ظرفیت های گسترده بانک های خصوصی برای توسعه اقتصادی؛

اهمیت مشارکت بانک ایران زمین در اجرای ابر پروژه ریلی شرق کشور

اهمیت مشارکت بانک ایران زمین در اجرای ابر پروژه ریلی شرق کشور
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۰۰ | ۱۴۰۲/۰۷/۱۰

بانک ایران زمین در حالی حمایت خود از ابر پروژه ریلی کشور را آغاز کرده است که در چشم انداز این پروژه عظیم، تحولات شگرف اقتصادی و اجتماعی دیده شده و در نتیجه اجرای آن جمهوری اسلامی ایران به یکی از کشورهای شاخص خاورمیانه از نظر شبکه حمل و نقل ریلی تبدیل می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، ابرپروژه ریلی شرق کشور از این نظر حائز اهمیت است که این منطقه به رغم ظرفیت های کلان اقتصادی، در طول چندین دهه از امکانات زیرساختی کافی برخوردار نبوده و با بهره برداری از این پروژه علاوه بر رونق اقتصادی در استان های مرزی شرق کشور، موضوع مهم امنیت مرزهای استراتژیک کشور نیز در کانون توجه قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر حضور یک بانک خصوصی در احداث و بهره برداری از این پروژه عظیم بیانگر ظرفیت های ویژه این پروژه ملی است و در آینده نزدیکی ظرفیت های اقتصادی بسیار مهمی را ایجاد خواهد کرد تا استانهای همجوار با این پروژه ملی از مواهب آن بهره مند شوند.

این در حالی است که بیش از دو دهه است که هموطنان استان خراسان جنوبی انتظار راه اندازی و بهره برداری از راه آهن این استان را می کشند و امروز با ایجاد زیرساخت ها و تأمین منابع کلان این پروژه از سوی بخش های مختلف دولتی و خصوصی و سیستم بانکی کشور، این آرزو به واقعیت تبدیل شده است.

عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین نیز ساخت خط راه آهن استان خراسان جنوبی را از افتخارات برجسته کشور دانسته و اعلام کرده بود: این بانک از بدو تاسیس همواره حامی و همراه طرح های ملی و فراملی بوده و همیشه در حوزه اجرای مسئولیت اجتماعی سازمانی پیشگام بوده است.

پورسعید از پذیرش و تأمین عاملیت به مبلغ هزار میلیارد ریال در ابر پروژه ریلی استان خراسان جنوبی خبر داد و افزود: پس از تاکید رئیس جمهور کشورمان مبنی بر تشکیل کنسرسیوم بانکی، شش بانک عامل شامل ایران زمین، رفاه، تجارت، خاورمیانه، ملت و ملی حمایت خود را اعلام کردند و دور تازه‌ای از تلاش‌ها برای تامین منابع مالی و سرعت دادن به پروژه ریلی آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه امید است بتوانیم سهمی ناچیز در خوشحالی هموطنان مان و شروع پروژه راه آهن شرق کشور داشته باشیم، گفت: پروژه فراملی ریلی شرق کشور شامل راه آهن زاهدان - بیرجند - مشهد به طول 910 کیلومتر است که 13 قطعه آن در قالب 432 کیلومتر در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی قرار دارد. در حال حاضر عملیات اجرایی راه آهن نهبندان- بیرجند- قاین- یونسی آغاز شده است.

 

مشارکت بانک ایران زمین در اجرای پروژه ریلی شرق کشور

در حال حاضر پیمانکاران این قطعات مشخص شده اند و زمین تحویل آنان شده‌ است که با تجهیز کارگاه‌ها برخی اقدامات شروع شده و در سفر رییس جمهور به صورت رسمی آغاز عملیات اجرایی راه آهن نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی را نیز آغاز شد.

از سوی دیگر موافقت صندوق توسعه ملی برای مبلغ مورد تقاضا اخذ شده و بانک‌های عامل هم به عنوان کنسرسیوم پای کار آمدند. اعتبار این پروژه در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ حدود ۲۹۰ میلیارد ریال بود که به ۶۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ افزایش یافت و اعتبار پروژه ریلی استان در قانون بودجه از هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

این طرح بزرگترین طرح ریلی کشور است که با توجه به بندر اقیانوسی چابهار، بهره برداری از آن باعث دگرگونی در بخش حمل و نقل این استان‌ها به ویژه ترانزیت کالا خواهد شد. قطعه‌ای از این مسیر که بیرجند را به ایستگاه یونسی متصل می‌کند در سال‌های گذشته کلنگ زنی شد اما تامین اعتبار نشده بود و در دولت سیزدهم با تاکید رئیس جمهور، پیگیری مسئولان استان و مساعدت دستگاه‌های کشوری از جمله وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، این طرح مهم و ملی تامین اعتبار شد تا کل قطعات عملیاتی شود.

ساخت راه‌ آهن خراسان جنوبی برای اتصال مرکز استان به ریل سراسری، مطالبه سال‌های دور مردم بود که با گره‌گشایی از این طرح زیربنایی در دولت سیزدهم افتتاح خواهد شد.نخستین بار در سال ۱۳۸۰ مجمع نمایندگان استان خراسان و سیستان و بلوچستان احداث راه آهن را از رئیس جمهور وقت تقاضا کردند که این درخواست برای بررسی به وزارت راه و ترابری وقت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارجاع شد.

این طرح که چالش‌های بسیاری به همراه داشت در سومین سفر دور اول سفرهای استانی رئیس جمهور از سوی مردم، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، نخبگان و مسئولان استان مطرح شد و تسریع در تامین مالی پروژه راه‌ آهن بیرجند - قاین - یونسی جزو مصوبات سفر استانی قرار گرفت.آیت الله رئیسی در پایان دومین سفر استانی به خراسان جنوبی اعلام کرد که تمامی مقدمات طرح راه‌آهن استان فراهم شده است.

راه‌ آهن شرق کشور از بابت اتصال جنوب شرق به شمال شرق ایران اهمیت دارد که چابهار را به سرخس متصل می‌کند و نقش مهمی در حمل و نقل مسافر و کالا همچنین توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه به ویژه پاکستان و افغانستان دارد. طول مسیر ریلی زاهدان - بیرجند - مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۳۲ کیلومتر آن در جغرافیای استان خراسان جنوبی قرار دارد.

تامین مالی از سه مسیر اعتباری شامل مسیر اول از طریق کنسرسیوم بانکی برای تخصیص ۲۶ هزار میلیارد ریال اعتبار، مسیر دوم از محل تهاتر نفتی به عنوان منبع اعتباری مطمئن و مسیر سوم قانون بودجه سالانه است. با پیگیری جدی مسئولان استانی و موافقت رهبر معظم انقلاب ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفت برای کل مسیر ریلی نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی تامین اعتبار شده است.

این مبلغ برای اجرای ۱۳ قطعه در حوزه استحفاظی خراسان جنوبی در نظر گرفته شده که با تخصیص کامل اعتبار، امسال روند اجرای این طرح مهم و ملی شتاب خواهد گرفت. مسیر نخست برای تامین اعتبار احداث راه‌ آهن بیرجند - یونسی که محل اتصال کریدور ریلی شرق کشور به راه‌ آهن بافق - مشهد است به دلیل اهمیت اتصال مرکز استان به خط ریلی در گام اول دنبال می‌شد اما از محل تهاتر نفتی کل مسیر راه‌آهن در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی به طول ۴۳۲ کیلومتر به طور کامل تامین اعتبار شد.

با پیگیری‌های مستمر استاندار خراسان جنوبی با بانک‌ها و وزارت‌خانه‌های متولی علاوه بر اعلام آمادگی کنسرسیوم بانکی برای تزریق ۲۶ هزار میلیارد ریال اعتبار به این طرح، دولت نیز در بودجه سالانه اعتباراتی برای آن در نظر گرفته است.

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز بر شروع به‌کار همزمان تمامی قطعات پروژه راه آهن استان تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه در تأمین آب، برق و سوخت مورد نیاز کارگاه‌ها مشکلی نداریم و دستگاه‌های اجرایی در این خصوص همراهی‌های لازم را دارند، انتظار این است که تمامی قطعات پروژه راه آهن در استان، به صورت همزمان شروع به کار کنند.

وی راه آهن زاهدان-بیرجند- مشهد را پروژه‌ای فراملی خواند و تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط و کلیه پیمانکارانی که مسئولیتی در این زمینه به عهده گرفته‌اند، باید این پروژه را خاص و ویژه و فراتر از کارهای عادی و معمولی خود ببینند و قطعاً تعامل می تواند روند اجرای کار را تسهیل کند. وظیفه دستگاه‌های اجرایی در این زمینه تسهیل شرایط و رفع موانع از مسیر پیمانکاران است.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: راه آهن زاهدان-بیرجند – مشهد از پروژه‌های کلیدی و حیاتی کشور بوده و برای نظام و کشور حائز اهمیت است.قناعت با تأکید بر اینکه مطالعات مربوط به تمامی قطعات پروژه راه آهن استان انجام شده، گفت: مانعی برای شروع کار وجود ندارد. لذا توقع ما این است که روند اجرای کار شتاب گیرد. راه آهن به مطالبه عمومی مردم تبدیل شده است.

وی با اشاره به دستور ویژه مقام معظم رهبری درخصوص تأمین اعتبار مورد نیاز پروژه راه‌آهن، اظهار کرد: رئیس جمهور علیرغم تأکیدی که بر اولویت دادن به اتمام پروژه‌های نیمه تمام دارند به طوریکه نسبت به آغاز هیچ پروژه جدیدی اقدام نمی‌کنند، عملیات اجرایی پروژه راه آهن نهبندان- بیرجند- قاین- یونسی را آغاز خواهند کرد.

با این حال به نظر می رسد حضور بانک ایران زمین در این پروژه و مشارکت در تسریع عملیات اجرایی آن بار دیگر نقش و اهمیت بانک های خصوصی در اجرای طرح های استراتژیک کشور را دوچندان ساخته و به طور حتم در آینده نزدیک با مشرکت فعال بانک ایران زمین در دیگر پروژه های زیربنایی کشور می توان ظرفیت های بیشتری را در اقتصاد کشور شکوفا کرد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman