فرماندار خواف:

100 واحد مسکونی دچار خسارت شده اند

100 واحد مسکونی دچار خسارت شده اند
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۵۱ | ۱۳۹۸/۱۰/۱۴

فرماندار خواف گفت: زلزله ۵.۸ ریشتری پنجشنبه هفته گذشته به یکصد واحد مسکونی مناطق روستایی به ویژه بخش سنگان این شهرستان خسارت وارد کرد.
به گزارش اخبار ساختمان، حسین سنجرانی افزود: درپی وقوع این زمین لرزه تیم‌های ارزیابی خسارت بنیاد مسکن و هلال احمر به مناطق روستایی بخش سنگان و مناطق اطراف اعزام شده و ۲۰۰ واحد را مورد ارزیابی دقیق قرار دادند که از این تعداد ۱۰۰ واحد دچار خسارت تشخیص داده شده‌اند.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۶ هزار واحد مسکونی فرسوده در مناطق شهری و روستایی شهرستان خواف در مرحله نخست مجوز مقاوم سازی ۶۰۰ واحد صادر شده که برای هر واحد مسکونی ۲۵۰ میلیون ریال به صورت کمک بلاعوض و ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات با بهره پنج درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی از مالکان واحدهای فرسوده مناطق روستایی این شهرستان خواست با بهره‌گیری از تسهیلات و کمک‌های بلاعوض بنیاد مسکن و سایر بخش‌های مربوطه نسبت به مقاومت سازی واحدهای خود اقدام کنند.

سنجرانی گفت: با توجه به موقعیت خاص و زلزله خیر بودن خواف و قرار داشتن آن بر روی گسل درونه مردم مناطق شهری و روستایی این شهرستان باید نسبت به مقاوم سازی واحدهای خود، استحکام سازی و رعایت موارد ایمنی در ساخت و سازها اهتمام ورزند.

وی افزود: ۳۰ روستای بخش‌های مختلف شهرستان خواف از جمله روستاهای چاه زول، مژن آباد، نیازآباد، بهدادین، کاریون و حسین آباد در بخش سنگان به صورت کامل پالایش و ارزیابی شده‌اند که تلفات جانی از این زمین لرزه در آنها گزارش نشده و بیشتر خسارت‌ها به صورت جزئی به واحدهای مسکونی و واحدهای نگهداری دام بوده است.

وی ادامه داد: پنج تیم امداد و نجات از استان خراسان رضوی به همراه ۲ تیم از استان خراسان جنوبی به منطقه وقوع زلزله و مناطق اطراف اعزام شدند و ۳۰ مکان اضطراری در این شهرستان به همراه تجهیزات مناسب برای اسکان مردم و روستاییان در معرض خطر در نظر گرفته شد.

فرماندار خواف گفت: به دهیاری‌ها و بخشداری‌های این شهرستان ابلاغ شده است که از اسکان روستاییانی که منازل آنها بر اثر زمین لرزه ترک برداشته در این واحدها جلوگیری کرده و آنها را در اماکن اضطراری در نظر گرفته شده اسکان دهند.

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۸ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت هفت و ۵۹ دقیقه روز پنجشنبه ۱۲ دی ماه امسال بخش سنگان در جنوب استان خراسان رضوی و در محدوده مرزی استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی را لرزاند.

کانون مرکزی این زلزله ۴۱ کیلومتری سنگان و ۴۷ کیلومتری نشتیفان شهرستان خواف در جنوب استان خراسان رضوی و ۵۶ کیلومتری حاجی‌آباد در شمال استان خراسان جنوبی ثبت شده است.

این زمین لرزه که در شهرستان‌های اطراف و شهر هرات کشور افغانستان نیز احساس شد تاکنون ۲۲ پس لرزه به دنبال داشت که بزرگترین آن ۴.۶ ریشتر بود که در ساعت ۱۳ و ۳۳ دقیقه روز پنجشنبه ثبت شد.

زمین‌لرزه یاد شده به برخی واحدهای مسکونی و اماکن نگهداری دام در هشت روستای بخش سنگان شهرستان مرزی خواف خساراتی وارد کرد.

مرکز شهرستان ۱۴۰ هزار نفری خواف در ۲۶۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

ایرنا

برچسب ها:

زلزله ،خواف ،ساختمان 
نظرات کاربران
security code
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman