بهره برداری از نخستین مرکز پژوهشی بتن کشور در رفسنجان

بهره برداری از نخستین مرکز پژوهشی بتن کشور در رفسنجان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۱۶ | ۱۳۹۸/۰۵/۱۲

به گفته مدیر کارخانه سیمان ماهان در راستای تقویت تولید ،نخستین مرکز پژوهشی، تحقیقاتی بتن تازه و سخت شده در کشور با مساحت ۵۲ متر مربع در محل نظام مهندسی رفسنجان مورد بهره برداری قرار گرفت.
به گزارش اخبار ساختمان، شیرازد احمدیان در آیین افتتاح این طرح افزود: بهمن ماه سال گذشته تفاهم نامه ای بین نظام مهندسی رفسنجان و کارخانه سیمان ماهان منعقد و قرار شد نخستین مرکز پژوهشی کاربردی بتن در کشور با هزینه بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال در رفسنجان ایجاد شود.

وی اضافه کرد: این مرکز و آزمایشگاه مدرن و بروز است و در خدمت مصرف کننده سیمان و بتن قرار گرفت.

وی توضیح داد: از طرف سازمان استاندارد آزمایشگاهی به نام آزمایشگاه معتمد اداره استاندارد به تمام کارگاه های تولید بتن معرفی شده ولی ما برای پیشبرد کار و حصول نتایج با اطمینان تر این پژوهشکده را ایجاد کردیم.

مدیر کارخانه سیمان ماهان با اشاره به اینکه برای بهینه سازی کمی و کیفی محصول سیمان توانستیم مجوز طرح توسعه و ارتقای کمی و کیفی را اخذ کنیم بیان کرد: از دو ماه قبل قطعات و تجهیزات این طرح ساخته و آماده شده و از اواسط مرداد ماه امسال توقف سیستم را داریم تا ۴۰ روز بعد که دوباره شروع به کار می کند.

احمدیان ادامه داد: این بهینه سازی شامل افزایش ارتفاع کُلساینر به ۲۰ درصد و نصب سیکلون های دوقلو در استیج یک است و با اجرای این طرح مزایایی نظیر افزایش کیفیت تولید سیمان به بالای ۱۵ درصد، مقاومت کوتاه مدت و درازمدت در سیمان و بتن را خواهیم داشت،

به گفته وی نصب سیکلون های دوقلو نیز باعث می شود مقدار غباری که به محیط زیست داده می شود کمتر از ۱۵۰ میلی گرم بر مترمکعب خواهد شد و از آلایندگی خارج می شویم.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح ۸۰ میلیارد ریال اعتبار صرف شده است یادآور شد: در حال حاضر غباری که از فیلتر کارخانه سیمان ماهان خارج می شود بالای ۲۲۰ میلی گرم بر مترمکعب است که بعد از اجرای پروژه، در دامنه تعریف شده استاندارد قرار می گیرد و از آلایندگی خارج می شود.

سید محمود حسینی رئیس نظام مهندسی شهرستان رفسنجان هم در حاشیه افتتاحیه این مرکز پژوهشی بیان کرد: این آزمایشگاه شامل انواع الک ها، انواع قالب های مکعبی، وان نگهداری بتن در آب، پمپ آب، دماسنج، وسایل ارزشیابی شن و ماسه است و کارهای تحقیقاتی بر روی انواع سیمان وانواع بتن، انواع سیمان هایی که وارد این شهرستان می شوند انجام می شود تا بتوانیم سیمان مرغوب را در بازار عرضه کنیم.

وی ادامه داد: نتایج این تحقیقات برای دانشجویان و اساتید حرفه های مختلف ساختمانی و معماری هم مفید است؛ این مرکز صرفا برای کار تجاری نیست و در کنار ان کارهای تحقیقاتی نیز انجام می شود.

مدیر بازاریابی و فروش شرکت سیمان سپاهان کرمان نیز در این آیین با اشاره به اینکه طرح ارتقای کیفی و کمی سیمان به نفع محیط زیست است اظهار داشت : در سال جاری طرح توسعه ای و ارتقای کیفی برای مقاومت محصول سیمان را اجرا می کنیم که مقاومت های کوتاه مدت را ۷ درصد افزایش می دهد و می تواند غبار تولید شده را کاهش دهد که به نفع محیط زیست است.

محمدرضا خیرخواه افزود: کارخانه سیمان ماهان سالیانه یکهزار تن محصول تولید می کند که با اجرای طرح توسعه ای و ارتقای این میزان تولید به روزانه یکهزار و ۲۸۰ تن افزایش خواهد یافت.

خیرخواه بیان کرد: سیمان ماهان در منطقه از نظر مقاومت حرف اول را می زند و سرمایه گذاری ما در جهت علم است ضمن خودکفایی و تولید نیاز استان، ما تولیدات سیمان را به کشورهای افغانستان و پاکستان هم صادر می کنیم.

براساس این گزارش همایش شناخت کاربردی آزمایشات "بتن تازه و سخت شده" در محل سالن اجتماعات نظام مهندسی رفسنجان هم با تدریس استاد رحیمی مدرس دانشگاه شهید بهشتی تهران برای مهندسانی از شهرستان های کرمان، رفسنجان، انار، زرند و شهربابک برگزار شد و نکاتی در جهت استانداردسازی محصول سیمان بیان شد.

ایرنا

برچسب ها:

سیمان ،بتن ،تولید 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman