پیشگیری از خوردگی آهن آلات: 12 روش مطمئن برای جلوگیری از زنگ زدگی

پیشگیری از خوردگی آهن آلات: 12 روش مطمئن برای جلوگیری از زنگ زدگی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۳ | ۱۴۰۱/۰۷/۱۸

یکی از مسائلی که باعث می شود تا عمر مقاطع فولادی کاهش پیدا کند، خوردگی آهن می باشد. آهن‌آلات همیشه در معرض خوردگی و زنگ‌زدگی قرار دارند. این مورد گاهی باعث مشکلاتی می شود و در نهایت ضرر و زیان زیادی به شخص وارد می کند.

به گزارش اخبار ساختمان، یکی از مسائلی که باعث می شود تا عمر مقاطع فولادی کاهش پیدا کند، خوردگی آهن می باشد. آهن‌آلات همیشه در معرض خوردگی و زنگ‌زدگی قرار دارند. این مورد گاهی باعث مشکلاتی می شود و در نهایت ضرر و زیان زیادی به شخص وارد می کند.

از این رو آگاهی از روش های جلوگیری از زنگ زدن آهن بسیار مهم هستند. برای پیشگیری از خوردگی مقاطع فولادی، پوشش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند که نوع پوشش با قیمت آن ارتباط مستقیمی دارد. هرچه این پوشش از کیفیت بیشتری برخوردار باشد و جنس و دوام بالاتری داشته باشد، در نهایت روی قیمت آهن تاثیر می گذارد. در این مقاله همراه ما باشید تا انواع روش های پیشگیری از خوردگی آهن آلات را با شما به اشتراک بگذاریم.


اکسیدن شدن یا خوردگی در لوله های فولادی چگونه رخ می دهد؟


متوجه شدن عوامل تاثیرگذار در خوردگی لوله های فولادی، به شناخت روش های پیشگیری از خوردگی آهن کمک بسیاری می کند. یکی از مهمترین مواردی که بر خوردگی تاثیر دارد، رطوبت در مجاورت لوله های فولادی می باشد. رطوبت در هوا همچون یک رسانای الکتریکی است. در بیابان ها و مکان هایی که از رطوبت کمتری برخوردار هستند، لوله ها در زمان بسیاری بیشتری نسبت به مکان هایی که رطوبت ها بسیار است دچار خوردگی می شوند.

 

راه هی جلوگیری و حفاظت از ایجاد خوردگی

زمانی که رطوبت هوا در مکان هایی مانند شمال کشور بسیار زیاد است، حفاظت کردن از لوله های فولادی، برای پیشگیری از خوردگی آهن امری بسیار مهم می باشد. برای جلوگیری از خوردگی، تولیدکنندگان لوله های فولادی از پوشش های مختلفی روی لوله ها استفاده می نمایند. تولیدکنندگان برای لوله های فولادی از پوشش های مختلفی استفاده می کنند. با توجه به نوع پوششی که استفاده می شود، قیمت ورق آهن هم متغیر می شود.

یکی دیگر از مواردی که ممکن است موجب آسیب رساندن به لوله ها شوند، خوردگی میکروبی میباشد. این خوردگی به دلیل فعالیت میکروارگانیسم ها اتفاق می افتد. میکروارگانیسم ها تشکیل شده از قارچ ها و باکتری ها هستند و برای حیات خود به آب و مواد غذایی و پذیرنده ها الکترون نیاز دارند. پذیرنده های الکترون شامل نیترات، اکسیژن، سولفات و دی اکسید کربن می باشند که میکروارگانیسم ها از آنها تغذیه می کنند.


انواع خوردگی در لوله های فولادی کدامند؟


خوردگی در لوله های فولادی با توجه به مکان، در دو نوع تقسیم بندی می شوند:

خوردگی داخلی: زمانی که خوردگی درون لوله اتفاق می افتد، به آن خوردگی داخلی می گویند. در این خوردگی، سیال جریان پیدا کرده درون لوله و همچنین سرعت و چگالی آن اهمیت بسیاری دارد. کمتر شدن سرعت سیال، از سرعت بحرانی داخل لوله موجب می شود تا خوردگی سایشی رخ ندهد. علت دیگری که باعث می شود تا خوردگی ایجاد شود، وجود ترکیبات هیدروژن سولفید می باشد. هیدروژن در ساختار فولاد جذب شده و باعث خوردگی تنشی می گردد.

خوردگی خارجی: زمانی که قسمت خارج لوله با خاک تماس پیدا می کند، خوردگی خارجی رخ می دهد. تقریبا تمام لوله هایی که در خاک هستند، از پوشش و حفاظت کاتدی برخوردار می باشند. این پوشش باعث می شود تا از تماس فلز با خاک پیشگیری شود و عبور جریان از بین برود. جدا شدن پوشش از فلز، موجب می شود تا فلز مستقیم با الکترولیت خاک تماس پیدا کند.با توجه به مقدار مقاومت خاک، وجود باکتری ها و یون ها و املاحی که در خاک هستند، مقدار خوردگی و نوع آن متفاوت است.

 

انواع خوردگی لوله های فولادی

انواع خوردگی بر اساس شکل به شرح زیر می باشند.

خوردگی حفره ای: در صورتی که خوردگی به صورت حباب های ریز در لوله باشد، خوردگی حفره ای نام دارد. ضخامت دیواره لوله و مقاومت آن در این نوع خوردگی کم می شود.

خوردگی شیاری: زمانی که در شکاف اطراف جوش و اتصالات لوله ها، خوردگی بوجود می آید، به آن خوردگی شیاری می گویند. دلیل بوجود آمدن این نوع خوردگی ها، وجود یون های سیال در قسمت اتصالات می باشد.


اثرات زیانبار خوردگی بر آهن آلات


اثراتی که خوردگی به همراه دارد و شدت آن، به کاربرد خط لوله کشی بستگی دارد. مهمترین خطراتی که ممکن است ایجاد شود به شرح زیر می باشد:

*  کم شدن ضریب تحمل فشار به دلیل نازک شدن دیواره های لوله
*  کم شدن سرعت جریان با بالا بردن سرعت پمپ ها
*  از بین بردن خلوص مایعات به علت شناور شدن قطعات فرسوده نشات گرفته از خوردگی
*  بالا رفتن هزینه های نصب، به دلیل اینکه برای جوشکاری اصولی نیاز به کارشناسان ماهر می باشد.


12 روش پیشگیری از خوردگی آهن آلات کدامند؟


بدین منظور از انواع پوشش ها برای آنها استفاده می شود. یکی از متداول ترین پوشش ها، پوشش پلی اتیلن می باشد. به علت اینکه پوشش پلی اتیلن نرم است، احتمال زیادی برای کنده شدن آنها وجود دارد. از این رو به مرور، کاربرد این پوشش برای ممانعت از خوردگی بعد از گذشت مدت زمانی کم شده است.

پوشش های جلوگیری از زنگ زدگی آهن، نسبت به کاربردی که آهن ها می توانند داشته باشند مختلف می باشند. ملاک هایی مانند زیبایی، کیفیت و قیمت می تواند در انتخاب نوع پوشش موثر باشد. در ادامه مطلب به معرفی روش های محافظت از خوردگی فلزات خواهیم پرداخت:


پیشگیری از خوردگی آهن؛ گالوانیزه کردن فلزات


گالوانیزاسیون، یکی از روش ها برای جلوگیری از خوردگی آهن آلات است. در این عمل سطح فلزات توسط فلز روی پوشانده می شود. آهن آلات در استخری از عنصر روی برده شده و پوشش دهی آنها انجام می شود. گالوانیزه کردن آهن آلات به شیوه های مختلفی همچون الکترولیت، کشش گرمایی و فرو بردن در روی مذاب صورت می گیرد.


استفاده از پوشش زینک فلیک


زینک فلیک تشکیل شده از فلزات Al و Zn می باشد و به روز ترین شیوه برای پوشش دهی و محافظت از فلزات به شمار می رود. این پوشش با ساختار پولکی شکلی که دارد، مقاومت فلزات را در مقابل عواملی همچون رطوبت، زنگ زدگی، خوردگی و ... افزایش می دهد.

 

پیشگیری از خوردگی آهن


پیشگیری از خوردگی آهن؛ آبکاری


یکی دیگر از روش های دیگر آبکاری است که روش کار آن به صورت الکتروشیمیایی می باشد. در حقیقت در آبکاری یون های یک قطعه روی فلز رسوب داده می شوند یک پوشش برای فلز می باشد.


انواع بازدارنده ها


بازدارنده ها موادی هستند که تنظیم واکنش فلزات با محیط اطراف آنها را موجب می شود. بازدارنده های خوردگی، به انواع سیستم ها در واحد های نفت و گاز، تاسیسات، واحدهای شیمیایی و غیره اضافه می شوند.


پیشگیری از خوردگی آهن؛ داکرومات


داکرومات در حقیقت یک ماده چسبان است که برای پوشش دادن سطح آهن در مقابل خوردگی استفاده می شود و تشکیل شده از عناصر روی و آلومینیوم می باشد.


تصفیه کننده های محیط زیست


با از بین رفتن خورنده های محیطی، تا مقدار زیادی خورندگی فلزات کم می شود. بازدارنده های تصفیه کننده، با از میان بردن مواد مهاجم در محیط، خورندگی فلزات را کاهش می دهند.


استفاده از بازدارنده های حد واسط


این نوع بازدارنده ها، میان فلات و محیط اطراف آنها ارتباط برقرار می کند و باعث پیشگیری از خوردگی آهن آلات می شوند. این مواد به دو دسته مایع و بخار دسته بندی می شوند.


استفاده از بازدارنده های فاز مایع


این مواد با توجه به نوع واکنشی که دارند به سه دسته تقسیم بندی می شوند:


بازدارنده ترکیبی


این بازدارنده ها، اکثرا مواد طبیعی هستند که نمی توان تشخیص داد آنها اندی یا کاتدی هستند. از این رو، به صورت ترکیبی، کاربرد دارند. مقدار اثری که این مواد دارد، به جذب فلز و پوشیدگی سطح آن بستگی دارد.

 

بازدارنده های فاز مایع


بازدارنده فاز گازی


این نوع بازدارنده ها، در قسمت های نزدیک به جو، باعث پیشگیری از زنگ زدگی آهن آلات برای کوتاه مدت می شوند. در شرایطی هم این نوع مواد، در فشار کم هم تاثیر بسیار زیادی دارند.


حفاظت کاتدی


حفاظت کاتدی یکی از روش های پیشگیری از خوردگی آهن، حفاظت کاتدی می باشد که باعث کاهش خوردگی و کنترل آن می شود. این محافظت از راه کاتد کردن فلز به وسیله ایجاد جریان، یا وجود یک آند تحت عنوان عنصر فدا شونده برقرار می گردد.


حفاظت آندی


حفاظت آندی هم یکی دیگر از روش ها برای جلوگیری از زنگ زدگی آهن می باشد. این شیوه معمولا در محیط های بسیار قوی مورد استفاده قرار می گیرد.


کلام آخر


با توجه به اینکه از جمله مواردی که در مقاومت سازه تاثیرگذار است، خوردگی آن است، در صورتی که خوردگی و زنگ زدگی اعضای فلزات به درستی تشخیص داده نشود و بازسازی های لازم روی آن صورت نگیرد، موجب آسیب رسیدن به سازه و در مواردی ریزش و خسارات جبران ناپذیری برای آن خواهد شد.

از این رو استفاده از روش های پیشگیری از خوردگی آهن، قبل از اجرای پروژه، از مشکلاتی که در این مسیر ایجاد می شود بشدت می کاهد و در استحکام سازه نقش مهمی دارد. برای مشاهده جدیدترین قیمت آهن آلات و دسترسی سریع به انواع آن، می توانید با مجموعه آهن رسان ارتباط بگیرید.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman