علائم خرابی منبع انبساط پکیج چیست؟

علائم خرابی منبع انبساط پکیج چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۴۲ | ۱۴۰۲/۱۰/۲۵

منبع انبساط یکی از کاربردی ترین قطعات در پکیج است که وظیفه ثابت نگه داشتن فشار آب را بر عهده دارد. گاهی این قطعه دچار مشکل می شود و عملکرد سیستم گرمایشی را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش اخبار ساختمان، منبع انبساط یکی از کاربردی ترین قطعات در پکیج است که وظیفه ثابت نگه داشتن فشار آب را بر عهده دارد. گاهی این قطعه دچار مشکل می شود و عملکرد سیستم گرمایشی را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم خرابی منبع انبساط پکیج چیست؟ افزایش فشار بیش از حد در پکیج یا افت ناگهانی فشار آن از نشانه های خرابی این قطعه هستند که با از کار افتادن سوزن هوای مخزن و دیافراگم پکیج همراه خواهد بود. در این مواقع هر چه سریع تر با سرویسکار پکیج در مشهد یا شهر خود تماس بگیرید تا جهت عیب یابی، تعمیر یا تعویض قطعه مراجعه نمایند.


از آنجا که این ابزار، فشار داخل سیستم را کنترل می کند، نقش بسیار مهمی دارد و در صورت کوچکترین آسیب، باید هر چه سریعتر برای عیب یابی و رفع مشکل آن اقدام کنید. البته برای تعمیر منبع انبساط باید به مدل پکیج نیز دقت کنید، چون بخش های داخلی در پکیج هایی با برند و مدل های مختلف، با یکدیگر فرق می کنند. پس جهت دریافت خدمات بهتر است با بهترین سرویسکار ایران رادیاتور در مشهد یا نمایندگی های رسمی پکیج مورد نظرتان تماس بگیرید.
 

منبع انبساط پکیج چیست؟

 

منبع انبساط پکیج چیست؟


برای بررسی علائم خرابی منبع انبساط در مرحله اول باید درباره این منبع و عملکرد آن بدانید. منبع انبساط به صورت گرد، استوانه ای و مستطیل تولید می شود و وظیفه بسیار مهمی را بر دوش دارد. در واقع با بالارفتن دما، حجم آب نیز در پکیج ها بیشتر خواهد شد و به دلیل ثابت بودن فضای داخلی پکیج ها، در صورت افزایش دما، فشار نیز افزایش پیدا می کند. اینجاست که منبع انبساط وارد عمل شده و از افزایش بیش از اندازه فشار جلوگیری خواهد کرد. در واقع این منبع به واسطه بالشتک هایی هوایی با جبران افزایش فشار پکیج ها به کمک عملکرد مطلوب آنها می آید.


منبع انبساط در 2 نوع باز و بسته تولید می شوند و هدف اصلی استفاده از آنها از بین بردن نوسان ها در پکیج هاست. در واقع هر گونه نوسان و افزایش دمای آب منجر به آسیب به سایر قطعه های پکیج ها می شود؛ از این رو از این منابع استفاده می کنند تا ایمنی و سلامت سایر قطعات حفظ شود.


منبع انبساط 2 وظیفه مهم و کاربردی را بر عهده دارند:

1.  جلوگیری از انفجار که می تواند به دلیل افزایش فشار آب رخ دهد
2.  جبران کمبود فشار آب
 

اصلی ترین علائم خرابی منبع انبساط پکیج چیست؟

 

اصلی ترین علائم خرابی منبع انبساط پکیج چیست؟

 

در اغلب مواقع در صورت خرابی این قطعه اتفاقاتی مثل افزایش فشار بیش از اندازه، افت فشار یا نوسان رخ می دهد که هر یک از آنها علائمی مهم برای از کار افتادن منبع هستند. به طور معمول نوسان ها توسط صفحه مانومتری روی پکیج قابل مشاهده هستند. همچنین اگر فشار بیش از اندازه بالا برود، عقربه نشانگر نیز بسیار بالا می رود و در نقطه مقابل در صورت افت نیز عقربه بسیار پایین می آید.
 

در بسیاری از مواقع در صورت افزایش فشار پکیج شیر اطمینان دستگاه فعال می شود و با نشتی دمای آن را تا میزان قابل توجه ای کاهش می دهد که در نهایت این اتفاق منجر به خاموش شدن کامل پکیج خواهد شد. اگر این اتفاق به طور مداوم رخ داد، یعنی مشکلی در منبع انبساط به وجود آمده که هر چه سریعتر برای حل آن باید اقدام کنید؛ البته بررسی و رفع مشکل کاملاً تخصصی است و در اغلب مواقع از عهده تکنسین های حرفه ای و نیروی کار ماهر بر می آید.
 

در ادامه برخی دیگر از مهمترین علائم خرابی منبع انبساط پکیج را لیست می کنیم:


*  از کار افتادن سوزن هوای مخزن
*  از کار افتادن دیافراگم پکیج
*  بالون داخل مخزن
*  ایجاد سوراخ یا تغییراتی در حالت ظاهری منبع انبساط
 

بررسی دلایل خرابی منبع انبساط پکیج

 

بررسی دلایل خرابی منبع انبساط پکیج

 

به چه دلیل منبع انبساط پکیج خراب می شود؟ این اتفاق دلایل مختلفی دارد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم:
 

گرفتگی شیلنگ رابط
 

در بسیاری از مواقع شیلنگ رابط دستگاه می گیرد که این مشکل به راحتی با برخی علائم قابل تشخیص است و امکان رفع آن وجود دارد. در صورتی که این اتفاق افتاد، کافیست ابتدا شیلنگ را جدا کرده و به واسطه اسیدهای ضعیف مثل جوهر نمک اقدام به تمیزکاری آن کنید. با همین راهکار ساده مشکل برطرف خواهد شد.


در برخی مواقع شاید منبع نشتی در محل اتصال لوله وجود داشته باشید که در اینجا به احتمال زیاد مهره شل شده یا مشکلی مثل اورینگ رخ داده است.


خالی شدن باد منبع انبساط


در برخی مواقع نیز دلیل از کار افتادن منبع خالی شدن باد است که این مشکل نیز به راحتی برطرف می شود. معمولاً از منابع سالم باد خارج نمی شود یا باد کمی خارج شده و این مسئله مشکل آفرین نیست. اگر متوجه شدید که باد در منبع وجود ندارد، ابتدا آب ورودی به این وسیله را ببندید و شیرپرکن را باز کنید. دریچه آب گرم را نیز باید باز کرده تا تمام آب داخل مخزن تخلیه شود.
 

با قرار گرفتن بخش بالای پکیج در حالت انبساط، با استفاده از پکیج فشار یا پمپ های معمولی باید منبع انبساط را باد کنید.


نحوه تست منبع انبساط


برای اینکه مطمئن شوید آیا این قطعه دچار آسیب شده یا نه، باید برخی بررسی های لازم را بر روی آن انجام دهید. برای انجام این کار ابتدا باید لوله رابطه متصل به مدار گرمایش باز کرده و سپس به واسطه پیچ گوشتی به سوزن شیر منبع فشار وارد کنید. در صورت خارج شدن هوا از این قطعه یعنی کاملاً سالم بوده و هیچ مشکلی در آن وجود ندارد. اما در صورتی که به شیر منبع فشار وارد کردید و آب از آن خارج شد، یعنی منبع خراب است و هر چه سریعتر باید مشکل به وجود آمده رفع شود.


در صورتی که مسیر منبع مسدود یا آب زیر آن منبسط شده باشد، قطعات قابل تعمیر هستند؛ اما در صورتی که مشکل به دلیل عوامل داخلی رخ داد، به جای تعمیر باید اقدام به تعویض قطعات کنید.


به طور کلی در بسیاری از مواقع تعمیر کردن قطعه های منبع توجیه اقتصادی ندارد و منجر به صرف هزینه های زیاد می شود؛ از این رو بسیاری از کارشناس ها توصیه می کنند تا در صورت خرابی قطعه ها را تعویض کنید و جلوی مشکلات را به طور کامل بگیرید.


نتیجه گیری
 

نشانه های خرابی منبع انبساط پکیج چیست؟ اگر سیستم گرمایشی منزل یا محل کار شما با افت یا افزایش ناگهانی فشار مواجه می شود، به احتمال زیاد باید علت را در عملکرد منبع انبساط آن جستجو کنید. خرابی این قطعه می تواند به دلایلی مثل گرفتگی شیلنگ رابط، سوراخ شدن منبع یا از کار افتادن سوزن هوای آن اتفاق بیافتد. به دلیل نقش مهمی که منبع انبساط پکیج در جلوگیری از انفجار و کنترل فشار آب بر عهده دارد، در صورت مشاهده این علائم حتما با نمایندگی پس از فروش یا سرویسکار ماهر https://khadamateiran.com تماس بگیرید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman