اکثر بناهای ناپایدار کشور مربوط به خراسان رضوی است

اکثر بناهای ناپایدار کشور مربوط به خراسان رضوی است
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۰۸ | ۱۴۰۱/۱۲/۱۰

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در حال حاضر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که خراسان‌ رضوی با ۲۷۸ هزار واحد مسکونی ناپایدار، بیشترین آمار را داراست.

به گزارش اخبار ساختمان، محمد آئینی در نخستین نشست انتقال تجارب بازآفرینی و کمیته بافت فرسوده شهرداری های کلانشهرهای کشور که امروز، دهم اسفند ماه، در تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اکثر حاشیه نشینی در ۲۰ کلانشهر کشور اتفاق افتاده که یک سوم نوسازی بافت های فرسوده در همین مناطق انجام شده است. خراسان رضوی با دارا بودن ۲۷۸ هزار واحد مسکونی ناپایدار بالاترین بناهای ناپایدار را دارد که از این تعداد، ۲۱۶ هزار واحد ناپایدار در مشهد قرار دارد.

وی مشهد را در دارا بودن واحدهای مسکونی ناپایدار هم ردیف تهران دانست و افزود: بهترین کاری که می توان در مناطق حاشیه ای انجام داد، سنددار کردن این مناطق است. در این زمینه ۱۰ هزار پرونده تشکیل شده که عدد کمی است و پیش بینی می شود بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مورد متقاضی دریافت سند وجود داشته باشد.

آئینی بیان کرد: برای رفع مشکلات واحدهای ناپایدار و تبدیل آن به واحدهای نوسازی شده، باید آموزش، حمایت و راهبرد را مد نظر داشت و از جمعیت محلات برای شتاب دادن به پروژه بازسازی و مقاوم سازی استفاده کرد.


۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی ناپایدار در کشور قابلیت مقاوم سازی دارد


مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران مطرح کرد: براساس آمار به دست آمده ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی ناپایدار در کشور وجود دارد که با اجرای طرح مقاوم سازی قابلیت تبدیل به بیش از پنج میلیون بنای جدید را داراست.

وی خاطرنشان کرد: ۵۴۰۰ محله بافت فرسوده در کشور وجود دارد که دارای حداقل ۱۰۰ هزار کوچه است. باید برای شتاب دادن به طرح مقاوم سازی، از جمعیت محلات استفاده کنیم و ساکنان بافت های فرسوده و ناپایدار را با مشکلات بناهای ناپایدار و دارای معایب آشنا سازیم.

آئینی تصریح کرد: جمعیتی که در بافت های فرسوده ساکن هستند، خیلی با زندگی جمعی آشنایی ندارند؛ لذا باید از حلقه های میانی داوطلب در همین محلات استفاده کرد تا با شتاب بیشتر به سمت توسعه شهری و مقاوم سازی بافت های فرسوده پیش رویم.

وی محو شدن حرم رضوی را از بافت شهری در مشهد یک مشکل اساسی دانست و تاکید کرد: در طول تاریخ مشهد را به نام حرم رضوی می شناسند ولی امروز متاسفانه ساخت و سازهای اطراف حرم به شکلی پیش رفته که این مکان مقدس را به سمت حاشیه شهر پیش برده است. باید توسعه شهری در اطراف حرم را به گونه ای مدیریت کرد تا حرم مطهر به سمت مرکز شهر گسترش پیدا کند.

ایسنا


برچسب ها:

بافت فرسوده ،مشهد 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman