لزوم صدور سند مالکیت برای املاک روستایی

لزوم صدور سند مالکیت برای املاک روستایی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۱۲ | ۱۳۹۸/۱۰/۲۲

صدور سند مالکیت یکی از برنامه‌هایی است که از حدود ۲۴ سال پیش تاکنون در برنامه‌های توسعه کشور دنبال شده است و هویت انکارناپذیر به خصوص برای روستاها محسوب می‌شود.
به گزارش اخبار ساختمان، کارشناس مسوول امور زمین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به مزایای سنددار کردن املاک روستایی گفت: این سند یک پشتوانه محکم برای فرد روستایی به شمار می‌رود که کاربردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد.

رضا اکبری با اشاره به حادثه‌ای که چند سال پیش در یکی از روستاهای اطراف شهرستان بیرجند پیش آمده است افزود: در این حادثه جوانی با موتور با شخصی تصادف کرده بود و باید روانه زندان می‌شد که سند منزل پدری او در روستا ضمانت وی شد و توانست از زندان آزاد شود.

وی با بیان اینکه اسناد املاک روستایی در بحث وثیقه بانکی نیز کاربردهای متفاوت دارد اظهار داشت: تا قبل از سند روستایی افرادی که ساکن روستا بودند برای دریافت تسهیلات به خصوص در بحث ضامن با مشکلاتی مواجه می‌شدند و مجبور به روش ضمانت زنجیره‌ای بودند اما اکنون فردی که ملک مسکونی او سند تک برگ دارد می‌تواند از آن به عنوان وثیقه استفاده کند.

کارشناس مسوول امور زمین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: صدور سند گامی در راستای بهره‌مند شدن جوامع روستایی از مزایای مالکیت تثبیت‌ شده در توسعه موزون است تا منابع در میان مردم روستا به گونه‌ای تقسیم شود که همه روستاییان امکان استفاده از حقوق خود را پیدا کنند.

وی یکی از مهمترین مزایای سند مالکیت روستایی را کمک به توسعه و رونق اقتصاد دانست و افزود: ساماندهی نظام مالکیت اراضی واقع در بافت روستاها، امکان بهره‌گیری روستاییان از تسهیلات بانکی، افزایش ارزش حقوقی و اقتصادی املاک واقع در روستاها، تثبیت مالکیت و از بین بردن اختلافات ملکی و کاهش سطح دعاوی املاک روستایی در مراجع قضایی از دیگر اهدافی است که در برنامه‌های توسعه برای صدور سند مالکیت روستایی دنبال می‌شود.

اکبری در خصوص هزینه‌های صدور سند مالکیت نیز گفت: برابر قانون الحاقی تا ۴۰۰ مترمربع زمین مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت مبلغ ۲۹۵ هزار و ۵۵۰ تومان بابت نقشه برداری، تهیه نقشه کلی، تشکیل پرونده، نقشه تفکیکی و سایر هزینه‌ها از متقاضی اخذ می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه‌های امور ثبتی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر ۵۰ هزار تومان است اظهار داشت: در روستاها نیز تا ۴۰۰ مترمربع زمین مسکونی مبلغ ۱۵۵ هزار و ۹۶۰ تومان از متقاضی دریافت می‌شود و هزینه امور ثبتی نیز ۲۵ هزار تومان است.

وی یادآور شد: برای هر جلد سند مالکیت تک برگی در شهر و روستا مبلغ ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان از متقاضی دریافت می‌شود و اخذ هزینه برای اراضی بالاتر از ۴۰۰ متر، واحدهای خدماتی- اداری و غیره بر اساس تعرفه پیش بینی شده در قانون خواهد بود.

صدور سند، راهی برای افزایش ارزش اقتصادی املاک روستایی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی نیز گفت: سنددار شدن املاک منوط به تقاضا از سوی مالکان است و نداشتن سند تبعات زیادی برای ساکنان روستاها و شهرها دارد.

قاسم تنها اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۸۷ جلد سند مالکیت برای اهالی روستا و شهرهای کوچک این استان صادر و تحویل متقاضیان شده است.

وی گفت: از این تعداد ۲۸۵ جلد سند مربوط به مناطق شهری (شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت) و ۷۰۲ جلد سند مربوط به مناطق روستایی ( بالای ۲۰ خانوار) بوده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان جنوبی افزود: با هدف ساماندهی نظام مالکیت منازل مسکونی روستایی، از ابتدای برنامه سوم توسعه تاکنون بیش از ۶۸ هزار و ۸۰۰ جلد سند مالکیت منزل در روستاهای بالای ۲۰ خانوار و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت این استان صادر شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۵۰۰ روستای استان متقاضی صدور سند بوده‌اند اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با مشارکت اداره کل ثبت اسناد و املاک آمادگی دارد هر ملکی را که در محدوده روستا یا شهر دارای حصار باشد، سنددار کند.

تنها ادامه داد: طبق سرشماری نفوس و مسکن واحدهای مسکونی روستایی که در خراسان جنوبی شناسایی شده‌اند ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد بوده که نمی‌توان به صورت دقیق اعلام کرد چند تعداد دارای سند مالکیت هستند، زیرا اسنادی که صادر می‌شود صرفا کاربری مسکونی نیست بلکه املاک تجاری، آموزشی و زراعی نیز در روستاهای هدف، دارای سند شده‌اند از سوی دیگر ممکن است برخی از واحدهای مسکونی برای هر دانگ آن سند جداگانه‌ای داشته باشد.

وی یکی از تصورات غلط در بین روستاییان برای دریافت سند املاک روستایی را افشا اطلاعات بانکی آنها دانست و افزود: برخی از روستاییان گمان می‌کنند اگر برای سند روستایی اقدام شود ممکن است به حساب‌های بانکی آنها دسترسی پیدا کنند در صورتی که اینطور نیست و آن یک تصور غلط است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان جنوبی با اشاره به استقبال زیاد روستاییان شمال کشور از بحث سنددار کردن املاک گفت: البته در خراسان جنوبی همواره از آن میزان که سهمیه سالانه است جلوتر رفته‌ایم اما هنوز هم نیاز به کار فرهنگی است تا مردم از مزایای سنددار کردن املاک باخبر شوند.

وی با اشاره به مزایای صدور سند برای خانه‌های روستایی و شهرهای کوچک اظهار داشت: این مهم تضمین مالکیت و ارزش دادن به تثبیت مالکیت خانه‌های مسکونی بوده و علاوه بر اینکه از تعارض مالکان جلوگیری می‌کند، وثیقه‌ای مطمئن برای اخذ تسهیلات است.

تنها ادامه داد: افزایش ارزش اقتصادی ملک، کاهش دعوای مراجع قضایی و اختلاف ملکی از دیگر مزایای سنددار شدن املاک روستایی و شهرهای کوچک است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: از آنجا که دولت پیگیر طرح کاداستر است لذا در راستای این قانون همه املاک باید سنددار شوند چرا که این مهم از برخی کلاهبرداری‌ها و خرید و فروش‌های قولنامه‌ای پیشگیری خواهد کرد.

وی اظهار داشت: در راستای طرح کاداستر تمام اطلاعات مربوط به املاک در قالب سند تک برگی وارد سامانه‌ای به نام کاداستر شده و حد و حدود هر ملک در این طرح مشخص می‌شود.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman