رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران عنوان کرد:

مشاوران املاک نقشی در افزایش قیمت مسکن ندارند

مشاوران املاک نقشی در افزایش قیمت مسکن ندارند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۲۳ | ۱۴۰۲/۰۶/۲۷

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: با توجه به وسعتی که بازار مسکن دارد و همچنین عواملی متعددی که در تعیین قیمت ملک اثرگذار هستند، نمی توان مشاوران املاک را در گرانی و افزایش قیمت مسکن مقصر دانست.

به گزارش اخبار ساختمان، کیانوش گودرزی با بیان اینکه در هر صنفی افراد خوب و بد وجود دارند گفت: بدون شک می توان در بخش مشاوران املاک افرادی را یافت که اقدام به قیمت سازی در بخش مسکن می کنند اما نمی توان گفت که این موارد تاثیری کلی در بازار مسکن داشته باشند و گرانی مسکن را به مشاوران املاک ربط داد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: بخش مسکن را باید در سطح کلان بررسی کرد و با توجه به وسعت بازار مسکن نمی توان مشاوران املاک را در گرانی مسکن تاثیرگذار دانست؛ اما با توجه به اتفاقاتی که در سطح جامعه رخ داده است و توان مردم برای خرید و اجاره واحد مسکونی کاهش یافته است از مشاوران املاک به عنوان اولین گزینه در گرانی مسکن یاد می شود.

وی همچنین گفت: تعیین قیمت مسکن بیشتر تحت تاثیر متغیرهای اقتصاد کلان از جمله ارز، ارزش پول ملی، نرخ تورم و همچنین عوامل مرتبط با بخش مسکن مانند قیمت زمین و نهاده های ساختمانی، عوارض ساخت مسکن و ... است و نباید از مشاوران املاک به عنوان عامل اثرگذار بر افزایش قیمت مسکن نام برد.

گودرزی با بیان اینکه مردم با کمک سکوهای اینترنتی اقدام به تعیین قیمت در بازار مسکن و اجاره می کنند، توضیح داد: در حال حاضر فعالیت مشاوران املاک به شیوه های سنتی کاهش یافته است و مردم با گشت و گذار در پلتفرم های حوزه مسکن مانند دیوار و شیپور نسبت به تعیین قیمت ملک خود اقدام می کنند و این در حالی است که این افراد هیچگونه تخصصی در امر قیمت گذاری ندارند و با توجه به فضای موجود در این پلتفرم ها قیمت هایی که ارائه می شود با قیمت های کارشناسی و واقعی تفاوت عمده ای دارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: موضوع ساماندهی مشاوران املاک برای ما دارای اهمیت بسیاری است و همواره از دولت خواسته ایم کمک کند تا بتوانیم واحدهای فعال مشاور املاک را ساماندهی و قانون مدار کنیم و خوشبختانه ما در اتحادیه مشاوران املاک از فروردین ماه نسبت به بازرسی از واحدهای مشاوره املاک اقدام کرده ایم تا از بروز تخلفات در این حوزه پیشگیری کنیم و همواره تمام تلاش ما این است که در جهت خواسته های دولت حرکت کنیم تا بتوانیم در این بخش به دولت کمک کنیم.

وی درباره موضوع تعیین قیمت منطقه ای توسط مشاوران املاک توضیح داد: ما متاسفانه گاهی می شنویم که مشاوران املاک در مناطق مختلف اقدام به تعیین قیمت واحدهای مسکونی برای هر منطقه می کنند که باید گفت چنین چیزی وجود ندارد و موضوع مهم این است که مشاوران املاک به هیچ عنوان اجازه قیمت گذاری را نیز ندارند.

کیانوش گودرزی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا موضوع معاملات مسکن بر پایه ارزهای خارجی صحت دارد؟ گفت: این موضوع در بازار مسکن وجود ندارد و ما به مشاوران املاک اعلام کرده ایم که به هیچ عنوان اجازه نوشتن قرارداد بر مبنای ارزهای خارجی را ندارند و ملزم هستند که قرارداد را بر اساس واحد پول رسمی کشور منعقد نمایند و چنانچه خلاف این موضوع صورت بگیرد به عنوان تخلف محسوب خواهد شد و با آن برخورد قانونی خواهد شد که خوشبختانه از سوی مشاوران املاک نیز این موضوع رعایت شده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در پایان گفت: سامانه املاک و مستغلات باید به شکل پویا در حوزه بازار مسکن حاضر باشد و با ارائه دسترسی به مشاوران املاک مجاز و دارای پروانه برای دریافت کد رهگیری معاملات مسکن از این سامانه، زمینه فعالیت مشاوران املاک غیرمجاز را محدود کند تا از این طریق نیازی به گشت ها و نظارت های فیزیکی وجود نداشته باشد و همچنین لازم است تا در بحث دریافت مالیات از واحدهای مشاور املاک اقداماتی جدیدی اندیشیده شود تا مبالغ مربوط به مالیات به صورت موردی در معاملات ملکی دریافت شود و از انباشت این مبالغ در پایان سال مالیاتی نیز جلوگیری شود چراکه پرداخت مالیات برای مشاوران املاک به صورت یکجا دشوار خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: ورود خانه های خالی به بازار می تواند قیمت ها را کاهش دهد


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman