قصه پرغصه زمین و مسکن در زنجان

قصه پرغصه زمین و مسکن در زنجان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۵ | ۱۳۹۹/۰۴/۰۳

بازار داغ خرید و فروش زمین و آگهی‌های پیش‌فروش و شرکت های تعاونی باعث التهاب در بازار مسکن زنجان شده چون این شرکت‌ها به جای ساخت مسکن، به خرید و فروش فیش زمین می‌پردازند.
به گزارش اخبار ساختمان، بازار داغ خرید و فروش فیش زمین و آگهی‌های پیش‌فروش واحدهای مسکونی، تعاونی‌های مسکن و خانه‌های خالی که هر روز به تعدادشان افزوده شده و متقاضیان مسکنی که روزانه بر تعداد آن‌ها اضافه می‌شود و نیز سودهای کلانی که تنها چند نفر محدود دلال، از سوداگری بازار مسکن در زنجان به جیب زده و معادلات حوزه مسکن را در این استان به‌هم می‌ریزند، همه این‌ها قصه پرغصه زمین و مسکن در زنجان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه این روزها فرآیند معاملاتی که در حوزه مسکن انجام می‌شود، بیشتر توسط سرمایه‌گذاران و برج‌سازان صورت می‌گیرد، می‌گوید: این بدان معنی است که مصرف‌کننده‌ای که نیاز واقعی به مسکن دارد، جایی در این سرمایه‌گذاری ندارد.

مسعود بیات‌منش با اشاره به اینکه شرایط امروز مسکن باعث شده است تا بازار مسکن تحت تاثیر قرار گرفته و افرادی که به دنبال تهیه مسکن هستند، با مشکل جدی مواجه شوند، مهم‌ترین مسئله در رفع مشکلات حوزه مسکن را سیاست‌گذاری صحیح دولت دانسته و افزود: یکی از این سیاست‌ها، بحث تعیین مالیات برای زمین‌های مازاد و خانه‌های خالی است.

وی گفت: معتقدیم دولت باید در زمینه تولید مسکن حضور جدی داشته باشد و بی‌تردید این کار باعث خواهد شد تا تعادل در بازار تقاضا و عرضه مسکن ایجاد شود که متاسفانه آغاز دیرهنگام این موضوع از سوی دولت باعث شد تا این تعادل از بین برود.

وجود ۱۶ هزار قطعه زمین خالی تفکیک شده در زنجان

بی‌تردید بحث زمین‌های مازاد و خانه‌های خالی همواره یکی از دغدغه‌های این بخش به‌شمار می‌رود که مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز با صحه گذاشتن بر این موضوع و با اشاره به اینکه حدود ۱۶ هزار قطعه زمین خالی تفکیک شده و ۲۵۰۰ واحد مسکونی خالی در زنجان داریم، متذکر می‌شود: همه این زمین‌ها راکد بوده و در اختیار دولت قرار ندارد و در زمین‌هایی که در اختیار دولت است، در قالب طرح اقدام ملی تولید مسکن، ساخت و ساز انجام خواهد شد.

وقتی تولید مسکن جای خود را به دلالی می‌دهد

کاری که این روزها شرکت‌های تعاونی مسکن در زنجان انجام می‌دهند، دلالی در این عرصه بوده و کاری به تولید مسکن که وظیفه ذاتی آن‌ها است، ندارند. مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در این خصوص تصریح می‌کند: عمده کار این شرکت‌ها را باید در قالب عرضه فیش و زمین خلاصه کرد، این در حالی است که کار اصلی این شرکت‌ها، تولید مسکن و تحویل آن به اعضای خود است، در حالی که امروز شرکت‌های تعاونی حوزه مسکن، کار دلالی و بنگاه‌داری را به جای تولید مسکن در پیش گرفته‌اند.

بیات‌منش با اشاره به روند صعودی قیمت زمین و مسکن در زنجان نسبت به استان‌های همجوار، اظهار می‌کند: اینکه قیمت زمین و مسکن در زنجان نسبت به استان‌های همجوار بالاتر است، موضوعی است که پایه و اساس آن به دو دهه پیش بازمی‌گردد و اگر در کل کشور آهنگ رشد قیمت زمین و مسکن صد درصد باشد، می‌توان گفت که این موضوع در زنجان بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته و نبود نظارت دقیق و کافی و نیز فعالیت خارج از وظایف ذاتی شرکت‌های تعاونی مسکن و بنگاه‌های معاملاتی و … بر این مشکلات دامن زده است.

سوداگری؛ پلکانی برای بالا رفتن قیمت زمین و مسکن

این روزها همه کارشناسان حوزه زمین و مسکن معتقدند که اگر بخواهیم مهم‌ترین عامل رشد فزاینده قیمت زمین و مسکن را نام ببریم، بی‌تردید سوداگری در این عرصه، رتبه اول را به خود اختصاص خواهد داد، موضوعی که فرماندار شهرستان زنجان نیز آن را قبول داشته و می‌گوید: برخی از فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه مسکن به صورت خرید فیش بوده که عمده این زمین‌ها نیز مربوط به خارج از محدوده شهری زنجان است.

رضا عسگری می‌افزاید: این قبیل شرکت‌های تعاونی مسکن برای اینکه بتوانند رضایت افرادی را که سرمایه خود را در حوزه مسکن و در اختیار این تعاونی‌ها قرار داده‌اند، جلب کنند، فیش‌های صادر شده را در قالب خرید و فروش‌های غیررسمی و غیرقانونی افزایش داده‌اند.

وی تصریح می‌کند: امروز ما شاهد این موضوع هستیم که تعدادی از مردم به نوعی با این فیش‌ها در حال کسب درآمد هستند، فارغ از اینکه برخی از دلالان حوزه مسکن نیز این فیش‌ها را دریافت کرده و در برخی مقاطع که شاهد رکود ملک در کشور هستیم، با تحرکات کاذب اقدام به افزایش قیمت فیش‌ها و فروش آن می‌کنند.

فرماندار زنجان می گوید: بسیاری از کسانی که این‌گونه فیش‌ها را در اختیار دارند، جزو افرادی هستند که شاید نیازی به مسکن نداشته و به نوعی با فیش‌هایی که در اختیار دارند، اقدام به سوداگری می‌کنند.

مسکن، سرمنزل مقصود سرمایه‌گذاران در شهر زنجان

آمار حاکی از آن است که در کشور و در هر ثانیه ۸ میلیون تومان نقدینگی تولید شده و با نگاهی به یکی از مناطق شهر زنجان به نام شهرک کارمندان، درمی‌یابیم که این منطقه به سرمنزل مقصود سرمایه‌گذاران بخش مسکن تبدیل شده و گفته‌های رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر زنجان نیز حاکی از آن است که نبود تعریف کاربردی از محل سرمایه‌گذاری باعث سوق یافتن سرمایه‌های راکد مردم به سمت مسکن شده است.

سرور رحیما زنجانی با بیان اینکه منطقه شهرک کارمندان شهر زنجان، منطقه‌ای محدود بوده و این محدودیت نیز به دنبال خود انحصار می‌آورد، می‌گوید: انحصار به وجود آمده باعث ایجاد رقابت و در نتیجه افزایش قیمت‌ها خواهد شد.

وی می‌افزاید: سرمایه‌گذاران با توجه به حجم نقدینگی که دارند، به دنبال محلی برای سرمایه‌گذاری هستند و به همین خاطر حوزه مسکن زنجان را بهترین بخش برای سرمایه‌گذاری می‌دانند.

طالقانی جنوبی؛ نقطه آغازین گرانی مسکن در ابهر

ابهر به عنوان دومین شهر بزرگ استان و نیز یکی از شهرهای صنعتی این منطقه از گزند سوداگری حوزه مسکن در امان نبوده و به گفته رئیس شورای اسلامی این شهر، قیمت مسکن در ابهر نسبت به چند سال قبل افزایش چشم‌گیر و فاحشی داشته، به طوری که رئیس شورای اسلامی شهر ابهر در این خصوص می‌گوید: عوامل زیادی در به وجود آمدن چنین روند صعودی در قیمت زمین و مسکن نقش داشته است.

سیدنعمت‌الله نجیب‌حسینی با تاکید بر اینکه قیمت فعلی زمین و مسکن به هیچ وجه قیمت واقعی نبوده و قیمت‌ها کاذب است، عنوان می‌کند: مسکن مهری که در ابتدای امر بسیار ارزان در اختیار نیازمندان واقعی حوزه مسکن قرار می‌گرفت، امروز نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود که بی‌تردید اگر این قیمت در همان زمان آغاز ساخت و ساز مسکن مهر اعمال می‌شد، قشر عظیمی از مردم نمی توانستند صاحبخانه شوند.

هیدج رنج کمبود زمین کاربری مسکونی را به دوش می‌کشد

از شهر بزرگ ابهر به یکی از شهرهای کوچک استان زنجان می‌رویم. هیدج که از دیرباز نام خود را با حکیم هیدجی عجین کرده، این روزها قادر نیست نسخه حکیمانه برای دغدغه مسکن بپیچد؛ چرا که نایب رئیس شورای اسلامی شهر هیدج نیز معتقد است که یکی از مهم‌ترین دلایل روند صعودی قیمت زمین و مسکن در این شهر، به مسائلی چون محدوده و حریم شهری و نیز طرح تفصیلی که در سال ۹۲ ابلاغ شده است، برمی‌گردد.

عباس عسگری با یادآوری اینکه طرح جامع تفصیلی هیدج ۲۶۹ هکتار را شامل می‌شود، می‌گوید: از این میزان محدوده، متاسفانه فقط ۱۰۰ هکتار دارای کاربری مسکونی است که از این میزان نیز پراکندگی جمعیت به گونه‌ای است که در یک منطقه شاهد تراکم ۱۰۰ نفری و در برخی از مناطق شهر هیدج نیز تراکم ۸ نفری را داریم، این در حالی است که به طور متوسط ۴۷ نفر در هر هکتار در این شهر زندگی می‌کنند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر هیدج با اشاره به اینکه افزایش بی‌رویه قیمت زمین و مسکن از سال ۹۰ آغاز و از اوایل سال ۹۷ شیب افزایش قیمت‌ها در این حوزه تندتر شد، خاطرنشان می‌کند: سال ۸۷ یک قواره زمین در هیدج در حدود ۲۰ میلیون تومان معامله می‌شد که قیمت همین قواره زمین امروز به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.

برخی‌ها با تحت فشار گذاشتن مدیران و مسئولان حوزه مسکن استان و یا بده و بستان با برخی صاحبان قدرت و سیاسیون برای تهدید و تطمیع مدیران حوزه مسکن، سعی در رسیدن به اهداف خود دارند تا زمین‌های خارج از محدوه خود را وارد حریم شهری کرده و تغییر کاربری دهند و یا زمین‌های فاقد ارزش را به قیمت‌های کلان بفروشند. و همین اقدامات آششفتگی در حوزه مسکن را موجب شده است.

مهر

برچسب ها:

زنجان ،مسکن ،زمین 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman