وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:

لزوم تعامل دستگاه ها برای احداث شهرهای ساحلی

لزوم تعامل دستگاه ها برای احداث شهرهای ساحلی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۱۴ | ۱۴۰۲/۰۹/۱۴

وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر تسریع و ضرورت تعامل تمامی دستگاه ها در مکانیابی احداث ۲۷ نقطه ساحلی جنوب، گفت: موضوع مکانیابی و احداث ۲۷ شهر جدید ساحلی در جنوب کشور با هدف برخورداری ۲۷ استان فاقد سواحل و دسترسی به آب های آزاد و توسعه استان های جنوبی همجوار با دریا در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش اخبار ساختمان، روز گذشته با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رییس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، پانزدهمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با موضوع بررسی مکانیابی سکونتگاه های ساحلی در سیستان و بلوچستان در قالب هشت پهنه در ساختمان دادمان برگزار شد.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در این نشست ضمن تاکید بر تسریع در مکانیابی ۲۷ نقطه ساحلی جنوب برای اجرای طرح هم پیوندی ۲۷ استان کشور با محوریت اقتصاد دریامحور در سواحل جنوب، گفت: موضوع مکانیابی و احداث ۲۷ شهر جدید ساحلی در جنوب کشور با هدف برخورداری ۲۷ استان فاقد سواحل و دسترسی به آب های آزاد در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در نظر است تا هرکدام از استان های فاقد ساحل به عنوان معین توسعه ۲۷ نقطه هدفگذاری شده در چهار استان جنوبی کشور؛ سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر خواهند بود.

وی با یادآوری اینکه طرح "هم پیوندی" ۲۷ استان به ۲۷ نقطه ساحلی جنوبی کشور بیش از هشت ماه است که در سطح کلان دولت در حال بررسی است و به تازگی سیاست های کلان توسعه دریا محور توسط رهبر معظم انقلاب نیز ابلاغ شده است، توضیح داد: این طرح باید مسیر شورای عالی شهرسازی و معماری را نیز طی کند.

بذرپاش ادامه داد: استان های میزبان، تصمیم گیر اصلی در طرح هستند و باید طرح توسعه و هم پیوندی سه جانبه به امضای استان میزبان، استان معین و وزارت راه و شهرسازی توأمان برسد و توسعه در استان های جنوبی با این رویکرد انجام شود.

وی تصریح کرد: تمامی کشور در طرح توسعه سواحل مکران همکاری خواهند داشت.


رفع تعارض های بین دستگاهی در اجرای طرح هم پیوندی ۲۷ استان کشور در سواحل جنوب


این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تعارض های بین دستگاهی در اجرای این طرح باید به حداقل برسد و تلاش همگانی در اجرای این طرح که با دستور رهبر انقلاب نیز ابلاغ شده به ثمر بنشیند، افزود: با تصویب مکانیابی سکونتگاه های ساحلی در چهار استان جنوبی این امکان فراهم خواهد شد تا در طرح جامعی که تهیه می شود نوع مولدهای آن شهرهای جدید از جمله پتروشیمی، کشاورزی و سایر تعیین شود و میزان جمعیت پذیری در آن مطابق با طرح جامع باشد.

بذرپاش توضیح داد: با جمعیت پذیری استان های جنوبی شاهد ایجاد توسعه در استان های ساحلی جنوب خواهیم بود.


پیگیری پیشتازانه و فعالانه طرح هم پیوندی ۲۷ استان کشور در سواحل جنوب


وی گفت: در طرح هم پیوندی ۲۷ استان کشور با محوریت توسعه دریامحور در سواحل جنوب باید رویکرد پیشتازانه و فعالانه داشته باشیم و همزمان با توسعه جمعیت، توسعه زیرساخت ها و توسعه همه جانبه اقتصادی در جنوب کشور شکل بگیرد.

بذرپاش تصریح کرد: باید مطالعات جامعی تهیه و تدوین شود که بر اساس آن ترغیب سرمایه گذاران و ترغیب به جمعیت پذیری در آن منطقه با بهره اقتصادی همراه باشد و با تشویق سرمایه گذاران در اجرای طرح و توسعه آتی کشور گام های جدی برداریم.

وزیر راه و شهرسازی بر تسریع در مکانیابی ۲۷ نقطه ساحلی جنوبی در چهار استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و بوشهر تاکید کرد و گفت: تعامل تمامی دستگاه ها در اجرای این طرح ضروری است و همگان باید بر آن اهتمام داشته باشند.

در این نشست اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری ایران شامل نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان پدافند غیرعامل، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان مدیریت بحران، سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman