جزئیات اجرای قطار حومه ای بهارستان، گلبهار و پردیس

جزئیات اجرای قطار حومه ای بهارستان، گلبهار و پردیس
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۰ | ۱۴۰۲/۰۹/۰۶

وزارت راه و شهرسازی به منظور خرید، نصب تجهیزات و ایستگاه مرکزی، قطار حومه‌ای شهر جدید پرند در قالب تهاتر و زمین مسکونی با شهرداری تهران، مبلغ هفت هزار و 500 میلیارد ریال پرداخت کرده است و ساخت قطار اصفهان- بهارستان با پیشرفت فیزیکی 52 درصدی و مشهد- گلبهار 34.5 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.

به گزارش اخبار ساختمان، مطالعات اولیه احداث پروژه خط مترو تهران - پرند به طول 50 کیلومتر در سال 1384 توسط شرکت عمران شهرهای جدید انجام شد و قرار است مترو فرودگاه امام خمینی(ره) ـ پرند به طول 18 کیلومتر که بخش پایانی این مسیر است،‌ در مهرماه سال جاری راه اندازی ‌شود.

شهر پرند به عنوان یکی از پر جمعیت ترین شهرهای اقماری تهران هرسال با افزایش مهاجرت به این شهر همراه می شود و وزارت راه و شهرسازی به ویژه شرکت عمران شهرهای جدید تاکنون اقدامات به‌سزایی در رشد و توسعه این شهر و افزایش امکانات آن انجام داده است. بر همین اساس تا تیرماه سال جاری از 103 پروژه روبنایی و زیربنایی در شهرهای جدید به مساحت یک میلیون و 721 هزار و 630 متر مربع بهره برداری شده است.

یکی از مهم ترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در شهرهای جدید که همواره مورد تاکید مهرداد بذرپاش نیز قرار گرفته است، تامین ناوگان حمل و نقل عمومی ساکنان این شهرهاست. شهر پرند در حال حاضر بیش از 350 هزار نفر جمعیت دارد و روزانه بین 25 تا 30 هزار نفر بین شهرهای تهران و پرند در حال تردد هستند. تسهیل جابه‌جایی آنها از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی علاوه بر کمتر کردن هزینه ها، صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی و کاهش آلودگی های زیست محیطی را نیز به همراه دارد.

از سوی دیگر به گفته مدیران شهری با اتصال شهر جدید پرند به خط یک مترو به واسطه ایستگاه شاهد، می توان مسیر تجریش تا پرند را تنها در یک ساعت طی کرد.

به همین منظور شرکت عمران شهرهای جدید مطالعات اولیه احداث پروژه خط مترو تهران - پرند را در سال 1384 آغاز کرد.

فاز اول حد فاصل ایستگاه شاهد تا نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب به طول چهار کیلومتر در ابتدای سال 1395 به بهره برداری رسید و فاز دوم حدفاصل ایستگاه نمایشگاه شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی(ره) به طول 26 کیلومتر در مرداد ماه سال 1396 تکمیل شد و مورد بهره برداری قرار گرفت.

متروی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) تا پرند به طول حدود 18 کیلومتر از اتوبان تهران - قم بعد از عوارضی جنب ایستگاه مترو شهر آفتاب آغاز می شود و تا شهر پرند ادامه دارد.

این خط مترو با ظرفیت جابه‌جایی بیش از 13 هزار نفر، به انتقال مسافران شهرهای جدید پرند، اسلام شهر و رباط کریم می پردازد.

این مسیر توسط شرکت عمران پرند با طراحی و اجرای هفت پل و 28 آبرو طراحی و احداث شد.

طولانی ترین پل در این مسیر به طول 140 متر روی بزرگراه تهران - ساوه ساخته شده است و محوطه سازی پارک سوار ایستگاه مرکزی متروی پرند نیز به مساحت 11 هزار مترمربع انجام شده است.

بیش از چهار هزار مترمربع از فضای محوطه کفپوش بتونی و هفت هزار متر مربع به صورت آسفالت نیز اجرا شده است.


اختصاص مبلغ هفت هزار و 500 میلیارد ریال توسط وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل متروی پرند


اجرای ریل گذاری این مسیر در سال 1391 به شهرداری تهران به عنوان پیمانکار محول شد و شرکت عمران پرند به منظور تسریع در بهره برداری از این مترو، مبلغ هفت هزار و 500 میلیارد ریال را در قالب تهاتر و زمین مسکونی برای خرید و نصب تجهیزات و ایستگاه مرکزی به شهرداری پرداخت کرد.

تست سرد در مسیر رفت این قطار با حضور مسئولان کشوری با موفقیت انجام شد و قرار است فرودگاه امام خمینی(ره) ـ پرند به طول 18 کیلومتر که بخش پایانی این مسیر است،‌ در نیمه دوم سال جاری راه اندازی ‌شود.


قطارهای حومه ای در شهرهای جدید در حال تکمیل و ساخت


در حال حاضر با احتساب متروی پرند، پنج پروژه قطار حومه ای در شهرهای جدید در حال تکمیل و ساخت است که در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارند.

قطار حومه ای اصفهان- بهارستان با 15 کیلومتر طول به تعداد 2 ایستگاه، پیشرفت فیزیکی 52 درصدی دارد.

همچنین قطار حومه ای مشهد- گلبهار با 40 کیلومتر طول و تعداد سه ایستگاه، دارای 34.5 درصد پیشرفت فیزیکی است.

قطار حومه ای تهران- پردیس در حال انطباق مطالعات با ضابطه 777 و اخذ شورای عالی ترافیک است. بر اساس پیش بینی ها در این مسیر نیز 2 ایستگاه در نظر گرفته شده و طول این مسیر ریلی بین پایتخت و شهر جدید پردیس 20 کیلومتر است.

تکمیل پروژه سیگنالینگ قطار برقی گلشهر به شهر جدید هشتگرد به طول 26 کیلومتر از دیگر اقداماتی است که از سوی وزارت راه و شهرسازی دراین حوزه انجام شده است.

آریا


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman