بررسی علل افزایش قیمت مسکن در لرستان

بررسی علل افزایش قیمت مسکن در لرستان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۵۴ | ۱۳۹۹/۰۲/۲۵

دولت طی 7 سال گذشته برنامه‌ قابل توجه و تاثیرگذاری برای ساخت مسکن برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه نداشته و همین موضوع باعث افزایش قیمت بیش از اندازه مسکن در کشور و به ویژه استان لرستان شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، حدود یک سال قبل برای خرید یک واحد آپارتمان در جنوب شهر اقدام کردم، در آن روز صاحب‌خانه قیمت واحد مسکونی 80 متری خود را 240 میلیون تومان تعیین کرده بود اما امروز پس از حدود یک سال او حاضر به فروش آپارتمان خود به قیمتی کمتر از 450 میلیون تومان نیست.

حتماً با خواندن متن بالا به یاد مراجعه‌های خود برای خرید مسکن به بنگاه‌های املاکی و شنیدن قیمت‌های بسیار بالا می‌افتید اما این که کشور و به خصوص لرستان در حوزه مسکن وضعیت خوبی نداشته یک واقعیت است.

لرستان تنها استانی که تورم حوزه مسکن بیش از 30 درصد است

تورم حوزه مسکن در فروردین امسال نسبت به سال گذشته در کشور 20.3 درصد بوده اما این آمار در لرستان 32.4 درصد است این در حالی بوده که اکثر استان‌های کشور تورمی بین 17 تا 24 درصد دارند و لرستان تنها استانی است که تورم حوزه مسکنش بیش از 30 درصد است.

پس از شنیدن این آمار‌ها و دیدن وضعیت بازار مسکن این سؤال به وجود می‌آید که چرا وضعیت بازار مسکن در لرستان مناسب نیست.

لرستان با کمبود زمین مسکونی مواجه نیست

اولین گزینه‌ای که برای پاسخ به این سؤال به ذهنمان می‌آید این موضوع بوده که در لرستان با کمبود زمین مسکونی برای ساخت‌وساز مواجه هستیم اما پس از پرس‌وجوهایی که با فعالین این حوزه انجام شد این گزینه به کلی حذف گردید.

اما بر اساس برسی‌های میدانی که در شهر خرم‌آباد انجام شد علل اصلی تورم بیش از اندازه حوزه مسکن در لرستان این بوده که وضعیت ساخت‌وساز با توجه به محدودیت‌های شهرداری و نبود تسهیلات مناسب دولتی پایین است.

نقش تعیین‌کننده بنگاه‌داران در قیمت املاک در استان

دومین عامل تورم بیش از اندازه حوزه مسکن در لرستان نقش تعیین‌کننده بنگاه‌داران در قیمت املاک در استان است به طوری که آن‌ها خودشان اقدام به خرید زمین‌ مسکن‌های فراوان کرده و بدون هیچ‌گونه نظارت و کارشناسی نرخ املاک را تعیین می‌کنند.

در ادامه برای برسی دقیق‌تر این موضوع به سراغ دو تن از مسئولان حوزه مسکن لرستان می‌رویم.

تقاضا برای خرید مسکن در بعضی از مناطق بسیار بالا است

معاونت معماری و شهرسازی شهرداری خرم‌آباد با اشاره به تورم بالای حوزه مسکن در لرستان اظهار داشت: سال گذشته به علت اجرای طرح جامع تراکم خرم‌آباد تعداد ساخت‌وساز در مرکز استان کاهش یافت.

حسین زرین‌جویی با بیان اینکه این طرح دارای مشکلات بسیاری است، افزود: بر اساس این قانون تعداد طبقات آپارتمان‌ها در شهر کاهش پیدا کرد و همین موضوع باعث افزایش هزینه تمام‌شده برای سرمایه‌گذار و بی میلی او به سخت ساز در خرم‌آباد شد.

وی بیان کرد: در خرم‌آباد با مشکل عرضه زمین مواجه نیستیم، اما عامل اصلی تورم در مرکز استان این است که خرید مسکن و اجاره در تعدادی از محلات شهر بسیار پر تقاضا بوده و همین عامل باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در این مناطق می‌شود.

سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن مناطق متوسط و ضعیف اتفاق نمی‌افتد

معاونت معماری و شهرسازی شهرداری خرم‌آباد با عنوان کردن این موضوع که یکی دیگر از مشکلات حوزه مسکن در خرم‌آباد عدم سرمایه‌گذاری در مناطق متوسط و ضعیف است، تصریح کرد: این عامل باعث کاهش ساخت‌وساز در این مناطق شده و در ادامه باعث کمبود خانه در این مناطق و افزایش قیمت می‌شود.

زرینجویی در بخش پایانی صحبت‌های خود تصریح کرد: دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن برنامه خاصی نداشته و عامل اصلی گرانی مسکن بی‌برنامگی دولت در این حوزه است.

لازم به ذکر است که تعداد ساخت‌وساز در خرم‌آباد در سال گذشته پنج هزار و 392 پروانه بوده این در حالی است که این آمار در سال 97 حدود 6 هزار و 350 پروانه بوده است.

پس از پروژه مسکن مهر دولت برنامه‌ای برای ساماندهی حوزه مسکن ندارد

نائب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان نیز در ارتباط با این موضوع خاطرنشان کرد: متأسفانه پس از پروژه مسکن مهر در کشور طی 6 سال گذشته دولت روحانی برنامه‌ای برای این بخش بزرگ صنعت کشور نداشته است.

سعید بارانی بیرانوند افزود: دولت در سال پایانی عمر دولت خود طرحی به نام مسکن ملی را شرع کرده اما به علت اینکه در پایان عمر دولت قرار داریم سرمایه‌گذاران امید چندانی به نتیجه‌بخش بودن این طرح ندارند.

وی با اشاره به اینکه مسکن نقش مهمی در زندگی مردم ایران دارد، اظهار داشت: داشتن مسکن یکی از اولویت‌ها زندگی هر خانواده ایرانی بوده همچنین ساخت‌وساز مسکن نیز یکی از ابتدایی‌ترین راه‌های سرمایه‌گذاری در ایران است.

عملکرد ضعیف مسئولان در طرح‌هایی مانند بازآفرینی شهری

نائب رییس سازمان نظام مهندسی ادامه داد: علت تورم بالای حوزه مسکن در لرستان نسبت به سایر استان‌های کشور عملکرد ضعیف مسئولان استانی در طرح‌هایی مانند بازآفرینی شهری در مناطق حاشیه‌نشین و قدیمی شهر است.

دولت طرحی برای ساخت مسکن برای قشر متوسط و ضعیف ندارد

بارانی بیرانوند با بیان اینکه دولت هیچ‌گونه طرحی برای ساخت مسکن برای قشر متوسط و ضعیف جامعه ندارد، تصریح کرد: همین موضوع باعث متمرکز شدن ساخت‌وساز در مناطق خاصی از شهر و در نتیجه تورم بیش از حد این حوزه شده است.

وی خاطرنشان کرد: تنها راهکار حل مشکل گرانی بیش از اندازه مسکن در کشور و لرستان حضور دولت در صحنه با انجام اقداماتی مانند ارائه تسهیلات با سود کم، اجرای طرح بازآفرینی شهری برای قشر ضعیف جامعه و اعطای زمین به سرمایه‌گذاران و فعالان مورد اعتماد حوزه ساخت‌وسازمسکن است.

با توجه به نظرات کارشناسان و جستجوهای میدانی به این نتیجه رسیدیم که دولت طی هفت سال گذشته هیچ‌گونه برنامه‌ای برای ساخت مسکن برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه نداشته و همین موضوع باعث افزایش قیمت بیش از اندازه مسکن در کشور و لرستان شده است.

همچنین در لرستان طی سال‌های اخیر به علت طرح‌های اشتباه شهرداری‌ها و عملکرد ضعیف مسئولان حوزه مسکن استان در انجام طرح‌هایی مانند بازآفرینی شهری تورم مسکن در لرستان بیش از اندازه افزایش یافته است.

دولت با کارشناس‌های رسمی خود حدود قیمت در مناطق مختلف شهرها را تعیین کند

برای حل این مشکلات دولت و مسئولان استان بایستی مستقیماً ورود پیدا کنند و با کارشناس‌های رسمی خود حدود قیمت در مناطق مختلف شهرها را تعیین کنند و در صورتی که معامله‌ای بیش از این قیمت‌ها انجام شد با وضع مالیات سنگین این موضوع را مدیریت کنند.

همچنین دولت بایستی تسهیلات با سود کمتری را به حوزه ساخت‌وساز اختصاص دهد تا مردم در مناطق متوسط و ضعیف که سرمایه‌گذاران کمتر رغبتی برای آپاراتمان سازی دارند خودشان در صحنه ساخت‌وساز حضور پیدا کنند.

فارس

برچسب ها:

قیمت مسکن ،لرستان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman