مبدل حرارتی پکیج چیست؟

مبدل حرارتی پکیج چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۸:۳۲ | ۱۴۰۲/۰۷/۱۲

مبدل حرارتی در پکیج‌های دیواری وجود دارد و کاربردی که دارد، این است که می‌تواند حرارت موثر بین دو عدد سیال را منتقل کند.

به گزارش اخبار ساختمان، شاید با واژه مبدل حرارتی پکیج آشنا نباشید و بنابراین در مورد مبدل حرارتی باید بگوییم که این محصول در پکیج‌های دیواری وجود دارد. کاربردی که مبدل حرارتی دارد، این است که می‌تواند حرارت موثر بین دو عدد سیال را منتقل کند. سیال‌هایی که در مبدل حرارتی وجود دارند، دارای دماهای مختلفی هستند. اگر می‌خواهید آشنایی بیشتری با این محصول پیدا ‌کنید، پس در ادامه مطلب همراه ما باشید.
 

کاربردهای مبدل حرارتی پکیج


همانطور که اشاره کردیم، یکی از پکیج‌هایی که مبدل حرارتی پکیج در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، پکیج دیواری است. زمانی که در فصل سرد سال آب گرم که جریان پیدا می‌کند، مبدل حرارتی می‌تواند آن را فعال کند. در فصول سرد سال پکیج‌های دیواری به وسیله مبدل‌های حرارتی راه می‌افتند و این مورد به این دلیل است که در فصل سرد سال نیاز به آب گرم افزایش پیدا می‌کند.
 

کاربردهای مبدل حرارتی پکیج


علائم خرابی مبدل حرارتی پکیج


گاهی اوقات ممکن است مبدل حرارتی پکیج دچار خرابی باشد و مسلماً این خرابی دارای علائم مختلفی است. علائم خرابی مبدل حرارتی پکیج عبارتند از:


1.  رسوب کردن آهک: در برخی از مناطق، میزان سخت بودن آب نسبت به سایر مناطق بیشتر است و همین عامل باعث افزایش پیدا کردن آهک می‌شود. زمانی که آب در مبدل حرارتی پکیج به گردش می‌افتد، باعث می‌شود که آهک در مسیر خطوط لوله کشی مبدل رسوب کند. رسوب کردن آهک، باعث می‌شود که مسیر عبور آب داخل مبدل مسدود شود و به طور کلی باعث کاهش دادن راندمان آن می‌شود.

2.  جمع شدن لجن: یکی دیگر ازعلائم خرابی مبدل حرارتی پکیج، جمع شدن لجن در آن است. جریان یافتن آب از پکیج به رادیاتورها و برعکس، باعث می‌شود تا بعد از مدتی توده‌ای به شکل لجن ایجاد شود. این توده می‌تواند مسیر عبور آب را مسدود کند. در همین شرایط صدای عملکرد پکیج هم، دچار تغییراتی می‌شود. لازم به ذکر است که شستن لجن در مبدل حرارتی کار سختی نیست و به مراتب از شستن آهک راحت‌تر است.
 

تعمیر مبدل حرارتی پکیج


زمانی که مبدل حرارتی پکیج از لحاظ عملکرد با مشکلاتی مواجه می‌شود، باعث می‌شود که این سوال در ذهن افراد مختلف شکل بگیرد که نحوه تعمیر کردن مبدل به چه شکلی است؟
 

با توجه به این که مبدل حرارتی نقش مهمی در پکیج دارد، لازم است تا در صورت مشاهده هر گونه خرابی در آن، سریعاً برای تعمیر کردن این قسمت اقدام شود. قبل از هر چیزی باید از علائم خرابی مبدل حرارتی پکیج با خبر شوید. یکی از توصیه‌هایی که در این زمینه داریم، این است که برای تعمیر کردن مبدل حرارتی خودسرانه عمل نکنید و حتما از یک متخصص کمک بگیرید.
 

تعمیر مبدل حرارتی پکیج


روش‌های مختلفی برای تعمیر کردن مبدل حرارتی پکیج وجود دارند که شما هر کدام از آن‌ها را که بخواهید، می‌توانید به کار ببرید. به عنوان مثال یکی از مشکلاتی که ممکن است برای مبدل به وجود بیاید، سوراخ شدن آن است و ما یک روش ارزان را برای تعمیر آن معرفی می‌کنیم. این روش به شکلی است که شما می‌توانید یک درزگیر که برای رادیاتور ماشین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد را خریداری کنید. برای تعمیر کردن آن، در ابتدا باید شیر ورودی آب پکیج را ببندید و آب آن را تخلیه کنید‌. سپس باید شلنگ‌های رفت و برگشت دستگاه را هم یکسره کنید. بخشی از درزگیر رادیاتور را با استفاده از آب جوش مخلوط کنید و بعد از آن هم ایرونت هواگیری را باز کنید.
 

در ادامه باید بگوییم که محلول ساخته شده باید داخل پمپ ریخته شود و بعد از این کار باید ایرونت را ببندید و سپس آب ورودی را باز کنید. در نهایت باید فشار پکیج مورد نظر را روی یک بار تنظیم کنید و شیر آب را هم ببندید. در آخر کار باید وضعیت پکیج را روی حالتی رسانی است تنظیم کنید و همینطور اطمینان پیدا کنید که شعله پکیج روشن نمی‌شود.
 

توجه داشته باشید که اگر شعله پکیج روشن شود، امکان دارد پکیج جوش بیاورد. بعد از این که آب به مدت ۴۰ دقیقه داخل پمپ چرخید، لازم است که پکیج را سه مرتبه از شیر تخلیه کنید. باز هم توصیه می‌کنیم که اگر تخصصی در این کار ندارید، به هیچ عنوان آن را انجام ندهید، زیرا ممکن است با خطرات جانی و مالی روبرو شوید. در این موارد پیشنهاد ما به شما این است که اگر مشهدی هستید حتما از یک تعمیرکار پکیج در مشهد کمک بگیرید.
 

مبدل حرارتی پکیج


روش تست مبدل حرارتی پکیج


با توجه به این که پکیج‌ها دارای قسمت‌ها و قطعات مختلفی هستند، تست کردن هر کدام از آن‌ها می‌تواند این اطمینان را به فرد بدهد که سلامت این قطعات تضمین است. مبدل حرارتی پکیج، از جمله قسمت‌هایی است که می‌توان با استفاده از روش مشخصی آن را تست کرد.


به عنوان مثال اگر بخواهید مبدل‌های دو منظوره پکیج را تست کنید، باید یکی از مدارهای دستگاه را تحت فشار هوا قرار دهید و بعد از این کار مبدل را داخل یک ظرف پر از آب بگذارید. توجه کنید که اگر حباب‌هایی از طرف مبدل حرارتی ایجاد شدند، به این معنی است که مبدل سوراخ است و باید اقدام به تعمیر و یا تعویض آن بکنید.


گاهی اوقات ممکن است حباب‌های خارج شده از سمت لوله‌های مدار دیگر باشند که این موضوع به این معنی است که مسیرهای آب به یکدیگر متصل شدند و مبدل دیگر قابلیت تعمیر شدن را ندارد.


 پکیج دو مبدل و مزایای آن


برخی از پکیج‌هایی که در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند‌، دارای دو مبدل هستند. مبدل حرارتی پکیج مورد نظر، شامل دو مبدل است که این دو مبدل، شامل مبدل اصلی و مبدل صفحه‌ای هستند. پکیج‌هایی که دو مبدل دارند، به این شکل کار می‌کنند که مبدل اصلی در آن‌ها وظیفه تامین کردن آب گرم برای سیستم گرمایشی یا همان رادیاتورها را دارد.


بنابراین هنگامی که پکیج روی حالت زمستانی تنظیم می‌شود، پمپ پکیج فعالیت خود را آغاز می‌کند. در نهایت مقدار آب مورد نیاز با گردش اصلی، باعث می‌شود که گرمایش فضای مورد نظر تامین شود.
 

پکیج دو مبدل و مزایای آن


اگر بخواهیم در مورد مزیت‌های پکیج دو مبدل هم صحبت کنیم، باید بگوییم که اگر از این نوع پکیج استفاده کنید، باعث عملکرد بهتر دستگاهتان می‌شود. مزیتی که استفاده از پکیج مبدل دارد، این است که مقدار رسوب گیری داخل پکیج کاهش می‌یابد.


مزیت دیگر این نوع مبدل، این است که آبی که توسط آن تامین می‌شود و به دست مصرف کننده می‌رسد، سالم‌تر است. آب مصرفی به شکل یکنواخت گرم می‌شود و از طرفی دیگر نوسانی هم ندارد. در انتها باید اضافه کنیم که دمای سیال بهتر کنترل می‌شود و مقدار دبی آب گرم مصرفی هم ثابت است.


سخن پایانی


در این محتوا توانستیم مطالب مفیدی را در مورد مبدل حرارتی پکیج در اختیارتان قرار دهیم. سلامت مبدل حرارتی دارای اهمیت زیادی است و هرگونه ایراد در این قسمت، باعث کاهش کارایی آن خواهد شد. به همین خاطر مطالبی را در مورد نحوه تعمیر کردن این قسمت ارائه دادیم. لازم به ذکر است که بدانید یکی از مهم‌ترین علائم خرابی مبدل حرارتی پکیج، رسوب کردن یا سوراخ شدن آن است‌. در هر صورت یک فرد ماهر می‌تواند در این مواقع کمک خوبی برای تعمیر پکیج مشهد و یا حتی تعمیر آبگرمکن گازی در مشهد به شما بکند. در هر صورت تعمیرات پکیج و بخاری گازی چالش های زیادی دارد، استفاده از تعمیرکار ماهر مطمئن‌تر است.


برچسب ها:

آبگرمکن ،پکیج 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman