر به جای وعده های توخالی و کارشناسی نشده با خبردرمانی سعی در عبور از التهابات نداشته باشد.

به گزارش اخبار ساختمان، پروژه نهضت ملی مسکن مسئله ای بود که ابراهیم رئیسی زمان تبلیغات ریاست جمهوری، وعده آن را به مردم داد و تاکید کرد که دولت او، سالانه یک میلیون واحد مسکونی و طی دوره چهار ساله خود، چهار میلیون واحد مسکونی خواهد ساخت.

اکنون که بیش از دو سال از عمر دولت سیزدهم می گذرد، مشکلات مردم در بازار مسکن و اجاره بیشتر شده و بازار مسکن در سیاهی افزایش قیمت و رکود فرو رفته است. نسبت درآمد قشر زیادی از مردم هم برای تهیه سرپناهی حداقلی فاصله زیادی تا واقعیت بازار دارد. با این حال، طی دو سال سپری شده از دولت رئیسی، هیچ واحدی به مردم تحویل نشده است.

با این حال، دولت سیزدهم نه مسئولیت کمبود مسکن را گردن می گیرد و نه واقعیت تلخ عقب ماندگی از نهضت ملی مسکن را می پذیرد. ابراهیم رئیسی امروز در یک گردهمایی درباره نیاز کشور به مسکن سخن گفته و اظهار کرده است: نیاز کشور به ساخت سالی یک میلیون واحد مسکن قطعی است و باید سالی یک میلیون واحد ساخته می شد که «نساختند» و ما کمبود داریم و باید این کمبودها جبران شود.

او ادامه داد: اکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکن در حال ساخت در کشور داریم و در برخی موارد به افراد زمین داده شده به ویژه در شهرهای کوچک که تأمین زمین راحت تر است. البته در شهرهای مرکز استان دسترسی به زمین مقداری مشکل تر است اما در هر صورت کار در حال پیگیری است.


چه کسی به جز دولت مسئول پروژه نهضت ملی مسکن است؟


این اظهارات درباره نهضت ملی مسکن دو نکته را در بر دارد؛ نخست اینکه منظور رئیس دولت سیزدهم از کسانی که باید مسکن می ساختند و کوتاهی کردند چه کسانی است؟ مگر نه اینکه پروژه نهضت ملی مسکن، پروژه ای دولتی است و ایده آن را دولت سیزدهم ارائه داده است؟ به نظر می آید رئیسی در این سخنرانی نیز به جای پذیرفتن مسئولیت مشکلات مسکن و نظرات غیرکارشناسی و مطالعه نشده که در این زمینه اتفاق افتاده، قصد حواله کردن پَستی و بلندی های این عرصه را به دولت های قبل و کسانی داشته که مشخص نیست در حقیقت کیستند!


دولت یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته است؟


موضوع دیگری که در این مورد وجود دارد، آماری است که در مورد تعداد ساخت واحدها وجود دارد، یعنی یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکن در حال ساخت در کشور. آیا این آمار، واقعی و به معنای آن است که تا پایان امسال، یک میلیون و 900 هزار واحد مسکونی ساخته‌ و تکمیل شده به همین تعداد متقاضی تحویل می شود؟

فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان چندی پیش در مصاحبه ای درباره تشکیک در تعداد واحدهای ساخته شده یا در دست ساخت نهضت ملی مسکن اظهار کرده بود: به نظر می رسد منظور از اینکه گفته می شود حدود دو میلیون واحد نهضت ملی مسکن در حال ساخت است، مجموع زمین های تامین شده برای این تعداد واحد برآورد شده باشد.

او در این باره توضیح داده بود: اینکه چه میزان از این واحدها وارد چرخه تولید و اجرا شده، باید منتظر ماند و دید در آینده چه اتفاقی می افتد. اما اینگونه به نظر می رسد که سهم گسترده ای از اعداد و ارقام اعلام شده از سوی مسئولان وزارت راه و شهرسازی برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن مربوط به زمین‌ الحاق و اضافه شده به طرح مذکور است. وی تصریح کرده بود که باید به این نکته توجه شود، در مقام تولید، چرخه تبدیل به واحد مسکونی طولانی است!

بنابراین آنگونه که به نظر می رسد، آماری که در مورد واحدهای در حال ساخت منتشر می شود، تنها مربوط به واحدهای طرح نهضت ملی مسکن نیست و برخی زیرمجموعه های آن نیز در این شمارش به حساب می آیند که برخی از آنها تنها در حد واگذاری زمین است. همچنین طرح های بافت فرسوده و حتی تکمیل پروژه مسکن مهر نیز با تعداد واحدهای در حال ساخت جمع شده است!

کارشناسان معتقدند با توجه به وضعیت فعلی مسکن در ایران، دیگر زمان آن فرا رسیده است که دولت با مردم در مورد آمارها رو راست باشد و از سوی دیگر به جای وعده های توخالی و کارشناسی نشده با خبردرمانی سعی در عبور از التهابات نداشته باشد.

اطلاعات آنلاین


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman