بررسی وضعیت مناطق زلزله زده خواف

بررسی وضعیت مناطق زلزله زده خواف
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۵۰ | ۱۳۹۸/۱۰/۱۴

زلزله ای به بزرگی ۵.۸ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۷.۵۹ دقیقه روز پنج شنبه بخش سنگان در جنوب استان خراسان رضوی و در محدوده مرزی استانهای خراسان و خراسان جنوبی را لرزاند.
به گزارش اخبار ساختمان، کانون مرکزی این زلزله ۴۱ کیلومتری سنگان و ۴۷ کیلومتری نشتیفان شهرستان خواف در جنوب استان خراسان رضوی و ۵۶ کیلومتری حاجی‌آباد در شمال استان خراسان جنوبی ثبت شده است و در شهرستانهای اطراف و هرات کشور افغانستان هم احساس شد.

این زمین لرزه تاکنون ۲۱ پس لرزه به دنبال داشت که بزرگترین آن ۴.۶ ریشتر بود که در ساعت ۱۳.۳۳ دقیقه روز پنجشنبه ثبت شد.

زمین‌لرزه ۵.۸ ریشتر صبح دیروز به برخی واحدهای مسکونی و نیز اماکن نگهداری دام در سطح هشت روستای بخش سنگان شهرستان مرزی خواف واقع در جنوب استان خراسان رضوی خساراتی وارد کرد.

طبق گفته مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی و فرماندار خواف این خسارتها جزئی و غیر جانی بوده و بیشتر از روستاهای مرزی چاه زول و نهور و مژن آباد، حسین آباد و بهدادین گزارش شده است.

چادر نیاز اصلی مردم روستاهای آسیب دیده

رییس شورای اسلامی روستای نهور که در نزدیکی کانون زلزله قرار داشت گفت: زمین لرزه تلفات جانی به دنبال نداشته است اما منجر به ورود خسارتهایی به برخی از واحدهای مسکونی و تعدادی واحدهای نگهداری دام شده است از جمله واحدهایی که به صورت خشتی و گلی بودند.

امید صفری افزود: مردم روستا به دنبال وقوع زلزله و چندین پس لرزه های آن ترسیده شده و بیشتر در خیابانها و معابر عمومی روستا حضور دارند و به دلیل خسارتهای احتمالی از ورود به منازل که بر اثر زلزله ترک برداشته خودداری می کنند.

وی ادامه داد: تنها یک چادر ۷۰ متری برای اسکان روستاییان پیش بینی شده که جوابگوی نیاز نیست و حسینیه و مدرسه روستا هم هم بدین منظور در نظر گرفته شده که به دلیل کمبود وسایل گرمایشی از موقعیت مناسب برای اسکان برخوردار نیستند.

او خواستار تامین چادرهای بیشتر برای اسکان اضطراری مردم روستا تا زمان مرمت واحدهای مسکونی شان و سرعت بخشی در مرمت واحدهای آسیب دیده شد.

دهیار روستای چاه زول بخش سنگان خواف گفت: زلزله صبح پنج شنبه در این بخش خسارتهای جانی به دنبال نداشته و فقط یکی از اهلی روستا در زمان خروج سریع از واحد مسکونی خود مصدوم شده است.

هادی غضنفری افزود: این زمین لرزه به تعدادی از واحدهای مسکونی و بیشتر واحدهایی که خشت و گلی هستند خسارتهای جزئی در حد ترک خوردگی وارد کرد و ۲۵ واحد نگهداری دام نیز تخریب شدند.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه زلزله در زمانی که بیشتر دامها برای چرا به صحرا برده شده بودند رخ داده است وقوع این حادثه تلفات زیادی برای دامها به دنبال نداشته است و تنها ۱۲ راس دام در روستا تلف شدند.

دهیار روستای چاه زول بخش سنگان خواف گفت: تعدادی از واحدهای اسکان اضطراری در مدرسه و مسجد به همراه ۱۵ چادر برای اسکان روستاییان پیش بینی شده است اما تعداد چادرها جوابگوی نیاز نیست و باید افزایش یابد.

غضنفری افزود: از ساعتهای نخست وقوع زلزله، مسوولان ذیربط شامل مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی، مدیر عامل هلال احمر و گروههای امداد رسان از استان خراسان رضوی و فرماندار و جمعی از مسوولان خواف با حضور در منطقه زلزله زده از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات قرار گرفتند و هم اکنون وضعیت پایداری در منطقه وجود دارد.

دهیار روستای مژن آباد خواف هم گفت: وقوع زمین لرزه تلفاتجانی در منطقه به دنبال نداشته و تنها منجر به خسارت مالی به تعدادی از واحدهای مسکونی و نگهداری دام شد که به صورت خشتی و گلی ساخته شده بودند.

عصمت الله تیموری افزود: هم اکنون وضعیت در روستا عادی است و تعدادی از روستاییان که منازلشان آسیب دیده است در چادر یا مسجد و مدرسه روستا اسکان داده شده اند.

فرماندار خواف هم گفت: زمین لرزه ۵.۸ ریشتری در بخش سنگان این شهرستان تلفات جانی به دنبال نداشته است.

حسین سنجرانی افزود: ۳۰ روستای بخشهای مختلف شهرستان خواف و از جمله چاه زول، مژن آباد، نیازآباد، بهدادین، کاریون و حسین آباد به صورت کامل پالایش و ارزیابی شده اند و تاکنون تلفات جانی از این زمین لرزه گزارش نشده و بیشتر خسارتها به صورت جزئی به واحدهای مسکونی و واحدهای نگهداری دام وارد شده است.

وی ادامه داد: پنج تیم امداد و نجات از استان خراسان رضوی به منطقه وقوع زلزله و مناطق اطراف اعزام شده اند و دو تیم از استان خراسان جنوبی هم در آمادگی کامل هستند و در صورت لزوم، خدمات لازم را انجام می دهند.

وی گفت: با توجه به ادامه پس لرزه های زلزله اخیر در بخش سنگان خواف ۳۰ مکان اضطراری در بخشهای مختلف این شهرستان و از جمله بخش سنگان به همراه تجهیزات مناسب برای اسکان مردم و روستاییان در معرض خطر در نظر گرفته شد و به دهیاریها و بخشداریهای شهرستان خواف و از جمله بخش سنگان ابلاغ شده است که از اسکان روستاییانی که منازل آنها بر اثر زمین لرزه ترک برداشته در این واحدها جلوگیری کرده و آنها را در اماکن اضطراری اسکان دهند.

فرماندار خواف گفت: ارزیابی خسارت توسط گروههای مربوطه و برآورد دقیق واحدهای مسکونی خسارت دیده در دست انجام است و بنیاد مسکن بعد از برآورد دقیق خسارتها پرداخت تسهیلات به واحدهای خسارت دیده را آغاز می کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز گفت: پنج گروه ارزیاب امداد و نجات جمعیت هلال احمر به منطقه زلزله‌زده شهرستان خواف در جنوب این استان اعزام و فعال شده‌اند.

سیدمجتبی احمدی افزود: این تیم‌ها شامل دو تیم از شهرستان خواف و سه تیم از شهرستان‌های تایباد و تربت‌جام هستندکه با هدف ارزیابی میزان خسارات، برآورد نیازها و ضرورت‌های امدادی و انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور کاهش آسیب ناشی از وقوع زلزله به این مناطق اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: تمام تیم‌های امداد و نجات شهرستان‌های مجاور خواف و تیم امداد هوایی هلال احمر خراسان رضوی نیز به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

مرکز شهرستان ۱۴۰ هزار نفری خواف در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

این شهرستان مرکب از چهار بخش مرکزی، سنگان، جلگه زوزن و سلامی است و ۹۶ روستا دارد که ۶۵ هزار نفر از جمعیت خواف ساکن این روستاها هستند.

ایرنا

برچسب ها:

زلزله ،خواف ،ساختمان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman