رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران توضیح داد:

علت کیفیت پایین ساخت و سازها در کشور چیست؟

علت کیفیت پایین ساخت و سازها در کشور چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۱۶ | ۱۴۰۲/۱۰/۲۰

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران گفت: دلایل مختلفی می تواند بر کیفیت ساخت و ساز اثرگذار باشد، در درجه اول می بایست ساخت و ساز را به افراد دارای صلاحیت واگذار کرد اما متاسفانه شاهد هستیم که این موضوع نظارت بر پروژه های ساختمانی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

به گزارش اخبار ساختمان، در حالیکه بازار مسکن از ضعف در حوزه عرضه واحدهای مسکونی به بازار مصرف رنج می برد اما در سطح کلانشهر تهران چالش ساختمان های نیمه کاره و رها شده تبدیل به یک چالش قدیمی شده است، علاوه بر این وجود پروژه های نیمه کاره برای شهر و شهروندان نیز مشکلاتی را ایجاد می کنند اما این در حالی است که به دلیل خلاهای قانونی موجود، امکان مداخله موثر مدیریت شهری برای ساماندهی این فضاها وجود ندارد. بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر در سطح شهر تهران ۱۲۹۵ پروژه ساختمانی نیمه کاره و رها شده وجود دارد که پیش بینی می شود با توجه به تورم بالای هزینه های ساخت، بر تعداد آن نیز افزوده شود.

ایرج رهبر در گفتگو با خبرنگار اخبار ساختمان درباره علت افزایش پروژه های مسکونی نیمه تمام در سطح شهر تهران گفت: یکی از دلایل این موضوع می تواند به علت مشکلات حقوقی و یا مشکلات فنی ایجاد شده است که در این موارد توسط شهرداری جلوی پیشرفت این پروژه ها گرفته می شود.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران در ادامه گفت: از طرفی درصد پایینی از این پروژه ها نیز می تواند به علت عدم تامین منابع مالی زمین گیر شده باشند. در حال حاضر بسیاری از سازندگان برای تکمیل پروژه های خود با پیش فروش واحدها نسبت به تامین مالی پروژه ها اقدام می کنند اما با توجه به رکود گسترده ای که در بازار مسکن به وجود آمده است و همچنین قیمت بالای مسکن، شاهد هستیم که فروش واحدهای تکمیل شده نیز به ندرت اتفاق می افتد و از اینرو امکان تامین مالی پروژه ها برای سازندگان وجود ندارد و این موضوع نیز بر افزایش پروژه های نیمه تمام تاثیرگذار بوده است.

وی درباره راهکارهای لازم برای افزایش قدرت خرید مسکن و یا کاهش قیمت ها در بازار مسکن، توضیح داد: در کشورهای پیشرفته این موضوعات با روش های مختلفی حل شده است و ما نیز می توانیم با تکیه بر این تجربیات نسبت به رفع این مشکلات اقدام کنیم، برای مثال در کشور آمریکا تسهیلات ارزان قیمت از ابتدای شروع پروژه به سازندگان مسکن ارائه می شود که می تواند بخش عمده ای از نیاز مالی پروژه ها را تامین کند و در حوزه خرید مسکن نیز به همین شکل است؛ بنابراین پرداخت تسهیلات بانکی مناسب با شرایط بازار مسکن یکی از روش هایی است که می تواند قدرت خرید متقاضیان را افزایش دهد.

رهبر ادامه داد: موضوع دیگر این است که در حوزه ساخت مسکن نیز می بایست تمهیداتی اندیشیده شود تا نهایت صرفه جویی در هزینه های ساخت انجام شود از اینرو دولت با ارائه طرح هایی نظیر مسکن مهر و طرح نهضت ملی مسکن که در آن به واسطه حذف قیمت زمین نسبت به کاهش هزینه های ساخت مسکن اقدام کرده است که اقشار کم درآمد از این طریق می توانند صاحب خانه شوند.



رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران در ادامه گفت: در حال حاضر تورم باعث شده است تا قیمت ها در بازار مسکن افزایش چشمگیری داشته باشد و از طرفی رشد قیمت مسکن منجر به ایجاد رکود در بازار مسکن شده است که این موضوع بازار ساخت و ساز نیز تحت تاثیر قرار داده است، بنابراین تا زمانی که تعادل بین قیمت مسکن و قدرت خرید متقاضیان برقرار نشود امکان رونق برای بازار مسکن وجود نخواهد داشت و به همین علت نیاز است که در دوران رکود بازار اقداماتی برای افزایش توان متقاضیان خرید مسکن اندیشیده شود تا از این طریق به رونق بازار مسکن کمک شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه علت کیفیت پایین ساخت و سازها در کشور چیست؟ گفت: دلایل مختلفی می تواند بر کیفیت ساخت و ساز اثرگذار باشد، در درجه اول می بایست ساخت و ساز را به افراد دارای صلاحیت واگذار کرد اما متاسفانه شاهد هستیم که این موضوع نظارت بر پروژه های ساختمانی چندان مورد توجه قرار نمی گیرد و می توان گفت یکی از دلایلی که منجر به کاهش عمر ساختمان ها می شود این است که به هر کسی اجازه ساخت و ساز داده می شود.

رهبر همچنین ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که افراد زیادی با رشته های غیرمرتبط به صنعت ساخت و ساز ورود می کنند و هنوز ضوابط و مقررات موجود نتوانسته است اقدام موثری در این حوزه انجام دهد، ممکن است بسیاری از افراد با عنوان سرمایه گذار به این صنعت ورود کنند اما می بایست بر اساس قانون تجارت، خرید خدمت مهندسی انجام دهند و لزوما باید امر ساخت و ساز را به سازندگان دارای صلاحیت و یا مهندسین ذیصلاح واگذار کنند تا ساخت و ساز به شکل اصولی انجام شود، اما باز هم شاهد هستیم که این موضوع جدی گرفته نمی شود و به نوعی بر کاهش کیفیت ساخت و سازها اثرگذار است.

وی با انتقاد از سیاست های دولت در حوزه واگذاری زمین به خانوارها و نوسازی بافت های فرسوده، گفت: از نظر ما سیاست هایی که باعث می شود تا موضوع ساخت و ساز در بافت های فرسوده به صاحبان ملک واگذار شود، غلط است چراکه باید در درجه اول در بافت های فرسوده طرح مناسب با منطقه مورد نظر طراحی شود و بر اساس پیش بینی ها و نیازهای مردم نسبت به نوسازی این بافت اقدام شود.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران همچنین گفت: به طور کلی سیاست های فعلی در امر ساخت و ساز و نوسازی بافت های فرسوده که باعث می شود افراد غیرحرفه ای اقدام به ساخت و ساز کنند درست نیست و می بایست از توانایی جامعه مهندسی نهایت استفاده لازم را ببرد تا در آینده شاهد افزایش کیفیت ساخت و سازها باشیم.

رهبر همچنین افزود: البته باید اذعان داشت که در برخی موارد به واسطه ارزش افزوده ای که برای ملک ایجاد می شود شاهد هستیم که ساختمان ها با تعداد طبقات پایین و عمر کم نیز به واسطه توجیه اقتصادی تخریب می شوند تا ساختمان های با تعداد طبقات بیشتر ساخته شوند که این موضوع را نمی توان به کیفیت ساخت و سازها و یا عمر پایین آنها نسبت داد.

وی همچنین درباره عقب ماندگی طرح نهضت ملی مسکن توضیح داد: بر اساس قانون جهش تولید مسکن دولت ملزم شده است تا سالانه یک میلیون مسکن بسازد اما در حال حاضر این طرح نسبت به برنامه زمانی خود عقب ماندگی دارد که این موضوع دلایل مختلفی دارد، دلیل اول آن است که ممکن است زمین به میزان لازم برای این طرح وجود نداشته باشد، دلیل دوم نیز ممکن است منابع مالی این طرح باشد اما باید گفت نمی تواند دلیل مناسبی برای عدم اجرای طرح باشد چراکه بخش خصوصی آمادگی خود را برای حمایت از دولت در حوزه تامین سرمایه اعلام کرده است و دولت می تواند از توان بخش خصوصی برای تامین سرمایه لازم برای این طرح استفاده کند.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان تهران ادامه داد: به طور کلی باید گفت مسئله اصلی که باعث عدم تحقق طرح نهضت ملی مسکن شده است این است که مدیریت اداری موجود در کشور نتوانسته نقش خود را به خوبی اعمال کند و می بایست تصدی گری در بخش مسکن را به بخش خصوصی واگذار کنند و دولت نیز باید خود را از این طرح جدا کند و نظارت خود را بر اجرای این طرح افزایش دهد.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman