واکاوی عملکرد دولت در حوزه مسکن

واکاوی عملکرد دولت در حوزه مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۲۹ | ۱۳۹۸/۰۶/۰۸

رسانه‌های داخلی با اشاره به مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی با دستور رئیس‌جمهوری به عملکرد دولت در حوزه مسکن پرداخته‌اند.
به گزارش اخبار ساختمان، حسن روحانی روز گذشته همزمان با هفته دولت با حضور در محل اجرای عملیات ملی طرح اقدام ملی تولید مسکن در تهران(منطقه تهرانسر )، فرمان آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی تولید مسکن را صادر کرد.

رسانه های نزدیک به جریان اصلاح طلب مطرح کرده اند: ظاهرا دولت عزم خود را برای ایجاد رونق ساخت‌وساز جزم کرده است. رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا به انتقاد از عملکرد دولت در حوزه مسکن پرداخته و آورده اند: مسکن که عرضه نشود تولیدش چه فایده‌ای دارد.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی ها نشان می دهد که رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب در مطالب خود آورده اند: کارشناسان می‌گویند تهدیدی در پسارکود مسکن نهفته است و این کسادی نباید دولت را از تولید و عرضه غافلت کند. همچنین به گزارش این رسانه ها، وزیر راه وعده کرده است که ۱۰ ساله مردم را خانه‌دار می‌کنیم.

عملکرد دولت در حوزه مسکن؛ سخنان وزیر راه و شهرسازی؛ تغییرات در پست های وزارتخانه مسکن؛ و سخنان روحانی و پاسخ آخوندی از محورهای مورد بررسی در این رسانه ها است.

رسانه های منتسب به جریان اصولگرا به انتقاد از عملکرد دولت در حوزه مسکن پرداخته و نوشته اند: اگرچه سیاست افزایش تولید مسکن سیاست صحیحی است، اما آمارها نشان می‌دهد که بخشی از تولید در حوزه مسکن به عرضه منتج نمی‌شود. همچنین این رسانه ها در مطالب خود به موضوع مالیات بر خانه‌های خالی و عایدی سرمایه اشاره کرده اند.

رسانه های اصلاح طلب

عملکرد دولت در حوزه مسکن

به گزارش آرمان ملی، ظاهرا دولت عزم خود را برای ایجاد رونق ساخت‌وساز جزم کرده است. کارشناسان می‌گویند تهدیدی در پسارکود مسکن نهفته است و این کسادی نباید دولت از تولید و عرضه غافلت کند؛ چرا که با وجود ۷۰۰ هزار ازدواج سالیانه، نهایتا حجم تقاضا در یک نقطه خود را نشان خواهد داد. وزارت راه و شهرسازی از اواخر سال گذشته تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را در دستور کار خود قرار داد که تاکنون حدود ۵۷ هزار مورد کلنگ‌زنی شده است.

رئیس‌جمهور نیز قرار است روز سه‌شنبه دستور آغاز عملیات اجرایی ۱۵۰ هزار واحد در قالب این برنامه را صادر کند. ورود محرک به حوزه مسکن از طریق طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، بخش خصوصی را نیز برای ورود به این بازار ترغیب کرد.

- همچنین روزنامه ایران زیر عنوان " دعوت رئیس جمهوری از بخش خصوصی برای ساخت مسکن" به سخنان رییس جمهوری در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی مطرح شد.

۵۰۰ هزار واحد نیمه تمام و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان دولت دوازدهم ساخته خواهد شد. این اولین خبر خوشی بود که حسن روحانی رئیس جمهوری در مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی اعلام کرد. رئیس جمهوری می‌گوید: وظیفه دولت تأمین بستر و تسهیلات لازم برای ساخت مسکن توسط بخش خصوصی است و از طرفی سوداگری با زمین از مهم‌ترین عوامل گرانی مسکن است؛ برنامه دولت تأمین زمین رایگان برای انبوه‌سازی مسکن است.

حسن روحانی رئیس جمهوری با تأکید براینکه امروز بزرگ‌ترین وظیفه ملی و انقلابی ما کمک به تولید است، افزود: باید از پیشران‌های بخش تولید همانند مسکن، شرکت‌های دانش بنیان و گردشگری آغاز کنیم، چرا که این بخش‌ها قابلیت اشتغالزایی برای صدها و هزاران نفر را دارد.

وی شرکت‌های دانش‌بنیان و رونق در بخش‌های مسکن و گردشگری را به‌عنوان پیشران‌های تولید برشمرد و افزود: بخش مسکن بواسطه آنکه می‌تواند هزاران شغل ایجاد کند، برای دولت بسیار حائز اهمیت است.

- روزنامه دنیای اقتصاد نیز در گزارشی با عنوان "وعده جبرانی به خانه اولی‌ها" آورده است: برنامه ۲ ساله تنظیم بازار مسکن در مراسمی که روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور برای ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی روی اراضی دولت به اجرا درآمد، اعلام شد. قرار است تا انتهای سال‌جاری عملیات اجرایی ساخت همه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی با کنترل مستقیم دولت شروع شود و تا پایان این دولت، همه واحدها تکمیل و به متقاضیان تحویل شود.

«خانه‌اولی»‌ها و به‌خصوص آن دسته از زوج‌هایی که در صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت‌نام کرده‌اند، برای انتخاب این واحدها در اولویت هستند؛ به‌طوری‌که مشخصات پروژه‌های دولتی به همراه موقعیت ساخت آنها به سپرده‌گذاران صندوق یکم معرفی می‌شود. شکل عرضه شامل پیش‌فروش و فروش در زمان تکمیل خواهد بود.

از آنجا که سازنده‌های طرح ۴۰۰ هزار واحدی، از تسهیلات بدون سپرده ساخت بهره‌مند می‌شوند، پیشنهادی از جانب عوامل تصمیم‌گیر مطرح شده است مبنی‌بر اینکه «خانه‌اولی»ها علاوه‌بر وام یکم، از محل «فروش اقساطی وام ساخت» نیز بتوانند قدرت خرید خود را برای دریافت این واحدها افزایش دهند. اگر این پیشنهاد به تصویب برسد،‌ یک کانال اعتباری برای افزایش غیرمستقیم وام خرید مسکن مختص «خانه‌اولی»‌ها به‌وجود می‌آید و در عین حال، خانه‌هایی که قرار است به سفارش دولت طی ماه‌های آینده ساخته شود، برای سازنده‌ها «ضمانت فروش» پیدا می‌کند.

سهم خانه‌اولی‌ها از طرح ۴۰۰هزار واحدی دولت برای ساخت و عرضه مسکن مشخص شد. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» روز گذشته در مراسمی با حضور رئیس‌جمهور، عملیات اجرایی بخشی از طرح دولت برای عرضه مسکن تحت‌عنوان طرح اقدام ملی ۴۰۰ هزار واحدی در محله تهرانسر پایتخت-محل ساخت مسکن ویژه شهر تهران که هم‌اکنون پروژه‌های آن به واحدهای مسکونی در حال استفاده تبدیل شده است-آغاز شد.

سخنان وزیر راه و شهرسازی

به گزارش روزنامه اعتماد وزیر راه وعده کرده است که ۱۰ ساله مردم را خانه‌دار می‌کنیم. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در وعده‌ای جدید عنوان کرده که ساخت سالانه ۷۰۰ هزار مسکن جدید هدف ماست و با این کار امید به خانه‌دار شدن در شهرهای بزرگ به ۱۰ سال و در شهرهای کوچک به سه سال کاهش می‌یابد.

او اضافه کرده است: در این مسیر طرح اقدام ملی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد ساختمانی هدف کمّی و طرح‌هایی نظیر تامین مسکن کارکنان دولت جزو الگوهای مختلف ساخت مسکن هستند.

وی گفت: طرح تام کاد (تامین مسکن کارکنان دولت) منتظر تصویب در هیات دولت است و شامل همه کارکنان دولت می‌شود که بخشی از حقوق‌شان تا پنج سال به صندوق تام کاد واریز می‌شود و بعد به مدت ۱۵ سال اقساط اعیانی مسکن و پس از آن اقساط زمین پرداخت خواهد شد تا بار مالی روی دوش کارکنان دولت کمتر شود.

- به گزارش آرمان، وزیر راه و شهرسازی روز گذشته گفت: در نظر داریم با ایجاد جریان پایدار تولید و عرضه مسکن، امید خانه‌دار شدن در شهرهای بزرگ را به کمتر از ۱۰ سال و در سایر شهرها به کمتر از سه سال برسانیم.

محمد اسلامی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های محوری مورد تاکید مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری بحث رونق‌بخشیدن به تولید مسکن است و ما از بدو ورود به وزارت راه‌وشهرسازی این اراده را کردیم که تولید مسکن را برای جامعه هدف به یک جریان پایدار تبدیل کنیم.

او ادامه داد: اعتمادسازی بین سازندگان و دولت و همچنین اعتمادسازی بین مردم و سازندگان باید ایجاد شود و امیدواریم با ساخت خانه‌های باکیفیت و ایمن به این هدف برسیم.

اسلامی درباره تسهیلات و منابع اختصاص‌یافته به این طرح اظهار کرد: سیستم بانکی ۲۰ درصد تسهیلات کسب‌وکار را به بخش مسکن می‌دهد.

تغییرات در پست های وزارتخانه مسکن

آرمان ملی زیر عنوان "یک خانه‌تکانی در حوزه مسکن" آورده است: روز یکشنبه سوم شهریورماه خبر رسید که وزیر راه و شهرسازی، معاون مسکن و ساختمان خود را تغییر داده است. محمود محمودزاده در این پست جانشین مازیار حسینی شد که تنها هفت ماه از دوره مدیریت او می‌گذشت.

سخنان روحانی و پاسخ آخوندی

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان "یک ادعا و یک پاسخ سریع" به سخنرانی روز دوشنبه رییس‌جمهوری در مراسم «ارایه دستاوردهای دولت در توسعه زیرساخت‌های روستایی» پرداخته است.

در این مطلب می خوانیم: حسن روحانی در خلال این سخنرانی مدعی شد که وزیر سابق راه و شهرسازی طرحی برای تکمیل واحدهای مسکونی نیمه تمام داشته که بر اساس آن باید از بانک مسکن و پایه پولی استقراض می‌شد که روحانی با آن مخالفت کرد.

بلافاصله بعد از انتشار سخنان روحانی عباس آخوندی که بعد از استعفا یکی از منتقدان جدی دولت به شمار می‌آید نیز به این ادعا در کانال تلگرامی خود پاسخ داد و نوشت: «کسی این مطلب را جهت استفاده در سخنرانی به ایشان گزارش کرده است. چه خوب بود ایشان به همان کس دستور می‌دادند تا این مطلب را خودش بیان کند تا من آزادانه بتوانم با او گفت‌وگو کنم و از او دلیل و مدرک بخواهم. چون این مطلب از بنیان بی‌اساس است و درخواستی که مستلزم افزایش پایه پولی شود، هیچ‌گاه از سوی من نبوده‌ است».

رسانه های اصولگرا

انتقاد از عملکرد دولت در زمینه مسکن

- روزنامه جوان گزارشی با استفاده از روتیتر "روند صعودی خانه‌های خالی در ایران" و تیتر "مسکن که عرضه نشود تولیدش چه فایده‌ای دارد" منتشر کرده است.

در این مطلب آمده است: اگرچه سیاست افزایش تولید مسکن سیاست صحیحی است، اما وقتی آمارها نشان می‌دهد که طی سال‌های ۸۵ الی ۹۵ حجم خانه‌های خالی از محدوده ۵۰۰ هزار واحد در کشور به بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسیده، مشخص است که بخشی از تولید در حوزه مسکن به عرضه منتج نمی‌شود و ده‌ها میلیارد دلار از سرمایه‌های ملی در بخش مسکن توسط اشخاص حقیقی و حقوقی دپو شده است که در زمان دلار ۳ هزار تومانی وزیر راه وقت ارزش خانه‌های خالی را ۲۵۰ میلیارد دلار ارزیابی کرد، در این بین، برای اینکه فاصله زمانی بین تولید تا عرضه و مصرف مسکن به حداقل برسد، لاجرم باید از ابزار مالیات استفاده کرداما امروز دستگاه‌های دولتی بی‌علاقگی خود را برای اخذ مالیات از عایدی سرمایه و خانه‌های خالی پشت نبود ابزار و آمار و اطلاعات پنهان می‌کنند در صورتی که مرکز آمار از سال ۸۵ است که تحت آمار نفوس و مسکن آمار خانه‌های خالی را اعلام عمومی می‌کند.

- تارنمای مشرق نیوز در مطلبی با عنوان "کاش دولت به جای مذاکره به فکر مسکن بود!" آورده است: یک فعال رسانه ای در صفحه شخصی خود درتوییتر درباره ساخت خانه توسط دولت پس از ۶ سال، نوشت: در حالیکه تا قبل از ۹۲ سالانه ۷۰۰ هزار خانه ساخته میشد، این عدد الان به ۴۰۰ هزار رسیده! درحالیکه به ازای هر ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری ۲ شغل ایجاد می شود در مسکن این عدد، ۴ شغل است. کاش بجای مذاکره بفکر ساخت مسکن بودند.

مالیات بر خانه‌های خالی و عایدی سرمایه

"محمد اسلامی" وزیر راه و شهرسازی گفت: نیمی از خانه‌های خالی لوکس است.

وی درباره مالیات بر خانه‌های خالی و عایدی سرمایه تصریح کرد: ما مخالف قانون عایدی بر سرمایه نیستیم اما ابزار آن را نداریم چرا که آمار و اطلاعات آن نزد دستگاه‌های مختلف نظیر سازمان ثبت املاک، شهرداری‌ها و مرکز آمار ایران است. بنابراین ما با تشکیل سامانه جامع املاک و اسکان به دنبال آن بودیم که آمار و اطلاعات دستگاه‌های مختلف به این سامانه متصل شود و معاملات انجام شده در ثبت اسناد و انشعابات وزارت نیرو و نفت نیز در این سامانه به صورت متمرکز قابل شناسایی باشد.

ایرنا

برچسب ها:

مسکن ،ساخت ،مالیات ،تولید 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman