بیمه نامه های اجباری ساختمان سازی

بیمه نامه های اجباری ساختمان سازی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۲ | ۱۴۰۲/۱۰/۱۱

بیمه های لازم برای ساختمان سازی قبل از شروع به کار پروژه های ساختمانی، توسط مهندسین ناظر بررسی می شود. اگر بدانیم برای ساختن ساختمان چه بیمه هایی نیاز است، واقدام به خرید آنها قبل از شروع به ساختن سازه کنیم، استرس حوادث احتمالی در زمان ساخت سازه بسیار کم می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، اگر قصد ساختن ساختمانی را دارید یا می خواهید وارد حرفه ساختمان سازی شوید حتما در مورد بیمه نامه های ساختمان سازی تحقیق کنید تا از چگونگی بهره مند شدن از بیمه های ضروری ساختمان سازی، آگاهی داشته باشید. از ابتدای کار ساختمان سازی تا پایان کار اتفاقات متداول زیادی ممکن است رخ دهد. مثلا در هنگام گود برداری غیر اصولی، ساختمان کناری فرو ریزد. یا از وسایل ساخت و ساز مانند آجر و یا ابزار بر سر عابر پیاده برخورد کند و یا به یک خودرو صدمه ای برسد . متاسفانه این خطرات و حوادث در کار ساختمان سازی شایع است و جبران خسارت وارده هم به کار فرما وهم به زیان دیده دشوار می شود.


کارفرما در چنین حوادثی باید جواب گو باشد. اگر در این حوادث مورد فوتی هم باشد، جبران خسارت برای کارفرما خیلی سخت تر می شود. برای جبران چنین حوادثی کارفرما باید قبل از شروع کار ساختمانی بیمه های لازم برای ساختمان سازی را تهیه کند و با خیال راحت، و برای امنیت ساختمان و کارگران و شخص ثالث تدبیری شایسته انجام دهد. در این مطب شما را با بیمه نامه های ضروری در عملیات ساختمان آشنا می کنیم.


برای ساختمان سازی چه بیمه هایی لازم است ؟  
 

1.  بیمه مسئولیت کارفرما ساختمان در قبال کار کنان
2.  بیمه مسئولیت مدنی مهندسین ناظر، طراح و محاسب
3.  بیمه سازندگان ابنیه درقبال اشخاص ثالث
4.  بیمه تمام خطر پیمانکاران
5.  بیمه تضمین کیفیت


بیمه مسئولیت کارفرما ساختمان در قبال کارکنان :


درجریان عملیات ساختمانی با توجه به ریسک ها و خطراتی که برای کارکنان و کارگران دارد، بیمه مسئولیت کارفرما ساختمان در قبال کارگران، امری مهم و ضروری است. در طی انجام عملیات ساختمانی از همان آغاز کار که شامل فعالیت هایی مثل تخریب، خاکبرداری، گود برداری و مراحل ساخت سازه های جدید می باشد، همه خسارات  احتمالی جانی و مالی باید تحت پوشش بیمه باشند. در چنین بیمه نامه هایی علاوه بر کارگران ساختمانی، مهندسین ناظر،  پیمانکاران فرعی و... همگی پوشش بیمه ای دارند. در صورتی که کارفرما قصد داشته باشد خود را نیز تحت پوشش های بیمه قرار دهد، میتواند به صورت اختیاری اقدام به خرید بیمه حوادث انفرادی نماید.
 

بیمه مسئولیت کارفرما ساختمان در قبال کارکنان


در ساخت و ساز خانه ها و ساختمان ها حوادث و خطرات جانی یا مالی به دور از انتظار نیست و ممکن است برای تک تک کارگران یا مهندسین وحتی کارفرما در حین انجام کار ساختمان سازی رخ دهد. در چنین اتفاقاتی نیازمند بیمه مسئولیت کارفرما ساختمان در قبال کارکنان هستیم. با تهیه این بیمه نامه همه اشخاص حقیقی و یا حقوقی که در طول مدت ساختمان سازی درمحل مورد نظر بیمه، فعالیت دارند، تحت پوشش هستند.


بیمه سازندگان ابنیه در قبال اشخاص ثالث :


یکی از بیمه های اجباری ساختمان سازی، بیمه سازندگان ابنیه در قبال اشخاص ثالث یا همان بیمه عملیات ساختمانی است چرا که در هنگام عملیات ساختمان سازی ممکن است خساراتی به شخص ثالث وارد شود. منظور از شخص ثالث افرادی به غیر از کارگران، کارفرما و اموالش است. مثلا رهگذر، خودرو های داخل خیابان و... را، بیمه سازندگان ابنیه در قبال اشخاص ثالث تحت پوشش قرار می دهد.
 

بیمه سازندگان ابنیه در قبال شخص ثالث


در محیط های ساختمانی، یکی از عوامل استرس زا برای کارفرما، آسیب رسیدن به اموال و اشخاص ثالث در حین ساختمان سازی است. طبق قانون مسئولیت مدنی، کارفرما مسئول خسارت های وارده به اشخاص ثالث در حین کار بوده و مکلف است که کلیه خسارات وارده به اشخاص ثالث (به غیر از کارکنان پروژه) را بیمه نماید.


بیمه تضمین کیفیت :


بیمه تضمین کیفیت جزء بیمه های لازم برای ساختمان سازی است اما اجباری بودن تهیه این بیمه نامه بستگی به قوانین نظام مهندسی منطقه ساختمان سازی دارد. مجریان طرح ساختمان ها یا مالکین آنها پس از تکمیل فرایند ساخت، برای دریافت گواهی پایان کار ملزم به اخذ بیمه عیوب اساسی یا پنهان ساختمان ویا همان تضمین کیفیت ساختمان هستند.


با توجه به در صورت داشتن این بیمه یک بازرس به کیفیت کار نظارت خواهد داشت، احتمال بروز مشکلات ساختمانی در آینده کاهش می یابد و همچنین کیفیت نهایی افزایش می یابد. از مهم ترین موارد تحت پوشش این بیمه عبارت است از:


*  نمای ساختمان
*  اجزای اصلی مانند ستون ها، دیوارها، کف، باربند و... که دراستحکام ساختمان مهم هستند.
*  آسانسور ها و سایر تجهیزات مکانیکی و برقی
*  عایق های رطوبتی
*  هزینه های محوطه سازی مانند آبنما
*  خسارت ناشی از طراحی اشتباه، نقص قوانین، عدم رعایت استاندارد ها و...
*  استفاده از مصالح نا مرغوب یا معیوب
*  ودیگر آسیب ها به جز موارد استثنا
 

سایر بینه نامه های مهم در عملیات ساختمانی


سایر بیمه نامه های مهم در عملیات های ساختمان سازی


در پروژه های ساختمانی برخی بیمه نامه ها باید توسط اشخاصی به غیر از کارفرما (مالک پروژه) خریداری شوند که از اهمیت بالایی برخوردارند در ادامه دو نمونه از این بیمه نامه ها را بررسی می کنیم


بیمه مسئولیت مدنی مهندسین ناظر طراح و محاسب :
 

بیمه مسئولیت مهندسین یکی از بیمه نامه های مهم در ساختمان سازی می باشد اما تهیه آن بر عهده کارفرما (مالک ساختمان) نیست و نوعی بیمه مسئولیت حرفه ای است که باید توسط مهندسین ساختمان خریداری شود و پشتوانه ای برای مسئولیت های حرفه ای است که بر عهده مهندسین ناظر، طراح و محاسب ساختمان می باشد. پوشش های این بیمه در قبال اشخاص ثالث، مالک و کارکنان اجرایی ساختمان است و اگر درنتیجه سهل انگاری یا غفلت، خطا، قصور یا اشتباه حرفه ایی بیمه گزار در محل ملک مورد محاسبه، طراحی و نظارت، حادثه ای رخ دهد و یا خسارت بدنی و مالی به مالک، اشخاص ثالث، کارگران پروژه و کارفرما وارد آید، خسارات احتمالی را پوشش می دهد.


به عبارتی دیگر در صورت داشتن این بیمه نامه، اگر مهندسین مربوطه در حین انجام مسئولیت در پروژه ساختمانی اگر مرتکب اشتباه حرفه ای و یا کم کاری و غفلت و ... در روند پروژه شده باشند و با این سهل انگاری حرفه ای خسارت مالی یا بدنی به صاحب ملک یا اشخاص ثالث، یا کارگران پروژه و یا کارفرما وارد شود، توسط شرکت بیمه گر خسارت های وارده پرداخت می شود.
 

بیمه تمام خطر پیمانکاران


بیمه تمام خطر پیمان کاران :


بیمه تمام خطر پیمانکاران نمونه ای از انواع بیمه در کارگاه های ساختمانی است که خرید آن بر عهده مالک یا کارفرمای ساختمان نیست. این بیمه یکی از انواع بیمه های مهندسی به شمار می رود که درصورتی که پروژه ساختمانی یا عمرانی توسط فرد یا گروهی پیمانکاری شود، توسط این فرد – یا گروه پیکانکاری – باید خریداری گردد. بیمه تمام خطر، خسارت های غیر قابل پیش بینی و ناگهانی مانند سیل و زلزله و طوفان و یا خطراتی که منشا آنها انسان ها هستند مثل سرقت، عدم مهارت، خسارت هنگام تمیز کردن یا تعمیر کردن را شامل می شود. به جز مواردی که به طور صریح در بیمه تمام خطر پیمان کاران استثناء شده است.


کلام آخر :


بیمه های لازم برای ساختمان سازی قبل از شروع به کار پروژه های ساختمانی، توسط مهندسین ناظر بررسی می شود. اگر بدانیم برای ساختن ساختمان چه بیمه هایی نیاز است، واقدام به خرید آنها قبل از شروع به ساختن سازه کنیم، استرس حوادث احتمالی در زمان ساخت سازه بسیار کم می شود. از این که تا پایان مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگذاریم. اگر نظر یا پیشنهادی داشتید در قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید.

 


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman