معایب فوم سقفی چیست؟

معایب فوم سقفی چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۴۴ | ۱۴۰۲/۰۷/۰۷

فوم سقفی، یک نوع پانل سقفی‌ است که از جنس پلی استایرن ساخته شده و عنوان جایگزینی سبک و باکیفیت برای سقف‌های تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش اخبار ساختمان، فوم سقفی، یک نوع پانل سقفی‌ است که از جنس پلی استایرن ساخته شده و عنوان جایگزینی سبک و باکیفیت برای سقف‌های تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین به کارگیریِ آن در ساختمان در عین حفظ مقاومت سازه، باعث کاهش وزن آن نیز می‌گردد. علاوه بر آن، فوم سقفی به عنوان یک عایق مناسب برای سقف به شمار رفته و توانایی خوبی در تحمل بارهای جانبی دارد. بنابراین می‌توان از آن به عنوان نوعی عایق مناسب در برابر هرگونه صدا، رطوبت و آتش‌سوزی نام برد. در واقع، بهترین مصالح برای اجرای سقف از فوم سقفی تشکیل می‌شوند؛ چرا که این فوم با کاهش وزن سازه، در سبک‌سازی آن نیز به شیوه موثری عمل می‌کند. در همین ‌راستا، بسیاری از افرادی که در جست‌و‌جوی آگاهی از قیمت ورق ‌های ساختمان‌سازی هستند، در رابطه با این قیمت فوم نیز به تحقیق می‌پردازند تا با توجه به نتایج حاصل شده، نسبت به خرید این محصول برنامه‌ریزی داشته باشند.

برای نصب فوم یا همان یونولیت سقفی در پروژه‌های ساختمان‌سازی، استفاده از ملات مناسب از ضرورت بسیاری برخوردار است. (یکی از این ملات را می‌توان ورق st37 دانست. ورق ST37 به عنوان یک نوع فولاد کربنی؛ به طور گسترده‌ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.) چرا که در این‌صورت، استحکام سازه حفط شده و در نهایت نیز هیچگونه اثر منفی بر روی یونولیت‌ها بر جای نخواهد ماند. علاوه بر ذکر کارکرد و مزایا بهتر است؛ به معایب این فوم که در بسیاری از مواقع، منجر به ایجاد مشکلات و چالش‌های بسیاری می‌شود هم اشاره‌ای داشته باشیم. در ادامه به بررسی تعدادی از رایج‌ترینِ معایب می‌پردازیم:

حساسیت به آفتاب

حساسیت فوم سقفی به آفتاب؛ به دلیل وجود حباب‌های هوا در ساختار آن است و در واقع به همین‌دلیل، آفتاب تواناییِ ایجاد تغییرات قابل‌توجهی در شکل و رنگ فوم سقفی را دارد. این تغییرات که در طول زمان و در نتیجه تابش مداوم اشعه آفتاب پدید می‌آیند، بیشتر ظاهری بوده و در سطح فوم سقفی قابل مشاهده هستند. بنابراین تأثیری در عملکرد حرارتی آن ندارند. معمولا یکی از گزینه‌های مورد توجه و مهم برای این دسته از افراد، ورق گالوانیزه است که جهت پوشش‌دهی سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. (ورق گالوانیزه به دلیل ویژگی‌های خود مانند مقاومت در تمامی شرایط محیطی و همچنین ظاهر زیبا، در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله کاربردهای معروف ورق گالوانیزه می‌توان به تولید درب و پنجره، سیستم‌های تهویه مطبوع و سقف‌های فلزی اشاره کرد.) بنابراین یکی از معایب استفاده از فوم سقفی این است که در گذر زمان، تحت‌تاثیر اشعه مستقیم آفتاب قرار گرفته و به همین‌ دلیل، تغیراتی را در رنگ و شکل آن ایجاد می‌کند.

 

معایب فوم سقفی چیست؟

 

آسیب پذیری در برابر سایش

فوم سقفی معمولا در مقابل سایش و ضربه‌های مکانیکی آسیب‌پذیری بالایی دارد و با توجه به ساختار سلولی و فشرده‌ آن، اگر به طور مستمر تحت فشار و سایش قرار گیرد، آنگاه ترک و خراش‌هایی نیز در سطوح آن ایجاد خواهند شد. طبیعتا نتیجه این امر کاهش عمر مفید و کیفیت فوم سقفی‌ است. بنابراین، برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از این سایش، انجام برخی از اقدامات در اولویت قرار می‌گیرند. به عنوان‌مثال می‌توان سطح فوم سقفی را با یک پوشش محافظ مانند روکش PVC یا روکش مقاوم در برابر سایش پوشاند.

همچنین، استفاده از پوشش‌های مقاوم در برابر حرارت و حشرات نیز در بهبود کیفیت و عمر مفید فوم سقفی، بسیار موثر هستند. در هر صورت، مراقبت و نگهداری مناسب از فوم سقفی؛ به حفظ ظاهر و عملکرد آن کمک بسیاری می‌کند. مثلاً پاک کردن سطح فوم سقفی با استفاده از مواد مناسب و عدم استفاده از ابزارهای تیز و تحت فشار بر روی آن، به جلوگیری از آسیب‌های احتمالی کمک بسیاری خواهد کرد. اما به طور کلی، لازم به ذکر است که فوم سقفی با رعایتِ اصول نصب و نگهداری خود، در مدت زمانی طولانی، خواص و کارایی خود را حفظ خواهد نمود.

علاوه بر فوم سقفی، بهتر است قبل از خرید هرگونه مصالح ساختمانی به خوبی در رابطه با آن تحقیق کرده و در صورت سکونت در شهر مشهد، عبارت قیمت ورق در مشهد را در موتو‌ر‌های جست‌و‌جوی خود وارد نموده و با توجه به نتایج به دست آمده، نسبت به خرید آن تصمیم‌گیری نمایید.

مقاومت پایین در برابر حلال های آلی

حلال‌های آلی، موادی شامل ترکیبات شیمیایی آلی بوده و قادر به حل کردن مواد آلی هستند. این حلال‌ها معمولاً خواص شیمیایی قوی داشته و به سرعت و عمقِ بالا در سایر مواد نفوذ می‌کنند. در همین‌راستا نسبت به فوم سقفی واکنش نشان داده و در نتیجه، سبب تغییر شکل، آسیب و کاهش مقاومت آن می‌شوند. بنابراین این مسئله منجر به به آسیب دیدن فوم سقفی و کاهش عمر مفید آن خواهد شد. پس در صورت نیاز خود، بهتر است از یک فوم سقفی با میزان مقاومتِ مناسب در برابر حلال‌های آلی استفاده کنید که ویژگی‌هایی مانند مقاومت شیمیایی و عدم نفوذپذیری در برابر حلال‌های آلی را دارا باشد.

 

معایب فوم سقفی

 

وقوع تلفات جانی زیاد در هنگام آتش سوزی

معمولا در سقف تیرچه با استفاده از یونولیت، فرایند گچ‌کاری به صورت مستقیم بر روی یونولیت انجام می‌گیرد اما در صورت وقوع آتش‌سوزی در ساختمان، این روش ممکن است مشکلات مختلفی را ایجاد سازد. از آنجایی که در اثر حرارت، یونولیت حجم خود را از دست داده و ذوب می‌شود؛ بنابراین بعد از آن نیز به همراه گچ سقف به شکل قطره‌‌ای شعله‌ور بر فراز ساکنین، سقف سقوط خواهد نمود. بنابراین اگر از نوع یونولیت ضدآتش استفاده نشود، آنگاه خود یونولیت نیز می‌تواند به شعله‌ور شدن آتش کمک بسیاری کند. همین مسئله یکی از بارز‌ترین معایب استفاده از قوم سقفی یا همان یونولیت محسوب می‌شود.

باید به این نکته نیز توجه داشت که بلوک‌های یونولیتی، وزن سبکی داشته و در واقع همین وزن سبک، می‌تواند باعث کاهش وزن نهایی سازه نیز شود. این بلوک‌ها عموماً نقش باربری نداشته و این ویژگی، به میزان مقاومت آنان در برابر زلزله افزوده است. تیرآهن یکی دیگر از مصالحی که جهت مدیریت شرایط این‌چنینی و به منظور تحمل بار وارد شده بر ساختمان مورد استفاده قرار گرفته و در واقع به همین‌دلیل، استعلام قیمت تیرآهن از سمت بسیاری از مشتریان انجام می‌شود. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که یونولیت؛ حجم خود را در برابر آتش از دست می‌دهد و در نتیجه، مقاومت آن به شدت کاهش خواهد یافت. با این حال، استفاده از نوعی یونولیت مقاوم، سبب کاهش حداقلیِ هرگونه آسیب به سازه خواهد گشت.

 

معایب فوم سقفی چیست؟

 

عدم پر شدن تیرچه ها از بتن

در فرآیند ساخت سقف با استفاده از بتن فوم سقفی، عدم پر شدن تیرچه‌ها از بتن فوم یکی از رایج‌ترین مشکلات به شمار رفته و تحت‌تاثیر دلایل مختلفی رخ می‌دهد.

 

اگر روش اجرای بتن فوم سقفی به درستی انجام نگیرد، آنگاه ممکن است بتن فوم به دلایل فنیِ مختلفی در تیرچه‌ها نفوذ نکرده و منجر به پر نشدن صحیح آنها شود. برای رفع مشکلات این ‌چنینی، اطمینان یابید که بتن فوم به طور یکنواخت و مناسبی در نقاط مختلف تیرچه‌ها توزیع شده باشد. از مخلوط بتنی استفاده کنید که نسبت درستی از مواد شیمیایی فوم ساز و سایر مواد افزودنی را داشته باشد. در نهایت نیز روش اجرای بتن فوم سقفی را با دقت و طبق استانداردهای مربوطه انجام دهید. با توجه به اهمیت استفاده از مصالح مناسب،  یکی از دلایل اصلیِ جست‌و‌جوی فراوان قیمت آهن از جانب بسیاری از افراد، جلوگیری از وقوع این مشکلات ‌ است.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman