چالش اعتباری برای تامین منابع موردنیاز ساخت یک میلیون مسکن

چالش اعتباری برای تامین منابع موردنیاز ساخت یک میلیون مسکن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۲۳ | ۱۴۰۲/۰۲/۱۴

مسوولان ساخت یک میلیون مسکن در سال، از وجود چالش های اعتباری برای تامین منابع مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکونی در این طرح خبر دادند.

به گزارش اخبار ساختمان، مسوولان ساخت یک میلیون مسکن در سال در این وزارتخانه با بیان اینکه کل حاکمیت باید این برنامه یا سیاست در راستای ساخت سالانه یک میلیون مسکن را حمایت کنند به تشریح تفاوت های موجود بین ابعاد مختلف این سیاست با ساخت واحدهای مسکن مهر که در دهه ۸۰ اجرایی شد، پرداختند.

یکی از مهم ترین این تفاوت ها، مربوط به چالش تامین اعتبار چهار میلیون واحد مسکونی است که قرار است در قالب این طرح و بر اساس قانون جهش تولید مسکن ظرف چهار سال در کشور ساخته شود.

بنابر آنچه مسوولان اجرای این طرح در وزارت راه و شهرسازی به آن اشاره کردند، این طرح از سه جنبه مهم با مسکن مهر متفاوت است. یکی از مهم ترین این جنبه ها نبود خط اعتباری مشابه خط اعتباری تعریف شده برای ساخت مسکن مهر در دهه ۸۰ است.

از سوی دیگر، تیراژ این پروژه دو برابر مسکن مهر تعریف شده است و همچنین این پروژه در شرایط تحریمی ساخته می شود. ضمن آنکه در بسیاری از مناطق احداث این واحدها سرانه های خدماتی (زیربنایی و روبنایی)کافی برای افزایش بارگذاری جمعیتی وجود ندارد و لازم است این خدمات، زیربناها و روبناهای لازم برای اسکان جمعیت جدید همزمان با ساخت واحدها فراهم شود.

بر اساس این گزارش، ابعاد این کلان پروژه و تفاوت های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن باید برای مردم روشن شود که علاوه بر شرایط تحریمی کنونی، دولت خطوط اعتباری را عملا در نهضت ملی مسکن در اختیار ندارد.

در این گزارش همچنین با اشاره به موضوع سرانه ها آمده است: آسیب شناسی شهرهای جدید انجام شده است چرا که در این مناطق، اماکن و ابنیه ای مانند بیمارستان، مدرسه، پارک و... وجود ندارد و افراد عملا در آنجا سکونت ندارند؛ بنابراین واقعیت موضوع این است که با وجود تلاش ها، ابعاد پروژه بسیار گسترده است.

در این گزارش همچنین بر ضرورت همکاری بانک ها برای اختصاص سهم ۲۰‌ درصد از کل تسهیلات پرداختی آنها به بخش مسکن و به خصوص ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال تاکید شده است.


عملکرد صفر ۹ بانک


مسوولان مسکن در حالی بر ضرورت همکاری بانک ها برای اختصاص ۲۰‌ درصد از کل تسهیلات خود به بخش مسکن و ساخت واحدهای طرح جهش تولید مسکن (یک میلیون مسکن در سال) تاکید دارند که بر اساس گزارشی که روز گذشته منتشر شد، اعداد و ارقام پرداختی بانک ها به بخش مسکن نشان دهنده عملکرد صفر ۹ بانک در این زمینه است.

بر اساس این گزارش، آمارها نشان می دهد از بین ۲۷ بانک و موسسه اعتباری، ۱۹ بانک زیر پنج ‌درصد از سهم تعیین شده توسط بانک مرکزی را پرداخت کرده اند و از بین این ۱۹ بانک، عملکرد ۹ بانک نیز صفر بوده است. این آمارها مربوط به عملکرد بانک ها از ابتدای شروع طرح نهضت ملی مسکن در سال ۱۴۰۰ تا مقطع زمانی حاضر -سال ۱۴۰۲- است.

این گزارش همچنین می افزاید: طبق آمارها از سال ۱۳۷۸ تاکنون نسبت پرداخت تسهیلات به بخش مسکن از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی، در اکثر سال ها زیر ۶‌ درصد بوده و بیشترین رقم آن مربوط به سال ۱۳۸۹ با ۲/ ۱۱‌ درصد است.

در حالی که همین نسبت در کشورهایی همچون سوئیس و هلند به ترتیب ۸/ ۴۸ و ۹/ ۱۸ درصد است. بانک ها بر اساس قانون جهش تولید مسکن، مکلف بودند تنها در سال اول اجرای این طرح ۳۶۰‌ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ساخت این واحدها پرداخت کنند.

با این حال، پیش تر مسوولان شبکه بانکی کشور اعلام کردند دلیل عدم تحقق تکلیف تعیین شده برای پرداخت ۳۶۰‌ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به ساخت یک میلیون مسکن در سال، کند بودن سرعت پیشرفت پروژه هاست. در واقع به همان نسبتی که پروژه ها به مرحله دریافت وام رسیده اند، به آنها تسهیلات پرداخت شده است.

آن طور که به تازگی دولت اعلام کرده است هم‌‌‌اکنون عملیات اجرایی ۷۰۰‌ هزار واحد مسکونی از طرح ساخت چهار میلیون مسکن، آغاز شده که متقاضیان این واحدها شناسایی و مشخص شده اند، اراضی مورد نیاز برای ساخت واحدها تامین شده و عملیات ساخت آنها شروع شده است. از این میزان ۵۵۰‌ هزار واحد به شکل انبوه سازی و در اراضی دولتی و حدود ۱۵۰‌ هزار واحد از سوی متقاضیان خودمالک و در زمین های تحت مالکیت‌‌‌ آنها در حال ساخت است.

 

بیشتر بخوانید: بانک های متخلف از قانون جهش تولید جریمه می شوند

دنیای اقتصاد


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman