راهکارهای شتاب بخشی به نوسازی بافت فرسوده

راهکارهای شتاب بخشی به نوسازی بافت فرسوده
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۱ | ۱۴۰۱/۱۲/۱۳

معاون وزیر راه و شهرسازی در اولین نشست انتقال تجارب بازآفرینی کلانشهرهای کشور و نشست کمیته بافت فرسوده شهرداری های کلانشهرهای ایران در مشهد راهکارهای شتاب بخشی به نوسازی را تشریح کرد.

به گزارش اخبار ساختمان، اولین نشست انتقال تجارب بازآفرینی کلانشهرهای کشور و نشست کمیته بافت فرسوده شهرداری های کلانشهرهای ایران در مشهد برگزار شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور وجود دارد که فاقد هرگونه سازه هستند و حدود ۱۰ میلیون نفر در این ابنیه ساکن اند که جان آنها در خطر است. ضمن اینکه موضوع نوسازی بافت های فرسوده شهری همواره دغدغه و مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و خوشبختانه دولت مردمی ایران قوی و مقام عالی وزارت راه و شهرسازی اهتمام ویژه ای دارند و تهیه بسته های جدید به جهت رعایت نفع مردم ساکن در این بافت ها و ترغیب به نوسازی را در دستور کار قرار داده اند.

او افزود: بنابراین چاره ای جز شتاب بخشی به روند نوسازی بافت های فرسوده نداریم، متاسفانه سیاست های گذشته نیز از کارایی لازم برخوردار نبوده اند و در مجموع تاکنون حدود ۲۲۰ هزار واحد نوسازی و به ازای آن ۷۱۰ هزار واحد ساخته شده است که این امر نشان از ظرفیت این بافت ها برای ساخت مسکن دارد. در شهر تهران به ازای تخریب هر بنای ناپایدار پنج واحد آپارتمانی جدید ساخته شده است.


تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در بافت های فرسوده


آئینی ادامه داد: مردم ساکن در محلات هدف بازآفرینی شهری به تنهایی توانایی فنی‌، اجرایی و مالی برای نوسازی واحدهای فرسوده خود را ندارند، ضروریست تا سازندگان و توسعه گران به این محلات ورود پیدا کنند. از سوی دیگر سازندگان به دلیل موانع موجود در بافت های فرسوده کمتر به حضور در این بافت رغبت دارند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران راه حل این موضوع را تشویق سازندگان بخش خصوصی دانست و گفت: سازنده های بخش خصوصی باید تشویق شوند و در این محلات به صورت مشارکتی به ساخت و ساز بپردازند. در این زمینه باید بسته های تشویقی و حمایتی تهیه کنیم.


تدوین بسته های تشویقی در حوزه های مختلف


آیینی با بیان اینکه در بخش اداری، مالی و شهرسازی و زمین بسته های حمایتی در حال تکمیل و تهیه برای سرمایه گذاران است، ادامه داد: باید سرمایه گذاران احساس کنند که در بافت فرسوده محترم هستند و برایشان فرش قرمز پهن شده است. باید تفاوتی در ارایه خدمات ایجاد شود و پروانه با سرعت بیشتری صادر شود، بر اساس قانون شهرداری ها نیز موظف هستند در صدور پروانه حداقل ۵۰ درصد تخفیف دهند، که انتظارمان بر تخفیف ۱۰۰ درصدی هست چرا که بعنوان مطالبه از دولت هست و از سوی دولت پرداخت می شود. در شهرداری ها قرارگاه جهادی برای تسریع در صدور پروانه ایجاد شود. در بعضی شهرداری ها به توافق رسیده ایم تا این زمان به یک ماه برسد. در تهران در حال نزدیک شدن به دو ماه هستیم.

وی ادامه داد: همچنین تسریع صدور انشعابات و پایان کار نیز در دستور کار است، به این صورت که انشعابات قبلی محفوظ می ماند و پول دیگری نباید داده شود و انشعابات واحدهای جدید احداثی نیز سریعا وصل شود.

وی ادامه داد: ارایه تسهیلات بانکی و نیز بسته تشویقی شهرسازانه از دیگر مواردی هستند که منجر به ایجاد انگیزه در ساکنان و سرمایه گذاران برای نوسازی بافت های فرسوده می شوند که باید از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کرد.


پیش نیازهای بسته تشویقی ۱۹ بندی


وی با تاکید بر استفاده از بسته تشویقی ۱۹ بندی بافت فرسوده که اخیرا از سوی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شده است، گفت: اجرای این بسته یک پیش نیاز دارد و آن مشخص کردن محلات مشمول این بسته تشویقی است. در مصوبه ۱۹ بندی تاکید شده محلاتی مشمول بسته تشویقی می شوند که یک سوم سرانه خدماتی آنها شامل آموزشی، بهداشتی، درمانی، انتظامی و سایر، تامین شده باشد. بنابراین شهرداری ها باید محلات مشمول را به تصویب کمیسیون ماده ۵ استان برسانند و اعلام عمومی کنند.

وی افزود: در گام دوم شهرداری ها باید نقشه پارکینگ های عمومی که باید برای جبران کسری پارکینگ ساخته شود به تصویب کمیسیون ماده پنج برسانند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که این مصوبه برای اولین بار برای کل کشور ابلاغ شده است، عنوان کرد: البته در بسته تشویقی دیده شده است که بعد از شش ماه بسته مجددا مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز بازنگری شود، این بسته کاملا انعطاف پذیر است و به شهرداری ها اجازه داده شده که بسته ای تکمیلی متناسب با شرایط شهر خودشان را تهیه و به تصویب کمیسیون ماده پنج برسانند.


افزایش صدور پروانه در بافت های فرسوده


او با اشاره به این که از زمان ابلاغ این مصوبه در مهرماه سال جاری در شهر تهران صدور پروانه در بافت های فرسوده ۲۳۳ درصد و به لحاظ واحد ۱۹۶ درصد رشد داشته است، اظهار کرد: در شهر تبریز که بسته تشویقی خودشان را تصویب کرده اند صدور پروانه ساخت در بافت های فرسوده ۹۶ درصد رشد داشته که نشان از تاثیرگذاری این بسته تشویقی دارد و می تواند به جریان نوسازی شتاب دهد. در واقع این مصوبه امکان ساخت مسکن در استطاعت را فراهم می کند.

به گفته آئینی بر اساس این مصوبه برای اولین واحدهای مسکونی با مساحت کمتر از ۵۰ مترمربع که امکان تجمیع ندارند و تا قبل از این پروانه ساخت به آنها داده نمی شد، از این پس می توانند پروانه ساختمانی دریافت کنند.

او با یادآوری اینکه پنج هزار و ۴۰۰ محله در کل کشور داریم که تقریبا هر محله ۲۰ کوچه دارد، گفت: در واقع فضای کار ما شامل ۱۰۰ هزار کوچه می شود، بنابراین باید وارد کوچه ها شده پلاک به پلاک و رو در رو با ساکنان صحبت کرده و آنها را برای نوسازی واحدهای مسکونی اقناع کنیم، برای این منظور نیازمند حلقه های میانی بوده و باید از ظرفیت گروه های جهادی متخصص، گروه های دانشجویی داوطلب، خیرین مسکن ساز، بسیج و جوانان محلات استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با آموزش این گروه ها و گفتگوی چهره به چهره با ساکنین و ایجاد فضای اعتماد و آگاه سازی ساکنین از خطرات ناشی از سکونت در این بناهای ناپایدار و بدون سازه و همچنین تبیین و تشریح بسته های تشویقی که توسط دولت و شهرداری ها ویژه این محلات تهیه شده جریان نوسازی مردمی در محلات شکل گرفته و با سرعت بیشتری شاهد نوسازی بافت های فرسوده باشیم و مردم شریف ساکن در محلات ضمن سکونت در مساکن مستحکم و مقاوم در برابر حوادث غیرمترقبه مانند زلزله... از خدمات روبنایی و زیربنایی به تراز متوسط محلات برخوردار شهر بهره مند باشند.

وی ادامه داد: دو تجربه موفق شهردار کوچه از میان جوانان محله هرندی تهران برای کوچه های این محله و همچنین دفتر تسهیلگری محله تختی تهران که موفق به جلب رضایت مالکین بیش از ۵۰ پلاک ریزدانه ناپایدار در یک کوچه ۲ متری برای تجمیع و نوسازی شده و بعد از اجرای طرح ۱۲۰ واحد آپارتمان و همچنین تعریض معبر به هشت متری حاصل گفتگوی چهره به چهره دفتر تسهیلگری و ساکنین و ایجاد فضای اعتماد و ورود توسعه گر و سازندگان است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman