راهنمای خرید هود آشپزخانه

راهنمای خرید هود آشپزخانه
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۳۹ | ۱۴۰۲/۰۹/۱۱

هود یکی از تجهیزات بسیار ضروری و کاربردی در هر آشپزخانه ای است که از این وسیله هنگام پخت و پز جهت حذف گرما، بو، رطوبت و چربی از محیط آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش اخبار ساختمان، هود آشپزخانه (Kitchen Hood) وسیله ای هست که در بالای اجاق گاز نصب می شود و به واسطه آن بخار و رطوبت اضافی آشپزخانه به بیرون منتقل می شود. برای خرید یک هود مناسب می بایست ابتدا با امکانات و ویژگی های یک هود خوب آشنا شوید. در ادامه اطلاعات لازم برای انتخاب یک هود مناسب آورد شده است تا شما بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

انواع هود آشپزخانه

 

برای خرید هود آشپزخانه، مدل های بسیار متنوعی پیش رو دارید. اما نمی توانید صرفا از روی خوشامد و سلیقه تصمیم بگیرید چراکه هر مدلی برای نصب به شرایط خاصی نیازمند است و باید مکان نصب هود را هم در انتخاب خود مدنظر داشته باشید.

 

انواع هود آشپزخانه به چند دسته کلی تقسیم می شوند که در ادامه توضیح خواهیم داد.

 

هودهای زیر کابینتی

 

این هودها در زیر کابینت نصب می شوند و جزء اولین مدل های طراحی شده هود ها هستند که عملکرد ساده ای دارند. هودهای زیرکابینتی مجهز به چراغ کوچکی هستند و همچنین قابلیت تنظیم مکش هوا را دارند. این مدل از هودها در انواع تک موتوره و یا دوموتوره تولید می شوند.

 

مزایای هودهای زیرکابینتی: قیمت مناسب، نگهداری آسان، فضای کم اشغال شده

معایب هودهای زیرکابینتی: صدای زیاد و قدرت مکش پایین در مقایسه با مدل های جدیدتر

 

هودهای شومینه ای

 

این هودها به شکل قیف برعکس هستند و روی دیوار و گاهی هم بر روی سقف نصب می شوند و همه خصوصیات هودهای زیرکابینتی را دارند اما بلندتر و بزرگتر هستند و بطور معمول از فلزات اکسید نشدنی نظیر مس و یا فلزاتی که مقاومت گرمایی بالایی دارند، ساخته می شوند. فلزی بودن این هودها باعث می شود که به راحتی تمیز شوند.

 

مزایای هود شومینه ای: نوع موتور و قدرت مکش توسعه یافته است، کاهش صدا، دارای بورد الکترونیکی برای تنظیم  قدرت مکش و دور موتور، صفحه نمایش الکترونیکی، سنسور تشخیص دود، تنوع در طراحی بدنه

 

هود شیبدار

 

این مدل هودها از لحاظ کارکرد دقیقا شبیه هودهای شومینه ای است البته با نقاط ضعف و قدرت متفاوت. از معایب این مدل محصولات می توان به مکش کمتر نسبت به هود های شومینه ای اشاره کرد و از مزایای آن نیز می توان به صدای کمتر و عمر بیشتر موتور به علت قرار نگرفتن در برابر حرارت و زیبایی بیشتر اشاره کرد.

 

هود شیبدار

 

هودهای جزیره ای

 

برای خیلی از آشپزخانه ها امکان نصب هود بر روی دیوار وجود ندارد برای همین هودهای جزیره ای استفاده می کنند. مکان نصب این مدل هود بر روی سقف بوده و از فیلتر ذغالی برای تصفیه هوا استفاده می کنند. این مدل هود از مکش و قدرت کمتری نسبت به هود های شومینه ای بر خوردار است ولی برای آشپزخانه ها با طراحی نوین بسیار مناسب و ایده آل خواهد بود.

 

هود جزیره ای

 

هودهای مخفی

 

در بسیاری از آشپزخانه های امروزی طراحی طوری انجام می شود که هود از نقشه کابینت حذف شده و مخفی می شود. از مزایای این مدل هودها می توان به زیباتر کردن آشپزخانه ها اشاره کرد و از معایب آن نیز صدای زیاد هود هست.

 

راهنمای خرید هود آشپزخانه

 

برای خرید هود آشپزخانه باید به چه نکاتی توجه کرد؟

 

هر مصرف کننده نیازها و اولویت‌‌های مختلفی دارد که تعیین کننده نوع هود و ویژگی های مرتبط با آن است. در زیر مهمترین موارد برای خرید بهترین هود آشپزخانه آورد شده است:

 

1. اندازه

 

یکی از فاکتورهای مهم که در راهنمای خرید هود به آن حتما باید توجه کنیم، انتخاب اندازه استاندارد هود است.

 

توجه داشته باشید که اندازه هود باید با اندازه اجاق گاز متناسب باشد چراکه این کار کمک می کند تا هود بخار غذا را بهتر به بیرون منتقل کند.

 

این نکته را هم در نظر داشته باشید که با بزرگ شدن سایز هود ها به قیمت آن ها نیز اضافه می شود. اما این هزینه یکبار است، در ازای آن تا سال ها با راحتی بیشتری آشپزی خواهید کرد.

 

همانطور که گفته شد باید هود را متناسب با اندازه اجاق گاز رومیزی انتخاب کرد اما بهترین اندازه، اندازه ای است که کمی از پهنای اجاق گاز نیز عریض تر باشد. از این رو قبل از خرید هود این ابعاد را به یاد داشته باشید تا با مشکلی در هنگام نصب مواجه نشوید.

 

یکی دیگر از مواردی که در راهنمای خرید هود خوب باید به آن توجه داشت فاصله هود از اجاق گاز است. هر چند که نصاب در این امر به خوبی مهارت دارد و اندازه مناسب را انتخاب می کند اما برای چک کردن درستی کار او باید با فاصله طولی استاندارد هود از اجاق گاز آشنا شوید.

 

فاصله اجاق گاز برقی از هود: فاصله اجاق گاز برقی از هود، بین ۲۰ تا ۲۴ اینچ است.

 

فاصله اجاق گازی از هود: فاصله اجاق گازی از هود، بین ۲۴ تا ۳۰ اینچ است.

 

2. قدرت

 

طبیعی است که هود قوی تر، کارآمدتر خواهد بود. اگر شما زیاد پخت و پز انجام می دهید به خصوص سرخ کردنی های سنگین (پر دود)، قطعاً باید هودهایی با قدرت بالا را در لیست انتخاب خود قرار دهید.

 

مقدار اندازه گیری قدرت هود از طریق متر مکعب بر ساعت m3/h محاسبه می شود. هر چقدر این عدد بیشتر باشد حجم هوای تخلیه شده در ساعت بیشتر خواهد بود. پس هرچقدر دفعات آشپزی بیشتر بوده یا سایز اجاق گاز بزرگتر باشد، قدرت مکش هود نیز باید بیشتر باشد.

 

3. زیبایی هود

 

برخی از هودها به زیبایی فضای آشپزخانه کمکی نمی کنند اما اگر به زیبایی محیط آشپزخانه خود اهمیت می دهید، مطمئنا می توانید هودهای زیبا و مناسب با دکوراسیون آشپزخانه خود انتخاب کنید. بسیاری از مدل های هود جزیره ای یا دیواری دارای طرح های فوق العاده زیبا هستند که می توانند توجه هر فردی را به خود جلب کنند.

 

بنابراین در زمان خرید بر حسب سبک آشپزخانه خود، سنتی یا مدرن و یا حتی با کمک گرفتن از اجزای داخل آشپزخانه سینک ظرفشویی گرانیت یا استیل، کابینت آشپزخانه، اجاق گاز صفحه ای یا کابینتی و ... اقدام به تهیه مناسب ترین و بهترین هود کنید. در این بین، حتی می توانید از یک طراح داخلی نیز کمک بگیرید.

 

4. سر و صدا

 

تمامی هودها سرو صدا دارند. حتی بهترین هودها نیز کاملا بدون صدا نیستند. اکثر شکایات مردم نیز به علت ایجاد صدای مزاحم است. با این حال مدل هایی نیز وجود دارند که صدای بسیار کمتری دارند. پس اگر تحمل صدای بلند را ندارید، قبل از خرید به میزان صدای تولیدی هود توجه کنید.

 

5. نوع تهویه

 

هودهای آشپزخانه دارای کانال هایی هستند که هوا را به بیرون از محیط حرکت می دهند، این کانال ها با استفاده از فیلترهای موجود، دود و آلودگی های مواد غذایی را از بین می برند. هودهایی که دارای مجاری مکش هستند، بسیار مؤثرتر از آنهایی است که مجرای مکش ندارند، اما نصب آنها پیچیده تر بوده و هزینه های بیشتری به گردن شما می اندازد.

 

بعضی افراد نیز آشپزخانه ای کوچک دارند که مجبور به استفاده از هودهای بدون مجرا هستند. به هر دلیلی اگر مجبور به استفاده از هود بدون مجرا شدید، لازم است هر چند وقت یکبار فیلتر دستگاه خود را تعویض یا تمیز کنید.

 

همچنین هودهای دارای مجرا نیز معمولا با فیلترهای آلومینیومی کار می کنند که روغن را نیز به دام می اندازند، پس لازم است به صورت دوره ای هود خود را تمیز کنید.

 

6. سرعت فن

 

در بسیاری از مدل های هود موجود در بازار، امکان تنظیم سرعت فن وجود دارد. این یک ویژگی بسیار کاربردی است و به شما این امکان را می دهد با توجه به شرایط سرعت فن هود خود را تنظیم کنید. در این صورت عمر هود شما بیشتر خواهد بود.

 

در بیشتر مواقع دود و… زیاد نیست به همین دلیل نیازی نیست فن با سرعت بالا کار کند. اگر غذای شما سوخت و محیط آشپزخانه را دود فرا گرفت می توانید با تنظیم سرعت فن، دود موجود را از محیط آشپزخانه خارج کنید. این ویژگی ارزش خرید هود را بالا می برد.

 

7. سهولت نصب

 

اکثر هودها مجرای نصب دارند. نصب اینگونه هودها کمی سخت و پیچیده است و بهترین کار این است که نصب را به یک متخصص بسپارید. برخی از هودها نیز بدون مجرا هستند و نصب ساده ای دارند کافی است کمی با کارهای فنی آشنا باشید تا بتوانید این هودها را نصب کنید. اما اکثر برندها در خدمات پس از فروش خود نصب رایگان نیز دارند. پس با خیال راحت کار را به متخصصان بسپارید.

 

هود آشپزخانه

 

ویژگی های مهم دیگر برای خرید هود

 

سنسور دار: بعضی از هود ها سنسورهایی دارند که به طور خودکار با توجه به هوای آشپزخانه شروع به کار می کند. این ویژگی فوائد دیگری نیز دارد که بسته به نوع هود متفاوت است.

کنترل دار: بعضی از هود ها با خود کنترل از راه دور دارند که استفاده از هود را آسان تر می کند.

حسگر حرارت: هودهای دارای حسگر حرارتی، تنظیمات شان درصورت تشخیص افزایش حرارت به طور خودکار به سرعت بالاتر تغییر می کند.

لامپ‌ها: تقریبا همه هودها چراغ دارند، اما حتما به جایگاه و نحوه قرارگیری لامپ ها دقت کنید که تعویض شان درصورت سوختن راحت باشد.

وای فای: هودهایی را که دارای وای فای هستند را می توانید از روی گوشی هوشمند خود کنترل کنید.

خاموش شدن اتوماتیک: پس از یک مقدار مشخصی از زمان، دستگاه به طور خودکار خاموش می شود.

چراغ فیلتر: برای هود غیرمجرایی که حاوی یک فیلتر است، یک چراغ نشانگر فیلتر باعث می شود که زمان تمیز کردن آن به شما یادآوری شود.

 

نکته: در خرید هود حتما به قدرت موتور و تعداد سرعت موتور نیز دقت کنید.

 

بهترین برند هود آشپزخانه کدام است؟

 

کدام برند هود بهتر است؟ چه هودی بگیریم؟ اینها سوالاتی است که اکثر افراد هنگام مراجعه به بازار از فروشندگان می پرسند که در پاسخ باید گفت هودها در برندهای زیادی در بازار وجود دارند و از بهترین برند هودها می توان به داتیس، کن، اخوان، بیمکث، درسا، الیکا، استیل البرز، رابیتیس، ساگارتی، لتو، فرامکو را نام برد.

 

قیمت هود آشپزخانه

 

قیمت هود آشپزخانه به چه عواملی بستگی دارد؟

 

عوامل مختلفی در قیمت هود تاثیرگذار هستند، به عنوان مثال هودهای بزرگتر معمولاً قیمت بیشتری از اندازه های کوچکتر دارند و یا مدل هایی که دارای ویژگی های اضافی و یا طراحی منحصر به فرد هستند نیز قیمت بالاتری دارند. هودهای جزیره ای و هودهای دیواری برخی از گران ترین مدل های هود هستند، در حالی که هودهای زیرکابینتی معمولاً گزینه ای به صرفه تر هستند.

 

نکات مهم در هنگام آشپزی

همیشه در هنگام آشپزی هود خود را روشن کنید

سعی کنید در شعله های عقبی آشپزی کنید

از بالاترین میزان فن هود استفاده کنید

به صورت دوره ای فیلتر هود را تمیز کنید

اگر هود ندارید پنجره را باز کنید

 

نکات مهم برای خرید هود چیست؟

 

به دنبال هودی بگردید که به طور کامل اجاق گاز شما را پوشش دهد.

هود شما باید 200 متر مکعب بر دقیقه هود را انتقال دهد.

هودی را انتخاب کنید که صدای آن سه یا کمتر باشد.

هود مناسب با فضای خالی به اندازه کافی زیر آن تهیه کنید.

 

اصول نگهداری از هود آشپزخانه

 

اصول اساسی در حفظ و نگهداری بهینه از هود آشپزخانه چیست؟

 

نصب صحیح هود آشپزخانه

 

فاصله استاندارد و صحیح نصب هود آشپزخانه بین 65 تا 75 سانتی متر از سطح گاز رومیزی آشپزخانه است. این فاصله تنها زمانی قابل تغییر است که معذورات ساختمانی و تأسیساتی مانع از نصب در این فاصله شود.

 

کارکرد روزانه هود

 

اکثراً در هنگام تعمیر هود مشاهده شده است که هود آشپزخانه به دلیل عدم استفاده صحیح آنقدر در دور موتور خود چربی جمع کرده است که موتور را از کار انداخته و باید موتور حتماً تعویض شود. بنابراین کارکرد روزانه حداقل 20 دقیقه حتی اگر آشپزی هم ندارید سبب عدم چربی گیری هود می شود. لطفاً این مدت زمان را در دو تایم 10 دقیقه ای رعایت کنید و بگذارید هود آشپزخانه در این مدت کار کند.

 

شستشوی فیلتر آلومینیومی هود

 

در هودهای اریب وقتی در هود را باز می کنیم یک یا دو عدد فیلتر آلومینیومی مشاهده می شود و در انواع دیگر زیر هود را که نگاه کنید این فیلتر قابل دیدن است. لازم است حداقل هر یک ماه یکبار بسته به مقدار زمان آشپزی تان این فیلترها با آب داغ و مایع ظرفشویی و اسکاچ نرم شسته شوند. این فیلترها باعث نفس کشیدن راحت هود خواهد شد.

 

کنترل دائمی برق ساختمان

 

اکثراً برد هودهای لمسی بر اثر نوسان برق یا اشکال برق واحد مسکونی می سوزند. در این مواقع لازم است ضمن چک کردن و اصلاح ایرادات سیم کشی برق ساختمان اقدام به نصب محافظ مخصوص برق هود نمایید.

 

کنترل خروجی هوا

 

گاهی بر اثر لانه گذاری پرندگان یا عدم دقت در هنگام ساخت ساختمان خروجی هوا مسدود می شود لازم است هنگام نصب هود، خروجی حتماً چک شود و در صورت بسته بودن حتماً راه آن باز شود. در صورت مسدود بودن  مسیر خروجی فشار وارده سبب سوختن موتور هود می شود.

 

شستشوهای نامناسب هود آشپزخانه

 

گاهی دیده می شود در هنگام شستشوهای مناسبتی مانند قبل از عید نوروز برخی از خانم های خانه دار با شیلنگ کل آشپزخانه از جمله کابینت و هودها را می شویند این عمل مساوی است با سوختن برد الکتریکی هود و هزینه تراشیدن برای تعمیر آن.


برچسب ها:

هود آشپزخانه 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman