کاربرد و نحوه اجرای تیرورق

کاربرد و نحوه اجرای تیرورق
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۴۴ | ۱۴۰۲/۰۶/۰۶

قیمت ورق سیاه به عنوان ماده اولیه در ساخت تیرورق می تواند در تعیین هزینه نهایی این محصول تاثیرگذار باشد، از همین رو فعالان حوزه ساخت وساز معمولا به این مسئله توجه می کنند.

به گزارش اخبار ساختمان،قیمت ورق سیاه به ­عنوان ماده اولیه در ساخت تیرورق می­ تواند در تعیین هزینه نهایی این محصول تاثیرگذار باشد، از همین رو فعالان حوزه ساخت­وساز معمولا به این مسئله توجه می­ کنند.
 

تیرورق که از 2 بخش به نام بال و قسمت میانی تحت عنوان جان ساخته می­ شود، نوعی مقطع فولادی است که از روش خاصی برای تولید آن استفاده می ­کنند و یکی از مصالح پرکاربرد در حوزه ساخت ­وساز به ­شمار می ­رود.
 

با تیرورق بیشتر آشنا شوید


به­ طور کلی طول تیرآهن­ هایی که به بازار عرضه می ­شوند، مطابق با استانداردهای مشخصی تولید خواهند شد که بر همین اساس قیمت تیرآهن را تعیین می­ کنند؛ اما در مواقعی امکان دارد که در یک پروژه ساخت­ وساز به ابعاد خاصی از این محصول نیاز باشد.


در همین راستا از ورق ­های فولادی برای ساخت تیرآهن ­هایی با ابعاد و اندازه مورد نظر استفاده می­ شود، که در این رابطه نیز لازم است استانداردهای خاصی مد نظر قرار گرفته شوند.


با توجه به این مسئله که با افزایش طول، مقدار مواد اولیه مصرفی افزایش پیدا می­ کند،سازندگان در صورت نیاز به ساخت تیرورق، در ابتدا باید قیمت انواع ورق سیاه را جهت تعیین هزینه نهایی محصول، حساب کنند.


با توجه به اینکه قیمت ورق سیاه متناسب با گرید و ضخامت به­ صورت روزانه دچار نوسان می ­شود، می­ توانید از طریق این لینک اطلاعات لازم درباره انواع ورق و قیمت آن‌ها را دریافت کنید.

بررسی اجزای مختلف تیرورق


زمانی که برای تحمل بارهای سنگین در یک سازه نیاز به استفاده از یک مقطع فولادی عمیق با سختی بالا باشد، در ابتدا باید با بررسی قیمت ورق سیاه، ماده اولیه مورد نیاز برای ساخت اجزای مختلف تیرورق خریداری شود.


شکل ظاهری تیرورق شبیه به تیرآهن­ های معمولی و به­ صورت حرف I است که توانایی تحمل نیروهای خمشی و برشی در سازه مورد نظر را دارد، این محصول فولادی از بخش ­های مختلف به شرح زیر تشکیل می­ شود:


*  جان (Web Plate): این بخش که با نام تیغه نیز معروف بوده باعث ایجاد فاصله میان بال­ های تیرورق می ­شود که این فاصله به­ طور معمول متغیر خواهد بود. ابعاد این قسمت از 8 میلی­متر به بالا است.
*  بال (Flanges Plate): در 2 طرف جان تیرورق، بال­ هایی قرار می­ گیرد که وظیفه اصلی آن‌ها تحمل بارهای کششی و فشاری است.
*  سخت­کننده (Stiffener): یکی دیگر از اجزایی که برای ساخت این نوع از مقاطع در نظر گرفته می­ شود، سخت­ کننده­ های عمودی و افقی هستند که کارایی اصلی آنها این است که نیروهای واردشده به جان را به بال­ ها منتقل کنند.

 

 

نحوه ساخت تیرورق چگونه است؟


مشخصه­ های مهمی که در زمان تولید تیرورق­ ها باید به آن‌ها توجه کرد، به­ کارگیری فولادی با مشخصات مناسب و همچنین انجام جوشکاری صحیح است، بر همین اساس در زمان بررسی قیمت ورق سیاه باید در ابتدا گرید مورد نیاز خود را مشخص کنید.
 

برای تولید تیرورق­ هایی با ابعاد و ضخامت مشخص، چند مرحله‌ی اصلی وجود دارد، که شامل موارد زیرمی‌شود:


*  با استفاده از دستگاه CNC قطعات مورد نیاز در اندازه­ های مشخص برش داده می ­شوند.
*  قطعات ورق ­ها با کمک جوشکاری زیر پودری به یکدیگر جوش داده می­ شوند.
*  تمام درزها بر روی مقطع فولادی باید با توجه به نوع طراحی، جوشکاری شوند.
*  عملیات بازرسی و کنترل جوش درزها انجام خواهد شد.
*  بعد از مونتاژ بال و جان باید به­ صورت دقیق فرایند جوش انجام شود.
*  در این مرحله، مونتاژ ستون اجرا خواهد شد.
*  تاب­گیری قطعات یکی دیگر از فرایندهای مورد نیاز برای ساخت تیرورق است که در این مرحله انجام می­ دهند.
*  در آخر نیز با تکمیل جوشکاری تیرورق، محصول نهایی آماده می­ شود.

 


در چه مواردی از تیرورق استفاده می­ شود؟


به­ طور کلی از تیرورق­ ها برای ساخت سازه­ های بزرگ که نیاز به تحمل بارهای خمشی و برشی دارند استفاده می شود، برخی از موارد کاربرد این محصول به شرح زیر است:

*  ازآنجایی­ که تیرورق­ ها قابلیت تحمل وزن بالایی را دارند، سال­ های زیادی است که از این محصول برای ساخت پل­ های جاده­ای و راه­ آهن استفاده می­ شود.
*  سالن­ های ورزشی و صنعتی با دهانه ­های بزرگ نیازمند استفاده از تیرورق هستند.
*  سوله ­های صنعتی که با استفاده از تیرآهن­ ها ساخته می ­شوند یکی دیگر از موارد کاربرد تیرورق هستند.
*  در زمانی که قصد ساخت برج و ساختمان­ هایی با ارتفاع زیاد را داشته باشید، به­ طور معمول انتخاب تیرورق بهترین گزینه خواهد بود.
*  جرثقیل­ های بزرگ نیز به­ عنوان یکی دیگر از موارد کاربرد این مقطع فولادی در نظر گرفته می شوند.


با توجه به این که این محصولات کاربردهای متنوعی دارند، تمامی کسانی که در حوزه ساخت­ وساز ساختمان هستند و و سروکارشان با سازه­ های عظیم فولادی واسکلت‌های فلزی است،  به بررسی قیمت روز تیرآهن می­ پردازند.
 

شما می­ توانید برای دستیابی به اطلاعات کامل درباره قیمت انواع تیرآهن­ ها به سایت فولادینو به نشانی https://fooladino.com/products/beam مراجعه کنید، علاوه­ بر آن تولیدکنندگانی که به ­دنبال بررسی روزانه قیمت ورق سیاه هستند می­ توانند از این سایت معتبر کمک بگیرند.
 

مزایای استفاده از تیرورق چیست؟


بدون شک دلایل مختلفی وجود دارد که باعث استفاده گسترده از تیرورق در صنعت ساخت­ وساز می ­شود که در همین راستا می­ توان به موارد زیر اشاره کرد:


*  قابلیت تحمل بارهای سنگین را دارد.
*  به اجرای پروژه ­های ساختمانی سرعت می­ بخشد.
*  در برابر شکستگی­ های ناشی از خستگی مقاومت بالایی دارد.
*  ساخت سازه با استفاده از این محصول در مقایسه با نمونه ­های خرپایی آسان­تر است.
*  هزینه ­های نگهداری و تعمیر را تا حد زیادی کاهش می ­دهد.
 

البته باید در نظر داشته باشید که در کنار تمام مزایای خوبی که تیرورق دارد، به ­طور معمول با توجه به وزن بالای آن‌ها امکان دارد که در هنگام حمل­ونقل چالش­ هایی ایجاد شود.
 

آشنایی با عوامل موثر بر قیمت تیرورق


قیمت تیرورق به­عنوان یک محصول فولادی از عوامل مختلفی تاثیر می­ پذیرد، که یکی از مهم­ترین موارد، قیمت ورق سیاه است که ماده اولیه برای ساخت این محصول است.
 

از طرفی تغییرات نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا و نوسان­های قیمت سنگ آهن در سطح جهانی نیز از جمله عواملی خواهند بود که می­ تواند در تعیین قیمت ورق آهن و در نهایت هزینه پرداختی برای تیرورق تاثیرگذار باشد.
 


جمع ­بندی


تیرورق به­ عنوان یکی از محصولات فولادی ساخته­ شده از ورق سیاه در نظر گرفته می­ شود، که بررسی قیمت ورق سیاه برای آن دسته از تولیدکنندگانی که در زمینه ساخت این محصول مشغول به فعالیت هستند، اهمیت زیادی دارد.
 

از کاربردهای این محصول می توان به ساخت پل، سالن­ های ورزشی و صنعتی، سوله و ساختمان­ هایی با ارتفاع زیاد اشاره کرد که دلیل این انتخاب، مقاومت بسیارخوب تیرورق در برابر نیروهای خمشی و برشی است.


برچسب ها:

قیمت ورق آهن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman