شهردار تهران گفت؛

تهران باید تاب آوری خود را حفظ کند

تهران باید تاب آوری خود را حفظ کند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۹:۲۱ | ۱۳۹۸/۰۴/۲۰

شهردار تهران افزایش تاب‌آوری پایتخت را یکی از اهداف شورای مدیریت بحران ذکر کرد و گفت: تهران باید در مقابل هر حادثه‌ای حتی بحران‌های اجتماعی، تاب‌آوری خود را حفظ کند.
به گزارش اخبار ساختمان، پیروز حناچی در جلسه شورای مدیریت تهران افزود: شهر باید به سطحی از آمادگی برسد که در برابر هیچ فاجعه‌ای از هم فرو نپاشد.

وی اظهارداشت: برگزاری جلسات مدیریت بحران از نتایج پرشمار تجربیاتی است که زلزله «کوبه» ژاپن برای دنیا به ارمغان آورد؛ زلزله‌ای که هفدهم ژانویه ١٩٩۵ اتفاق افتاد و شدت آن ۷.۳ ریشتر بود.

شهردار تهران با بیان اینکه این زمین‌لرزه ساعت ۵:۴۶ و در ساعتی که مردم در منازل حضور دارند شهر کوبه ژاپن را لرزاند ادامه داد: آنچه در آن ساعت و روز در آن شهر رخ داد، تبدیل به یک آزمایشگاه جهانی کامل برای زلزله‌های شهری شد.

حناچی اضافه کرد: ژاپنی‌ها قطعاً به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر، آمادگی زیادی برای آن اتفاق داشتند، اما بیش از ۶ هزار و ۴۰۰ نفر جان خود را به تبع این زلزله از دست دادند؛ شهردار کوبه نیز بعد از این اتفاق خودکشی کرد.

وی با اشاره به اینکه زلزله کوبه نتایج بسیار عمیقی داشت گفت: استانداردهای ایمنی در ژاپن پس از این اتفاق به طور ملموسی افزایش پیدا کرد؛ شبکه‌های حیاتی از قبیل مترو، خطوط ارتباطی آب، برق و گاز تقویت شدند.

شهردار تهران یادآور شد: این زلزله زیرساخت‌های زیرزمینی را نیز تحت تاثیر قرار داد به طوری که پل‌های تک‌پایه به شدت صدمه دیدند، آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای بعد از زلزله رخ داد و در نهایت حدود ٧ هزار ساختمان آسیب دیدند.

وی با بیان اینکه در این زلزله موضوع کمک‌رسانی به ساختمان‌های بلند چالشی جدی بود، عنوان کرد: براثر این حادثه ژاپنی‌ها متوجه شدند آن‌طور که لازم است آمادگی لازم را ندارند؛ آسیب‌های مربوط به فقدان هماهنگی بین نیروهای کمک‌رسان نیز از تجربیات این زلزله بود.

حناچی با بیان اینکه هماهنگی میان نیروهای دخیل و کمک‌رسان همان چیزی است که برای رسیدن به آن در این جلسه گرد آمده‌ایم خاطرنشان کرد: افزایش اضطراب، خودکشی، استفاده بیش از حد از الکل و طلاق از جمله تبعات اجتماعی زلزله کوبه ژاپن بود.

وی یکی از اقدامات مهم ژاپنی‌ها بعد از این زلزله را در نظر گرفتن هزینه زیاد برای سرپیچی از قوانین ذکر و تاکید کرد: در واقع از آن تاریخ رعایت استانداردهای ساخت‌وساز و ایمنی سیستم‌های گرمایشی به شکل خاص در اولویت قرار گرفت؛ انجام مانورهای گسترده پس از وقوع این زلزله اهمیت فراوان پیدا کرد و موضوع استفاده از مصالح سبک و مقاوم در سازه‌های شهری در دستور کار قرار گرفت.

شهردار تهران عنوان کرد: ژاپن بر روی ۴ گسل بزرگ و شناخته‌شده قرار گرفته و به همین خاطر است که همواره خطر تکرار چنین حادثه‌ای را در نظر می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: درست است که زلزله اصلی‌ترین خطر در تهران است، اما به هیچ وجه تنها خطر نیست، ما در تهران با خطراتی روبرو هستیم که به ظاهر با یک اتفاق کوچک شروع می‌شوند اما می‌توانند خیلی زود به یک فاجعه ملی تبدیل شوند.

حناچی با بیان اینکه پلاسکو ساختمانی بود که کسی فکر نمی‌کرد به آن شکل فرو بریزد گفت: فروریختن آن به یک فاجعه ملی تبدیل شد؛ این از ویژگی‌های تهران است.

وی با بیان اینکه گزارش ملی و رسمی پلاسکو دیروز به دست ما رسید اظهارداشت: در چنین گزارشی ممکن است دستگاه‌های مسئول به راحتی نقش خود را نپذیرند یا اینکه دستگاه مخاطب اساساً نمی‌تواند یک گزارش بی‌طرف تدوین کند، اما دولت یک مبنای خوب گذاشت؛ اینکه برای تهیه و تدوین چنین گزارشی، یک مجموعه کاملاً بی‌طرف و متخصص تشکیل شود.

حناچی گفت: شهرداری تهران حاضر است برای گسترش ایستگاه‌های شبکه ارتباطی اضطراری همکاری کند و برای آن فضاهای لازم را در نظر بگیرد.

وی موضوع استان‌های معین را در مدیریت بحران بسیار مهم دانست و یادآور شد: یکی از تجربیات زلزله شهر کوبه ژاپن این بود افرادی که خود در حادثه درگیر شده‌اند، نمی‌توانند به دیگران کمک‌رسانی کنند؛ در این موارد دستگاه‌هایی که درگیر نیستند باید کمک کنند.

شهردار تهران ابراز امیدواری کرد تهران بحران گسترده‌ای را تجربه نکند و اگر هم اتفاق افتاد، تلاش کنیم با آمادگی که از قبل به دست می‌آوریم آن را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنیم.

در بخش دیگری از این جلسه اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز ضمن قدردانی از اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران تهران گفت: در تهران تنها زلزله نیست که اهمیت دارد و باید مخاطرات دیگر از قبیل سیلاب را نیز مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه وزیر کشور موضوع تعیین استان‌های معین را به‌عنوان یک اولویت مطرح کرده خاطرنشان کرد: پس از جلسات متراکم، دستورالعمل جامعی در همین مورد تدوین شد که بر اساس آن استاندار تهران متولی هماهنگی کلی در این فرآیند شده است و بسیاری از استان‌ها نیز ارتباطشان را با تهران برقرار کرده‌اند.

ایرنا

برچسب ها:

مسکن ،ساخت ،زلزله ،مصالح 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman