پیش بینی های متفاوت از قیمت مسکن تا پایان سال

پیش بینی های متفاوت از قیمت مسکن تا پایان سال
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۴ | ۱۴۰۲/۰۸/۱۷

قیمت های عجیب ملک در مناطق مختلف تهران و قدرت خرید پایین متقاضیان، این روزها منجر به افت شدید معاملات در بازار مسکن شده است.

به گزارش اخبار ساختمان، با وجود انتشار آمارهای دولتی از کاهش قیمت مسکن، اما مشاهدات میدانی از میان خریداران بازار مسکن حاکی از آن است که خریداران هنوز اعتمادی به این آمارها ندارند و از قیمت هایی بالاتر از آنچه گزارش های رسمی از بازار مسکن وجود دارد، روایت می کنند.

گزارش های میدانی از قیمت های عجیب ملک در مناطق مختلف تهران حکایت دارد؛ از قیمت یک خانه در زعفرانیه که متری ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارد تا خانه ای در میدان شهدا که متری ۵۰ میلیون تومان قیمت گذاشته شده است. با این حال، آنطور که مشاوران املاک می گویند، در منطقه میانی تهران به طور متوسط کمتر از متری ۱۰۰ میلیون تومان نمی توان هزینه کرد.

این در حالی است که داده های جدید بانک مرکزی نشان می دهد که در مهر ۱۴۰۲ قیمت هر مترمربع مسکن در تهران به ۷۶ میلیون و ۶۰ هزار تومان رسیده است.


پیش بینی مشاوران املاک از قیمت ها


کارشناسان اعتقاد دارند وضعیت خاصی که این روزها در بازار مسکن حاکم است، عملا پیش بینی آینده قیمت ها را دشوار کرده است. با این وجود، داود بیگی نژاد، نایب رییس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است: بازار مسکن در شرایط کنونی با رکود تورمی مواجه است و همین امر باعث شده که مشتری چندانی در این بازار نباشد.

وی می افزاید: متقاضیان هر زمانی که به بازار مسکن مراجعه کنند، بهترین زمان برای خرید به شمار می رود چراکه خرید مسکن هر زمانی زودتر صورت گیرد با توجه به شرایط تورم به نفع متقاضیان است.

بیگی نژاد یادآور می شود: در نیمه دوم هر سال هم با توجه به آنکه فصل جابه جایی و نقل و انتقالات تمام شده، مالکان از قیمت های اعلامی خود کوتاه می آیند.


رکود تورمی در بازار مسکن


فرشید پورحاجت، کارشناس بازار مسکن نیز اعتقاد دارد: با توجه به اینکه بازار مسکن در شرایط رکورد تورمی قرار دارد اکنون بهترین فرصت و زمان خوبی برای خرید خانه از سوی مردم است.

وی می افزاید: شرایط رکورد تورمی موجود در بازار مسکن، یک فرصت تاریخی است که مردم در بازار مسکن ورود کرده و با خیال راحت خانه بخرند.

این کارشناس بازار مسکن می گوید: با توجه به اینکه در بازار تورم وجود دارد. پیش بینی وقوع تورم بالاتر برای سال آینده و یا در پایان امسال نیز وجود دارد و از این رو اکنون که هنوز تورم بیشتری رخ نداده، شرایط خرید و فروش مسکن برای مردم راحت تر است.

پورحاجت عنوان می کند: در شرایط فعلی بازار مسکن مردم هرچه سریعتر خرید کنند، کمتر مشمول خسارت ناشی از تورم می شوند و از این رو باید گفت بهترین شرایط برای خرید خانه برای مردم وجود دارد تا در صورت توانایی مالی مسکن مورد نیاز خود را خریداری کنند.

وی می افزاید: شرایط رکود تورمی باعث شده بازار به یک ثبات نسبی برسد و به نوعی بی ثباتی وجود نداشته باشد و از این رو سازنده نیز با خیال راحت تری واحدهای خود را به فروش می رساند زیرا وضعیت بازار در ثبات قرار دارد.

رییس انجمن انبوه سازان مسکن خوزستان با اشاره به بحث کمبود نقدینگی مردم برای خرید مسکن تصریح می کند: در شرایطی که بازار دارای ثبات و رکود است، سازندگان نیز با شرایط بهتری و نه با قیمت کمتر حاضر به فروش واحدهای خود هستند و در نحوه خرید و پرداخت ها و... با مردم همکاری بیشتری خواهند داشت.

خبرآنلاین


برچسب ها:

بازار مسکن ،قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman