چرا باید از سیستم وال مش در ساخت و سازها استفاده کنیم؟

چرا باید از سیستم وال مش در ساخت و سازها استفاده کنیم؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۶ | ۱۴۰۲/۰۸/۲۹

رضا مهرآبادی: در پیوست ششم آیین‌ نامه طراحی ساختمان‌ ها در برابر زلزله (استاندارد 2800) برای مهار دیوارهای غیر سازه ‌ای، روش‌ های متعددی پیشنهاد شده است. علاوه بر روش‌ های سنتی مانند وال پست و میلگرد بستر، استفاده از روش‌ های نوین و مدرن نیز توسط این استاندارد تایید شده است. اولین و متمایز ترین روش‌ های تایید شده در این استاندارد استفاده از الیاف شیشه یا فایبرگلاس است.

به گزار اخبار ساختمان، هر ساله شاهد وقوع زمین لرزه های بسیار در نقاط مختلف جهان هستیم و ایران نیز هر ساله زلزله های بسیاری را تجربه می کند که گاهی با آسیب های بسیاری همراه است؛ بنابراین بعد از زلزله های فاجعه باری که هر ساله در نقاط مختلف جهان اتفاق می افتد، سازندگان و طراحان ساختمان را بر آن داشته است تا به دنبال ابداع روش هایی برای کاهش تلفات ناشی از زمین لرزه باشند.

سازه هایی که به دست بشر ساخته می شوند هرچقدر هم که اصولی و محکم ساخته شده باشند، باز هم ممکن است تسلیم قدرت طبیعت شوند به همین جهت استفاده از متریال هایی که به کاهش مرگ و میر و خسارت در هنگام زلزله کمک کند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

ارتعاشات حاصل از زمین لرزه به صورت عمودی و افقی از سطح زمین به ساختمان ها وارد می شود. ساختمان ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند وزن و ضربه های عمودی را به خوبی تحمل کنند اما با این وجود در برابر تکان های افقی و لرزش های جانبی زمین لرزه مقاوم نیستند. این ارتعاشات باعث ایجاد ترک در ساختار سازه و فرو ریختن دیوار‌های غیر سازه ای می شوند و در صورتیکه شدت ارتعاشات زمین لرزه بالا باشد سازه اصلی ساختمان نیز ممکن است دچار آسیب شود.

امروز اما با پیشرفت تکنولوژی شاهد ورود متریال های جدیدی مانند نوارهای مش به صنعت ساخت و ساز هستیم می توانند ساختمان ها را در مقابل زلزله مقاوم نمایند.

درک مزایای استفاده از سیستم نوین وال مش و اهمیت جایگزینی آن با سیستم وال پست های قدیمی و فلزی موجود در بازار از یک طرف و همچنین توجه به جنبه اقتصادی آن نیز از یک طرف دیگر مهم است. از این رو در ادامه برای شما با سیستم وال مش (wallmesh) و مزایای استفاده از آن در سازه های مختلف با سیدجلال میررحیمی مدیرعامل شرکت وال مش و مجید هاشمی رئیس هیات مدیره شرکت وال مش به گفتگو نشستیم که مشروح آن در ادامه آمده است.


شرکت وال مش فعالیت خود را از چه سالی آغاز کرده است؟


مجید هاشمی در این باره گفت: طی سال های اخیر و پس از زلزله سرپل ذهاب توجه به مهار لرزه ای دیوارها اهمیت بسیاری پیدا کرده است و حوزه فعالیت شرکت وال مش نیز مهار لرزه ای دیوارهای غیرسازه ای در برابر بارهای جانبی هست، ما در سال 96 با تکیه بر تجربیات 15 ساله در حوزه فعالیت های ساختمانی اقدام به ثبت شرکت کردیم و در حال حاضر نیز حدود 6 سال است که در حوزه های مختلف آموزش، طراحی، پیمانکاری و مشاوره سابقه فعالیت رسمی داریم.


وال مش برند است یا محصول؟


سیدجلال میر رحیمی با بیان اینکه مردم در ایران بسیاری از محصولات را با اولین برندی که وارد کشور می شوند می شناسند، گفت: وال مش اولین برندی است که در ایران با استفاده از شبکه الیاف شیشه برای مهار لرزه ای دیوارهای غیر سازه ای استفاده کرده است و از این رو به علت اینکه ما در ایران در این زمینه پیشگام بودیم و به عنوان اولین شرکت از این سیستم بهره گرفتیم باعث شد تا این تکنولوژی با این برند شناخته شود.

 

سیدجلال میررحیمی

سیدجلال میررحیمی - مدیرعامل شرکت والمش
 

وی ادامه داد: این موضوع می تواند برای مجموعه ما مزایایی داشته باشد چراکه این تکنولوژی با نام و برند وال مش شناخته می شود و از طرفی نیز می تواند معایبی را به دنبال داشته باشد چرا که ممکن است افراد و شرکت هایی که در زمینه استفاده از الیاف شیشه فعالیت می کنند با عدم رعایت جزئیات اجرایی و ضوابط مدنظر آیین نامه باعث متضرر شدن برند وال مش شوند.


استفاده از روش مهار دیوار با استفاده از الیاف شیشه چه ضواطی دارد؟


هاشمی گفت: در پیوست ششم آیین‌ نامه طراحی ساختمان‌ ها در برابر زلزله (استاندارد 2800) برای مهار دیوارهای غیر سازه ‌ای، روش‌ های متعددی پیشنهاد شده است. علاوه بر روش‌ های سنتی مانند وال پست و میلگرد بستر، استفاده از روش‌ های نوین و مدرن نیز توسط این استاندارد تایید شده است. اولین و متمایز ترین روش‌ های تایید شده در این استاندارد استفاده از الیاف شیشه یا فایبرگلاس است.

رئیس هیات مدیره شرکت وال مش ادامه داد: در بخشی از استاندارد 2800 یکسری از ضوابط و مقررات برای پذیرش این سیستم معرفی شده است، از جمله اینکه باید مقاومت کششی بالای 1000 مگاپاسکال باید داشته باشد و همچنین در محیط های قلیایی مقاوم باشد که می توان گفت چالش برانگیزترین موضوع در حوزه مهار دیوارها با استفاده از الیاف شیشه بحث مقاومت قلیایی است. در توضیح این موضوع باید گفت ملات سیمانی و سیمان یک محیط قلیایی هست و بنابراین هرآنچه که درون سیمان و ملات سیمانی قرار می گیرد بایستی مقاوم به قلیا باشد تا در این محیط دچار خوردگی نشود.

 

مجید هاشمی

مجید هاشمی - رئیس هیات مدیره شرکت وال مش



وی ادامه داد: از آنجا PH محیط ملات سیمانی حدود 12 است و این موضوع نشانگر این است که ملات سیمانی یک محیط کاملا قلیایی است، بنابراین آیین نامه به درستی تاکید می کند که مش الیاف شیشه برای استفاده در محیط های سیمانی باید مقاوم به قلیا باشند.

مجید هاشمی همچنین گفت: پیوست ششم آیین‌ نامه طراحی ساختمان‌ ها در برابر زلزله این دو موضوع را به عنوان ضوابط پذیرش مش الیاف شیشه معرفی می کند و چنانچه محصولی این 2 مولفه تعیین کننده را رعایت کرده باشد از نظر این آیین نامه مورد تایید است و می توان از این محصول در سازه استفاده کرد و به طور کلی می توان گفت این مولفه ها برگرفته از تکنولوژی FRCM آمریکا است که یک روش مسلح سازی دیوار است.


روش اجرای وال مش چگونه است؟


هاشمی در توضیح روش مهار دیوار با استفاده از الیاف شیشه توضیح داد: در روش مهار دیوار با استفاده از الیاف شیشه ابتدا می بایست دیوارچینی انجام شود و سپس مش الیاف شیشه به صورت نواری بر روی دیوار نصب می شود، اما نکته ای که باید حتما به آن توجه شود این است که استفاده از این روش نیاز به طراحی اولیه دارد و نمی توان از یک الگوی ثابت برای تمامی پروژه ها استفاده کرد، بنابراین باید در نظر داشت در وهله اول برای استفاده از این سیستم بر اساس منطقه لرزه خیزی، تیپ خاک، ارتفاع دیوار، جنس مصالح مورد استفاده در دیوار و... طراحی اولیه انجام شود و این موارد در طراحی ها لحاظ شود، سپس در قالب یک نقشه یا جدول برای هر طبقه به کارگاه ارائه می شود و بعد از اینکه دیوارچینی انجام شد مطابق با نقشه و جدول طراحی شده نوارهای مش توسط پلاستر بر روی دیوار نصب می شود.

رئیس هیات مدیره شرکت وال مش ادامه داد: همچنین برای مهار لرزه ای خارج صفحه دیوارها به یکسری المان های فلزی مانند نبشی نیاز است، این نبشی ها فقط در بالای دیوار مورد استفاده قرار می گیرد و در پایین بر اساس پیوست ششم اگر 50 میلیمتر کف سازی انجام شود و الیاف داخل کف سازی مهار شده باشند در پایین دیوار نیازی به استفاده از المان های فلزی وجود ندارد.


یکی از نکات اجرایی والمش این است که می بایست این نوارها در دو سمت دیوار و رو به روی یکدیگر به کار گرفته شوند، بنابراین برای اجرای آن در فضای بیرونی در طبقات بالا و ساختمان هایی که امکان دسترسی از بیرون وجود ندارد برخی مشکلات وجود دارد، روش اجرای این سیستم برای فضای بیرونی دیوارها در سمت درز انقطاع چگونه است؟


میررحیمی با تاکید بر اینکه این سیستم در هردوطرف دیوار بایستی اجرا شود، توضیح داد: از آنجا که نیروی لرزه ای به صورت رفت و برگشتی است و برای هر دو سمت دیوار امکان خرابی وجود دارد بنابراین حتما باید در دو سمت دیوار نوار مش اجرا شود که بعد از انجام دیوارچینی این موضوع انجام می شود، اما برای دیوارهایی که در سمت درز انقطاع قرار دارند به جهت اینکه بعد از دیوارچینی امکان دسترسی به آنها وجود ندارد بایستی همزمان با دیوار چینی مش پشت دیوار نصب شود و پلاستر پشت دیوار رج به رج با دیوار چینی نیز نصب می شود و تنها تفاوت استفاده از این سیستم برای دیوارهای سمت درز انقطاع در شیوه اجرای آن است.





سیستم وال مش یکی از مصالح نوین در صنعت ساختمان است که می تواند جایگزین وال پست شود، مزایای سیستم وال مش نسبت به سیستم وال پست چیست؟


هاشمی با بیان اینکه هیچگونه الزامی در جایگزین کردن وال مش به جای وال پست وجود ندارد، گفت: اگر وال پست فلزی به درستی طراحی و اجرا شود کاملا مورد تایید آیین نامه است و می تواند بسیار کارآمد باشد، اما سیستم وال مش دارای یکسری از مزایایی است که ما به واسطه آن به کارفرماها پیشنهاد می کنیم تا از نوارهای مش برای مهار دیوارها استفاده کنند.

وی در ادامه گفت: اولین مورد بحث اقتصادی و کاهش هزینه های پروژه است چراکه با حذف وادارهای فلزی، میلگردها و هزینه‌ های مربوط به آن ها باعث کاهش هزینه ‌های نهایی می ‌شود. بر اساس برآوردهایی که در پروژه های مختلف انجام داده ایم، سیستم وال مش نسبت به سیستم وال پست های فلزی که به درستی طراحی و اجرا شده اند حداقل باعث کاهش 40 درصدی هزینه ها در این بخش می شود.

رئیس هیات مدیره شرکت وال مش ادامه داد: موضوع دوم مربوط به سرعت اجرا و پیاده‌ سازی بالای سیستم وال مش در مقایسه با وال پست فلزی می شود، این ویژگی باعث می ‌شود وال مش به عنوان یک روش سازه‌ ای نوین و مدرن در صنعت ساختمان شناخته شود. در سیستم وال پست فلزی، مراحل اجرای بیشتری نسبت به وال مش وجود دارد. این مراحل شامل نصب پلیت روی تیر و دال بتنی، ساخت قطعات مورد نیاز با استفاده از مقاطع فولادی، اجرای لایه ضد زنگ روی قطعات، جوشکاری و سایر مراحل می‌ شود که هر یک از این مراحل زمان و تجهیزات خاص خود را می ‌طلبد و در نتیجه زمان اجرای این سیستم افزایش می یابد اما در مقابل، سیستم وال مش با نصب سریع و آسان شبکه الیاف شیشه و اجرای لایه پلاستر، به زمان کمتری برای اجرا نیاز دارد. همچنین باید در نظر داشت که در سیستم وال مش، استفاده از میلگرد بستر به عنوان عنصر تقویت کننده حذف شده است، باید توجه داشت که استفاده از میلگرد بستر در پروژه چندان قابل کنترل نیست چراکه میلگرد بستر در داخل دیوار قرار می گیرد و برای ناظر پروژه کیفیت میلگرد و نحوه اجرای آن قابل اندازه گیری نیست.

هاشمی در ادامه گفت: موضوع سوم نیز مربوط به نحوه طراحی این سیستم است که همانطور که اشاره کردیم این سیستم برای هر پروژه به صورت مجزا طراحی انجام می شود، اما متاسفانه در سیستم وال پست به این موضوع توجه نمی شود و در قالب یک نقشه آماده برای تمامی پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

سیدجلال میررحیمی همچنین درباره سرعت اجرای این سیستم توضیح داد: سرعت اجرا و پیاده‌ سازی بالای سیستم وال مش در مقایسه با وال پست فلزی یکی از ویژگی ‌های مهم آن است. نصب این سیستم به مهارت و تجربه خاصی احتیاج ندارد و با یک آموزش ساده و یک اکیپ اجرایی نیمه‌ ماهر قادر به اجرای آن هستید. این سرعت اجرا بالا می ‌تواند زمان مورد نیاز برای تکمیل پروژه را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

مدیرعامل شرکت وال مش ادامه داد: نکته دیگری که در این حوزه وجود دارد این است که در این سیستم خبری از بروز ترک های نامنظم بر روی دیوار وجود ندارد، از آنجا که ضریب انبساط حرارتی فلز در سیستم وال پست فلزی در مقایسه با نازک کاری روی آن متفاوت است باعث ایجاد ترک بر روی دیوار می شود و این موضوع برای ساکنان واحد مسکونی خوشایند نیست.


آیا سیستم وال مش در سازه های فلزی و بتنی قابلیت اجرا دارد؟


سیدجلال میررحیمی در این باره توضیح داد: بله؛ این سیستم در سازه های فولادی و بتنی قابلیت اجرا دارد اما برای اجرای آن در هر یک از سازه ها یکسری تفاوت های کوچک در بخش اجرا وجود دارد، به عنوان مثال برای نصب اتصالات فلزی که در بالای دیوار باید نصب شوند در سازه های بتنی از پیچ و رولپلاک استفاده می شود و در سازه های فولادی جوشکاری انجام می شود.


استقبال سازنده ها از این سیستم چگونه بوده است، آیا این محصول توانسته است اعتماد سازندگان را جلب کند؟


مجید هاشمی گفت: خوشبختانه تاکنون استفاده از این سیستم به دلیل مزایایی که عنوان شد با استقبال بسیار خوبی از سوی سازندگان مواجه شده است، اما در حال حاضر به این علت که مهندسان ناظر با این سیستم آشنایی ندارند باعث شده است تا برخی سازندگان نسبت به استفاده از این سیستم دچار شک شوند، اما طی سال های اخیر بعد از توضیحاتی که به مهندسان ناظر ارائه داده شده است، آنها نیز نسبت به استفاده از این سیستم واکنش خوبی نشان داده اند.


آیا حمایتی از سوی دولت صورت گرفته است؟


رئیس هیات مدیره شرکت والمش تصریح کرد: متاسفانه تا الان هیچگونه حمایتی از سوی دولت صورت نگرفته است و با توجه به اینکه ما به عنوان بخش خصوصی در حال فعالیت هستیم تاکنون هیچ سازمانی از ما حمایت نکرده است و این در حالی است که ما برای توسعه و گسترش حوزه فعالیت خود به شدت به حمایت نیاز داریم و اگر این حمایت انجام شود می تواند تحول بسیار بزرگی را در صنعت ساختمان به وجود آورد و آز آنجاکه استفاده از این سیستم مصرف فولاد در صنعت ساختمان را کاهش می دهد بنابراین این موضوع باعث کاهش آسیب ها به محیط زیست نیز خواهد شد.


در حوزه تعامل با دانشگاه ها و استفاده از ظرفیت های نیروی جوان دانشگاهی چه اقداماتی انجام داده اید؟


سیدجلال میررحیمی بیان کرد: با توجه به این که این محصول در گروه محصولات نوین قرار می گیرد، معمولا دانشجویانی که به دنبال موضوعات علمی و فنی جدید هستند به خوبی از این محصول استقبال می کنند و در حال حاضر نیز نیروهایی که در مجموعه وال مش فعالیت می کنند همگی جوان هستند، و در حوزه تعامل با دانشگاه ها نیز در حال حاضر با دانشگاه امیرکبیر قرارداد رسمی همکاری داریم و از این طریق به طور مکرر بر روی نمونه های تولیدی ما تست کشش در آزمایشگاه این دانشگاه انجام می شود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در شهرهای مختلف نیز سمینارها و همایش های مختلفی را برگزار می کنیم که با استقبال خوبی از سوی جامعه جوان و دانشگاهی همراه بوده است.


آیا وال مش توانسته است تاییدیه مرکز تحقیقات را اخذ کند؟


مجید هاشمی گفت: همانطور که قبلا هم توضیح دادیم پیوست ششم این فناوری را معرفی کرده است و این محصول می بایست مولفه های مقاومت کششی بالای 1000 مگاپاسکال، مقاومت در محیط های قلیایی و همچنین وزن بالای 100 گرم بر مترمربع را داشته باشد تا استفاده از این محصول مجاز باشد، بنابراین اگر این ضوابط در هر آزمایشگاه معتبری پاس شود، مجوز استفاده از این محصول توسط پیوست ششم به شرکت ها داده خواهد شد. اما باید گفت آن چیزی که به عنوان گواهی فنی یا تاییدیه مرکز تحقیقات که برای برخی محصولات ارائه می شود، هنوز برای این محصول صادر نشده است اما نتیجه تست هایی که در مرکز تحقیقات انجام شده است نشان می دهد که این ضوابط و شرایط را به خوبی پشت سر گذاشته ایم و می توانیم مطابق با آیین نامه از این محصول استفاده کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: نکته ای که باید به آن اشاره داشته باشیم این است که داشتن گواهی یا استاندارد لزوما به این معنی نیست که همیشه این محصول مورد تایید باشد، به همین علت ما در شرکت وال مش به صورت مداوم و مستمر محصولات خود را در خط تولید کارخانه و همچنین در آزمایشگاه دانشگاه امیرکبیر مورد آزمایش قرار می دهیم و نسبت به ثبات کیفیت محصولات اطمینان کامل داریم که تمامی ضوابط مربوط به این محصول رعایت شده است.

هاشمی همچنین تصریح کرد: در حال حاضر مرکز تحقیقات پذیرش این محصول را به مهندس ناظر سپرده است و مهندسین ناظر را مجاب کرده است تا این محصولات را در آزمایشگاه های معتبر مورد آزمایش قرار دهد تا در صورت تایید ضوابط مربوطه این محصول را مورد استفاده قرار دهند، اما به طور کلی به دلیل اینکه درباره ثبات کیفیت این محصولات تردیدهایی وجود دارد برای ارائه گواهی و تاییدیه این محصول اقدامی انجام نشده است. خوشبختانه یکی از مزیت های محصولات ما این است که به دلیل اینکه تولید داخل هستند و به طور مسمتر مورد آزمایش قرار می گیرند نگرانی بابت کاهش کیفیت این محصول وجود ندارد.

میررحیمی نیز در این باره توضح داد: از آنجا که این سیستم یک تکنولوژی نوین است بنابراین مصرف کنندگان و دستگاه های ناظر نسبت به این محصول دچار شک و تردیدهایی هستند، متاسفانه در چند وقت اخیر شاهد بی اخلاقی هایی در این حوزه بوده ایم و افراد جدیدی که قصد ورود به این حوزه را داشته اند اقدام به واردات نمونه های خارجی کرده اند که شرایط مدنظر آیین نامه را دارد اما نوارهای مشی که وارد بازار می کنند با نمونه هایی که مورد آزمایش قرار گرفته اند بسیار متفاوت است و این باعث شده است این نگرانی برای مرکز تحقیقات مسکن به وجود بیاید که ممکن است تاییدیه های صادره مورد سوء استفاده قرار بگیرد، چراکه این محصول را از خارج از کشور وارد می کنند و نمی توانند بر روی محصولات وارداتی پایش کاملی داشته باشند و ممکن است محصولات وارداتی که مورد آزمایش قرار گرفته اند با محصولی که وارد بازار می شود متفاوت باشد بنابراین تست های مدنظر را به مصرف کنندگان واگذار کرده است تا نسبت به کیفیت آن اطمینان حاصل کنند، اما این موضوع برای محصولات ما کمرنگ تر است چراکه محصولات ما تولید داخل است و به صورت مداوم در خط تولید داخل کارخانه و آزمایشگاه امیرکبیر مورد آزمایش قرار می گیرند و خوشبختانه تاکنون مشکلی در این زمینه وجود نداشته است و ما کاملا به ثبات کیفیت محصولاتی که تولید می کنیم اطمینان داریم.


آیا استاندارد خاصی در داخل کشور برای تولید این محصول تعریف شده است؟


مدیرعامل شرکت وال مش گقت: خیر، تاکنون ردیف استانداردی برای تولید این محصول در داخل کشور تعریف نشده است اما با رایزنی هایی که با اداره استاندارد داشته ایم در تلاش هستیم تا برای تولید این محصولات در داخل کشور ردیف استاندارد داشته باشیم تا بتوانیم نگرانی ناظرین را نیز برطرف کنیم.


کلام پایانی


مجید هاشمی رئیس هیات مدیره شرکت وال مش در پایان گفت: امیدوار هستیم که توجه به فناوری های نوین مانند وال مش که می تواند تاثیر خیلی خوبی بر آینده صنعت ساختمان داشته باشد افزایش یابد و حمایت های لازم از این فناوری های صورت بگیرد تا بتوانیم این محصول و فناوری را گسترش دهیم.

سیدجلال میررحیمی مدیرعامل شرکت وال مش نیز در پایان گفت: با توجه به اینکه این سیستم یک فناوری نوین است و عملکرد فنی بسیار مطلوبی دارد و عملا می تواند در بحث های اقتصادی نیز بسیار کمک کننده باشد در حال حاضرتمرکز اصلی دولت بر روی طرح نهضت ملی مسکن است و این سیستم می تواند در بخش مالی به این طرح کمک کند، بنابراین اگر حمایت های لازم صورت بگیرد و بتوانیم خط تولید خود را گسترش دهیم قادر خواهیم بود به جامعه مهندسی و صنعت ساخت و ساز کمک کنیم.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman