استفاده از مش الیاف شیشه ممنوع نشده است

استفاده از مش الیاف شیشه ممنوع نشده است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۱ | ۱۴۰۲/۱۰/۲۵

استفاده از مش الیاف شیشه ممنوع نشده است و فقط برای دیوارهای پیرامونی از تاریخ 30 آبان ماه سال جاری (1402) به بعد ممنوع است و برای پروژه هایی که قبل از این تاریخ اجرا شده اند هیچگونه مشکلی وجود ندارد و همچنین استفاده از این الیاف برای دیوارهای داخلی در حال حاضر نیز بلامانع است.

به گزارش اخبار ساختمان، شرکت والمش در تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۲ در خصوص نامه مورخ ۱۴۰۲/۰۹/۲۵ مرکز تحقیقات با موضوع کاربرد مش الیاف شیشه در مهار دیوارهای پیرامونی بیانیه رسمی صادر کرد که مشروح آن در ادامه آمده است:

بهره گیری از فناوری های نوین در فرایند ساخت و ساز افزون بر ارتقای بهره وری در این صنعت راهبردی، موجبات بهبود سطوح ایمنی در برابر انواع مخاطرات به ویژه زلزله می شود. معرفی فناوری ملات های مسلح شده با منسوج در استاندارد ۲۸۰۰ نیز در زمره این فناوری ها قابل طبقه بندی است، تلاش های فراوانی برای توسعه فنی این فناوری بر مبنای مستندات معتبر بین المللی (مانند ACI549) صورت پذیرفته و رعایت دقیق ضوابط استاندارد ۲۸۰۰ و همچنین ضابطه ۷۱۴ سازمان برنامه و بودجه در کانون توجه والمش بوده است.

والمش از ابتدای آغاز فعالیت خود به موضوع استانداردسازی و کسب تاییدیه یا گواهینامه فنی واقف بوده و تاکنون چندین درخواست رسمی برای اخذ تاییدیه های لازم به مرکز تحقیقات مسکن ارایه نموده است که متاسفانه درخواست های ارایه شده به نهاد مورد اشاره همچنان بی پاسخ مانده است.

نکته تاسف بارتر آنکه به موازات استقبال جامعه ساخت و ساز از این فناوری، به دلیل نبود هیچ گونه ساختاری برای ارایه تاییدیه فنی از سوی نهاد تنظیم گر، حجمی گسترده از کالاهای تقلبی و بی کیفیت وارد بازار شد. این موضوع موجب نگرانی به حق بسیاری از دلسوزان شده است و ترک فعل نهاد تنظیم گر را مورد انتقاد قرار داده اند.

باری در تاریخ ۱۴۰۲/۹/۲۵ نامه ای از سوی مرکز محترم تحقیقات به شماره ۱۹۲۱۱-۱-۰۲ خطاب به دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان صادر شده است که موید اراده آن مرکز محترم برای تهیه ساز و کار اعطای گواهینامه فنی است. یقینا با صدور گواهینامه فنی و تهیه سایر اسناد پشتیبان مورد اشاره می توان به ساماندهی این موضوع امیدوار بود.

در نامه مزبور، استفاده از این فناوری تا زمان اعطای گواهینامه فنی به شرکت های ذی صلاح صرفا برای دیوارهای داخلی مجاز اعلان شده است. وجود طیف گسترده ای از کالاهای بی کیفیت و تقلبی اعم از الیاف شیشه و پلاسترهای مربوطه در بازار، عامل اصلی نگرانی مرکز محترم تحقیقات بوده و دلیل اتخاذ این تصمیم بوده است.

در پایان اشعار می دارد، والمش به تمامی ضوابط و قوانین صادره از مراجع قانونی تمکین خواهد نمود. لذا از تاریخ حاضر تا زمان اخذ گواهینامه فنی صرفا برای دیوارهای داخلی از فناوری ملات های مسلح شده به منسوج بهره گرفته و برای مهار دیوارهای پیرامونی از روش های تلفیقی مجاز استفاده خواهد نمود. ضمنا از تاریخ حاضر تلاش خود را برای اخذ گواهینامه فنی معتبر و متکی به ضوابط شناخته شده بین المللی این رویکرد مضاعف خواهیم کرد.

ایمان داریم خلاقیت و نوآوری یکی از پیش شرط های اصلی در اشتغال آفرینی و توسعه بهره وری در صنعت کلیدی ساخت و ساز است. از سوی دیگر، داستان صدور بخشنامه های یکباره و متناقض دولتی را از زبان فعالین اقتصادی مختلف بارها شنیده ایم. با وجود همه این ناملایمتی ها بنایی برای عقب نشینی و ناامیدی نداریم.

همچنین خانم دکتر زرگران عضو كمیه تألیف پیوست 6 درباره علت نامه ابلاغ شده برای ممنوعیت اجرای الیاف مش در دیوارهای پیرامونی گفت: روش ارائه شده در استاندارد 2800 مشکلی ندارد و می توان مش الیاف را با رعایت ضوابط استاندارد 2800 در ساختمان اجرا کرد.

وی ادامه داد: مشكل اصلى اما سو استفاده برخى شركت ها و عدم استفاده از الیاف مقاوم به قلیا در محیط سیمانی است و اینکه طراحی مش باید بر اساس ضوابط فصل دوازدهم نشریه 714 باشد اما برخی افراد به روش های غیر استاندارد محاسبه کرده و اجرا كرده اند و متاسفانه بعضا نظام مهندسی هم کنترلی بر محاسبات و اجرا نداشته است و صحت و سقم محاسبات را کنترل نکرده است لذا مركز تصمیم گرفته است مدارک پشتیبان برای جلوگیری از سو استفاده را منتشر کند و تا آن زمان استفاده از مش الیاف برای مواردی که باید در محیط سیمانی اجرا شود ممنوع شود.

همچنین ذکر این مطلب ضروری است که بر اساس این نامه استفاده از مش الیاف شیشه ممنوع نشده است و فقط برای دیوارهای پیرامونی از تاریخ 30 آبان ماه سال جاری (1402) به بعد ممنوع است و برای پروژه هایی که قبل از این تاریخ اجرا شده اند هیچگونه مشکلی وجود ندارد و همچنین استفاده از این الیاف برای دیوارهای داخلی در حال حاضر نیز بلامانع است.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman