کاربرد آجر شاموتی و انواع آن

کاربرد آجر شاموتی و انواع آن
Facebook Twitter LinkedIn

۰۸:۵۲ | ۱۴۰۲/۱۰/۰۲

آجر شاموتی کوره یکی از از آجرهای بی همتا و کاربردی است که با نام های دیگر مانند دیرگذار و آجر نسوز نیز شناخته می شود. این محصول بی همتا مقاومت بی نظیری در برابر حرارت های بالا دارد. در ساخت این آجر مقاوم از اکسیدهای سیلیسیوم و آلومینیوم استفاده می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، آجر شاموتی کوره یکی از از آجرهای بی همتا و کاربردی است که با نام های دیگر مانند دیرگذار و آجر نسوز نیز شناخته می شود. این محصول بی همتا مقاومت بی نظیری در برابر حرارت های بالا دارد. در ساخت این آجر مقاوم از اکسیدهای سیلیسیوم و آلومینیوم استفاده می شود. یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی این آجر، رس است که با دماهای بسیار بالا در کوره های مخصوص پخته می شود.
 

آماده سازی آجرهای شاموتی با بهترین دستگاه ها، افزایش دوام محصول در برابر سایش، فشار، شوک حرارتی و خوردگی را فراهم می کند. متنوع بودن آن شرایط استفاده از آجر را در مکان های متفاوت مهیا می کند. از رایج ترین کاربردهای این محصول در ساخت کوره ها و سیستم های دمش است. در این مقاله تصمیم داریم پیرامون این محصول کاربردی و مقاوم، مطالبی تکمیلی ارائه دهیم.


آجر شاموتی کوره در رنگ مایه های زرد و خاکستری

آجر شاموتی کوره در رنگ مایه های زرد و خاکستری


معرفی آجر شاموتی کوره
 

آجر شاموتی نسوز توسط گروه صنعتی آجر دیرگداز ایران با بهترین کیفیت تولید می شود. متخصصان آجر دیرگداز ایران در آماده سازی این محصول جدیدترین ترکیبات را برای افزایش دوام بکار می گیرند. در فرهنگ لغت، کلمه شاموت مفهومی مانند خرده آجر را به عموم انتقال می دهد. ترکیبات اصلی در ساخت این محصول شامل SiO2 و Al2O3 است. میزان Al2O3 یا آلومینا موجود در این آجر در رنج 10% تا 45% قرار دارد. هرچه این ترکیب در آجر بالاتر باشد خواص آن نیز بهتر است.


دیگر ترکیبات موجود در ساخت این آجر شامل Fe2O3 (حدودا 3 درصد)، TiO2، اکسیدهای قلیایی مثل پتاسیم و سدیم و مقادیر کمی منیزیوم و پتاسیم است. متخصصان برای اینکه به این ترکیب دست پیدا کنند در مرحله اول رس را در کوره های مخصوص حرارت می دهند. کائولن و بالک‌لی از انواع خاک رس هایی هستند که در ساخت این آجر از آنها استفاده می شود. از مشخصات اصلی این خاک رس می توان به قابلیت پخت در حرارت های بالا، امکان شکل پذیری، استحکام عالی و خاصیت پلاستیسیته اشاره کرد.


بررسی ویژگی های آجر شاموتی کوره
 

1. مقاومت بسیار عالی در برابر حرارت های بالاتر از 1400 درجه سانتی گراد
2. رنگ خاکستری همراه با رنگ مایه ای از قهوه ای و زرد به دلیل حرارت بالا در هنگام پخت خاک رس برای آماده سازی
3. اندازه و وزن های متنوع از 5/2 تا 6 کیلوگرم
4. استحکام کافی در برابر اسیدها و مواد قلیایی
5. دوام عالی در برابر سایش و فشار


استفاده از آجرهای شاموتی در ساخت کوره های دوار

استفاده از آجرهای شاموتی در ساخت کوره های دوار

بررسی انواع آجر شاموتی کوره


در یک طبقه بندی از آجر شاموتی کوره آنها را با توجه به روش ساخت، به چهار نمونه تقسیم کرده اند. از آجرهای شاموتی بر اساس روش ساخت می توان به پرس های خشک و نیمه خشک، ریخته گری دوغابی و شکل دهی با پرس پلاستیک اشاره کرد. از ویژگی های اصلی این آجرها می توان به دوام بالا در برابر حرارت، مواد شیمیایی و خاصیت عایقی حرارتی اشاره کرد. این آجرها را با توجه به درصد آلومینا نیز به 40 تا 45 درصد، 35 تا 40 درصد، 30 تا 35 درصد و 10 تا 30 درصد تقسیم بندی کرده اند. تحمل حداکثر دما با افزایش میزان آلومینا افزایش می یابد. آجرهای کوره را می توان با ترکیب آلومینا 80 درصد و بالاتر نیز به دست آورد.
 

تقسیم بندی آجر شاموتی کوره براساس روش ساخت

نوع آجر

ویژگی ها

پرس پلاستیک

شیوه شکل دهی: پرس های اکستروژن، مجدد و دستی

دقت ابعادی در روش آماده سازی آجر با پرس خشک: متوسط

میزان بکارگیری رس: 35 تا 50 درصد

مقدار روطوبت: 12 تا 16 درصد

 

 

پرس نیمه خشک

شیوه شکل دهی و آماده سازی آجر: پرس با فشار زیاد

دقت ابعاد آجر: خوب

میزان رطوبت آجر: 4 تا 6 درصد

مقدار رس بکار رفته در آجر: 20 تا 30 درصد                 

 

 

پرس خشک

چگونگی آماده سازی آجر: پرس با فشار بالا به همراه کوبیدن و ویبره

دقت ابعاد هنگام ساخت: عالی

مقدار رطوبت موجود در آجر: 3 تا 5 درصد

میزان رس بکار رفته در آجر: 5 تا 15 درصد

ریخته گری دوغابی

شیوه آماده سازی آجر: با استفاده از قالب های گچی

دقت ابعاد هنگام ساخت: متوسط تا خوب

مقدار رطوبت موجود در آجر: 10 تا 20 درصد

میزان رس بکار رفته در آجر: 20 تا 25 درصد

 

آجرهای شاموتی با درصد بالای آلومینا در کنیا

آجرهای شاموتی با درصد بالای آلومینا در کنیا


بررسی کاربردهای آجر شاموتی کوره


آجر شاموتی کوره جزء محصولاتی است که کاربردهای متنوع در صنایع مختلف دارد. کوره های صنعتی آهن، فولاد و فلزات فاقد آهن رایج ترین مکان ها برای بکارگیری این محصول هستند. در این بخش تصمیم داریم به دیگر کاربردهای آجر شاموتی کوره اشاره کنیم.


*  ساخت کوره های کوچک
*  آجرهای شکل دار برای عناصر گرمایشی
*  در کوره های خشک کن صنعتی آلومینیوم
کوره های دوار صنعت سیمان
*  حوضچه های ذوب کوره های شیشه ای
*  کاربرد در کوره های مختلف از جمله کک، انفجار، آنیلینگ و آهک سازی
*  دودکش ها
 

در اغلب مکان های ذکر شده، آجر شاموتی به عنوان جدا کننده و عایقی در برابر حرارت بکار گرفته می شود. این آجرها به دلیل مقاومت بالا در برابر دما و خاصیت عایقی از سازه ها در برابر افزایش حرارت محافظت می کنند. آجرهای نسوز متراکم، جرم حرارتی بالایی دارند که در اکثر مواقع این موضوع یک خاصیت مفید محسوب می شود. به عنوان مثال به دلیل وجود این مشخصه، گرما در یک اجاق پیتزا پس از خاموش شدن آتش همچنان حفظ می شود. از جمله مکان های رایج جهت استفاده از این آجر می توان به دیواره ها، بسترها و سایر قسمت های کوره اشاره کرد.
 

رونق تحقیقات و توسعه در حیطه آجر شاموتی کوره


در سال های اخیر، تولید آجر شاموتی کوره با تمرکز بر بهبود خواص حرارتی و ایجاد طرح های متنوع انجام شده است. از جدیدترین تحقیقات در حیطه این آجر می توان، بهبود مواد اولیه، بالا بردن مقاومت در دماهای بالا، کاهش وزن و حفظ عملکرد عایق حرارتی در شرایط سخت کوره ها را بیان کرد. بهبود شیوه های تولید آجرهای شاموتی نیز شامل بکارگیری فناوری های نوین مانند مدل سازی سه بعدی جهت بهبود عملکرد و کارایی آجرهای شاموتی است. از ترکیباتی که برای بهبود ویژگی های این آجر به آن افزوده شده می توان، اکسیدهای آلومینیوم، سیلیسیم، مولیت و کائولن را بیان کرد.


جمع بندی


آجر شاموتی کوره جزء محصولات محکم و با کیفیت است که می تواند دماهای بسیار بالا را تحمل کند. این آجر توسط گروه صنعتی آجر دیرگداز ایران تولید و به بازار عرضه می شود. وب سایت رسمی این مجموعه به نشانی: www.dirgodaziran.com است که می‌توانید محصولات را مشاهده، مقایسه و در نهایت انتخاب کنید. آجر مورد نظر از ترکیبات مختلفی ساخته می شود که در مقاومت آن نقش مهمی دارد.


در یک طبقه بندی، آنها را بر اساس چگونگی ساخت به چهار نوع با نام های پرس پلاستیک، نیمه خشک، پرس خشک و ریخته گری دوغابی تقسیم بندی کرده اند. از ویژگی های اصلی این آجر می توان به مقاومت بالا در شرایط مختلف و اندازه های متنوع اشاره کرد. آجرهای شاموتی در صنایع مختلف مانند، فولاد، سیمان، شیشه سازی، آهک سازی، ساخت دودکش ها و غیره بکار می روند.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman