ضرر هنگفت ایران از صادرات فولاد به کشور همسایه

ضرر هنگفت ایران از صادرات فولاد به کشور همسایه
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۰ | ۱۴۰۲/۱۲/۱۷

با اعلام عوارض 30 درصدی واردات فولاد ایران از سوی یک کشور همسایه، صنعت فولاد ایران ماهانه تیرآهن و میلگرد خود را 1000 میلیارد تومان زیر قیمت به این کشور صادر می کند.

به گزارش اخبار ساختمان، کارخانه های فولاد ایران، میلگرد و تیرآهن را گران تر از قیمت جهانی به مردم می فروشند اما این محصول را 30 درصد زیر قیمت به یکی از کشورهای همسایه صادر می کنند.

فروش زیر قیمت میلگرد و تیرآهن سبب شده تا ماهانه 1000 میلیارد تومان خسارت به کشور وارد شود. با این پول می شود، هر 30 روز 30 مدرسه مجهز را به طور کامل ساخت و در اختیار دانش آموزان قرار داد.

ساخت سرپناه برای مردم فاقد مسکن عمده ترین محل استفاده تیرآهن و میلگرد در ایران است.

از فروش زیر قیمت فولاد ایران به کشورهای خارجی هشت ماه می گذرد. یک عضو هیئت مدیره انجمن نوردکاران فولاد دلیل صادرات زیر قیمت را «وضع عوارض 30 درصدی یک کشور همسایه» عنوان کرده است.

کشورهای مقصد صادرات فولاد ایران، عوارض را با هدف توقف صادرات محصولات ایرانی برای حمایت از تولیدکنندگان خود اعمال می کنند، با این حال کارخانه های ایرانی همچنان به صادرات ادامه داده‌ و از زمان اعمال عوارض تا دی 1402، 1.5 میلیون تن تیرآهن و میلگرد صادر کرده اند.

نیروی کار، محصول اولیه و انرژی ارزان در ایران سبب شده تا هزینه تولید فولاد در کشور پایین تر از سایر صادرکنندگان فولاد باشد و همین مسئله عامل تداوم صادرات با وجود عوارض سنگین صادرات است.

مدیرعامل یک شرکت فولادی امین ابراهیمی خواستار ورود دولت برای حل موانع صادرات فولاد از جمله سیاست های چندگانه در حوزه تسعیر نرخ ارز و بحث رعایت کف عرضه ها در بورس کالا شده و معتقد است که صنعت فولاد در حوزه صادرات تقریبا سالیانه نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار پتانسیل ارزآوری دارد.

در مقابل، استاد دانشگاه دانیال آل‌هاشم صادرات فولاد در ایران را به معنای حراج کردن منابع ملی می داند و می گوید که ای کاش سود صادرات فولاد به جیب اقتصاد کشور می رفت، در حال حاضر با وضع عوارض توسط کشورهای مقصد صادرات، یارانه های سنگین متعلق به همه مردم ایران به جیب کشورهای همسایه می رود.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی راه افزایش عایدی اقتصاد ایران از صنایع را حذف یارانه انرژی برای صنایع انرژی‌بر دانسته تا از حراج منابع ملی در قالب یارانه به نفع کشورهای دیگر جلوگیری شود.

دولت نیز در قالب ماده 3 قانون مانع زدایی از صنعت برق وظیفه دارد تا نسبت به اصلاح تعرفه انرژی این صنایع اقدام کرده و علاوه بر جلوگیری از ضرر به اقتصاد کشور، زمینه افزایش بهره وری صنایع را فراهم کند.

دولت بهار


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman