معرفی محصول؛

پوشش ضدحریق چیست؟

پوشش ضدحریق چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۴۶ | ۱۴۰۰/۰۷/۰۷

پوشش ضدحریق دارای مشخصات خاصی است که می تواند در مقابل حرارت و حریق و آتش از خود مقاومت نشان دهد. از عایق ضدحریق بیشتر برای پوشش دهی سازه های فلزی استفاده می شود که در برابر آتش سوزی محافظت شود اما گاهی از عایق ضدحریق برای عایق بندی سازه های بتنی نیز استفاده می شود.

به گزارش اخبار ساختمان، سیستمهای غیر عامل بدون نیاز به حس نمودن حضور حریق، در صورت نگهداری مناسب، همواره آماده عملكرد صحیح هستند. این گروه سیستمها در قالب موارد ذیل ارائه می شود:

پوششهای ضد حریق (Fire Proof Coating) در حفاظت اسكلت سازه به منظور افزایش مقاومت ستون های باربر در برابر تنش های حرارت ناشی از حریق استفاده می شوند كه علاوه بر پایدار نگاه داشتن سازه، فرصت بیشتری را برای عملیات گـریز (نجـات) فراهم ســـاخته، و نیز بر روی دیوارها جهت فضابندی (Compartmentation) مجتمع در برابرگسترش حریق كاربرد دارد.

سطح مقاومت مواد برای تامین چنین محافظتی توسط كوره های ویژه و مطابق استاندارد اندازه گیری شده و نتایج بر اساس ضخامت خشك مورد نیاز ارائه می شود كه از آن جمله می توان به استاندارد BS 476-part 2 اشاره نمود.

کاربرد پوشش ضد حریق

به طور کلی می توان گفت مهم ترین مزیت پوشش ضد حریق نقشی است که در جلوگیری از توسعه حریق و آتش سوزی و در نتیجه کاهش خرابی و میزان خسارات وارده به ساختمان در اثر آتش سوزی است.

ممکن است تاکنون بسیار شنیده باشید که آتش سوزی چه خسارات جبران ناپذیری در مناطق مختلف و به دلایل مختلف به بار آورده است. بنابراین اهمیت به پوشش دهی بخش هایی از ساختمان که ممکن است در معرض خطر آتش سوزی باشد، جز اولویت های ساختمان سازی به شمار می آید.

پس مهندسان و متخصصان امور ساخت و ساز بایستی به عایق بندی ساختمان با عایق های پوشش ضد حریق توجه داشته باشند و بر طبق اصول مربوط به آن و بر اساس استانداردها این نوع عایق ها را به کار گرفته و از مزایای آن ها در امر ساختمان سازی بهره مند شوند.

پوشش ضدحریق چیست؟

همانطور که از اسمش پیداست، هر نوع پوششی که بتواند شرایطی را فراهم نماید برای جلوگیری از نفوذ آتش به بافت فلز آهن را پوشش ضد حریق می گویند. که به این نوع عملیات و پوشش PFP (Passive Fireproof Protection) نیز گفته می شود. گواهی نامه ها و استاندارد های موجود در این نوع عایق ها بر اساس یک تعداد پارامتر مهم، همچون، زمان مقاومت و میزان چسبندگی هستند. که یکی از این استاندارد ها، ASTM-E است.

 

بیشتر بخوانید: درب ضدحریق چیست؟

انواع پوشش ضدحریق

پوشش های متعارف ضدحریق عمدتا به اندودهای معدنی (پوشش ضدحریق پایه معدنی)، رنگ های منبسط شونده و بوردهای ضدحریق قابل نقسیم اند:

پوشش ضد حریق پایه معدنی

این نوع پوشش دارای دو نوع پایه گچی و پایه سیمانی است که هریک احتمالا با ورمیکولیت و یا پرلیت که عامل های عایق ساز در برابر آتش هستند و افزودنی های ویژه، ترکیب شده باشند. مواد پایه گچی ، محدودیت کاربرد دارند؛ ولی نوع پایه سیمانی آن در همه جا قابل استفاده است. این پوشش ها توانایی اجرای ضخامت هایی بین 15 تا 30 میلیمتر را دارا هستند. بزرگترین نقطه قوت این نوع پوشش مقاوم در برابر حریق، مقرون به صرفه بودن و استقامت خوب نوع سیمانی آن در برابر عوارض جوی است.

نقطه ضعف پوشش های پایه معدنی، ظاهر نامناسب و ضخامت نسبتا زیاد آن است.

رنگ های متورم شونده

این نوع از پوشش دارای محاسنی از جمله زیبایی است و در عین حال معایب بدی هم دارد که از جمله آن ها می توان به قیمت بالای این نوع روکش ضد آتش اشاره نمود. جنس رنگ های منبسط شونده غالبا از نوع آلی است و ضخامت آن نیز چند میکرون است. این رنگ ها از پیشروی سطحی شعله بر روی سازه جلوگیری‌ می کند.

* اگر شکل ظاهری سازه برای شما بسیار مهم است از رنگ های منبسط شونده استفاده کنید.
* اگر زمان اجرای پوشش برای شما مهم است، این نوع گزینه مناسبی است.
* اگر سازه شما بار مرده بیش از حد دارد، باز هم گزینه مناسبی است.
* اگر قیمت بالای این نوع روکش برای شما اهمیت ندارد، این گزینه مناسب شما است.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع عایق حرارتی مورد استفاده در ساختمان

بورد های مقاوم در برابر آتش

این نوع بورد ها که به بورد های ضد حریق معروف هستند، شامل مواد معدنی مقاوم در برابر حریق هستند. نصب این گونه بسیار ساده است و یکی از مزایای خوب این گونه این است که در همه جا اعم از دیوارهای داخلی و خارجی؛ پارتیشن بندی و دیوارهای کاذب قابل نصب هستند.

یک مزیت دیگر که نسبت به دیگر روش ها دارد این است که دارای وزن سبک است و به همین دلیل نیز حمل آن آسان و کم هزینه است.

برش و نصب آن بسیار سریع و آسان است. قابلیت پذیرش انواع فینیشینگ اعم از کاغذ دیواری، رنگ وغیره را دارد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman