معرفی انواع اتصالات در سازه‌های بتنی

معرفی انواع اتصالات در سازه‌های بتنی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۱ | ۱۴۰۲/۰۶/۲۷

اتصالات در سازه‌های بتنی مانند سازه‌های فلزی اهمیت داشته و با توجه به ساختار خاص اسکلت بتنی، انواع مختلفی از اتصالات با کاربرد‌های مختلف به شکل‌های عمودی و افقی وجود دارد.

به گزارش اخبار ساختمان، اتصالات در سازه‌های بتنی مانند سازه‌های فلزی اهمیت داشته و با توجه به ساختار خاص اسکلت بتنی، انواع مختلفی از اتصالات با کاربرد‌های مختلف به شکل‌های عمودی و افقی وجود دارد. همچنین علاوه بر نوع اتصالات، کیفیت این المان‌ها نیز در پایداری و مقاومت سازه اثربخش است و از این رو باید در انتخاب اتصالات دقت زیادی داشته باشید.


انواع اتصالات فلزی، موضوعی است که در ادامه این نوشته قصد داریم به بررسی کامل آن بپردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

 

شرح اتصالات و وظایف آن در سازه‌های بتنی

 

زمانی که از اتصالات در سازه‌های بتنی سخن می‌گوییم، احتمالا فکر می‌کنید که منظور صرفا یک‌سری بست است که دو یا چند قطعه را به یکدیگر اتصال می‌دهند. اما این مفهوم برای اتصالات بتنی پیچیده‌تر است، چرا که بعد از نصب اتصالات باید بتن‌ریزی هم روی آن‌ها صورت گیرد.


کیفیت این المان‌ها نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا اگر استاندارد‌های لازم در تولید اتصالات رعایت نشوند، سازه دچار مشکلات زیادی شده و در مجموع ناایمن می‌شود.

اجرای صحیح و اصولی اتصالات در اسکلت‌های بتنی مزایای زیر را به همراه دارد:


*  افزایش مقاومت سازه
*  جلوگیری از افزایش استفاده از بتن
*  انتقال نیرو به بهترین شکل
 

در اجرای اتصالات بتنی علاوه بر بتن، به مقدار قابل توجهی انواع سایز میلگرد هم نیاز است که برای این منظور می‌بایست به مراکز معتبر فروش میلگرد مراجعه کنید.
 

انواع اتصالات در سازه‌های بتنی


اتصالات در سازه‌های بتنی انواع مختلفی دارند و هر کدام هم برای اهداف خاصی به کار گرفته می‌شوند. اما در این بین دو دسته‌بندی کلی برای این المان‌ها وجود دارد که همه انواع اتصالات سازه‌های بتنی در این دو دسته قرار می‌گیرند؛ در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم.
 

اتصالات در سازه‌های بتنی


اتصالات مکانیکی


اولین دسته از اتصالات در سازه‌های بتنی که قصد داریم در باره آن صحبت کنیم، اتصالات مکانیکی هستند. اتصالات مکانیکی در واقع اتصالاتی هستند که ساختار مشخص خود را داشته و کاربرد وسیع‌تری دارند. انواع اتصالات مکانیکی سازه‌های بتنی عبارتند از:


*  بولت و اتصالات پیچ و مهره: این اتصالات از معروف‌ترین اتصالات در هر نوع سازه‌ای محسوب می‌شوند و می‌توان با استفاده از انواع پیچ و مهره‌هایی که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند، اجزای مختلف سازه را به هم متصل کرد.
*  اتصال جوشی: اتصالات جوشی انعطاف‌پذیر‌ترین نوع اتصالات به شمار می‌روند که با هر شکل و فرمی امکان اجرای آن‌ها وجود داشته و از طریق جوش با شرایط مناسب، اجزا را به هم متصل می‌کنند.
*  اتصال ریبا: اتصال ریبا نوعی خاص از اتصال است که با ساختار خود می‌تواند باعث افزایش سطح تماس و قدرت اتصال ‌شود و برای سازه‌های ضد زلزله بسیار مناسب است.
*  اتصال برشی: اتصال برشی به نحوی اجرا می‌شود که نیرو‌های برشی را از یک عضو به عضو دیگر منتقل کند.


موارد مذکور تنها بخش کوچکی از اتصالات مکانیکی بوده و به قدری گسترده‌اند که بعضا پیش می‌آید سازندگان انواعی خاص از این اتصالات را به شکل انحصاری طراحی می‌کنند.


اتصالات بتنی


اتصالات بتنی اتصالاتی هستند که در اجرای آن‌ها دست شما باز‌تر است و می‌توانید به شکل‌های مختلف بر اساس نیاز خود از این اتصالات استفاده کنید. لازم به ذکر است در اجرای این دسته از اتصالات در سازه‌های بتنی استاندارد‌هایی وجود دارد و حتما باید آن‌ها را برای اجرای اتصالات رعایت کرد. انواع مختلف این اتصالات به شرح زیر است:


*  اتصال برشی بتنی: اتصالات برشی بتنی مانند اتصالات برشی مکانیکی برای انتقال نیرو از بخشی به بخش دیگر از سازه استفاده می‌شوند.
*  اتصال کمانشی بتنی: این اتصالات به نحوی ساخته می‌شوند که نیرو‌های کمانشی را بین بخش‌های مختلف ساختمان، بدون مشکل جابه‌جا کنند و برای مقاومت در برابر زلزله بسیار اهمیت دارند.
*  اتصال تیر به تیر: یکی از رایج‌ترین انواع اتصالات بتنی است که در سیستم‌های چارچوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
*  اتصال ستون به ستون: این اتصال جهت ارتباط بهتر و تشکیل ستون‌های ترکیبی یا گروهی به کار می‌رود.


در اجرای اتصالات بتنی، توجه به نقشه و ابعاد اهمیت بالایی دارد، چرا که هرگونه اشتباه یا سهل‌انگاری می‌تواند ایمنی سازه را به خطر بیندازد.


با توجه به نقش مهم میلگرد در اجرای اتصالات بتنی، برای بررسی هزینه‌های اجرا باید علاوه بر بررسی قیمت مصالح بتن، قیمت میلگرد جهان فولاد سیرجان، ذوب آهن اصفهان یا هر برند معتبر دیگر میلگرد را در نظر داشته باشید.
 

انواع اتصالات در سازه‌های بتنی


نکات مهم بکارگیری اتصالات در سازه‌های بتنی


تا اینجا انواع اتصالات در سازه‌های بتنی را بررسی کردیم. باید بدانید که برای به‌کار‌گیری این اتصالات، استاندارد‌ها و اصول مشخصی وجود دارد. بررسی تمام این استاندارد‌ها در این نوشته نمی‌گنجد، اما موضوع قابل ذکر این است که اجرای اصولی و به جا از این اتصالات می‌تواند به افزایش مقاومت سازه کمک کند. اجرای غیر اصولی و نا به جا از این اتصالات نیز می‌تواند برای سازه خطرساز باشد.

با توجه به این موضوع، حتما لازم است که اجرای هر نوعی از اتصالات را با توجه به مقررات مشخص و اصول فنی پیش برده و برای طراحی و اجرا از نیروی متخصص کمک بگیرید.
 

کلام آخر


نه‌تنها در یک سازه، بلکه در هر ساختار دیگری، اتصالات نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. همان‌طور که گفته شد در ساختمان‌های بتنی اتصالات به شکل کلی به دو دسته مکانیکی و بتنی تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام کاربرد مشخص خود را دارند. ما در این نوشته اتصالات مذکور را به همراه کاربردهایشان بررسی کردیم.


در صورتی‌که برای اجرای این اتصالات یا هر نوع کاربری دیگری نیاز به مقاطع فولادی باکیفیت دارید، پیشنهاد ما برای شما مجموعه بازرگانی آیرومارت است. در آیرومارت محصولات معتبر‌ترین تولیدکنندگان کشور، بدون واسطه و با بهترین قیمت ممکن در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. همچنین خرید از آیرومارت با خدماتی نظیر بهره‌مندی از قیمت رقابتی، امکان پیگیری دقیق وضعیت سفارش و مشاوره متخصصین فعال و با تجربه صنعت آهن همراه است.


برای کسب اطلاعات بیشتر، خرید و یا بررسی انواع میلگرد از برندهای مختلف مانند قیمت روز میلگرد نیشابور یا هر نوع مقطع فولادی دیگر، تنها کافی است که به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 02145306 تماس حاصل فرمایید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman