کولر گازی بخریم یا کولر آبی؟

کولر گازی بخریم یا کولر آبی؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۵۰ | ۱۴۰۲/۰۲/۳۰

کولر گازی بخریم یا کولر آبی، کدامیک بهتر است؟ از نظر شما باید کدام کولر را خریداری کنیم؟ کدام کولر برای محیط زندگی ما مناسب تر است؟ آیا می توان با هزینه بسیار پایین کولر مورد نظر را خریداری کرد یا خیر؟

به گزارش اخبار ساختمان، کولر آبی و کولر گازی از جمله دستگاه های ایجاد هوای خنک و تهویه مطبوع در بازار محسوب می شوند. از این رو بسیاری از افراد هنگام خرید کولرگازی یا کولر آبی برای منزل یا محل کار خود با این پرسش مواجه می شوند که کولر گازی بهتر است یا کولر آبی؟

برای اینکه بتوانید اقدام به مقایسه کولر آبی و کولر گازی کرده و تصمیم نهایی خود را بگیرید، لازم است ویژگی ها، مزایا و معایب هریک از این دستگاه ها را بدانید. بنابراین در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت های کولر آبی و کولر گازی و سایر مزایا و معایب هر یک از این سیستم ها خواهیم پرداخت تا با دانش و آگاهی از تفاوت های این دو محصول به بهترین انتخاب بپردازید. پس در ادامه با اخبار ساختمان همراه باشید.


کولر آبی چیست؟


خنک کننده های آبی با تبدیل آب به بخار خنک دمای هوا را کاهش می دهند. این روش ساده برای مدت بسیار طولانی وجود داشته است و در سرتاسر جهان، بسیاری از افراد اقدام به ساخت دستگاهی برای خنک کردن هوا کرده‌اند تا امروز، این وسیله با نام امروزی خود به وجود بیاید.

به علت نحوه کار کردن این مدل، کولر آبی با نام سیستم تهویه مطبوع تبخیری نیز شناخته شده است. اولین نمونه های ساخته شده از کولر، با آب کار می کردند و به همین علت، با نام کولر آبی شناخته می شدند.

در قدیم، طرز کار این کولرها به این شکل بوده است که دستگاه، هوایی که در خارج از خانه در حال جریان بوده است را به سمت داخل می‌کشیده است و با استفاده از آبی که درون خود دارد، به خنک کردن هوا می پردازد. هوای خنک شده ناشی از این فرایند، در پایان به بیرون فرستاده می شود تا باعث خنک شدن فضای خانه شود.

 

کولر آبی


نحوه عملکرد کولر آبی


در یک کولر تبخیری آبی یک فن، هوای گرم و بیرون را از طریق پدهای فیلتر مرطوب در یونیت که روی سقف قرار دارد می کشد. هوای گرم آب را تبخیر می کند و هوای خنک و مرطوب ایجاد می کند که سپس از طریق کانال ها و دریچه های سقف در خانه به گردش در می آید. کولرهای آبی قابل حمل نیز موجود هستند، اما چندان موثر نیستند.


ویژگی های کولر آبی


یکی از پراستفاده ترین دستگاه ها در زمینه خنک سازی محیط منزل یا محل کار، کولر آبی است که می توان آن را در بسیاری از خانه ها پیدا کرد. ممکن است شما نیز قصد خرید کولر آبی را داشته باشید، اما از ویژگی ها و نقاط ضعف و قوت این محصول اطلاعی نداشته باشید. از این رو برای اینکه بتوانید تفاوت کولر آبی و کولر گازی را بهتر درک کنید، در جدول زیر ویژگی های این محصول را برای شما شرح داده ایم.

 

ویژگی های کولر آبی
مزایای کولر آبی معایب کولر آبی
مصرف برق و انرژی کم توان خنک کنندگی پایین
قیمت مقرون به صرفه مصرف آب زیاد
مناسب برای آب و هوای خشک امکان زنگ زدگی و خوردگی بدنه
هزینه نصب و نگهداری پایین نداشتن سیستم تهویه
عدم آسیب رساندن به محیط زیست نیاز به تعویض پوشال ها
دسترسی آسان به قطعات وجود بوی نامطبوع در فضا



در ادامه مقاله بررسی فرق کولر آبی و کولر گازی قصد داریم هریک از ویژگی های این دستگاه را برای شما شرح دهیم:

- کولر آبی با بالا بردن رطوبت، فضای پیرامون خود را خنک می‌ کند؛ ازاین‌ رو کولر آبی در مناطقی که هوای خشک دارند، استفاده می‌ شود.
- نصب، راه اندازی و نگهداری از کولر آبی بسیار آسان و کاملا مقرون به صرفه بوده و امکان دسترسی راحت به قطعات این دستگاه نیز وجود دارد و به این ترتیب سرویس و تعمیر کولرهای آبی به نسبت ساده تر خواهد بود.
- این دستگاه با روند خنک سازی خود به محیط زیست آسیبی نزده و مصرف انرژی آن نیز بسیار پایین است.
- اما از آنجایی که این محصول از آب برای خنک کردن محیط استفاده می کند، می تواند مصرف آب بالایی داشته باشد.
- میزان خنک کنندگی این دستگاه در صورت افزایش دمای محیط بیرونی نسبت به سایر سیستم های تهویه مطبوع کمتر است.
- به دلیل اینکه کولر آبی در محیط بیرون نصب می شود، ممکن است بدنه آن دچار زنگ زدگی شده و یا پوشال های آن رد معرض هوای آلوده قرار گرفته شوند.
- از این رو در صورتی که پوشال های کولر آبی مدت زمان طولانی تعویض نشود، می تواند موجب ایجاد قارچ و یا بوی نامطبوع در محیط شود.

 

کولر گازی چیست؟


کولر گازی چیست؟


امروزه کولرهای گازی رایج ترین و پرکاربرد ترین کولرهای موجود در کشور هستند که خرید بیشتری از این کولرها انجام می گیرد.

از جمله بهترین برندهای کولر گازی که در بازار ایران موجود است می توان به برندهای: وستن ایر (WESTEN AIRوست کول (WEST COOLسامسونگ (SAMSUNGال جی (LGجنرال، هایسنس، اسنوا و... اشاره کرد که بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است.

کولرهای گازی هوای داخل محیط را به داخل کولر می کشد و آن را خنک کرده و دوباره به محیط بیرونی انتقال می دهد که این باعث کاهش بیماری و ورود ذرات آلوده می شود.

 

ویژگی های کولر گازی
مزایای کولر گازی معایب کولر گازی
بی صدا بودن دستگاه مصرف انرژی و برق بالا
عدم استفاده از آب قیمت خرید بالا
سرعت خنک کنندگی بالا هزینه تعمیر و نگهداری بالا
میزان خنک کنندگی بالا عدم تناسب با محیط زیست
داشتن سیستم تهویه نیاز به سرویس دوره ای
قابلیت کنترل برای خنک سازی محیط نیاز به نصب توسط متخصص


 

انواع مختلف کولر گازی


تهویه مطبوع سیستم اسپلیت محبوب ترین نوع در جهان است. آنها یک واحد کمپرسور نصب شده در بیرون و یک یا چند خروجی هوای داخلی دارند. آنها معمولاً برای خنک کردن یک یا چند اتاق یا یک منطقه با پلان باز تا ۶۰ متر مربع استفاده می شوند.

تهویه مطبوع پرتابل، واحدهای تکی هستند که به یک نقطه برق متصل می شوند و می توانند یک اتاق تا حدود ۲۰ متر مربع را خنک کنند. آنها از یک مجرا برای تخلیه گرما از در یا پنجره استفاده می کنند. اینها برای اتاق ها دارای عملکرد خوبی هستند (مثلاً اگر در حال اجاره هستید)، اما به اندازه یک سیستم تقسیم کارآمد نیستند.

تهویه مطبوع دیواری/پنجره ای معمولاً در یک پنجره یا دیوار خارجی نصب می شوند و می توانند اتاق ها و مناطق باز تا ۵۰ متر مربع را خنک کنند. واحدهای کوچکتر می توانند به یک نقطه برق معمولی وصل شوند، اما واحدهای بزرگتر ممکن است به سیم کشی اضافی نیاز داشته باشند. اگرچه به اندازه سیستم های تقسیم کارآمد یا موثر نیستند، اما اگر سیستم های دیگر یک انتخاب مناسب نباشند، آنها یک گزینه بودجه معقول هستند.

تهویه مطبوع چرخه معکوس می تواند خانه شما را در طول سال بدون نیاز به سیستم گرمایش جداگانه گرم و خنک کند. اکثر کولرهای موجود در بازار چرخه معکوس دارند و ارزش خرید این نوع را دارد، زیرا آنها کارآمد هستند و معمولاً بیش از یک واحد خنک کننده ساده قیمت ندارند.

سیستم های تهویه مطبوع کانالی دارای یک واحد مرکزی معمولاً در پشت بام هستند که توسط کانال هایی به خروجی های هوا و حسگرهای هر اتاق و کمپرسورهایی که در خارج قرار دارند متصل می شوند. آنها گزینه خوبی برای خنک کردن کل خانه هستند، اما می توانند گران باشند.


کولرهای گازی در چه مناطقی استفاده می شوند؟


جدا از مبحث مقایسه کولر آبی و گازی، یکی از موارد مهمی که باید در خصوص کولرهای گازی بدانید، استفاده مناسب از این دستگاه در مناطق مختلف است.

در فصل های گرم، این دستگاه جزو پرمصرف ترین لوازم خانگی به شمار می رود. با این وجود، بهتر است بدانید که به کار گرفتن مدل گازی کولر در بسیاری از مناطق کشور، اصلا از نظر مصرف برق به صرفه نیست و هزینه بیش از حدی را به شما تحمیل خواهد کرد.

به طور کلی، کولرهای گازی به سه دسته یا کلاس تقسیم می شود.

1.  دسته اول که T1 نام دارد، مناسب مناطق گرمسیری است.
2.  دسته دوم که با نام T2 نیز شناخته می‌شود، برای مناطق خنک مناسب است.
3.  دسته سوم یا T3 در مناطقی با آب و هوای معتدل کاربرد دارد.

تمام این اطلاعات، بر روی بدنه یا جعبه کولر گازی درج شده است و علاوه بر آن، شما می توانید در این خصوص از فروشنده نیز کمک بگیرید تا بهترین گزینه را برای منزل و محل زندگی خود انتخاب کنید.

رعایت این نکته باعث می شود تا از خرج اضافه برای پرداخت قبض جلوگیری کنید و همچنین با انتخاب مناسب ترین مدل، تا جای ممکن از نیاز داشتن به تعمیر کولر گازی خود جلوگیری کنید.


نکات مهم در خصوص استفاده از کولر گازی


بیان چند نکته مهم در خصوص استفاده از کولر گازی مهم است:

- تمیز کردن کولر گازی، دشواری خاص خود را دارد. پیشنهاد می شود سرویس کولرگازی در زمان مناسب و به دست افراد متخصص انجام شود تا برای جلوگیری از آسیب دیدن قطعات حساس این دستگاه، تمیز کردن برخی بخش ها و تعویض برخی قطعات مانند فیلتر یا فن کوئل را به تعمیرکار بسپارید.
- مشکلاتی از قبیل کار نکردن فن کولر گازی یا خاموش شدن ناگهانی کولر گازی، می توانند دلایل مختلفی داشته باشند. بهتر است در صورت نداشتن تجربه، از کمک یک تعمیرکار متخصص استفاده کنید تا مشکل اصلی ریشه یابی و به صورت کامل حل شود.
- در صورتی که با صدای زیاد کولر گازی مواجه شده اید، در قدم اول، از سفت بودن پیچ و مهره های دستگاه مطمئن شوید. در صورتی که باز هم مشکل حل نشد، احتمال دارد که مسئله با روغن کاری حل شود. با این وجود، در صورت نیاز، از یک متخصص کمک بگیرید تا با بررسی کمپرسور و کندانسور، صدا را قطع کند.

 

مقایسه کولر آبی و کولر گازی

 

مقایسه کولر آبی و کولر گازی

 

حال با ویژگی های کولر آبی و کولرهای گازی و مزایا و معایب هریک از آنها آشنایی لازم را پیدا کردید، قصد داریم در این بخش از مقاله به مقایسه کولر آبی و کولر گازی برای شما بپردازیم تا بتوانید بهترین انتخاب را از میان این دو محصول داشته باشید.

 

مقایسه کولر آبی و کولر گازی
کولر آبی کولر گازی
مناسب برای آب و هوای خشک مناسب برای آب و هوای خشک، مرطوب و شرجی
فقط سرمایش محیط را انجام می دهد توانایی سرمایش و گرمایش محیط را دارد
مصرف برق پایین مصرف برق بالا
مصرف آب بالا مصرف آب پایین
هزینه خرید کمتری دارد هزینه خرید این محصول بالاست
راه اندازی، نصب و نگهداری آن آسان است هزینه نصب ، سرویس و نگهداری بیشتری دارد
درصد خنک کنندگی کمتر دارد سریعتر و بهتر از کولر آبی محیط را خنک می کند
با محیط سازگار است از نظر مسائل بهداشتی، کولر گازی از کولر آبی بهتر است
امکان تعیین میزان خنک کنندگی وجود دارد امکان کنترل نوع خنک سازی و درجه دمای آن وجود دارد
نیاز به تعویض دوره ای پوشال ها دارد نیاز به سرویس و نگهداری دوره ای دارد



عوامل مهم در انتخاب کولر


فارغ از این که در حال حاضر چه سیستمی را به عنوان سیستم تهیه مطبوع ساختمان خود در نظر گرفته اید، باید با در نظر گرفتن برخی عوامل، از تناسب انتخاب خود با نیازهایتان مطمئن شوید. به همین دلیل عوامل مهمی که در روند انتخاب شما تاثیرگذار خواهند بود را ذکر می کنیم.


هزینه


اولین عاملی که تاثیر شگرفی در انتخاب شما خواهد داشت، میزان هزینه ای است که برای خرید کولر در نظر دارید. همانطور که می دانید امروزه برای خرید کولر گازی شما باید هزینه بیشتری را نسبت به کولر آبی صرف کنید اما آیا این تمام ماجراست؟

با این که هزینه خرید کولر گازی بیشتر است ولی شما نباید صرفا این عامل را مدنظر خود قرار دهید، چرا که این هزینه در برابر امکاناتی که در اختیار شما قرار خواهد گرفت، تعیین می شود. به طور مثال اگر کولر آبی نیازهای شما را کاملا برطرف کند، صرف هزینه بیشتر برای تهیه کولر گازی منطقی نیست اما اگر قابلیت های منحصربه‌فرد کولر گازی از قبیل تبدیل شدن به سیستم گرمایشی و … برای شما کارایی دارد، صرف هزینه بیشتر برای خرید این دستگاه در بلندمدت برای شما توجیه اقتصادی خواهد داشت.


مصرف انرژی


انرژی میانی که این دو سیستم از آن ها استفاده می کنند، آب و برق است. در واقع می توان گفت که انرژی اصلی مورد نیاز کولر آبی، آب و انرژی میانی مورد نیاز کولر گازی، برق است. با در نظر گرفتن این نکته شما باید سیستمی را انتخاب کنید که تامین انرژی مصرفی مورد نیاز آن برای شما دشوار نباشد.

به عنوان مثال اگر در منطقه ای زندگی می کنید که افراد با کمبود آب مواجه هستند، شاید انتخاب کولر گازی، گزینه بهتری برای شما محسوب شود. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که مصرف آب کولر آبی و مصرف برق کولر گازی معمولی بسیار زیاد است اما امروزه با معرفی کولر گازی اینورتر (Inverter)، مصرف برق این سیستم به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. با این وجود شما برای خرید این نوع کولر گازی باید هزینه بیشتری را صرف کنید.


محیط جغرافیایی


دیگر عاملی که باید نقش مهمی در انتخاب شما ایفا کند، محیط جغرافیایی ساختمان مورد نظر شماست. در صورتی که در منطقه ای خشک زندگی می کنید، استفاده از کولر آبی به دلیل افزایش رطوبت محیط، گزینه مناسب تری برای شماست اما اگر در مناطق مرطوب مثل مناطق جنوبی و شمالی کشور زندگی می کنید، استفاده از کولر آبی به شما توصیه نمی شود. در این شرایط تهیه یک کولر گازی، بسیاری از مشکلات شما را برطرف خواهد کرد. بنابراین انتخاب سیستم تهویه مطبوع خود را حتما با توجه به این نکته انجام دهید.


آسیب های زیست محیطی


شاید تاثیراتی که این دو سیستم بر روی محیط زیست و محیط اطراف ما می گذارند، به صورت روزانه قابل مشاهده نباشد اما نباید فراموش کنید که هر کدام از این دستگاه ها در بلندمدت تاثیراتی را بر این محیط خواهند گذاشت. کولر آبی به دلیل مصرف زیاد آب و کولر گازی به دلیل مصرف زیاد برق (تولید برق با سوخت فسیلی) و تولید گازهای گلخانه ای مثل دی اکسید کربن (CO2)، تاثیرات مخربی را بر روی محیط زیست می گذارند اما آیا راهکاری برای جلوگیری از پیش آمد این موضوع وجود دارد؟

یکی از راهکارهایی که شما در جهت کاهش آسیب زیست محیطی می توانید از آن استفاده کنید، کولر گازی خورشیدی هست که بخشی یا تمام انرژی موردنیاز خود را از طریق جذب انرژی خورشیدی تامین می کند. البته شما در استفاده از کولر آبی و کولر گازی معمولی نیز می توانید با رعایت نکاتی مثل کاهش میزان استفاده و … این آسیب ها را به حداقل ممکن برسانید.


هوای تولیدی


آیا تا به حال از خود پرسیده اید که این سیستم ها هوای تولیدی خود را چگونه وارد محیط داخلی می کنند؟ کولر آبی با کشیدن هوای محیط بیرونی به داخل محفظه کولر و انتقال آن به درون ساختمان، دمای محیط را تنظیم خواهد کرد. بنابراین اگر هوای محیط بیرونی ساختمان شما به هر دلیلی آلوده باشد، این هوا به درون ساختمان نیز راه پیدا خواهد کرد.

همچنین سطح مرطوب پوشال ها می تواند به مرور زمان باعث ایجاد انواع قارچ و … در این سطح شود که در ادامه می تواند سلامتی ساکنین را در معرض خطر قرار دهد. شما با بررسی منظم شرایط کولر آبی باید تا حد ممکن از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

به دلیل استفاده از فیلترهای مخصوص هوا در ساختار کولر گازی، این نقطه ضعف در این دستگاه برطرف شده است و شما می توانید صرفا با سرویس منظم سالیانه کولر گازی، هوایی کاملا پاک در ساختمان خود داشته باشید و با اطمینان خاطر به استفاده از این دستگاه بپردازید.


تعمیر و نگهداری


آخرین عامل مهمی که شما نباید آن را نادیده بگیرید، تعمیر و نگهداری این سیستم هاست. در ساختار کولر گازی به مراتب از قطعات و بخش های پیچیده تری نسبت به کولر آبی استفاده شده که تعمیر و نگهداری این اجزا را به روندی نسبتا تخصصی تبدیل کرده است. به همین دلیل برای سرویس سالانه کولر گازی شما باید هزینه بیشتری را نسبت به سرویس کولر آبی صرف کنید.

فارغ از این که تعمیر و نگهداری این سیستم ها را خودتان برعهده می گیرید و یا آن را به افراد متخصص می سپارید، شما باید عواملی مثل هزینه خرید قطعات، دشواری روند تعمیر و نگهداری و … را در این روند مدنظر داشته باشید. به صورت کلی تعمیر و نگهداری کولر گازی نسبت به کولر آبی، تخصص، هزینه و زمان بیشتری را به خود اختصاص خواهد داد.

سوالات متداول
  • مصرف برق کولر گازی بیشتر است یا آبی؟
    قطعا کولرهای گازی کم مصرف هم مصرف برق آنها از کولر آبی بیشتر است.
  • اسپلیت با کولر گازی چه تفاوتی دارد؟
    اسپلیت یونیت یا اسپلیت مفهوم دوتایی را انتقال می دهد، اما کولر گازی مفهوم گسترده تری را انتقال می دهد که علاوه بر اسپلیت ها شامل کولرهای گازی پنجره ای و پرتابل نیز می شود.
  • کولر گازی بهتر است یا آبی؟
    بسته به منطقه ای که در آنجا زندگی می کنید و سایر پارامترهایی که در متن به آن اشاره شده است، می تواند متفاوت باشد.

برچسب ها:

کولر گازی ،کولر آبی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman